1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
2. Tevékenység
3. Célpopuláció - az a populáció, amelyben a módszer alkalmazható
4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)
5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről,
hatékonyságáról
6. A programban részt vevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok
stb.)
7. Finanszírozás
A szervezet (programgazda) neve: | Dobi Mária |
A szervezetvezető neve: | Dobi Mária |
Cím: | 4032. Debrecen, Kartács u. 4. |
Telefon: | +36 (30) 908-3650 |
Internet home page: |
oktatás | 100 |
A program megnevezése | A szervezet kapacitásának kb. hány %-át fordítja a működtetésére |
Drogprevenciós munkára felkészítő tréning pedagógusok számára | 100 |
Drogprevenciós munkára felkészítő tréning pedagógusok számára
2002
Programvezető vagy alprogramvezető neve: | Dobi Mária |
Telefon: | +36 (30) 908-3650 |
Fax: | +36 (52) 349-920 |
E-mail: | dobimaria@freemali.hu |
Név: | Dr. Máté Valéria |
Telefon: | +36 (52) 349-920 +36 (30) 489-0099 |
Fax: | +36 (52) 349-920 |
E-mail: | matevali@freemail.hu |
Elérési idő: | hétköznap 8-16-ig |
40 órás akkreditált drogprevenciós továbbképzés rövid ismertetése A továbbképzés címe: "Drogprevenciós munkára felkészítő tréning pedagógusoknak" Alapítási és indítási engedély száma: OM 384 / 37 / 2002. 05. 28. A program teljes óraszáma: 40 óra Részvételi díj: 40 000 Ft/fő A továbbképzés vezetői: Dr. Máté Valéria, pszichiáter Dobi Mária, mentálhigiénikus, családterapeuta A program célja: Az iskolában dolgozó szakemberek felkészítése, egészségvédelmi tevékenység megvalósítása, amely az egészséghatárokon belül marad (edukáció, prevenció, támogató, korrigáló, segítő feladatszinteken), és nem terjed ki a testi-lelki-szociális betegségszintű zavarokra. A program tartalmának rövid ismertetése: A drogfogyasztás és a drogprobléma mind a közvetlen, mind a közvetett információk alapján évről évre növekszik, főként a fiatalok körében. Ennek visszaszorítására a leghatékonyabb módszer a pedagógusok által végzett iskolai drogprevenció. Tapasztalatunk szerint csak kevés pedagógus rendelkezik kellő elméleti és gyakorlati ismerettel az eredményes megelőzés végzéséhez. A Nemzeti Alaptanterv előírja a drog témakörének feldolgozását osztályfőnöki óra keretében, amihez szintén segítséget nyújt a program. A képzésben résztvevők információkat kapnak a drogokról, a drogfogyasztás előzményeiről és következményeiről, a prevenció elméletéről és módszertanáról. Elméleti és gyakorlati támpontokat kapnak a tanár-diák kapcsolatról, a csoportmunka feltételeinek megteremtéséről. Megismernek egy hat órás prevenciós programot, valamint szempontokat kapnak saját program összeállításához. A program gyakorlati elsajátítását kommunikációfejlesztő és önismereti játékok segítik. A résztvevők ahhoz is kapnak információt, hogy a tanultakat hogyan illesszék be az iskola vagy kollégium mindennapi életébe. A képzés a következő munkaformákat alkalmazza: előadás, csoportos megbeszélés, szenzibilizáló tréning, konfliktushelyzeti szimulációs játék, szocio-dramatikus szerepjáték, kommunikációfejlesztő és önismereti játékok, interaktív beszélgetés. A 40 órás képzés végén írásbeli számonkérés történik. A képzés specialitása, hogy az információátadás mellett nagy hangsúlyt fektet a gyakorlati feldolgozásra, továbbá egy konkrét drogprevenciós program elsajátítása. Az előadások anyagán kívül a megadott szakirodalom segíti az alapos felkészülést. A tanúsítvány megszerzésének feltétele a képzési idő 80%-os teljesítése, és a sikeres írásbeli számonkérés. A továbbképzés során elsajátítandó tartalmi követelmények: A pedagógusok rendelkezzenek reális, tényszerű ismeretekkel a drogokra vonatkozóan, valamint a drogfogyasztási szokásokat illetően. Legyen rálátásuk azokra a kiváltó okokra (a családi kapcsolatrendszeren belüli, vagy kortárs- és társkapcsolati problémákra, és az individualizáció során elszenvedett traumákra), melyek elindíthatnak valakit egy drogos karrier útján. Ismerjék a drogfogyasztás büntetőjogi következményeit, és a drogprobléma kezelésének lehetőségeit. A kommunikációfejlesztő és önismereti játékok sajátélmény-szintű feldolgozásán túl, a pedagógusok legyenek képesek a diákokkal hasonló személyiségfejlesztő játékok levezetésére. Legyenek képesek drog-prevenciós céllal foglalkozássorozatot tartani diákjaik részére, illetve az iskolai drogstratégia kidolgozásában együttműködni. A pedagógusok rendelkezzenek reális, tényszerű ismeretekkel a drogokra vonatkozóan, valamint a drogfogyasztási szokásokat illetően. A továbbképzésre jelentkezhetnek azok a pedagógusok, akik: szakközépiskolában, gimnáziumban, szakiskolában tanítanak, oktatnak, vagy segítő foglalkozást végeznek, könyvtárosok, Kollégiumban dolgozó nevelőtanárok. A továbbképzésre való jelentkezés folyamatos, Dobi Máriánál: Tel: 06-30-908-3650, dobimaria@freemail.hu, 4032 Debrecen, Kartács u. 4 sz. VII/56. Egy csoport létszáma minimum 15 fő, maximum 20 fő. Amennyiben kialakul egy csoport, a helyszínről és a kezdés időpontjáról mindenkit értesítünk.
A képzés célpopulációjával, illetve részletes leírásával kapcsolatos kérdésköröket K-val jelöltük. A jelölés célja, hogy elkülönítsük a képzés közvetlen célpopulációját, céljait azoktól, melyeket a közvetett, végső célpopulációval kapcsolatban fogalmaz meg, azaz a közvetlenül végzett tevékenységet attól a tevékenységtől, amit majd a program keretében kiképzettek végeznek.
Középiskolában dolgozó pedagógusok, ifjúságvédelmi felelősök, drogkoordinátorok, egyéb segítő diplomás szakemberek
Évek óta foglalkoztunk pedagógusképzéssel kisebb óraszámban, nem akkreditált formában, főként pályázati keretben. Kevés a konkrét információjuk a drogokról, azok hatásáról, a drogfogyasztás felismréséről, lehetséges okairól. Attitűdjük bizonytalan, helyenként ellenséges a drogfogyasztókkal szemben. Nyitottak voltak a probléma kezelésre szolgáló eszközökre.
Demográfiai jellemzői: | 24 - 60 éves |
Foglalkozási jellemzők: | pedagógusok, fjúságvédelmi felelősök, drogkoordinátorok, egyéb segítő diplomás szakemberek |
A hatókör szocio-kulturális jellemzői: | - |
Földrajzi hatókör: | országos |
Egyéb hatókör jellemzők: | - |
Célpopuláció nagysága: 200000
Becsült adat: X
Tényadat: -
2001/2002 tanévben:
Ténylegesen hány főt képzett ki?: | 10 |
Lefedettség (%): | értelmetlen |
Egy átlagos tanévben:
Ténylegesen hány főt képzett ki?: | 10 |
Lefedettség (%): | értelmetlen |
A program célja: Az iskolában dolgozó szakemberek felkészítése, egészségvédelmi tevékenység megvalósítása, amely az egészséghatárokon belül marad (edukáció, prevenció, támogató, korrigáló, segítő feladatszinteken), és nem terjed ki a testi-lelki-szociális betegségszintű zavarokra. A pedagógusok rendelkezzenek reális, tényszerű ismeretekkel a drogokra vonatkozóan, valamint a drogfogyasztási szokásokat illetően. Legyen rálátásuk azokra a kiváltó okokra (a családi kapcsolatrendszeren belüli, vagy kortárs- és társkapcsolati problémákra, és az individualizáció során elszenvedett traumákra), melyek elindíthatnak valakit egy drogos karrier útján. Ismerjék a drogfogyasztás büntetőjogi következményeit, és a drogprobléma kezelésének lehetőségeit. A kommunikációfejlesztő és önismereti játékok sajátélmény-szintű feldolgozásán túl, a pedagógusok legyenek képesek a diákokkal hasonló személyiségfejlesztő játékok levezetésére. Legyenek képesek drogprevenciós céllal foglalkozássorozatot tartani diákjaik részére, illetve az iskolai drogstratégia kidolgozásában együttműködni.
Közvetlenül:
Legális szerek: X
Nem legális szerek: X
Egyik sem: -
Közvetve:
Legális szerek: -
Nem legális szerek: -
Egyik sem: -
Össz. óraszám (45 perc): | 40 |
Időintervallum: | 1 tanév |
Hány alkalom: | minimum 4 nap, igényekhez igazodva |
Hány személy tartja: | 2 |
Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Ismeretek elsajátítása - ellenőrzés a képzés végén írásbeli teszt formájában
Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Attitűdváltozás
Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Önismeretei és kommunkációs gyakorlatok tartásának képessége
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Szakirodalom alapján (ISM kiadványok, Rácz József: Drogkérdésről őszintén, Gerevich József: Addikciók, Rácz József: Körkép az addiktológiai szakirodalomból, Buda Béla idevágó könyvei) Saját tapasztalataink is azt mutatják, hogy nagyon fontosak a pontos, korrekt ismeretek, egyrészt a diákokkal szembeni biztonságérzet miatt, másrészt a folyamatok megértése (ok-okozati összefüggések), segítenek később az attitűd változához is.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Szakirodalom u. a. mint fent Saját tapasztalat: az attitűdváltozás elengedhetetlen a hatékony prevenciós munkához.
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Szakirodalom: u.a. mint fent, Rudas János: Delfi örökösei, más szituációs játék-tárak. Saját tapasztalat: sajátélmény segít a későbbi ráhangolódásban, megértésben, biztonságot ad a kipróbálás.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
- előadás - interaktív beszélgetés - játék
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 10 |
Hány alkalom: | 1 nap, változó |
Hány fős csoportokban: | 10-20 |
Hány személy tartja: | 2 |
Elérésének időintervalluma: | 1 tanév |
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
- interaktív beszélgetés - kommunkikációs játékok
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 10 |
Hány alkalom: | 1 nap, változó |
Hány fős csoportokban: | 10-20 |
Hány személy tartja: | 2 |
Elérésének időintervalluma: | 1 tanév |
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
- gyakorlatok - játékok
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 20 |
Hány alkalom: | 2 nap, változó |
Hány fős csoportokban: | 10-20 |
Hány személy tartja: | 2 |
Elérésének időintervalluma: | 1 tanév |
Középiskolás diákok
Részleges, asszimetrikus információkkal rendelkeznek a drogokról Serdülőként nagy a kockázatkeresésük, kíváncsiságuk Nagy a valószínűsége legális és illegális szerek kipróbálásának Nincs kialakult énképük, hatékony stratégiáik céljaik eléréshez, bizonytalanok
Demográfiai jellemzői: | 14-19 éves középiskolai diákok |
A hatókör szocio-kulturális jellemzői: | - |
Földrajzi hatókör: | országos |
Egyéb hatókör jellemzők: | - |
Célpopuláció nagysága: 500000
Becsült adat: X
Tényadat: -
Nem használ drogot (%): | 5 |
Legális drogot használ (%): | 30 |
Illegális drogot használ (%): | 30 |
Infromációforrás: országos és helyi epidemiológiai felmérések
Tanáraikkal: X
Szüleikkel: -
2001/2002 tanévben:
Hány helyen futott a program?: | 1 |
Ténylegesen hány diákot ért el?: | 300 |
Lefedettség (%): | 0,1 |
Hány helyen futott a program?: | 2 |
Ténylegesen hány diákot ért el?: | 700 |
Lefedettség (%): | 0,1 |
Korrekt információkkal rendelkezzenek Alapvető pszichológiai információk a stresszről, hangulatokról, döntéshozásról Jobb csoportlégkör az osztályban Jobb együttműködés, bizalmasabb kapcsolat a pedagógussal Végső soron kevesebb droghasználat
Közvetlenül:
Legális szerek: X
Nem legális szerek: X
Egyik sem: -
Közvetve:
Legális szerek: -
Nem legális szerek: -
Egyik sem: -
Össz. óraszám (45 perc): | 6 |
Időintervallum: | tanév |
Hány alkalom: | 6 |
Hány személy tartja: | 1 |
Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Korrekt információk a drogokról, és alapvető pszichológiai ismeretek
Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Jobb csoportlégkör az osztályban
Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Jobb együttműködés, bizalmasabb kapcsolat a pedagógussal
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Szakirodalom (u.a. mint korábban) Saját élmény: korábban diákokkal szerzett tapasztalatok mutatták a részleges információkat.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Szakirodalom (u.a. mint korábban) Sajátélmény: korábban végzett hasonló munkák diákok körében mutatták a tagok között jobb együttműködést.
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Szakirodalom (u.a. mint korábban) Korábbi hasonló munka során észleltük a pedagógusok visszajelzése alapján a dikákokkal való jobb együttműködést.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
interraktív beszélgetés játékok
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 3 |
Hány alkalom: | 3 |
Hány fős csoportokban: | 15-30 |
Hány személy tartja: | 1 |
Elérésének időintervalluma: | tanév |
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
játékok
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 3 |
Hány alkalom: | 3 |
Hány fős csoportokban: | 15-30 |
Hány személy tartja: | 1 |
Elérésének időintervalluma: | tanév |
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
játékok interrakció a pedagógus és diák között
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 6 |
Hány alkalom: | 6 |
Hány fős csoportokban: | 15-30 |
Hány személy tartja: | 1 |
Elérésének időintervalluma: | tanév |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | X | X | - |
A folyamatot | - | X | X | - |
A célok megvalósulását | - | - | X | - |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | - | - | - |
A folyamatot | - | - | - | - |
A célok megvalósulását | - | - | - | - |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | X | X | - |
A folyamatot | - | X | X | - |
A célok megvalósulását | - | X | X | - |
Igen | X |
Nem | - |
A programban RÉSZTVEVŐ SZEMÉLYEK száma: 2
A részvevő személyek közül:
FŐÁLLÁSÚ MUNKATÁRSAK száma | 0 |
DIPLOMÁSOK száma | 2 |
SZAKIRÁNYÚ DIPLOMÁVAL RENDELKEZŐK száma | 2 |
SZAKIRÁNYÚ TANFOLYAMMAL RENDELKEZŐK száma | 0 |
A bevétel típusa | A bevételek mekkora hányada (%) | |
Folyamatossága | Állandó (költségkeret vagy utófinanszírozás) | 0 |
Pályázati, alkalmi | 100 | |
Teljesítményhez kötött | 0 | |
Forrása megnevezése | Állami finanszírozói | 100 |
Önkormányzati | 0 | |
Nonprofit Alapítványi | 0 | |
Nonprofit Egyesülete, karitatív | 0 | |
Nonprofit Adományozói | 0 | |
Nonprofit Egyházi | 0 | |
A megrendelő (piaci) | 0 | |
A kedvezményezett (iskola, diák) fizet-e? | Fizet | 100 |
Nem fizet | 0 | |
Külső-belső finanszírozás | Külső (%) | 100 |
Belső (%) | 0 |