1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
2. Tevékenység
3. Célpopuláció - az a populáció, amelyben a módszer alkalmazható
4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)
5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről,
hatékonyságáról
6. A programban részt vevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok
stb.)
7. Finanszírozás
drogprevenció | 80 |
pedagógus továbbképzés | 20 |
A program megnevezése | A szervezet kapacitásának kb. hány %-át fordítja a működtetésére |
PPP | 50 |
Viktória Faktorok | 50 |
PPP - Prímér Prevenciós Program
2003
Programvezető vagy alprogramvezető neve: | Kabarcz Zoltán |
Telefon: | +36 (70) 314-0659 |
Fax: | +36 (1) 486-1627 |
E-mail: | alapitvany@chello.hu |
Név: | dr. Kalamár Hajnalka |
Telefon: | +36 (70) 314-0695 |
Fax: | +36 (1) 486-1627 |
E-mail: | alapitvany@chello.hu |
Elérési idő: | hétköznap reggel és munkaidőben |
A program során tudatosítjuk azokat a hatásmechanizmusokat, melyek következtében a fiatalok könnyen választhatnak deviáns életutat. Ezek közül kiemelten foglalkozunk a külső kontroll kialakulásának mechanizmusával és veszélyével, valamint a megoldással, a belső kontroll kialakításának hozamával és lehetőségével. Rövid áttekintést nyújtunk ebben a kontextusban a drogok hatásmechanizmusáról is. A gondolkodás, érzelem, cselekvés, szokás, eredmény összefüggésében a beavatkozás lehetőségéről és korlátairól gondolkodunk. A motivációs elméletek kapcsán gyakorlati motivációs technikákat sajátítanak el és gyakorolnak a résztvevők, megosztjuk egymással a tapasztalatokat. A program végén összefoglaljuk a megfelelő kommunikációs technikákat és azok használatát, hiszen ezeken a csatornákon keresztül érvényesülnek a hatásmechanizmusok, amelyeket programjaink során bevezetni kívánunk. Az elméleti tartalmon kívül felkészítjük a résztvevőket konkrét programok vezetésére, így megismertetjük a szükséges technikákat, melyeket konkrét csoporthelyzetekben gyakorolhatnak be képzett csoportvezetők segítségével. Megtanulják a programok szervezésének, beindításának és fejlesztésének megfelelő marketing ismereteket is, valamint a kapcsolat megteremtésének hatékony módjait szülők, diákok, pedagógusok, civil szakemberek csoportjai között. A gyakorlatban tanulják meg a motivációs technikákat, motivátorokká válnak.
A képzés célpopulációjával, illetve részletes leírásával kapcsolatos kérdésköröket K-val jelöltük. A jelölés célja, hogy elkülönítsük a képzés közvetlen célpopulációját, céljait azoktól, melyeket a közvetett, végső célpopulációval kapcsolatban fogalmaz meg, azaz a közvetlenül végzett tevékenységet attól a tevékenységtől, amit majd a program keretében kiképzettek végeznek.
Általános és középiskolai pedagógusok ill. olyan nem pedagógus képzettségű iskolai dolgozók (könyvtáros, szakkörvezető, stb.), akinek közvetlen hatása van a gyerekekre.
A gyerekekhez az információ eljuttatásának kikerülhetetlen módja a pedagógusok közvetítő tevékenysége. Meghatározó az iskola szemlélete is. Szükséges egyfajta szemléletformálás.
Demográfiai jellemzői: | - |
Foglalkozási jellemzők: | általános és középiskolai pedagógusok |
A hatókör szocio-kulturális jellemzői: | - |
Földrajzi hatókör: | országos |
Egyéb hatókör jellemzők: | - |
Célpopuláció nagysága: 15000
Becsült adat: X
Tényadat: -
2001/2002 tanévben:
Ténylegesen hány főt képzett ki?: | 0 |
Lefedettség (%): | 0 |
Egy átlagos tanévben:
Ténylegesen hány főt képzett ki?: | 0 |
Lefedettség (%): | 0 |
A továbbkézés célja kettős: az életviteli problémák hatékony megelőzéséhez szükséges pozitív értékek és stratégiák megismertetése, alkalmazása iskolai közösségekben, családokban és iskolán kívüli szabadidős tevékenységekben, ill. a programok vezetését végző munkatársak kiképzése. Cél a belsőkontrollos személyiség kialakítása, elköteleződés emellet, valamint a külső motivációs technikák és a belső motivációk kialakításának az elsajátítása, és a megszerzett tudás konzekvens alkalmazása. Az egészségmegőrzés fontosságának szemlélete, és a prevenciós szemlélet kialakítása.
Közvetlenül:
Legális szerek: -
Nem legális szerek: -
Egyik sem: -
Közvetve:
Legális szerek: X
Nem legális szerek: X
Egyik sem: -
Össz. óraszám (45 perc): | 40 |
Időintervallum: | max.3 hónap |
Hány alkalom: | 10 |
Hány személy tartja: | 2 |
Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
A PPP a megelőzés elsődleges területét célozza, azt kívánjuk elérni, hogy amikor a fiatal konkrét formában találkozik drogokkal, ez a találkozás ne meghatározó élményű legyen, akarjon nemet mondani, legfeljebb múló kalandot jelentsen az életében. Ezt elsősorban pozitív hatások kialakításával kivánjuk elérni.
Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
A program feladata kialakítani a szükséges mértékű kompetenciát a prímer prevenció területén, valamint megteremteni az iskola, a szülő, a civil fórumok közötti együttműködés lehetőségét a szükséges készségek átadása révén.
Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
A program végén a résztvevők képesek lesznek önállóan szervezni és vezetni szülőcsoportokat, érdeklődő tanulókból álló "pozitív hangadó" csoportokat, szervezni, koordinálni ezek munkáját.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Az iskolai oktatás hagyományosan külső kontrollt alkalmazó mechanizmus, amely nem alkalmas arra, hogy a diákok képesek és hajlandóak legyenek késztetéseikkel ellentétes döntések meghozatalára. Nemet mondani csak belső indítattásból lehet. Ennek eléréséhez alapvető szemléletváltásra van szükség.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Működő programok megszervezéséhez és hatékony lebonyolításához szervezési és vezetési ismeretekre, ill. azok tudatos alkalmazására van szükség. Enélkül a mégoly jó szándékú kezdeményezések is előbb-utóbb elhalnak.
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Mivel az iskola a diákok és családjuk valamint környezetük számára meghatározó intézmény, csak aktív részvételével képzelhető el, és valósítható meg hatékony együttműködés, áttörő változás.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Információátadás, véleménycsere, vitafórum, aktív műhelymunka, kérdőívek, témára irányított reflexiók.
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 15 |
Hány alkalom: | 2-3 |
Hány fős csoportokban: | 15-25 |
Hány személy tartja: | 2 |
Elérésének időintervalluma: | 2-3 hét |
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Információátadás, véleménycsere, vitafórum, aktív műhelymunka, kérdőívek, beszámoló, ötletbörze.
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 15 |
Hány alkalom: | 2-3 |
Hány fős csoportokban: | 15-25 |
Hány személy tartja: | 2 |
Elérésének időintervalluma: | 2-3 hét |
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Információátadás, véleménycsere, vitafórum, aktív műhelymunka, kérdőívek, témára irányított reflexiók, szituációs játékok, gyakorlatok.
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 10 |
Hány alkalom: | 2-3 |
Hány fős csoportokban: | 15-25 |
Hány személy tartja: | 2 |
Elérésének időintervalluma: | 2-3 hét |
általános és középiskolás diákok
csak szakirodalmi ismeretek (pl.: ISMertető-k)
Demográfiai jellemzői: | általános és középiskolás diákok |
A hatókör szocio-kulturális jellemzői: | - |
Földrajzi hatókör: | országos |
Egyéb hatókör jellemzők: | - |
Célpopuláció nagysága: 1400000
Becsült adat: X
Tényadat: -
Nem használ drogot (%): | - |
Legális drogot használ (%): | - |
Illegális drogot használ (%): | - |
Infromációforrás:
Tanáraikkal: X
Szüleikkel: X
2001/2002 tanévben:
Hány helyen futott a program?: | 0 |
Ténylegesen hány diákot ért el?: | 0 |
Lefedettség (%): | 0 |
Hány helyen futott a program?: | 0 |
Ténylegesen hány diákot ért el?: | 0 |
Lefedettség (%): | 0 |
Cél a belsőkontrollos személyiség kialakítása, elköteleződés emellet, valamint a külső motivációs technikák és a belső motivációk kialakításának elsajátítása, és a megszerzett tudás konzekvens alkalmazása. Az egészségmegőrzés fontosságának szemlélete, és a prevenciós szemlélet kialakítása.
Közvetlenül:
Legális szerek: -
Nem legális szerek: -
Egyik sem: X
Közvetve:
Legális szerek: X
Nem legális szerek: X
Egyik sem: -
Össz. óraszám (45 perc): | |
Időintervallum: | |
Hány alkalom: | |
Hány személy tartja: |
Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
A PPP a megelőzés elsődleges területét célozza, azt kívánjuk elérni, hogy amikor a fiatal konkrét formában találkozik drogokkal, ez a találkozás ne meghatározó élményű legyen, akarjon nemet mondani, legfeljebb múló kalandot jelentsen az életében. Ezt elsősorban pozitív hatások kialakításával kívánjuk elérni.
Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Cél a diákok minnél nagyobb hányadát megnyerni abból a célból, hogy részt vegyenek olyan programokon, amelyeken jövőképük, önbecsülésük, célképzetük fejlődik.
Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
A kialakult "pozitív hangadó" csoportok saját kortárs csoportjukban, közösségben másodlagos pozitív hatást fejtenek ki.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Az iskolai oktatás hagyományosan külső kontrollt alkalmazó mechanizmus, amely nem alkalmas arra, hogy a diákok képesek és hajlandók legyenek késztetéseikkel ellentétes döntések meghozatalára. Nemet mondani csak belső indíttatásból lehet. Ennek eléréséhez alapvető szemléletváltásra van szükség.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Tapasztalataink szerint minden csoportban van 3-5% különös mértékben involválódó tanuló, akik igénylik és várják a folytatást, szívesen vesznek részt különmunkában.
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Ahogyan egy hangadó, negatív csoport negatív változásra hangolhatja környezetét, ugyanez fordított irányba is megtörténhet. Példa erre a sport, a zene, stb.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | |
Hány alkalom: | |
Hány fős csoportokban: | |
Hány személy tartja: | |
Elérésének időintervalluma: |
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | |
Hány alkalom: | |
Hány fős csoportokban: | |
Hány személy tartja: | |
Elérésének időintervalluma: |
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | |
Hány alkalom: | |
Hány fős csoportokban: | |
Hány személy tartja: | |
Elérésének időintervalluma: |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | - | - | - |
A folyamatot | - | - | - | - |
A célok megvalósulását | - | - | - | - |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | - | - | - |
A folyamatot | - | - | - | - |
A célok megvalósulását | - | - | - | - |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | - | - | - |
A folyamatot | - | - | - | - |
A célok megvalósulását | - | - | - | - |
A program csak most indul.
Igen | X |
Nem | - |
A programban RÉSZTVEVŐ SZEMÉLYEK száma: 9
A részvevő személyek közül:
FŐÁLLÁSÚ MUNKATÁRSAK száma | 0 |
DIPLOMÁSOK száma | 8 |
SZAKIRÁNYÚ DIPLOMÁVAL RENDELKEZŐK száma | 0 |
SZAKIRÁNYÚ TANFOLYAMMAL RENDELKEZŐK száma | 0 |
A bevétel típusa | A bevételek mekkora hányada (%) | |
Folyamatossága | Állandó (költségkeret vagy utófinanszírozás) | 0 |
Pályázati, alkalmi | 10 | |
Teljesítményhez kötött | 90 | |
Forrása megnevezése | Állami finanszírozói | 100 |
Önkormányzati | 0 | |
Nonprofit Alapítványi | 0 | |
Nonprofit Egyesülete, karitatív | 0 | |
Nonprofit Adományozói | 0 | |
Nonprofit Egyházi | 0 | |
A megrendelő (piaci) | 0 | |
A kedvezményezett (iskola, diák) fizet-e? | Fizet | 100 |
Nem fizet | 0 | |
Külső-belső finanszírozás | Külső (%) | 100 |
Belső (%) | 0 |