PROGRAM-INFORMÁCIÓS ADATLAP

Tartalom

1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
2. Tevékenység
3. Célpopuláció - az a populáció, amelyben a módszer alkalmazható
4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)
5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről, hatékonyságáról
6. A programban részt vevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok stb.)
7. Finanszírozás

1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 A felelős szervezet (programgazda) neve és elérhetősége

A szervezet (programgazda) neve: Drogprevenciós Alapítvány
A szervezetvezető neve: Dr. Csiszér Nóra
Cím: 1125. Budapest, Kiss Áron u. 22/c.
Telefon: +36 (30) 992-2204

Internet home page:

1.1.1 A szervezet tevékenységének rövid leírása

A szervezet (programgazda) fő tevékenysége:
Tűcsere60
 
Egyéb, nem főtevékenységként végzett tevékenységek felsorolása:
Drogbusz40

1.1.2 A jelenleg működő, aktuálisan futó programok felsorolása

A program megnevezése A szervezet kapacitásának kb. hány %-át fordítja a működtetésére
Drogbusz100

1.2. A program neve

Drogbusz

1.2.1 A program indításának időpontja

1994

1.3 Az alprogram neve

1.3.1 Az alprogram indításának időpontja

1.4. A program/alprogram felelős és elérhetősége

Programvezető vagy alprogramvezető neve: Dr. Csiszér Nóra
Telefon: +36 (30) 992-2204
Fax: +36 (1) 275-1512
E-mail:

1.5. A kontaktszemély neve és elérhetősége (a kutatásban kapcsolattartó személy)

Név: Veres Ilona
Telefon: +36 (20) 939-4331
Fax: +36 (1) 322-9460
E-mail:
Elérési idő: megbeszélés szerint

2. Tevékenység

2. A program keretében végzett tevékenység rövid, összefoglaló leírása

Prevenciós beszélgetés a tanórákhoz alkalmazkodva. Meghívásra, előzetes egyeztetés alapján megyünk az oktatási intézményekbe. Alapinformációkat adunk legális és illegális drogokról, függőségről, leállási és gyógyulási lehetőségekről előadás formájában, majd pedig a tanulók kérdéseire válaszolva. Igyekszünk bővíteni az ismereteket, és korrigálni a rossz információkat, tévhiteket. Előfordulhatnak más addikciók is, ezekről is beszélünk, ha a tanulók szóba hozzák, mint például a csokoládé vagy a játékgépek. Gyakori, hogy pedagógusokkal, illetve szülőkkel sikerül beszélgetni a program végén. A drogbusz speciálisan konferenciajellegűre van átalakítva. Az U-alakban levő széksorra ülnek a résztvevők, biztosítva a modellek szemügyre vételét, és a szóróanyagok elérését. A konkrét tevékenység: Egy tanóra keretében a gyerekek aktív közreműködésével beszélünk a kábítószerekről. Mindig felmérjük a tanulók meglévő ismereteit, építünk élményeikre is. Megkérdezzük a tanároktól és a gyerekektől, hogy intézményes keretek közt volt-e már szó erről a témáról, és ha igen, milyen mélységben (más szervezet, osztályfőnöki óra). Miután a tanulók (15-20 fő) elhelyezkednek a buszon, köszöntjük őket, bemutatkozunk, elmondjuk, hogy mi a foglalkozásunk, mi az alapítványunk tevékenysége. Megállapodunk a megszólításban, a rendelkezésre álló időben és abban, hogy nem előadást szeretnénk tartani, hanem mindenki számára hasznos, kölcsönös kommunikációt. Megkérdezzük, hogy: - Mit nevezünk kábítószereknek? - Mi a legális és illegális drogok fogalma? Mik tartoznak ide? (Beszélünk a következőkről: alkohol, nikotin, szipu, marihuána, hasis, LSD, pszihociblin gomba, peyote-kaktusz, speed, extasy, kokain, crack, ópium, morfium, máktea, heroin, korong, patron, gyógyszerek, politoxikománia, doppingszerek, stb. ) - Csoportosítjuk az illegális szereket a hatásmechanizmusnak megfelelően: hallucinogének, stimulánsok, cannabis-származékok, opiátok, szerves oldószerek - Minden szernél kitérünk a drog megjelenési formájára (bemutatjuk a modelljeit, képét), hatásaira (jó, rossz), függésre (pszichés, testi), életmódbeli változásokra (család, társkapcsolat, iskola, munkahely, anyagiak-bűnözés, prostitúció), egészségügyi vonatkozásokra (HIV-vírus, Hepatitis, felelőtlen szexuális élet következtében fellépő nemi betegségek), a leállás lehetőségeire, rehabilitációra . - Hangsúlyozzuk az egészséges életmód létjogosultságát, az ismeretszerzés és az egyén döntésének fontosságát. A gyerekek felkészültségének megfelelően vetítjük gondolatébresztés gyanánt a Drogvilág és a Marita (részlet) című filmet. A középfokú intézményeknél már a tanulók sokoldalú ismeretszerzésére is építünk (személyes tapasztalat, a kortárscsoport által mesélt élmények, filmek, ismeretterjesztő irodalom, filmek). Azokban az intézményekben, ahol már többször jártunk, előfordul, hogy gyógyult drogfüggő fiatalokat is megszólaltatunk.

3. A program végső célpopulációjára (akikre az intervenció irányul) vonatkozó információk

3.1. A végső célpopuláció körülhatárolása

Általános és középiskolás fiatalok, nevelőintézetek lakói

3.1.1 A végső célpopulációról rendelkezésre álló információk

Tanároktól, nevelőktől kérünk előzetes információt: - milyen prevenciós program volt eddig az iskolában - van-e drogfogyasztásra utaló jel - mi volt a meghívás oka

3.2. Hatókör: az a populáció, ahol a program kivitelezését vállalják

Demográfiai jellemzői: 6-18 éves diákok
A hatókör szocio-kulturális jellemzői:-
Földrajzi hatókör:országos
Egyéb hatókör jellemzők:-

3.2.1. A hatókörébe tartozó célpopuláció nagysága

Célpopuláció nagysága: 1400000

Becsült adat: -

Tényadat: X

3.2.2. Milyen információkkal rendelkezett hatókörébe tartozó célpopuláció droghasználatáról? Honnan?

Nem használ drogot (%):-
Legális drogot használ (%):-
Illegális drogot használ (%):-

Infromációforrás: 

3.2.3. A program keretében, annak szerves részeként , foglalkoznak-e a célpopulációt jelentő diákok tanáraival, szüleivel?

Tanáraikkal: -

Szüleikkel: -

3.2.4. A hatókörébe tartozó végső célcsoport lefedettsége

2001/2002 tanévben:

Hány helyen futott a program?:80
Ténylegesen hány diákot ért el?:2000
Lefedettség (%):0,1

Egy átlagos tanévben:

Hány helyen futott a program?:80
Ténylegesen hány diákot ért el?:2000
Lefedettség (%):0,1

4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)

4.1. Végső cél

Reális, objektív információk átadása a drogokról, drogozási szokásokról és lehetősekről. Nem lebeszélő szándékkal, hanem azzal a céllal, hogy a drogfogyasztás pozitív és negatív oldalát bemutatássuk.

4.1.1. A program során megcélzott szerek

Közvetlenül:

Legális szerek: X

Nem legális szerek: X

Egyik sem: -

Közvetve:

Legális szerek: -

Nem legális szerek: -

Egyik sem: -

4.1.2. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám (45 perc): 1
Időintervallum:45 perc
Hány alkalom:1
Hány személy tartja:2

4.2. Specifikus (közbenső) célok

Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

ismeret bővülése (pl. diszkó-drogoknál depresszió, flash-back hatás, betegségek), tévhitek eloszlatása

Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):

4.2.1. Az egyes célokhoz kapcsolódó koncepció

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

átvett módszer 1993-ban az alapítvány vezetője Hollandiában járt, ahol találkozott egy autóbusszal, amely drogprevenciós célzattal járta az országot, és ennek sikere elgondolkodtatta. Ekkor már Magyarországon is egyre égetőbb szükség mutatkozott egy mobil prevenciós modellre.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:

D.4.2.2. Az egyes célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Előadás, beszélgetés a témáról, Drog-táska bemutatása

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):1
Hány alkalom:1
Hány fős csoportokban:25
Hány személy tartja:2
Elérésének időintervalluma:45 perc

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):
Hány alkalom:
Hány fős csoportokban:
Hány személy tartja:
Elérésének időintervalluma:

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Az elérésére fordított óraszám (45 perc):
Hány alkalom:
Hány fős csoportokban:
Hány személy tartja:
Elérésének időintervalluma:

5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről, hatékonyságáról

5.1. Már lezárult értékelés

Mit vizsgáltak Ki végezte Finanszírozás
Külső személy vagy szervezet A programgazda A programba épített Külső finanszírozás
A Program elveit X - - X
A folyamatot X - - X
A célok megvalósulását X - - X

5.2. Folyamatban lévő értékelés

Mit vizsgáltak Ki végezte Finanszírozás
Külső személy vagy szervezet A programgazda A programba épített Külső finanszírozás
A Program elveit - - - -
A folyamatot - - - -
A célok megvalósulását - - - -

5.3. Tervezett értékelés

Mit vizsgáltak Ki végezte Finanszírozás
Külső személy vagy szervezet A programgazda A programba épített Külső finanszírozás
A Program elveit - - - -
A folyamatot - - - -
A célok megvalósulását - - - -

5.4. Ha nem volt és nem is terveznek értékelést, annak mi az oka?

Szeretnék-e, hogy az Önök programja a későbbiekben bekerüljön a részletesebb vizsgálatba vont programok körébe?

Igen X
Nem -

6. A programban résztvevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok stb.)

A programban RÉSZTVEVŐ SZEMÉLYEK száma: 7

A részvevő személyek közül:

FŐÁLLÁSÚ MUNKATÁRSAK száma 1
DIPLOMÁSOK száma 5
SZAKIRÁNYÚ DIPLOMÁVAL RENDELKEZŐK száma 2
SZAKIRÁNYÚ TANFOLYAMMAL RENDELKEZŐK száma 0

7. Finanszírozás

7.1. A finanszírozás jellemzői a 2000-es évben

A bevétel típusa A bevételek mekkora hányada (%)
Folyamatossága Állandó (költségkeret vagy utófinanszírozás) 100
Pályázati, alkalmi 0
Teljesítményhez kötött 0
Forrása megnevezése Állami finanszírozói 0
Önkormányzati 100
Nonprofit Alapítványi 0
Nonprofit Egyesülete, karitatív 0
Nonprofit Adományozói 0
Nonprofit Egyházi 0
A megrendelő (piaci) 0
A kedvezményezett (iskola, diák) fizet-e? Fizet 0
Nem fizet 100
Külső-belső finanszírozás Külső (%) 100
Belső (%) 0