1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
2. Tevékenység
3. Célpopuláció - az a populáció, amelyben a módszer alkalmazható
4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)
5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről,
hatékonyságáról
6. A programban részt vevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok
stb.)
7. Finanszírozás
A szervezet (programgazda) neve: | Budapesti Orvostanhallgatók Kortársoktató Alapítványa |
A szervezetvezető neve: | dr. Józsa Gábor |
Cím: | 1089. Budapest, Nagyvárad tér 4. XXI. em. |
Telefon: | +36 (1) 210-2951 |
Internet home page: | www.boka.hu |
Drogprevenciós egészségnevelés, kortársoktatás | 50 |
Kiadványok szerkesztése | 5 |
Pedagógusoktatás | 5 |
Kortársoktató egyetemisták képzése | 5 |
Egyéb prevenciós tevékenység (AIDS, alkohol, dohányzás) | 35 |
A program megnevezése | A szervezet kapacitásának kb. hány %-át fordítja a működtetésére |
Drogprevenciós foglalkozások pedagógusoknak | 5 |
Kortársoktató-kortárssegítő képzés középiskolásoknak | 35 |
Drogprevenciós előadások tartása | 5 |
Drogprevenciós foglalkozások középiskolásoknak | 55 |
Kortársokatató-kortárssegítő képzés (drog)
1996
Programvezető vagy alprogramvezető neve: | dr. Polgár Patrícia |
Telefon: | +36 (20) 395-5862 |
Fax: | |
E-mail: | polgarpatt@freemail.hu |
Név: | Molnárné Garbacz Anna |
Telefon: | +36 (1) 210-2951 |
Fax: | +36 (1) 210-2690 |
E-mail: | |
Elérési idő: | Szerdánként 10-16 óráig |
Drogprevenciós kortársoktató-kortárssegítő foglalkozások tematikája 1.nap Bemutatkozás (1 óra) ˇ bemutatkozás, program ismertetése (BOKA) ˇ jégtörő játék (ki bízik kiben: egymás kezének kinyitása, egymás karjába dőlés, 3 lapos játék) ˇ résztvevők bemutatkozása (mindenki a mellette ülőt, sétálva fél perc alatt, magát középen egy papíron, egymás után sorban) ˇ DROG-TOTO felmérés céljából Alapfogalmak (2 óra) ˇ asszociáció: kinek mi jut eszébe a drogokról (nevek, ismerősök, buli, filmek, stb.) ˇ DROG szó ismertetése (drug, kábítószer), miket nevezünk drogoknak (definíció) ˇ függőség (testi és lelki) ˇ tolerancia, megszokás, hozzászokás (addikció), abúzus, túladagolás, elvonási tünetek ˇ kemény és lágy drogok, legális és illegális drogok ˇ játék: ismerkedés a síneken: szia ki vagy, újra itt, de rég nem láttalak Használat módja, használók, drogcsoportok (2 óra) ˇ hogyan juttathatjuk a drogokat a szervezetbe (véna, tüdő, nyálkahártya, gyomor, bor) ˇ melyik a veszélyesebb, miért (abúzuspotenciál) ˇ milyen használó típusok lehetnek (kísérletező, szociális, szituatív, rendszeres, kényszeres) ˇ ki hogyan használja a drogot, ki élvezi és ki nem ˇ drogok csoportosítása: 1. Ópiátok (heroin, morfin, ópium) 2. Pszichostimulánsok (kokain, crack, speed, XTC) 3. Kender-származékok (hasis, marihuana) 4. Hallucinogének (LSD, PCP, meszkalin) 5. Depresszánsok (altatók, nyugtatók, gyógyszerek) 6. Alkohol 7. Szerves oldószerek (higító, techno, csavarlazító) 8. Stimulánsok (kávé, tea, cigi) ˇ szituációs játék: régen látott barátommal találkozom, és kiderül, hogy drogos lett A drogok részletesen (5 óra) ˇ drogcsoportok feldolgozása (írásos segítséggel) úgy, hogy hét vagy nyolc egyenlő részre osztjuk a társaságot ˇ az alábbiakra kell kitérni egy drogcsoport ismertetésénél: eredet, történelem, megjelenés, felhasználás, hatásai, függőség, hosszú távú hatások, elvonási tünetek, orvosi vonatkozások ˇ bemutatás: állókép, többieknek ki kell találni, hogy milyen drogról van szó, a csoport elmeséli a többieknek a jellemzőket, közben filmek és képek az egyes drogokról Házi feladat kiadása ˇ riport az utcáról, országgyűlési felszólalás, vers, rajz, plakát ˇ szituációs játékok (meggyőzni az igazgatót az oktatás szükségességéről, séta a síneken) ˇ búcsúzásul játék: drog-activity 2.nap Rabság (1 óra) ˇ villámkérdések a tegnapot illetően, házi feladat bemutatása ˇ drogkarrier ˇ beszélgetés valakivel, akinek sikerült leszoknia ˇ házi feladatok: rajzok, versek, riportok ˇ film: Marita Pszichológia (3 óra) ˇ miért lesz valaki drog-függő: kémiai vakáció ˇ okok: genetika, pszichoszociális prediszpozíció, szociokultúrális környezet, azaz: hajlam, család, neveltetés, peer-ressure, konfliktus-kezelés, coping ˇ megvitatható kérdések: egyetértek - nem értek egyet ˇ házi feladat: szituációs játék: drogos a családban Jogi kérdések (1 óra) ˇ mi most a büntetendő: fogyasztók, terjesztők, termesztők ˇ az új drogtörvény ˇ mai piaci helyzet ˇ kábítószer-kereskedelem, maffia-háborúk ˇ a drogfüggő szerepe Orvosi vonatkozások (1 óra) ˇ hogyan ismersz fel valakit, aki drogos ˇ mit kell tenned, ha valaki kábultan fekszik előtted ˇ mennyi drogos van ma Magyarországon ˇ leszoktatás lehetőségei, Methadon-program ˇ legfontosabb: primer prevenció (információ, attitűd, cselekvés, rábeszélés) ˇ kiknek hisz az ember (erre példa az egyik szituációs játék: drogos a családban) Nemet mondás (1 óra) ˇ szituációs játékok ˇ a "nemet mondás" begyakorlása ˇ aktív részvétel kontra passzivitás Készségfejlesztés, coping stratégiák (2 óra) ˇ problémák, élethelyzetek ˇ coping stratégiák ˇ készségfejlesztő stratégiák a Roger-tréning alapján ˇ készségfejlesztés átadása Szituációs játékok, csoportterápia (1 óra) ˇ mi a csoport ˇ csoportterápia és kihasználhatósága ˇ szituációs játékok, csoport és individum 3.nap Pozitív példa (2 óra) ˇ kortársnyomás ˇ motivációk, megfelelések ˇ pozitív példa, a pozitív kortársnyomás ˇ társas hatás befolyásolása ˇ társas akaratok, elvárások, kivetülések Előadás-technika (2 óra) ˇ megjelenés, beszédstílus ˇ hogyan lehet bevonni a hallgatókat a társalgásba ˇ hogyan lehet feldobni a hangulatot ˇ előadói tízparancsolat Vizsga (2 óra) ˇ teszt ˇ szóbeli Oklevél kiosztása ˇ oklevelek kiosztása ˇ további teendők, kortárssegítő tematika ismertetése
A képzés célpopulációjával, illetve részletes leírásával kapcsolatos kérdésköröket K-val jelöltük. A jelölés célja, hogy elkülönítsük a képzés közvetlen célpopulációját, céljait azoktól, melyeket a közvetett, végső célpopulációval kapcsolatban fogalmaz meg, azaz a közvetlenül végzett tevékenységet attól a tevékenységtől, amit majd a program keretében kiképzettek végeznek.
Középiskolás diákok. 14-19 éves kor között.
nincs információ
Demográfiai jellemzői: | 14-19 éves középiskolás diákok |
Foglalkozási jellemzők: | - |
A hatókör szocio-kulturális jellemzői: | - |
Földrajzi hatókör: | országos |
Egyéb hatókör jellemzők: | - |
Célpopuláció nagysága: 500000
Becsült adat: X
Tényadat: -
2001/2002 tanévben:
Ténylegesen hány főt képzett ki?: | 450 |
Lefedettség (%): | 0,1 |
Egy átlagos tanévben:
Ténylegesen hány főt képzett ki?: | 500 |
Lefedettség (%): | 0,1 |
Drogfogyasztás megelőzése.
Közvetlenül:
Legális szerek: X
Nem legális szerek: X
Egyik sem: -
Közvetve:
Legális szerek: -
Nem legális szerek: -
Egyik sem: -
Össz. óraszám (45 perc): | 26 |
Időintervallum: | 3 nap |
Hány alkalom: | 1 |
Hány személy tartja: | 2 |
Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
A drogokkal kapcsolatos ismeretanyag kiszélesítése, elsősorban azok egészségkárosító hatásainak pontos megismertetése.
Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Drogtagadó attitűd kialakítása
Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Pozitív kortársnyomás elemeinek kialakítása
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
A középiskolások a drogokkal kapcsolatos információkat rendezetlenül, spontán módon kapják. Ez különösen az egészségkárosító hatásokkal kapcsolatban jelent gondot. Medikusaink ezen a területen szakértőnek minősülnek, ezért jól átgondolt, szervezett és irányított lesz az információ-átadás. Ennek következtében a diákok maguk tudnak képet alkotni arról, hogy mik a tényleges veszélyhelyzetek a kábítószerekkel kapcsolatban.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
A veszélyhelyzetek nem szüntethetőek meg egy oktatás által, az általunk kialakított attitűd azonban segít abban, hogy kábítószer használata nélkül tudják kezelni a konkrét helyzeteket.
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
A középiskolások esetében a legmeghatározóbb referenciacsoportot a kortársak jelentik. Magatartásukat nagymértékben befolyásolja kortársaik magatártása. Ezért tartjuk nagyon fontosnak, hogy a faiatalok csoportjaiba bekerüljenek olyan diákok, akik a drogokról többet tudnak a társaiknál. A kialakult drogtagadaó attitűdjüket hatékonyan át tudják adni társaiknak, kialakítva ezzel a pozitív kortársnyomást.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Előadás, interaktív foglalkozás
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 9 |
Hány alkalom: | 2 |
Hány fős csoportokban: | 20-25 |
Hány személy tartja: | 2 |
Elérésének időintervalluma: | 1 nap |
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Szituációs játékok, csoportos megbeszélés (problémafeltárás, konfliktuskezelés)
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 8 |
Hány alkalom: | 2 |
Hány fős csoportokban: | 20-25 |
Hány személy tartja: | 2 |
Elérésének időintervalluma: | 1 nap |
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Szituációs gyakorlatok, kommunikációs gyakorlatok
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 8 |
Hány alkalom: | 2 |
Hány fős csoportokban: | 20-25 |
Hány személy tartja: | 2 |
Elérésének időintervalluma: | 1 nap |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | - | - | - |
A folyamatot | - | - | - | - |
A célok megvalósulását | - | - | - | - |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | - | - | - |
A folyamatot | - | - | - | - |
A célok megvalósulását | - | - | - | - |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | - | - | - |
A folyamatot | - | - | - | - |
A célok megvalósulását | - | X | - | - |
Nem találtunk hozzá anyagi támogatókat.
Igen | X |
Nem | - |
A programban RÉSZTVEVŐ SZEMÉLYEK száma: 20
A részvevő személyek közül:
FŐÁLLÁSÚ MUNKATÁRSAK száma | 0 |
DIPLOMÁSOK száma | 3 |
SZAKIRÁNYÚ DIPLOMÁVAL RENDELKEZŐK száma | 1 |
SZAKIRÁNYÚ TANFOLYAMMAL RENDELKEZŐK száma | 0 |
A bevétel típusa | A bevételek mekkora hányada (%) | |
Folyamatossága | Állandó (költségkeret vagy utófinanszírozás) | 0 |
Pályázati, alkalmi | 100 | |
Teljesítményhez kötött | 0 | |
Forrása megnevezése | Állami finanszírozói | 100 |
Önkormányzati | 0 | |
Nonprofit Alapítványi | 0 | |
Nonprofit Egyesülete, karitatív | 0 | |
Nonprofit Adományozói | 0 | |
Nonprofit Egyházi | 0 | |
A megrendelő (piaci) | 0 | |
A kedvezményezett (iskola, diák) fizet-e? | Fizet | 0 |
Nem fizet | 100 | |
Külső-belső finanszírozás | Külső (%) | 100 |
Belső (%) | 0 |