PROGRAM-INFORMÁCIÓS ADATLAP

Tartalom

1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
2. Tevékenység
3. Célpopuláció - az a populáció, amelyben a módszer alkalmazható
4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)
5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről, hatékonyságáról
6. A programban részt vevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok stb.)
7. Finanszírozás

1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 A felelős szervezet (programgazda) neve és elérhetősége

A szervezet (programgazda) neve: Budapesti Orvostanhallgatók Kortársoktató Alapítványa
A szervezetvezető neve: dr. Józsa Gábor
Cím: 1089. Budapest, Nagyvárad tér 4. XXI. em.
Telefon: +36 (1) 210-2951

Internet home page: www.boka.hu

1.1.1 A szervezet tevékenységének rövid leírása

A szervezet (programgazda) fő tevékenysége:
Drogprevenciós egészségnevelés, kortársoktatás50
 
Egyéb, nem főtevékenységként végzett tevékenységek felsorolása:
Kiadványok szerkesztése5
Pedagógusoktatás5
Kortársoktató egyetemisták képzése5
Egyéb prevenciós tevékenység (AIDS, alkohol, dohányzás)35

1.1.2 A jelenleg működő, aktuálisan futó programok felsorolása

A program megnevezése A szervezet kapacitásának kb. hány %-át fordítja a működtetésére
Drogprevenciós foglalkozások pedagógusoknak5
Kortársoktató-kortárssegítő képzés középiskolásoknak35
Drogprevenciós előadások tartása5
Drogprevenciós foglalkozások középiskolásoknak55

1.2. A program neve

Kortársokatató-kortárssegítő képzés (drog)

1.2.1 A program indításának időpontja

1996

1.3 Az alprogram neve

1.3.1 Az alprogram indításának időpontja

1.4. A program/alprogram felelős és elérhetősége

Programvezető vagy alprogramvezető neve: dr. Polgár Patrícia
Telefon: +36 (20) 395-5862
Fax:
E-mail: polgarpatt@freemail.hu

1.5. A kontaktszemély neve és elérhetősége (a kutatásban kapcsolattartó személy)

Név: Molnárné Garbacz Anna
Telefon: +36 (1) 210-2951
Fax: +36 (1) 210-2690
E-mail:
Elérési idő: Szerdánként 10-16 óráig

2. Tevékenység

2. A program keretében végzett tevékenység rövid, összefoglaló leírása

Drogprevenciós kortársoktató-kortárssegítő foglalkozások tematikája 1.nap Bemutatkozás (1 óra) ˇ bemutatkozás, program ismertetése (BOKA) ˇ jégtörő játék (ki bízik kiben: egymás kezének kinyitása, egymás karjába dőlés, 3 lapos játék) ˇ résztvevők bemutatkozása (mindenki a mellette ülőt, sétálva fél perc alatt, magát középen egy papíron, egymás után sorban) ˇ DROG-TOTO felmérés céljából Alapfogalmak (2 óra) ˇ asszociáció: kinek mi jut eszébe a drogokról (nevek, ismerősök, buli, filmek, stb.) ˇ DROG szó ismertetése (drug, kábítószer), miket nevezünk drogoknak (definíció) ˇ függőség (testi és lelki) ˇ tolerancia, megszokás, hozzászokás (addikció), abúzus, túladagolás, elvonási tünetek ˇ kemény és lágy drogok, legális és illegális drogok ˇ játék: ismerkedés a síneken: szia ki vagy, újra itt, de rég nem láttalak Használat módja, használók, drogcsoportok (2 óra) ˇ hogyan juttathatjuk a drogokat a szervezetbe (véna, tüdő, nyálkahártya, gyomor, bor) ˇ melyik a veszélyesebb, miért (abúzuspotenciál) ˇ milyen használó típusok lehetnek (kísérletező, szociális, szituatív, rendszeres, kényszeres) ˇ ki hogyan használja a drogot, ki élvezi és ki nem ˇ drogok csoportosítása: 1. Ópiátok (heroin, morfin, ópium) 2. Pszichostimulánsok (kokain, crack, speed, XTC) 3. Kender-származékok (hasis, marihuana) 4. Hallucinogének (LSD, PCP, meszkalin) 5. Depresszánsok (altatók, nyugtatók, gyógyszerek) 6. Alkohol 7. Szerves oldószerek (higító, techno, csavarlazító) 8. Stimulánsok (kávé, tea, cigi) ˇ szituációs játék: régen látott barátommal találkozom, és kiderül, hogy drogos lett A drogok részletesen (5 óra) ˇ drogcsoportok feldolgozása (írásos segítséggel) úgy, hogy hét vagy nyolc egyenlő részre osztjuk a társaságot ˇ az alábbiakra kell kitérni egy drogcsoport ismertetésénél: eredet, történelem, megjelenés, felhasználás, hatásai, függőség, hosszú távú hatások, elvonási tünetek, orvosi vonatkozások ˇ bemutatás: állókép, többieknek ki kell találni, hogy milyen drogról van szó, a csoport elmeséli a többieknek a jellemzőket, közben filmek és képek az egyes drogokról Házi feladat kiadása ˇ riport az utcáról, országgyűlési felszólalás, vers, rajz, plakát ˇ szituációs játékok (meggyőzni az igazgatót az oktatás szükségességéről, séta a síneken) ˇ búcsúzásul játék: drog-activity 2.nap Rabság (1 óra) ˇ villámkérdések a tegnapot illetően, házi feladat bemutatása ˇ drogkarrier ˇ beszélgetés valakivel, akinek sikerült leszoknia ˇ házi feladatok: rajzok, versek, riportok ˇ film: Marita Pszichológia (3 óra) ˇ miért lesz valaki drog-függő: kémiai vakáció ˇ okok: genetika, pszichoszociális prediszpozíció, szociokultúrális környezet, azaz: hajlam, család, neveltetés, peer-ressure, konfliktus-kezelés, coping ˇ megvitatható kérdések: egyetértek - nem értek egyet ˇ házi feladat: szituációs játék: drogos a családban Jogi kérdések (1 óra) ˇ mi most a büntetendő: fogyasztók, terjesztők, termesztők ˇ az új drogtörvény ˇ mai piaci helyzet ˇ kábítószer-kereskedelem, maffia-háborúk ˇ a drogfüggő szerepe Orvosi vonatkozások (1 óra) ˇ hogyan ismersz fel valakit, aki drogos ˇ mit kell tenned, ha valaki kábultan fekszik előtted ˇ mennyi drogos van ma Magyarországon ˇ leszoktatás lehetőségei, Methadon-program ˇ legfontosabb: primer prevenció (információ, attitűd, cselekvés, rábeszélés) ˇ kiknek hisz az ember (erre példa az egyik szituációs játék: drogos a családban) Nemet mondás (1 óra) ˇ szituációs játékok ˇ a "nemet mondás" begyakorlása ˇ aktív részvétel kontra passzivitás Készségfejlesztés, coping stratégiák (2 óra) ˇ problémák, élethelyzetek ˇ coping stratégiák ˇ készségfejlesztő stratégiák a Roger-tréning alapján ˇ készségfejlesztés átadása Szituációs játékok, csoportterápia (1 óra) ˇ mi a csoport ˇ csoportterápia és kihasználhatósága ˇ szituációs játékok, csoport és individum 3.nap Pozitív példa (2 óra) ˇ kortársnyomás ˇ motivációk, megfelelések ˇ pozitív példa, a pozitív kortársnyomás ˇ társas hatás befolyásolása ˇ társas akaratok, elvárások, kivetülések Előadás-technika (2 óra) ˇ megjelenés, beszédstílus ˇ hogyan lehet bevonni a hallgatókat a társalgásba ˇ hogyan lehet feldobni a hangulatot ˇ előadói tízparancsolat Vizsga (2 óra) ˇ teszt ˇ szóbeli Oklevél kiosztása ˇ oklevelek kiosztása ˇ további teendők, kortárssegítő tematika ismertetése

3. A képzés célpopulációjára vonatkozó információk

A képzés célpopulációjával, illetve részletes leírásával kapcsolatos kérdésköröket K-val jelöltük. A jelölés célja, hogy elkülönítsük a képzés közvetlen célpopulációját, céljait azoktól, melyeket a közvetett, végső célpopulációval kapcsolatban fogalmaz meg, azaz a közvetlenül végzett tevékenységet attól a tevékenységtől, amit majd a program keretében kiképzettek végeznek.

K.3.1. A célpopuláció körülhatárolása

Középiskolás diákok. 14-19 éves kor között.

K.3.1.1 A célpopulációról rendelkezésre álló információk, a fentben leírt levékenység helyzet-adekváltságának indoklása, a kiinduló helyzet leírása

nincs információ

K.3.2. Hatókör: a direkt (végső) célcsoport(ok) - az a populáció, ahol a program kivitelezését vállalja.

Demográfiai jellemzői: 14-19 éves középiskolás diákok
Foglalkozási jellemzők: -
A hatókör szocio-kulturális jellemzői:-
Földrajzi hatókör:országos
Egyéb hatókör jellemzők:-

K.3.2.1. A hatókörébe tartozó célpopuláció nagysága

Célpopuláció nagysága: 500000

Becsült adat: X

Tényadat: -

K.3.2.2. A hatókörébe tartozó végső célcsoport lefedettsége

2001/2002 tanévben:

Ténylegesen hány főt képzett ki?:450
Lefedettség (%):0,1

Egy átlagos tanévben:

Ténylegesen hány főt képzett ki?:500
Lefedettség (%):0,1

K.4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)

K.4.1. Végső cél

Drogfogyasztás megelőzése.

K.4.1.1. A program során megcélzott szerek

Közvetlenül:

Legális szerek: X

Nem legális szerek: X

Egyik sem: -

Közvetve:

Legális szerek: -

Nem legális szerek: -

Egyik sem: -

K.4.1.2. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám (45 perc): 26
Időintervallum:3 nap
Hány alkalom:1
Hány személy tartja:2

K.4.2. Specifikus (közbenső) célok

Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

A drogokkal kapcsolatos ismeretanyag kiszélesítése, elsősorban azok egészségkárosító hatásainak pontos megismertetése.

Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

Drogtagadó attitűd kialakítása

Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

Pozitív kortársnyomás elemeinek kialakítása

K.4.2.1. Az egyes célokhoz kapcsolódó koncepció

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

A középiskolások a drogokkal kapcsolatos információkat rendezetlenül, spontán módon kapják. Ez különösen az egészségkárosító hatásokkal kapcsolatban jelent gondot. Medikusaink ezen a területen szakértőnek minősülnek, ezért jól átgondolt, szervezett és irányított lesz az információ-átadás. Ennek következtében a diákok maguk tudnak képet alkotni arról, hogy mik a tényleges veszélyhelyzetek a kábítószerekkel kapcsolatban.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

A veszélyhelyzetek nem szüntethetőek meg egy oktatás által, az általunk kialakított attitűd azonban segít abban, hogy kábítószer használata nélkül tudják kezelni a konkrét helyzeteket.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

A középiskolások esetében a legmeghatározóbb referenciacsoportot a kortársak jelentik. Magatartásukat nagymértékben befolyásolja kortársaik magatártása. Ezért tartjuk nagyon fontosnak, hogy a faiatalok csoportjaiba bekerüljenek olyan diákok, akik a drogokról többet tudnak a társaiknál. A kialakult drogtagadaó attitűdjüket hatékonyan át tudják adni társaiknak, kialakítva ezzel a pozitív kortársnyomást.

K.4.2.2. Az egyes célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Előadás, interaktív foglalkozás

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):9
Hány alkalom:2
Hány fős csoportokban:20-25
Hány személy tartja:2
Elérésének időintervalluma:1 nap

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Szituációs játékok, csoportos megbeszélés (problémafeltárás, konfliktuskezelés)

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):8
Hány alkalom:2
Hány fős csoportokban:20-25
Hány személy tartja:2
Elérésének időintervalluma:1 nap

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Szituációs gyakorlatok, kommunikációs gyakorlatok

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):8
Hány alkalom:2
Hány fős csoportokban:20-25
Hány személy tartja:2
Elérésének időintervalluma:1 nap

5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről, hatékonyságáról

5.1. Már lezárult értékelés

Mit vizsgáltak Ki végezte Finanszírozás
Külső személy vagy szervezet A programgazda A programba épített Külső finanszírozás
A Program elveit - - - -
A folyamatot - - - -
A célok megvalósulását - - - -

5.2. Folyamatban lévő értékelés

Mit vizsgáltak Ki végezte Finanszírozás
Külső személy vagy szervezet A programgazda A programba épített Külső finanszírozás
A Program elveit - - - -
A folyamatot - - - -
A célok megvalósulását - - - -

5.3. Tervezett értékelés

Mit vizsgáltak Ki végezte Finanszírozás
Külső személy vagy szervezet A programgazda A programba épített Külső finanszírozás
A Program elveit - - - -
A folyamatot - - - -
A célok megvalósulását - X - -

5.4. Ha nem volt és nem is terveznek értékelést, annak mi az oka?

Nem találtunk hozzá anyagi támogatókat.

Szeretnék-e, hogy az Önök programja a későbbiekben bekerüljön a részletesebb vizsgálatba vont programok körébe?

Igen X
Nem -

6. A programban résztvevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok stb.)

A programban RÉSZTVEVŐ SZEMÉLYEK száma: 20

A részvevő személyek közül:

FŐÁLLÁSÚ MUNKATÁRSAK száma 0
DIPLOMÁSOK száma 3
SZAKIRÁNYÚ DIPLOMÁVAL RENDELKEZŐK száma 1
SZAKIRÁNYÚ TANFOLYAMMAL RENDELKEZŐK száma 0

7. Finanszírozás

7.1. A finanszírozás jellemzői a 2000-es évben

A bevétel típusa A bevételek mekkora hányada (%)
Folyamatossága Állandó (költségkeret vagy utófinanszírozás) 0
Pályázati, alkalmi 100
Teljesítményhez kötött 0
Forrása megnevezése Állami finanszírozói 100
Önkormányzati 0
Nonprofit Alapítványi 0
Nonprofit Egyesülete, karitatív 0
Nonprofit Adományozói 0
Nonprofit Egyházi 0
A megrendelő (piaci) 0
A kedvezményezett (iskola, diák) fizet-e? Fizet 0
Nem fizet 100
Külső-belső finanszírozás Külső (%) 100
Belső (%) 0