PROGRAM-INFORMÁCIÓS ADATLAP

Tartalom

1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
2. Tevékenység
3. Célpopuláció - az a populáció, amelyben a módszer alkalmazható
4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)
5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről, hatékonyságáról
6. A programban részt vevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok stb.)
7. Finanszírozás

1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 A felelős szervezet (programgazda) neve és elérhetősége

A szervezet (programgazda) neve: Dobi Mária
A szervezetvezető neve: Dobi Mária
Cím: 4032. Debrecen, Kartács u. 4.
Telefon: +36 (30) 908-3650

Internet home page:

1.1.1 A szervezet tevékenységének rövid leírása

A szervezet (programgazda) fő tevékenysége:
oktatás100
 
Egyéb, nem főtevékenységként végzett tevékenységek felsorolása:

1.1.2 A jelenleg működő, aktuálisan futó programok felsorolása

A program megnevezése A szervezet kapacitásának kb. hány %-át fordítja a működtetésére
Drogprevenciós munkára felkészítő tréning pedagógusok számára100

1.2. A program neve

Drogprevenciós munkára felkészítő tréning pedagógusok számára

1.2.1 A program indításának időpontja

2002

1.3 Az alprogram neve

1.3.1 Az alprogram indításának időpontja

1.4. A program/alprogram felelős és elérhetősége

Programvezető vagy alprogramvezető neve: Dobi Mária
Telefon: +36 (30) 908-3650
Fax: +36 (52) 349-920
E-mail: dobimaria@freemali.hu

1.5. A kontaktszemély neve és elérhetősége (a kutatásban kapcsolattartó személy)

Név: Dr. Máté Valéria
Telefon: +36 (52) 349-920 +36 (30) 489-0099
Fax: +36 (52) 349-920
E-mail: matevali@freemail.hu
Elérési idő: hétköznap 8-16-ig

2. Tevékenység

2. A program keretében végzett tevékenység rövid, összefoglaló leírása

40 órás akkreditált drogprevenciós továbbképzés rövid ismertetése A továbbképzés címe: "Drogprevenciós munkára felkészítő tréning pedagógusoknak" Alapítási és indítási engedély száma: OM 384 / 37 / 2002. 05. 28. A program teljes óraszáma: 40 óra Részvételi díj: 40 000 Ft/fő A továbbképzés vezetői: Dr. Máté Valéria, pszichiáter Dobi Mária, mentálhigiénikus, családterapeuta A program célja: Az iskolában dolgozó szakemberek felkészítése, egészségvédelmi tevékenység megvalósítása, amely az egészséghatárokon belül marad (edukáció, prevenció, támogató, korrigáló, segítő feladatszinteken), és nem terjed ki a testi-lelki-szociális betegségszintű zavarokra. A program tartalmának rövid ismertetése: A drogfogyasztás és a drogprobléma mind a közvetlen, mind a közvetett információk alapján évről évre növekszik, főként a fiatalok körében. Ennek visszaszorítására a leghatékonyabb módszer a pedagógusok által végzett iskolai drogprevenció. Tapasztalatunk szerint csak kevés pedagógus rendelkezik kellő elméleti és gyakorlati ismerettel az eredményes megelőzés végzéséhez. A Nemzeti Alaptanterv előírja a drog témakörének feldolgozását osztályfőnöki óra keretében, amihez szintén segítséget nyújt a program. A képzésben résztvevők információkat kapnak a drogokról, a drogfogyasztás előzményeiről és következményeiről, a prevenció elméletéről és módszertanáról. Elméleti és gyakorlati támpontokat kapnak a tanár-diák kapcsolatról, a csoportmunka feltételeinek megteremtéséről. Megismernek egy hat órás prevenciós programot, valamint szempontokat kapnak saját program összeállításához. A program gyakorlati elsajátítását kommunikációfejlesztő és önismereti játékok segítik. A résztvevők ahhoz is kapnak információt, hogy a tanultakat hogyan illesszék be az iskola vagy kollégium mindennapi életébe. A képzés a következő munkaformákat alkalmazza: előadás, csoportos megbeszélés, szenzibilizáló tréning, konfliktushelyzeti szimulációs játék, szocio-dramatikus szerepjáték, kommunikációfejlesztő és önismereti játékok, interaktív beszélgetés. A 40 órás képzés végén írásbeli számonkérés történik. A képzés specialitása, hogy az információátadás mellett nagy hangsúlyt fektet a gyakorlati feldolgozásra, továbbá egy konkrét drogprevenciós program elsajátítása. Az előadások anyagán kívül a megadott szakirodalom segíti az alapos felkészülést. A tanúsítvány megszerzésének feltétele a képzési idő 80%-os teljesítése, és a sikeres írásbeli számonkérés. A továbbképzés során elsajátítandó tartalmi követelmények: A pedagógusok rendelkezzenek reális, tényszerű ismeretekkel a drogokra vonatkozóan, valamint a drogfogyasztási szokásokat illetően. Legyen rálátásuk azokra a kiváltó okokra (a családi kapcsolatrendszeren belüli, vagy kortárs- és társkapcsolati problémákra, és az individualizáció során elszenvedett traumákra), melyek elindíthatnak valakit egy drogos karrier útján. Ismerjék a drogfogyasztás büntetőjogi következményeit, és a drogprobléma kezelésének lehetőségeit. A kommunikációfejlesztő és önismereti játékok sajátélmény-szintű feldolgozásán túl, a pedagógusok legyenek képesek a diákokkal hasonló személyiségfejlesztő játékok levezetésére. Legyenek képesek drog-prevenciós céllal foglalkozássorozatot tartani diákjaik részére, illetve az iskolai drogstratégia kidolgozásában együttműködni. A pedagógusok rendelkezzenek reális, tényszerű ismeretekkel a drogokra vonatkozóan, valamint a drogfogyasztási szokásokat illetően. A továbbképzésre jelentkezhetnek azok a pedagógusok, akik: szakközépiskolában, gimnáziumban, szakiskolában tanítanak, oktatnak, vagy segítő foglalkozást végeznek, könyvtárosok, Kollégiumban dolgozó nevelőtanárok. A továbbképzésre való jelentkezés folyamatos, Dobi Máriánál: Tel: 06-30-908-3650, dobimaria@freemail.hu, 4032 Debrecen, Kartács u. 4 sz. VII/56. Egy csoport létszáma minimum 15 fő, maximum 20 fő. Amennyiben kialakul egy csoport, a helyszínről és a kezdés időpontjáról mindenkit értesítünk.

3. A képzés célpopulációjára vonatkozó információk

A képzés célpopulációjával, illetve részletes leírásával kapcsolatos kérdésköröket K-val jelöltük. A jelölés célja, hogy elkülönítsük a képzés közvetlen célpopulációját, céljait azoktól, melyeket a közvetett, végső célpopulációval kapcsolatban fogalmaz meg, azaz a közvetlenül végzett tevékenységet attól a tevékenységtől, amit majd a program keretében kiképzettek végeznek.

K.3.1. A célpopuláció körülhatárolása

Középiskolában dolgozó pedagógusok, ifjúságvédelmi felelősök, drogkoordinátorok, egyéb segítő diplomás szakemberek

K.3.1.1 A célpopulációról rendelkezésre álló információk, a fentben leírt levékenység helyzet-adekváltságának indoklása, a kiinduló helyzet leírása

Évek óta foglalkoztunk pedagógusképzéssel kisebb óraszámban, nem akkreditált formában, főként pályázati keretben. Kevés a konkrét információjuk a drogokról, azok hatásáról, a drogfogyasztás felismréséről, lehetséges okairól. Attitűdjük bizonytalan, helyenként ellenséges a drogfogyasztókkal szemben. Nyitottak voltak a probléma kezelésre szolgáló eszközökre.

K.3.2. Hatókör: a direkt (végső) célcsoport(ok) - az a populáció, ahol a program kivitelezését vállalja.

Demográfiai jellemzői: 24 - 60 éves
Foglalkozási jellemzők: pedagógusok, fjúságvédelmi felelősök, drogkoordinátorok, egyéb segítő diplomás szakemberek
A hatókör szocio-kulturális jellemzői:-
Földrajzi hatókör:országos
Egyéb hatókör jellemzők:-

K.3.2.1. A hatókörébe tartozó célpopuláció nagysága

Célpopuláció nagysága: 200000

Becsült adat: X

Tényadat: -

K.3.2.2. A hatókörébe tartozó végső célcsoport lefedettsége

2001/2002 tanévben:

Ténylegesen hány főt képzett ki?:10
Lefedettség (%):értelmetlen

Egy átlagos tanévben:

Ténylegesen hány főt képzett ki?:10
Lefedettség (%):értelmetlen

K.4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)

K.4.1. Végső cél

A program célja: Az iskolában dolgozó szakemberek felkészítése, egészségvédelmi tevékenység megvalósítása, amely az egészséghatárokon belül marad (edukáció, prevenció, támogató, korrigáló, segítő feladatszinteken), és nem terjed ki a testi-lelki-szociális betegségszintű zavarokra. A pedagógusok rendelkezzenek reális, tényszerű ismeretekkel a drogokra vonatkozóan, valamint a drogfogyasztási szokásokat illetően. Legyen rálátásuk azokra a kiváltó okokra (a családi kapcsolatrendszeren belüli, vagy kortárs- és társkapcsolati problémákra, és az individualizáció során elszenvedett traumákra), melyek elindíthatnak valakit egy drogos karrier útján. Ismerjék a drogfogyasztás büntetőjogi következményeit, és a drogprobléma kezelésének lehetőségeit. A kommunikációfejlesztő és önismereti játékok sajátélmény-szintű feldolgozásán túl, a pedagógusok legyenek képesek a diákokkal hasonló személyiségfejlesztő játékok levezetésére. Legyenek képesek drogprevenciós céllal foglalkozássorozatot tartani diákjaik részére, illetve az iskolai drogstratégia kidolgozásában együttműködni.

K.4.1.1. A program során megcélzott szerek

Közvetlenül:

Legális szerek: X

Nem legális szerek: X

Egyik sem: -

Közvetve:

Legális szerek: -

Nem legális szerek: -

Egyik sem: -

K.4.1.2. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám (45 perc): 40
Időintervallum:1 tanév
Hány alkalom:minimum 4 nap, igényekhez igazodva
Hány személy tartja:2

K.4.2. Specifikus (közbenső) célok

Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

Ismeretek elsajátítása - ellenőrzés a képzés végén írásbeli teszt formájában

Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

Attitűdváltozás

Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

Önismeretei és kommunkációs gyakorlatok tartásának képessége

K.4.2.1. Az egyes célokhoz kapcsolódó koncepció

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

Szakirodalom alapján (ISM kiadványok, Rácz József: Drogkérdésről őszintén, Gerevich József: Addikciók, Rácz József: Körkép az addiktológiai szakirodalomból, Buda Béla idevágó könyvei) Saját tapasztalataink is azt mutatják, hogy nagyon fontosak a pontos, korrekt ismeretek, egyrészt a diákokkal szembeni biztonságérzet miatt, másrészt a folyamatok megértése (ok-okozati összefüggések), segítenek később az attitűd változához is.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

Szakirodalom u. a. mint fent Saját tapasztalat: az attitűdváltozás elengedhetetlen a hatékony prevenciós munkához.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

Szakirodalom: u.a. mint fent, Rudas János: Delfi örökösei, más szituációs játék-tárak. Saját tapasztalat: sajátélmény segít a későbbi ráhangolódásban, megértésben, biztonságot ad a kipróbálás.

K.4.2.2. Az egyes célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

- előadás - interaktív beszélgetés - játék

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):10
Hány alkalom:1 nap, változó
Hány fős csoportokban:10-20
Hány személy tartja:2
Elérésének időintervalluma:1 tanév

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

- interaktív beszélgetés - kommunkikációs játékok

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):10
Hány alkalom:1 nap, változó
Hány fős csoportokban:10-20
Hány személy tartja:2
Elérésének időintervalluma:1 tanév

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

- gyakorlatok - játékok

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):20
Hány alkalom:2 nap, változó
Hány fős csoportokban:10-20
Hány személy tartja:2
Elérésének időintervalluma:1 tanév
<#D-START>

3. A program végső célpopulációjára (akikre az intervenció irányul) vonatkozó információk

3.1. A végső célpopuláció körülhatárolása

Középiskolás diákok

3.1.1 A végső célpopulációról rendelkezésre álló információk

Részleges, asszimetrikus információkkal rendelkeznek a drogokról Serdülőként nagy a kockázatkeresésük, kíváncsiságuk Nagy a valószínűsége legális és illegális szerek kipróbálásának Nincs kialakult énképük, hatékony stratégiáik céljaik eléréshez, bizonytalanok

3.2. Hatókör: az a populáció, ahol a program kivitelezését vállalják

Demográfiai jellemzői: 14-19 éves középiskolai diákok
A hatókör szocio-kulturális jellemzői:-
Földrajzi hatókör:országos
Egyéb hatókör jellemzők:-

3.2.1. A hatókörébe tartozó célpopuláció nagysága

Célpopuláció nagysága: 500000

Becsült adat: X

Tényadat: -

3.2.2. Milyen információkkal rendelkezett hatókörébe tartozó célpopuláció droghasználatáról? Honnan?

Nem használ drogot (%):5
Legális drogot használ (%):30
Illegális drogot használ (%):30

Infromációforrás: országos és helyi epidemiológiai felmérések

3.2.3. A program keretében, annak szerves részeként , foglalkoznak-e a célpopulációt jelentő diákok tanáraival, szüleivel?

Tanáraikkal: X

Szüleikkel: -

3.2.4. A hatókörébe tartozó végső célcsoport lefedettsége

2001/2002 tanévben:

Hány helyen futott a program?:1
Ténylegesen hány diákot ért el?:300
Lefedettség (%):0,1

Egy átlagos tanévben:

Hány helyen futott a program?:2
Ténylegesen hány diákot ért el?:700
Lefedettség (%):0,1

4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)

4.1. Végső cél

Korrekt információkkal rendelkezzenek Alapvető pszichológiai információk a stresszről, hangulatokról, döntéshozásról Jobb csoportlégkör az osztályban Jobb együttműködés, bizalmasabb kapcsolat a pedagógussal Végső soron kevesebb droghasználat

4.1.1. A program során megcélzott szerek

Közvetlenül:

Legális szerek: X

Nem legális szerek: X

Egyik sem: -

Közvetve:

Legális szerek: -

Nem legális szerek: -

Egyik sem: -

4.1.2. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám (45 perc): 6
Időintervallum:tanév
Hány alkalom:6
Hány személy tartja:1

4.2. Specifikus (közbenső) célok

Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

Korrekt információk a drogokról, és alapvető pszichológiai ismeretek

Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

Jobb csoportlégkör az osztályban

Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

Jobb együttműködés, bizalmasabb kapcsolat a pedagógussal

4.2.1. Az egyes célokhoz kapcsolódó koncepció

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

Szakirodalom (u.a. mint korábban) Saját élmény: korábban diákokkal szerzett tapasztalatok mutatták a részleges információkat.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

Szakirodalom (u.a. mint korábban) Sajátélmény: korábban végzett hasonló munkák diákok körében mutatták a tagok között jobb együttműködést.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

Szakirodalom (u.a. mint korábban) Korábbi hasonló munka során észleltük a pedagógusok visszajelzése alapján a dikákokkal való jobb együttműködést.

D.4.2.2. Az egyes célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

interraktív beszélgetés játékok

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):3
Hány alkalom:3
Hány fős csoportokban:15-30
Hány személy tartja:1
Elérésének időintervalluma:tanév

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

játékok

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):3
Hány alkalom:3
Hány fős csoportokban:15-30
Hány személy tartja:1
Elérésének időintervalluma:tanév

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

játékok interrakció a pedagógus és diák között

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):6
Hány alkalom:6
Hány fős csoportokban:15-30
Hány személy tartja:1
Elérésének időintervalluma:tanév

5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről, hatékonyságáról

5.1. Már lezárult értékelés

Mit vizsgáltak Ki végezte Finanszírozás
Külső személy vagy szervezet A programgazda A programba épített Külső finanszírozás
A Program elveit - X X -
A folyamatot - X X -
A célok megvalósulását - - X -

5.2. Folyamatban lévő értékelés

Mit vizsgáltak Ki végezte Finanszírozás
Külső személy vagy szervezet A programgazda A programba épített Külső finanszírozás
A Program elveit - - - -
A folyamatot - - - -
A célok megvalósulását - - - -

5.3. Tervezett értékelés

Mit vizsgáltak Ki végezte Finanszírozás
Külső személy vagy szervezet A programgazda A programba épített Külső finanszírozás
A Program elveit - X X -
A folyamatot - X X -
A célok megvalósulását - X X -

5.4. Ha nem volt és nem is terveznek értékelést, annak mi az oka?

Szeretnék-e, hogy az Önök programja a későbbiekben bekerüljön a részletesebb vizsgálatba vont programok körébe?

Igen X
Nem -

6. A programban résztvevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok stb.)

A programban RÉSZTVEVŐ SZEMÉLYEK száma: 2

A részvevő személyek közül:

FŐÁLLÁSÚ MUNKATÁRSAK száma 0
DIPLOMÁSOK száma 2
SZAKIRÁNYÚ DIPLOMÁVAL RENDELKEZŐK száma 2
SZAKIRÁNYÚ TANFOLYAMMAL RENDELKEZŐK száma 0

7. Finanszírozás

7.1. A finanszírozás jellemzői a 2000-es évben

A bevétel típusa A bevételek mekkora hányada (%)
Folyamatossága Állandó (költségkeret vagy utófinanszírozás) 0
Pályázati, alkalmi 100
Teljesítményhez kötött 0
Forrása megnevezése Állami finanszírozói 100
Önkormányzati 0
Nonprofit Alapítványi 0
Nonprofit Egyesülete, karitatív 0
Nonprofit Adományozói 0
Nonprofit Egyházi 0
A megrendelő (piaci) 0
A kedvezményezett (iskola, diák) fizet-e? Fizet 100
Nem fizet 0
Külső-belső finanszírozás Külső (%) 100
Belső (%) 0