A Nemzeti alaptanterv bevezetése új feladatok és új lehetőségek elé állítja a pedagógusokat. Oktatómunkájuk segítése során különösen fontos a tankönyvek minősége, az eredményes tanítást támogató színvonalas tankönyvi kínálat. A mindennapi használat tapasztalatai mellett elengedhetetlen, hogy tudományos kutatások, elemzések is szülessenek a tankönyvek jellemzőiről, és az ilyen vizsgálati eredmények eljussanak mind a tankönyvek használóihoz, mind azok készítőihez.
Az érdeklődők figyelmébe ajánljuk a kutatók által rendelkezésünkre bocsátott tankönyvi elemzéseket, azzal a szándékkal, hogy elősegítsük a tankönyvek minél jobb taníthatóságát és tanulhatóságát.
-
Dr. Fischerné dr. Dárdai Ágnes - Kojanitz László: A tankönyvi tartalmak változás-vizsgálata (2006)
-
Kojanitz László: A tankönyvek használhatóságát meghatározó minőségi összetevők elemzése és összehasonlítása (
PDF, 1,15 MB) (2005)
-
Balogh Klára (tanító)
Huszonegy éve tanít, végzettsége magyar szakos tanár és könyvtáros. Waldorf osztálytanító. Jelenleg a solymári Waldorf Pedagógiai Intézet tanára. Fő területei: életkori sajátosságok, metodika, didaktika és művészeti nevelés
-
Honti Mária (gyermekpszichológus)
Pszichológus, klinikai gyermek-szakpszichológus. 1977-től 1989-ig a Faludi utcai Gyermekpszichológiai Rendelőben (először a Heim Pál Gyermekkórházhoz, később a Madarász utcai Gyermekkórházhoz tartozott) dolgozott gyermekpszichológusként, 1990-től 2002-ig a váci Gyermek-ideggondozó gyermekpszichológusa volt. A 2001-től 2003-ig a fóti Waldorf iskolában iskolapszichológusi munkát végeztem. 2003. februárjától a gödi Gyermekjóléti Szolgálatnál rendel. Korábban részt vett a Gyermekjóléti Szolgálat által szervezett Szülők Iskolájában, csoportot vezett az érdeklődő szülőknek. A 2003/2004-es tanévtől a budapesti V. kerületi (Belváros- Lipótvárosi) Nevelési Tanácsadó egyik pszichológusa, rendszeres kapcsolatban áll a kerület iskoláival, óvodáival. Négy gyermeke van.
: Az általános iskolai olvasástanításban leggyakrabban használt négy tankönyvcsalád feldolgozása és elemzése fejlődéslélektani szempontból (
PDF, 851 kB) (2004)
-
Kojanitz László
Magyar-történelem szakos tanár, tankönyvszerző és tankönyvkutató. Szakmai vezetőként részt vett az ún. világbanki szakképzési project tantárgyfejlesztési munkájában. 1994-től 1998-ig a Kempelen Farkas Kísérleti Gimnázium igazgatóhelyettese. 1997-től tagja volt annak a szakmai bizottságnak, amely kidolgozta az új, két színtű történelem érettségi vizsga koncepcióját és a követelményeit. 1998-tól 2002-ig az Oktatási Minisztérium főosztályvezetőjeként egyebek mellett a kerettantervek kidolgozását és bevezetését irányítja és koordinálja. 2003-tól a Commitment Pedagógiai Intézet főigazgatója. 2004-től a Szegedi Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskolájának hallgatója. Kutatási témája a tankönyvek összehasonlító vizsgálata.
: A 3-4. osztályos környezetismeret tankönyvek összehasonlító vizsgálata (
PDF, 5,3 MB) (2004)
Amennyiben a tanulmányokkal kapcsolatban észrevétele van, írja meg a
tankonyv.kozoktatas@okm.gov.hu címre!