1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
2. Tevékenység
3. Célpopuláció - az a populáció, amelyben a módszer alkalmazható
4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)
5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről,
hatékonyságáról
6. A programban részt vevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok
stb.)
7. Finanszírozás
| A szervezet (programgazda) neve: | Drogprevenciós Alapítvány |
| A szervezetvezető neve: | Dr. Csiszér Nóra |
| Cím: | 1125. Budapest, Kiss Áron u. 22/c. |
| Telefon: | +36 (30) 992-2204 |
| Internet home page: |
| Tűcsere | 60 |
| Drogbusz | 40 |
| A program megnevezése | A szervezet kapacitásának kb. hány %-át fordítja a működtetésére |
| Drogbusz | 100 |
Drogbusz
1994
| Programvezető vagy alprogramvezető neve: | Dr. Csiszér Nóra |
| Telefon: | +36 (30) 992-2204 |
| Fax: | +36 (1) 275-1512 |
| E-mail: |
| Név: | Veres Ilona |
| Telefon: | +36 (20) 939-4331 |
| Fax: | +36 (1) 322-9460 |
| E-mail: | |
| Elérési idő: | megbeszélés szerint |
Prevenciós beszélgetés a tanórákhoz alkalmazkodva. Meghívásra, előzetes egyeztetés alapján megyünk az oktatási intézményekbe. Alapinformációkat adunk legális és illegális drogokról, függőségről, leállási és gyógyulási lehetőségekről előadás formájában, majd pedig a tanulók kérdéseire válaszolva. Igyekszünk bővíteni az ismereteket, és korrigálni a rossz információkat, tévhiteket. Előfordulhatnak más addikciók is, ezekről is beszélünk, ha a tanulók szóba hozzák, mint például a csokoládé vagy a játékgépek. Gyakori, hogy pedagógusokkal, illetve szülőkkel sikerül beszélgetni a program végén. A drogbusz speciálisan konferenciajellegűre van átalakítva. Az U-alakban levő széksorra ülnek a résztvevők, biztosítva a modellek szemügyre vételét, és a szóróanyagok elérését. A konkrét tevékenység: Egy tanóra keretében a gyerekek aktív közreműködésével beszélünk a kábítószerekről. Mindig felmérjük a tanulók meglévő ismereteit, építünk élményeikre is. Megkérdezzük a tanároktól és a gyerekektől, hogy intézményes keretek közt volt-e már szó erről a témáról, és ha igen, milyen mélységben (más szervezet, osztályfőnöki óra). Miután a tanulók (15-20 fő) elhelyezkednek a buszon, köszöntjük őket, bemutatkozunk, elmondjuk, hogy mi a foglalkozásunk, mi az alapítványunk tevékenysége. Megállapodunk a megszólításban, a rendelkezésre álló időben és abban, hogy nem előadást szeretnénk tartani, hanem mindenki számára hasznos, kölcsönös kommunikációt. Megkérdezzük, hogy: - Mit nevezünk kábítószereknek? - Mi a legális és illegális drogok fogalma? Mik tartoznak ide? (Beszélünk a következőkről: alkohol, nikotin, szipu, marihuána, hasis, LSD, pszihociblin gomba, peyote-kaktusz, speed, extasy, kokain, crack, ópium, morfium, máktea, heroin, korong, patron, gyógyszerek, politoxikománia, doppingszerek, stb. ) - Csoportosítjuk az illegális szereket a hatásmechanizmusnak megfelelően: hallucinogének, stimulánsok, cannabis-származékok, opiátok, szerves oldószerek - Minden szernél kitérünk a drog megjelenési formájára (bemutatjuk a modelljeit, képét), hatásaira (jó, rossz), függésre (pszichés, testi), életmódbeli változásokra (család, társkapcsolat, iskola, munkahely, anyagiak-bűnözés, prostitúció), egészségügyi vonatkozásokra (HIV-vírus, Hepatitis, felelőtlen szexuális élet következtében fellépő nemi betegségek), a leállás lehetőségeire, rehabilitációra . - Hangsúlyozzuk az egészséges életmód létjogosultságát, az ismeretszerzés és az egyén döntésének fontosságát. A gyerekek felkészültségének megfelelően vetítjük gondolatébresztés gyanánt a Drogvilág és a Marita (részlet) című filmet. A középfokú intézményeknél már a tanulók sokoldalú ismeretszerzésére is építünk (személyes tapasztalat, a kortárscsoport által mesélt élmények, filmek, ismeretterjesztő irodalom, filmek). Azokban az intézményekben, ahol már többször jártunk, előfordul, hogy gyógyult drogfüggő fiatalokat is megszólaltatunk.
Általános és középiskolás fiatalok, nevelőintézetek lakói
Tanároktól, nevelőktől kérünk előzetes információt: - milyen prevenciós program volt eddig az iskolában - van-e drogfogyasztásra utaló jel - mi volt a meghívás oka
| Demográfiai jellemzői: | 6-18 éves diákok |
| A hatókör szocio-kulturális jellemzői: | - |
| Földrajzi hatókör: | országos |
| Egyéb hatókör jellemzők: | - |
Célpopuláció nagysága: 1400000
Becsült adat: -
Tényadat: X
| Nem használ drogot (%): | - |
| Legális drogot használ (%): | - |
| Illegális drogot használ (%): | - |
Infromációforrás:
Tanáraikkal: -
Szüleikkel: -
2001/2002 tanévben:
| Hány helyen futott a program?: | 80 |
| Ténylegesen hány diákot ért el?: | 2000 |
| Lefedettség (%): | 0,1 |
| Hány helyen futott a program?: | 80 |
| Ténylegesen hány diákot ért el?: | 2000 |
| Lefedettség (%): | 0,1 |
Reális, objektív információk átadása a drogokról, drogozási szokásokról és lehetősekről. Nem lebeszélő szándékkal, hanem azzal a céllal, hogy a drogfogyasztás pozitív és negatív oldalát bemutatássuk.
Közvetlenül:
Legális szerek: X
Nem legális szerek: X
Egyik sem: -
Közvetve:
Legális szerek: -
Nem legális szerek: -
Egyik sem: -
| Össz. óraszám (45 perc): | 1 |
| Időintervallum: | 45 perc |
| Hány alkalom: | 1 |
| Hány személy tartja: | 2 |
Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
ismeret bővülése (pl. diszkó-drogoknál depresszió, flash-back hatás, betegségek), tévhitek eloszlatása
Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
átvett módszer 1993-ban az alapítvány vezetője Hollandiában járt, ahol találkozott egy autóbusszal, amely drogprevenciós célzattal járta az országot, és ennek sikere elgondolkodtatta. Ekkor már Magyarországon is egyre égetőbb szükség mutatkozott egy mobil prevenciós modellre.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Előadás, beszélgetés a témáról, Drog-táska bemutatása
| Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 1 |
| Hány alkalom: | 1 |
| Hány fős csoportokban: | 25 |
| Hány személy tartja: | 2 |
| Elérésének időintervalluma: | 45 perc |
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
| Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | |
| Hány alkalom: | |
| Hány fős csoportokban: | |
| Hány személy tartja: | |
| Elérésének időintervalluma: |
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
| Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | |
| Hány alkalom: | |
| Hány fős csoportokban: | |
| Hány személy tartja: | |
| Elérésének időintervalluma: |
| Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
| Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
| A Program elveit | X | - | - | X |
| A folyamatot | X | - | - | X |
| A célok megvalósulását | X | - | - | X |
| Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
| Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
| A Program elveit | - | - | - | - |
| A folyamatot | - | - | - | - |
| A célok megvalósulását | - | - | - | - |
| Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
| Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
| A Program elveit | - | - | - | - |
| A folyamatot | - | - | - | - |
| A célok megvalósulását | - | - | - | - |
| Igen | X |
| Nem | - |
A programban RÉSZTVEVŐ SZEMÉLYEK száma: 7
A részvevő személyek közül:
| FŐÁLLÁSÚ MUNKATÁRSAK száma | 1 |
| DIPLOMÁSOK száma | 5 |
| SZAKIRÁNYÚ DIPLOMÁVAL RENDELKEZŐK száma | 2 |
| SZAKIRÁNYÚ TANFOLYAMMAL RENDELKEZŐK száma | 0 |
| A bevétel típusa | A bevételek mekkora hányada (%) | |
| Folyamatossága | Állandó (költségkeret vagy utófinanszírozás) | 100 |
| Pályázati, alkalmi | 0 | |
| Teljesítményhez kötött | 0 | |
| Forrása megnevezése | Állami finanszírozói | 0 |
| Önkormányzati | 100 | |
| Nonprofit Alapítványi | 0 | |
| Nonprofit Egyesülete, karitatív | 0 | |
| Nonprofit Adományozói | 0 | |
| Nonprofit Egyházi | 0 | |
| A megrendelő (piaci) | 0 | |
| A kedvezményezett (iskola, diák) fizet-e? | Fizet | 0 |
| Nem fizet | 100 | |
| Külső-belső finanszírozás | Külső (%) | 100 |
| Belső (%) | 0 |