PROGRAM-INFORMÁCIÓS ADATLAP

Tartalom

1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
2. Tevékenység
3. Célpopuláció - az a populáció, amelyben a módszer alkalmazható
4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)
5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről, hatékonyságáról
6. A programban részt vevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok stb.)
7. Finanszírozás

1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 A felelős szervezet (programgazda) neve és elérhetősége

A szervezet (programgazda) neve: A Jövő Iskolája Magyarországi Alapítványa
A szervezetvezető neve: Kabarcz Zoltán
Cím: 1085. Budapest, Gyulai Pál 7. fszt. 1.
Telefon: +36 (1) 486-1626

Internet home page:

1.1.1 A szervezet tevékenységének rövid leírása

A szervezet (programgazda) fő tevékenysége:
drogprevenció80
 
Egyéb, nem főtevékenységként végzett tevékenységek felsorolása:
pedagógus továbbképzés20

1.1.2 A jelenleg működő, aktuálisan futó programok felsorolása

A program megnevezése A szervezet kapacitásának kb. hány %-át fordítja a működtetésére
PPP50
Viktória Faktorok50

1.2. A program neve

PPP - Prímér Prevenciós Program

1.2.1 A program indításának időpontja

2003

1.3 Az alprogram neve

1.3.1 Az alprogram indításának időpontja

1.4. A program/alprogram felelős és elérhetősége

Programvezető vagy alprogramvezető neve: Kabarcz Zoltán
Telefon: +36 (70) 314-0659
Fax: +36 (1) 486-1627
E-mail: alapitvany@chello.hu

1.5. A kontaktszemély neve és elérhetősége (a kutatásban kapcsolattartó személy)

Név: dr. Kalamár Hajnalka
Telefon: +36 (70) 314-0695
Fax: +36 (1) 486-1627
E-mail: alapitvany@chello.hu
Elérési idő: hétköznap reggel és munkaidőben

2. Tevékenység

2. A program keretében végzett tevékenység rövid, összefoglaló leírása

A program során tudatosítjuk azokat a hatásmechanizmusokat, melyek következtében a fiatalok könnyen választhatnak deviáns életutat. Ezek közül kiemelten foglalkozunk a külső kontroll kialakulásának mechanizmusával és veszélyével, valamint a megoldással, a belső kontroll kialakításának hozamával és lehetőségével. Rövid áttekintést nyújtunk ebben a kontextusban a drogok hatásmechanizmusáról is. A gondolkodás, érzelem, cselekvés, szokás, eredmény összefüggésében a beavatkozás lehetőségéről és korlátairól gondolkodunk. A motivációs elméletek kapcsán gyakorlati motivációs technikákat sajátítanak el és gyakorolnak a résztvevők, megosztjuk egymással a tapasztalatokat. A program végén összefoglaljuk a megfelelő kommunikációs technikákat és azok használatát, hiszen ezeken a csatornákon keresztül érvényesülnek a hatásmechanizmusok, amelyeket programjaink során bevezetni kívánunk. Az elméleti tartalmon kívül felkészítjük a résztvevőket konkrét programok vezetésére, így megismertetjük a szükséges technikákat, melyeket konkrét csoporthelyzetekben gyakorolhatnak be képzett csoportvezetők segítségével. Megtanulják a programok szervezésének, beindításának és fejlesztésének megfelelő marketing ismereteket is, valamint a kapcsolat megteremtésének hatékony módjait szülők, diákok, pedagógusok, civil szakemberek csoportjai között. A gyakorlatban tanulják meg a motivációs technikákat, motivátorokká válnak.

3. A képzés célpopulációjára vonatkozó információk

A képzés célpopulációjával, illetve részletes leírásával kapcsolatos kérdésköröket K-val jelöltük. A jelölés célja, hogy elkülönítsük a képzés közvetlen célpopulációját, céljait azoktól, melyeket a közvetett, végső célpopulációval kapcsolatban fogalmaz meg, azaz a közvetlenül végzett tevékenységet attól a tevékenységtől, amit majd a program keretében kiképzettek végeznek.

K.3.1. A célpopuláció körülhatárolása

Általános és középiskolai pedagógusok ill. olyan nem pedagógus képzettségű iskolai dolgozók (könyvtáros, szakkörvezető, stb.), akinek közvetlen hatása van a gyerekekre.

K.3.1.1 A célpopulációról rendelkezésre álló információk, a fentben leírt levékenység helyzet-adekváltságának indoklása, a kiinduló helyzet leírása

A gyerekekhez az információ eljuttatásának kikerülhetetlen módja a pedagógusok közvetítő tevékenysége. Meghatározó az iskola szemlélete is. Szükséges egyfajta szemléletformálás.

K.3.2. Hatókör: a direkt (végső) célcsoport(ok) - az a populáció, ahol a program kivitelezését vállalja.

Demográfiai jellemzői: -
Foglalkozási jellemzők: általános és középiskolai pedagógusok
A hatókör szocio-kulturális jellemzői:-
Földrajzi hatókör:országos
Egyéb hatókör jellemzők:-

K.3.2.1. A hatókörébe tartozó célpopuláció nagysága

Célpopuláció nagysága: 15000

Becsült adat: X

Tényadat: -

K.3.2.2. A hatókörébe tartozó végső célcsoport lefedettsége

2001/2002 tanévben:

Ténylegesen hány főt képzett ki?:0
Lefedettség (%):0

Egy átlagos tanévben:

Ténylegesen hány főt képzett ki?:0
Lefedettség (%):0

K.4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)

K.4.1. Végső cél

A továbbkézés célja kettős: az életviteli problémák hatékony megelőzéséhez szükséges pozitív értékek és stratégiák megismertetése, alkalmazása iskolai közösségekben, családokban és iskolán kívüli szabadidős tevékenységekben, ill. a programok vezetését végző munkatársak kiképzése. Cél a belsőkontrollos személyiség kialakítása, elköteleződés emellet, valamint a külső motivációs technikák és a belső motivációk kialakításának az elsajátítása, és a megszerzett tudás konzekvens alkalmazása. Az egészségmegőrzés fontosságának szemlélete, és a prevenciós szemlélet kialakítása.

K.4.1.1. A program során megcélzott szerek

Közvetlenül:

Legális szerek: -

Nem legális szerek: -

Egyik sem: -

Közvetve:

Legális szerek: X

Nem legális szerek: X

Egyik sem: -

K.4.1.2. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám (45 perc): 40
Időintervallum:max.3 hónap
Hány alkalom:10
Hány személy tartja:2

K.4.2. Specifikus (közbenső) célok

Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

A PPP a megelőzés elsődleges területét célozza, azt kívánjuk elérni, hogy amikor a fiatal konkrét formában találkozik drogokkal, ez a találkozás ne meghatározó élményű legyen, akarjon nemet mondani, legfeljebb múló kalandot jelentsen az életében. Ezt elsősorban pozitív hatások kialakításával kivánjuk elérni.

Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

A program feladata kialakítani a szükséges mértékű kompetenciát a prímer prevenció területén, valamint megteremteni az iskola, a szülő, a civil fórumok közötti együttműködés lehetőségét a szükséges készségek átadása révén.

Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

A program végén a résztvevők képesek lesznek önállóan szervezni és vezetni szülőcsoportokat, érdeklődő tanulókból álló "pozitív hangadó" csoportokat, szervezni, koordinálni ezek munkáját.

K.4.2.1. Az egyes célokhoz kapcsolódó koncepció

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

Az iskolai oktatás hagyományosan külső kontrollt alkalmazó mechanizmus, amely nem alkalmas arra, hogy a diákok képesek és hajlandóak legyenek késztetéseikkel ellentétes döntések meghozatalára. Nemet mondani csak belső indítattásból lehet. Ennek eléréséhez alapvető szemléletváltásra van szükség.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

Működő programok megszervezéséhez és hatékony lebonyolításához szervezési és vezetési ismeretekre, ill. azok tudatos alkalmazására van szükség. Enélkül a mégoly jó szándékú kezdeményezések is előbb-utóbb elhalnak.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

Mivel az iskola a diákok és családjuk valamint környezetük számára meghatározó intézmény, csak aktív részvételével képzelhető el, és valósítható meg hatékony együttműködés, áttörő változás.

K.4.2.2. Az egyes célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Információátadás, véleménycsere, vitafórum, aktív műhelymunka, kérdőívek, témára irányított reflexiók.

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):15
Hány alkalom:2-3
Hány fős csoportokban:15-25
Hány személy tartja:2
Elérésének időintervalluma:2-3 hét

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Információátadás, véleménycsere, vitafórum, aktív műhelymunka, kérdőívek, beszámoló, ötletbörze.

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):15
Hány alkalom:2-3
Hány fős csoportokban:15-25
Hány személy tartja:2
Elérésének időintervalluma:2-3 hét

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Információátadás, véleménycsere, vitafórum, aktív műhelymunka, kérdőívek, témára irányított reflexiók, szituációs játékok, gyakorlatok.

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):10
Hány alkalom:2-3
Hány fős csoportokban:15-25
Hány személy tartja:2
Elérésének időintervalluma:2-3 hét
<#D-START>

3. A program végső célpopulációjára (akikre az intervenció irányul) vonatkozó információk

3.1. A végső célpopuláció körülhatárolása

általános és középiskolás diákok

3.1.1 A végső célpopulációról rendelkezésre álló információk

csak szakirodalmi ismeretek (pl.: ISMertető-k)

3.2. Hatókör: az a populáció, ahol a program kivitelezését vállalják

Demográfiai jellemzői: általános és középiskolás diákok
A hatókör szocio-kulturális jellemzői:-
Földrajzi hatókör:országos
Egyéb hatókör jellemzők:-

3.2.1. A hatókörébe tartozó célpopuláció nagysága

Célpopuláció nagysága: 1400000

Becsült adat: X

Tényadat: -

3.2.2. Milyen információkkal rendelkezett hatókörébe tartozó célpopuláció droghasználatáról? Honnan?

Nem használ drogot (%):-
Legális drogot használ (%):-
Illegális drogot használ (%):-

Infromációforrás: 

3.2.3. A program keretében, annak szerves részeként , foglalkoznak-e a célpopulációt jelentő diákok tanáraival, szüleivel?

Tanáraikkal: X

Szüleikkel: X

3.2.4. A hatókörébe tartozó végső célcsoport lefedettsége

2001/2002 tanévben:

Hány helyen futott a program?:0
Ténylegesen hány diákot ért el?:0
Lefedettség (%):0

Egy átlagos tanévben:

Hány helyen futott a program?:0
Ténylegesen hány diákot ért el?:0
Lefedettség (%):0

4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)

4.1. Végső cél

Cél a belsőkontrollos személyiség kialakítása, elköteleződés emellet, valamint a külső motivációs technikák és a belső motivációk kialakításának elsajátítása, és a megszerzett tudás konzekvens alkalmazása. Az egészségmegőrzés fontosságának szemlélete, és a prevenciós szemlélet kialakítása.

4.1.1. A program során megcélzott szerek

Közvetlenül:

Legális szerek: -

Nem legális szerek: -

Egyik sem: X

Közvetve:

Legális szerek: X

Nem legális szerek: X

Egyik sem: -

4.1.2. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám (45 perc):
Időintervallum:
Hány alkalom:
Hány személy tartja:

4.2. Specifikus (közbenső) célok

Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

A PPP a megelőzés elsődleges területét célozza, azt kívánjuk elérni, hogy amikor a fiatal konkrét formában találkozik drogokkal, ez a találkozás ne meghatározó élményű legyen, akarjon nemet mondani, legfeljebb múló kalandot jelentsen az életében. Ezt elsősorban pozitív hatások kialakításával kívánjuk elérni.

Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

Cél a diákok minnél nagyobb hányadát megnyerni abból a célból, hogy részt vegyenek olyan programokon, amelyeken jövőképük, önbecsülésük, célképzetük fejlődik.

Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

A kialakult "pozitív hangadó" csoportok saját kortárs csoportjukban, közösségben másodlagos pozitív hatást fejtenek ki.

4.2.1. Az egyes célokhoz kapcsolódó koncepció

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

Az iskolai oktatás hagyományosan külső kontrollt alkalmazó mechanizmus, amely nem alkalmas arra, hogy a diákok képesek és hajlandók legyenek késztetéseikkel ellentétes döntések meghozatalára. Nemet mondani csak belső indíttatásból lehet. Ennek eléréséhez alapvető szemléletváltásra van szükség.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

Tapasztalataink szerint minden csoportban van 3-5% különös mértékben involválódó tanuló, akik igénylik és várják a folytatást, szívesen vesznek részt különmunkában.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

Ahogyan egy hangadó, negatív csoport negatív változásra hangolhatja környezetét, ugyanez fordított irányba is megtörténhet. Példa erre a sport, a zene, stb.

D.4.2.2. Az egyes célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):
Hány alkalom:
Hány fős csoportokban:
Hány személy tartja:
Elérésének időintervalluma:

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):
Hány alkalom:
Hány fős csoportokban:
Hány személy tartja:
Elérésének időintervalluma:

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):
Hány alkalom:
Hány fős csoportokban:
Hány személy tartja:
Elérésének időintervalluma:

5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről, hatékonyságáról

5.1. Már lezárult értékelés

Mit vizsgáltak Ki végezte Finanszírozás
Külső személy vagy szervezet A programgazda A programba épített Külső finanszírozás
A Program elveit - - - -
A folyamatot - - - -
A célok megvalósulását - - - -

5.2. Folyamatban lévő értékelés

Mit vizsgáltak Ki végezte Finanszírozás
Külső személy vagy szervezet A programgazda A programba épített Külső finanszírozás
A Program elveit - - - -
A folyamatot - - - -
A célok megvalósulását - - - -

5.3. Tervezett értékelés

Mit vizsgáltak Ki végezte Finanszírozás
Külső személy vagy szervezet A programgazda A programba épített Külső finanszírozás
A Program elveit - - - -
A folyamatot - - - -
A célok megvalósulását - - - -

5.4. Ha nem volt és nem is terveznek értékelést, annak mi az oka?

A program csak most indul.

Szeretnék-e, hogy az Önök programja a későbbiekben bekerüljön a részletesebb vizsgálatba vont programok körébe?

Igen X
Nem -

6. A programban résztvevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok stb.)

A programban RÉSZTVEVŐ SZEMÉLYEK száma: 9

A részvevő személyek közül:

FŐÁLLÁSÚ MUNKATÁRSAK száma 0
DIPLOMÁSOK száma 8
SZAKIRÁNYÚ DIPLOMÁVAL RENDELKEZŐK száma 0
SZAKIRÁNYÚ TANFOLYAMMAL RENDELKEZŐK száma 0

7. Finanszírozás

7.1. A finanszírozás jellemzői a 2000-es évben

A bevétel típusa A bevételek mekkora hányada (%)
Folyamatossága Állandó (költségkeret vagy utófinanszírozás) 0
Pályázati, alkalmi 10
Teljesítményhez kötött 90
Forrása megnevezése Állami finanszírozói 100
Önkormányzati 0
Nonprofit Alapítványi 0
Nonprofit Egyesülete, karitatív 0
Nonprofit Adományozói 0
Nonprofit Egyházi 0
A megrendelő (piaci) 0
A kedvezményezett (iskola, diák) fizet-e? Fizet 100
Nem fizet 0
Külső-belső finanszírozás Külső (%) 100
Belső (%) 0