Az Oktatási Minisztérium civil szférával való kapcsolattartásának
stratégiai céljai és feladatai
(TERVEZET)
I. Bevezető
A rendszerváltás óta jelentős átalakulások mentek végbe a civil szférában. Magyarországon a bíróságok több mint 47 ezer civil nonprofit szervezetet, alapítványt, társadalmi szervezetet tartanak nyilván. E szektor összbevétele elérte a 600 milliárd forintot, amelynek közel 30%-a költségvetési eredetű forrás.
Nemcsak számukat tekintve, de működésük tartalmában is változtak, fejlődtek a civil szervezetek, erőteljesebben keresték helyüket, szerepüket a helyi közéletben, a társadalomban.
Egyre nyilvánvalóbb lett – mind a döntéshozók, mind a vezetettek körében –, hogy komoly társadalmi programokat sem a lakóhelyen, sem országos kiterjedtségben nem lehet megvalósítani a civil társadalom részvétele nélkül. Erőteljesebbé és széleskörűbbé vált az a felfogás, hogy a társadalom irányításában és szervezésében meg lehet és meg kell találni a civil szervezetek tennivalóit, bővítve annak lehetőségeit, hiszen a civil szervezetek felkészültsége, szakmai hozzáértése széles társadalmi bázisa minden szinten jelentősen segítheti a döntések előkészítését, kialakítását és végrehajtását. Mindez végső soron elősegítheti a társadalmi demokrácia megvalósulását, folyamatos építését.
A civil társadalom számára az elmúlt évek nemcsak tapasztalatokat, hanem az eddigiekhez képest újabb elvárásokat is felszínre hoztak.
Ezt most még inkább felerősítette a külső inspirációkkal, hivatali támogatással kibontakozó, fokozott versengés, amely alapvetően idegen a társadalmi szervezetektől, hiszen tevékenységük, társadalmilag elismerhető munkájuk nem a versenyre, sokkal inkább az együttműködésre épül. Ezt a helyzetet kezeli a Nemzeti Civil Alapprogram, amelynek célja a civil szervezetek társadalmi szerepvállalása kiteljesedésének elősegítése, a kormányzat és a civil társadalom közötti partneri viszony és munkamegosztás, valamint az autonóm civil társadalmon belüli partneri viszony és munkamegosztás megteremtése, a civil társadalom erősítése. Ez a változás új helyzetbe hozta a civil szférát, mint a társadalom szervezés és működés bázisát és egyben aktív szereplőjét.
A plurális társadalom sokszínű szerveződését, öntevékeny közösségei feladatvállalásuk és működési színvonaluk, képviseleti hatásuk arányában értékelhetők. Közöttük az érdekvédő társadalmi egyesületek és szövetségeik nem különleges, hanem sajátos szerepet töltenek be. Vállalják tagságuk, a lakosság különféle rétegei, csoportjai érdekeinek feltárását, megjelenítését, képviseletét. Tevékenységük, befolyásoló szerepük nyomatékosabb lehet a döntés-előkészítésben való részvétel, s a társadalmi kontroll érvényesülése során. Ezért – a demokratikus társadalomépítés viszonyai között – a civil konszolidációnak legalább két területre kell kiterjednie. A civil kérdéskomplexum kormányzati filozófiája és kezelése legyen szinkronban a magyar, ill. az európai modernizációs törekvésekkel, ugyanakkor a civil autonómia elismerése, az együttműködés igénye az állam részéről nyisson teret a közvetlen, a részvételi demokrácia alkotóerejének felszabadításához.
Minden szinten rendezni kell a döntés előkészítés folyamataiban való társadalmi részvétel és a társadalmi kontroll elveit és gyakorlatát. Szükség van tehát arra, hogy kialakuljon civil konszolidáció. A civil konszolidáció segíthet felszínre hozni és hatékony erővé tenni a ma még sok tartalékot rejtő társadalmi energiákat. Ezek az értékek azonban átgondolt, egyeztetett konszolidáció nélkül nemcsak kiaknázatlanok maradnak, de rontják a társadalmi légkört, gyengítik a stabilitást, nehezíteni fogják az EU-csatlakozással együtt járó átmeneti gondok elviselését és a feszültségek enyhítését.
Ugyanakkor tudomásul kell venni, hogy a civil szféra sajátosságainál fogva soha nem lesz homogén. Éppen a sokszínűségét, változatosságát és sokoldalúságát lehet a közösségi életben az emberi tenni akarás ösztönzésére igénybe venni. Struktúráját, működési rendjét tovább kell alakítani, korszerűsíteni. A tevékenység fő területeit, az önkéntes feladatvállalás színtereit, folyamatosan hozzá kell igazítani az EU integráció által kívánt nemzeti fejlesztési programokhoz. A korábbiaknál sokszínűbb mozgásteret, feladatvállalási, kibontakozási lehetőséget kell ajánlani a civil társadalom számára, amely végső soron az állami feladatok megoldásában is nagyfokú segítséget adhat. Tizenhárom év elteltével a civil konszolidáció – minden túlzás nélkül – nemzeti érdek. Megvalósítása azonban csak a partneri szerep elismerésével, a párbeszéd folyamatosságával lehet érdemi és kiegyensúlyozott. E konstruktív megoldás növelheti a társadalmi szervezetek ambícióit.
A kormányzat a társadalmi részvétel és a civil kontroll rendszerének kialakítása érdekében a minisztériumokat civil stratégia elkészítésére kötelezte a saját szakterületükön, ágazatukban, melyet a civil szféra képviselőinek bevonásával kell elkészítenie a tárcáknak.
Az Oktatási Minisztérium a civil szférával való kapcsolattartást a tapasztalatoknak és a szakirodalomnak megfelelően az oktatási ágazatban érintett összes társadalmi szereplővel történő együttműködésen keresztül kívánja megvalósítani. A minisztérium a civil stratégiájának keretein belül külön tér ki az oktatásban érintett társadalmi szereplőkkel (egyének, csoportok) és az oktatási ágazatban érintett, az ágazat érdekében tevékenységet folytató civil szervezetekkel kapcsolatos célokra. A két terület szétválasztását az indokolja, hogy az oktatási ágazatban érintett civil szervezetek igénybe vehetnek speciális többletlehetőségeket (jogok, bizottsági részvétel, pályázás, stb.) jogszabályoknak megfelelően a szabályozási feltételeknek történő megfelelés esetén, továbbá a minisztériumi szakterületek szakmai munkájuk során alapvetően ilyen civil szervezetekkel tartják a kapcsolatot.
A civil szférával való kapcsolattartás megvalósítása során a minisztérium a már kialakult belső rendszert kívánja fenntartani, melynek keretében a tárca vezetése a civil kapcsolatokat az irányítási (miniszteri, politikai államtitkári, közigazgatási államtitkári) és a végrehajtási (helyettes államtitkárok szakterületei) alrendszerei között önálló szervezeti egységek, integrált munkaközösségek, adhoc bizottságok útján hangolja össze. A centralizált irányításon keresztül érvényesülő koordinációt, valamint a szektorral való kapcsolattartásban megnyilvánuló decentralizációt a tárca Szervezeti és Működési Szabályzata rögzíti.
A tárca irányítási alrendszere szerint a civil ügyek szakmai felügyelete az alábbi területek koordinációjával érvényesül:
A tárca végrehajtási alrendszere szerint a nagyszámú oktatási célú civil szervezetekkel való kapcsolattartás decentralizált formában érvényesül. A szaktörvények előírásai alapján a kapcsolattartás szintje és az ügyek sokfélesége miatt (társadalmi párbeszéd, a szervezetekkel való szerződéses viszony kialakítása, a feladat-támogatások ellenőrzése és értékelése), a civil szervezetek szakmai felügyelete megoszlik a helyettes államtitkárok között. A konkrét feladatokat a titkárságokhoz tartozó referensek, illetve a szakmai területek önálló egységei (osztályai) látják el. Érdemes kiemelni, hogy a szakterületek a civil szférát érintő feladataik végrehajtása során építenek a szakterület felelősségi körébe tartozó közalapítványokra, alapítványokra és egyéb gazdasági társaságokra, ennek következtében a minisztériumhoz tartozó háttérintézmények és jogi személyiségű szervezetek, társaságok a stratégia szempontjából az Oktatási Minisztérium részének tekintendők.
A tárca a civil szférával történő kapcsolattartása során jelenleg három fő együttműködési formát alkalmaz, mely együttműködési formák operatív megvalósítása szakterületenként – a különböző civil igényeknek megfelelően – jelentősen eltér:
A tárca a civil stratégiájának elkészítése során a fenti együttműködési formák jövőbeni hatékonyabb és koordináltabb megvalósítása érdekében meghatározza a civil szférával való kapcsolattartás központi stratégiai céljait és a célok megvalósítása érdekében teendő konkrét, általában tárcaszintű feladatok listáját. A feladatok listája az egyes feladatok szakterületi szintű megvalósítása során valószínűleg tovább fog bővülni.
II. A Minisztérium civil szférával való kapcsolattartásának központi stratégiai céljai
1) Társadalommal való kapcsolattartás
2) Civil szervezetekkel való kapcsolattartás
3) Kormányzati civil stratégiában való aktív részvétel
4) A Minisztériumon és háttérintézményein belüli összehangolt tevékenység a civil szférát érintő kérdésekben
III. OM civil szférával való kapcsolatos stratégiai céljainak megvalósításához szükséges feladatok
(A feladatokhoz a felelősök és a pontos határidők a tervezet társadalmi egyeztetés utáni, végleges formájának elkészítése során kerülnek meghatározásra.)
A) A kapcsolattartás elmélyítésére irányuló tevékenység koordinálása (1. a), 2. a) és e) stratégiai cél)
B) A tárca belső problémakezelési rendszerének, valamint adat- és információbiztosítási kötelezettségének széleskörű bemutatása (1. b), 2. d) és f) stratégiai cél)
C) A testületi szintű kapcsolattartás (tanácsok, bizottságok) tárca szintű rendszerének meghatározása (2. b) stratégiai cél)
D) A civil szervezetek számára biztosított pályázati támogatások lebonyolításával kapcsolatos feladatok meghatározása, összehangolása (2. c) és 4. b) stratégiai cél)
a. A tárca által kiírt, civil szervezetek részére is szóló pályázatok tárca szintű összegyűjtése, központi tárolása.
b. A civil szervezetek részére biztosítható források átláthatóságát és támogatási gyakorlatát elősegítve a szakterületek közötti egységes kommunikáció kialakítása az alábbiak szerint:
c. A pályázatok civil szférával történő megismertetéséhez szükséges tevékenységek összehangolása (honlap, kiadványok, rendezvények).
E) A civil szervezetek számára biztosított egyéb támogatások lebonyolításával kapcsolatos feladatok meghatározása, összehangolása (2. c) és 4. b) stratégiai cél)
F) A civil szférát érintő jogszabályok alkotásában való aktív részvétel (3. a) stratégiai cél)
G) A kormányzati szervek civil szférával kapcsolatos tevékenységének aktív és összehangolt támogatásához szükséges feltételek biztosítása (3. b), c), d) és 4. a) stratégiai cél)
H) A tárca szakterületeihez kapcsolódó, civil szervezetekkel foglalkozó szervezeti egységei, referensei által végzett munka összehangolása (4. a) stratégiai cél)
I) Az oktatásban érintett civil szférával kapcsolatos információk rendszerezett informatikai tárolásának kialakítása (4. b) stratégiai cél)
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022