Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022
Tisztelt "bobor"!
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 10. § (3) bekezdésének e) pontja szerint a tanulónak joga, hogy személyiségi jogainak gyakorlása azonban nem korlátozhat másokat e jogainak érvényesítésében, továbbá nem veszélyeztetheti a saját és társai, a nevelési-oktatási intézmény alkalmazottai egészségét, testi épségét.
Ezen túlmenően felhívom a figyelmét a 2008. évi nyári törvénymódosítás által bevezetett új szabályra is, miszerint – a törvény 13. § -ának (8) bekezdése értelmében - a szülő kötelessége, hogy gyermekével megjelenjen a nevelési tanácsadáson, továbbá biztosítsa gyermekének az iskolapszichológusi vizsgálaton és a fejlesztő foglalkozásokon való részvételét, ha a tanulóval foglalkozó pedagógusok kezdeményezésére a nevelőtestület erre javaslatot tesz. A jegyző kötelezheti a szülőt, hogy e kötelezettségének tegyen eleget.
Az iskola tehát a fegyelmi eljárás helyett, illetve mellett is dönthet az antiszociális tanuló pszichológusi vizsgálatra küldéséről, önkéntes teljesítés hiányában pedig a jegyzőhöz kell fordulni, aki hatósági úton kötelezi erre a szülőt, illetve a nagykorú tanulót.
Ezen túlmenően amennyiben az iskola úgy tapasztalja, hogy az érintett tanuló esetében a pedagógiai eszközök – ideértve a fegyelmező intézkedéseket és a fegyelmi eljárás keretében alkalmazható fegyelmi büntetéseket is – hatástalanok, illetve alkalmatlanok a kívánt cél elérésre, joga, sőt a gyermekvédelmi szabályok alapján kötelezettsége a gyermekjóléti szolgálathoz fordulni, jelezni a problémát és intézkedést kérni. A szolgálatot irányító jegyzőnek van ugyanis olyan cselekvési lehetősége, amellyel élve érdemben változtatni tud a kialakult helyzeten, elsősorban a védelembe vétellel, ennek eredménytelensége esetén további gyermekvédelmi hatósági eszközökkel, végső esetben a közösségből való kiemeléssel.
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető helyettes
Tisztelt "vighandrea"!
A nyelvvizsgadíj visszatérítésére vonatkozóan szeretném tájékoztatni, hogy utoljára 2005. július 1-ig lehetett a nyelvvizsga díját visszaigényelni azon tanulók részére, akik a 2004/2005. tanévben az érettségi vizsgára felkészítő évfolyamon tanultak és rendelkeztek a sikeres nyelvvizsga dokumentumával.
A 2005/2006. tanévtől kezdve a kétszintű érettségi vizsgaszabályzat teljes körűen életbe lépett, és ebben az új rendszerben az emelt szintű érettségi vizsga 60%-os, illetve a fölötti százalék elérése mellett egyenértékű a középfokú C típusú állami nyelvvizsgával, így a tanulók számára biztosított a nyelvvizsga ingyenessége. Az így szerzett középfokú nyelvvizsgáért is plusz pont jár a felvételi eljárás során.
Üdvözlettel:
Csillag Márta
főosztályvezető
Tisztelt "Ilka"!
A gyógypedagógiai pótlékra való jogosultságot és annak mértékét a 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet l5. §-a szabályozza. Gyógypedagógiai pótlék jár annak, aki sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók óvodai nevelését, iskolai nevelését és oktatását, kollégiumi nevelését vagy közoktatási intézményben a gyermekek fejlesztő felkészítését - a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleményében foglaltak szerint – végzi. A pótlék mértéke a közalkalmazotti pótlékalap 18-42%-a.
A pedagógus-munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottat a gyógypedagógiai pótlék abban az esetben illeti meg, ha kizárólag sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal foglalkozik, illetve, ha az általa felkészített sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók aránya a nevelési év, tanév első napján eléri a harminchárom százalékot.
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető helyettes
Tisztelt "bakigabi"!
Minden középfokú végzettséggel (érettségi bizonyítvánnyal) rendelkező magyar állampolgár jelentkezhet felvételi vizsgára bármelyik ország bármelyik felsőoktatási intézményébe. A jelentkezéssel kapcsolatos feltételekről a kiválasztott külföldi felsőoktatási intézmény, vagy az adott ország ún. Enic-Naric Központja - mely naprakész tájékoztatást tud adni egy adott ország oktatási rendszeréről - adhat felvilágosítást, (http://www.enic-naric.net/).
Tájékoztatom továbbá, hogy lehetősége van ösztöndíjat is megpályázni. Az ösztöndíjakról szóló tájékoztatókat, pályázatokat megtalálhatja a Magyar Ösztöndíj Bizottság weboldalán (www.scholarship.hu; e-mail: mob@bbi.hu), vagy 061/384-9009-es telefonszámon is kérhet információt.
Szilágyi Judit
osztályvezető
Tisztelt "mocóka"!
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 17. §-a rendelkezik arról, hogy egyes iskolatípusokban milyen végzettség és szakképzettség szükséges a pedagógus-munkakör betöltéséhez.
E szerint:
„17. § (1) Ha e törvény másképp nem rendelkezik, nevelési-oktatási intézményben pedagógus-munkakörben az alkalmazható, aki az e törvényben meghatározott felsőfokú iskolai (egyetemi vagy főiskolai szintű) végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezik. A megfelelő felsőfokú iskolai végzettségek és szakképzettségek a következők:
g) szakközépiskolában és szakiskolában a szakmai elméleti tantárgyat vagy szakmai előkészítő ismeretet, valamint a szakmai alapozó és a pályaorientáció ismeretet oktató pedagógusnak a képzés szakirányának megfelelő tanári vagy a képzés szakirányának megfelelő felsőfokú, a pályaorientáció és a szakmai alapozó oktatásban, továbbá a d) pontban meghatározott;
i) szakközépiskolában és szakiskolában a gyakorlati képzést végző pedagógusnak, továbbá gimnáziumban a munkába állást előkészítő, illetve segítő elméleti és gyakorlati foglalkozást tartó pedagógusnak a képzés szakirányának megfelelő tanári vagy a képzés szakirányának megfelelő felsőfokú;
végzettség és szakképezettség.”
A fentiekre figyelemmel Ön a képzés szakirányának megfelelő mérnöki végzettséggel és szakképzettséggel szakiskolában és szakközépiskolában taníthat szakmai elméleti és szakmai gyakorlati tantárgyakat, illetve gimnáziumban, ha van a mérnöki szakképesítésének megfelelő irányultságú munkába állást előkészítő elméleti és gyakorlati foglalkozás, akkor ott is taníthat.
Üdvözlettel:
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "tvedi"!
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtása a közoktatási intézményekben tárgyú, 138/1992. (VI. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban Vhr.) 15. § (2) bekezdés h) pontja szerint számítástechnikai pótlék annak jár, aki általános iskolában, középiskolában, szakmunkásképző iskolában - kizárólag a számítástechnikai és informatikai ismeretek oktatásán kívül - a tantervi követelmények átadásához és elsajátításának ellenőrzéséhez rendszeresen informatikai eszközöket, módszereket alkalmaz. Az informatikai ismeretben való jártasságot legalább "E" fizetési osztályba sorolásra jogosító informatikai, számítástechnikai szakképzettséggel kell igazolni.
A számítástechnikai pótlékra jogosultság feltételeit helyben kell kialakítani.
Javaslom, hogy a szakmai munkaközösség alakítsa ki állásfoglalását a tekintetben, hogy melyik tantárgy tantervi követelményei elsajátításához milyen mértékben kell alkalmazni az informatikai szakképesítést, kell-e és milyen mélységben a tanmenetben rögzíteni a tevékenységeket.
A számítástechnikai tanári végzettség nem zárja ki a pótlék megállapítását, ha a fenti feltételeknek megfelel a matematika tanítása.
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "ekorodi"!
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 17. § (2) bekezdése szerint
„Idegen nyelv oktatására - minden iskolatípusban - alkalmazható, aki nyelvtanári vagy idegen nyelv- és irodalom szakos tanári végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezik.”
A szabályozásból tehát az következik, hogy mind főiskolai, mind egyetemi szintű idegen nyelvszakos tanári oklevéllel oktathat és érettségiztethet középiskolában.
Az idézett 17. § (2) pontja 1999. szeptember 1. óta hatályos és a közoktatási törvény módosításáról szóló 1999. évi LXVIII. törvény állapította meg.
Üdvözlettel,
Csillag Márta
főosztályvezető
Tisztelt "Katóka 30"!
Az 5-6. évfolyamon a nem szakrendszerű oktatásban a műveltségi területnek megfelelő képesítést nyújtó tanítói végzettséggel vagy szakkollégiumi végzettséggel rendelkező tanító taníthat. Ez a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Kt.) 17. §-ának (8) bekezdésében foglaltakból következik, amely szerint a szakkollégiumi végzettséggel nem rendelkező tanítónak 120 órás pedagógus-továbbképzést kell elvégeznie az 5-6. évfolyamon a nem szakrendszerű oktatásban történő tanításhoz. Tehát a 120 órás továbbképzés nélkül csak a szakkollégiummal vagy műveltségi területtel rendelkező tanító taníthat a nem szakrendszerű oktatásban.
Azt már nem írja elő a törvény, hogy csak a „tantárgynak” megfelelő műveltségi területtel vagy szakkollégiummal lehet a nem szakrendszerű oktatásban tanítani.
A nem szakrendszerű oktatásnak az 5-6. évfolyamon történő megszervezéséhez módszertani ajánlást talál honlapunkon itt: http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=2104&articleID=229398&ctag=articlelist&iid=1
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "milcsi"!
A közoktatásról szóló 1993. évi törvényben (a továbbiakban: Kt.) 102. § (9) bekezdése b) pontja értelmében a fenntartó tanítási évben (szorgalmi időben), továbbá – a július-augusztus hónapok kivételével – nevelési évben iskolai osztályt, kollégiumi csoportot, óvodai csoportot nem szerveztethet át, és nem szüntettethet meg.
Amennyiben a fenntartó döntése az osztályok számának csökkentése tekintetében a tanév megkezdését követően született meg, úgy jogszerűtlenül járt el. A területileg illetékes regionális közigazgatási hivatal jogosult a helyi önkormányzatok döntéseit törvényességi szempontból ellenőrizni.
Javaslom, keressék meg a közigazgatási hivatalt a döntés törvényességi ellenőrzése érdekében.
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "imoli"!
Levele szerint gyermeke a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvényben meghatározott életkort elérve, de az iskolába lépéshez szükséges fejlettség hiányainak ismeretében került az általános iskola első évfolyamára. A beiskolázás körülményei előrevetítették a tanuló tanulmányi előrehaladásához szükséges segítő szolgáltatás megszervezésének szükségességét.
Az Oktatási ás Kulturális Minisztériumnak nincs törvényi felhatalmazása a fejlesztő-pedagógusok munkájának indokoltsága, a fejlesztő munka megszervezése és szakszerűsége kérdésében állást foglalni, a szolgáltatást minősíteni. Mindezekre az iskola vezetőjének, az intézmény fenntartójának, illetve önkormányzati fenntartású intézmény esetében az önkormányzat jegyzőjének van joga. Panaszával őket keresheti meg.
Az Ön konkrét kifogásával kapcsolatos szakmai véleményünk szerint aggályos az olyan fejlesztő pedagógiai foglalkozás, amely a cél érdekében kiemeli a tanulót a tanórai nevelő-oktató munkából, s az ennek következtében előálló ismerethiány pótlását a családtól várja el. A fejlesztő pedagógiai szolgáltatás az adott évfolyam tantervi követelményeinek figyelembevételével végzi a fejlesztés konkrét célját megvalósító tevékenységét.
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "1955"!
Az igazgató közölt óraszámából – heti 4 óra – arra tudunk következtetni, hogy az igazgató az általános iskola intézményegység vezetését is ellátja.
Levelében nem írja, hogy, mint az ÁMK igazgatóhelyettese egyben intézményegység vezető is, vagy az általános iskola intézményegységben intézményegységvezető-helyettes, és emellett az intézményigazgató távollétében ellátja az általános helyettesi feladatokat is.
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (Kt.) 1. számú melléklet Harmadik rész I/A/8 pontja a heti kötelező óraszámot a következőképpen állapítja meg:
„8. Közös igazgatású közoktatási intézményben, általános művelődési központban
a) igazgatói ha az intézményegységenként működő óvoda, iskola, kollégium, pedagógiai szakszolgálat intézményegység vezetését is az igazgató látja el, az óvodai csoportok, iskolai osztályok, tanulók számára tekintet nélkül az intézményegységnek megfelelő intézménytípus igazgatói, vezetői beosztására meghatározott legkisebb óraszám, legfeljebb
4
b) intézményegység-vezetői, kollégiumvezetői, intézményegységvezető-helyettesi, kollégiumvezető-helyettesi az intézménytípusnál meghatározottak szerint”
Ez utóbbi esetben azt kell megnézni, hogy mennyi lenne az igazgatóhelyettes kötelező óraszáma akkor, ha az intézményegység önálló intézmény lenne. A már említett Harmadik rész I/A/2. pontjának b) alpontja együtt hozza – és azonos mértékben állapítja meg – az igazgatóhelyettesi, intézményegység-vezetői, intézményegységvezető-helyettesi kötelező óraszámokat.
Amennyiben Ön intézményegység vezetői vagy helyettesi feladatokat nem lát el, – amit szakmai-pedagógiai szempontból szokatlannak tartunk – vezetői megbízása a Kt. 1. számú melléklet Első rész „További foglalkoztatás a nevelési-oktatási intézményekben” alcím 2/a pontja alapján történhet. Ez esetben a kötelező óraszám mértékét is helyben kell meghatározni.
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt Cserpán Edit!
Az oktatási és kulturális miniszter feladat- és hatásköréről szóló 167/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 4. § (4) szerint az oktatási és kulturális miniszter ellátja az Országos Képzési Jegyzékben ágazatához tartozó szakképesítések tekintetében a szakképesítésért felelős miniszteri feladatokat, amelyek az oktatás és művészet, közművelődés, kommunikáció szakmacsoportok.
A fogászati asszisztens szakképesítéssel kapcsolatos megkeresésével forduljon az Egészségügyi Minisztérium illetékes munkatársához, Kiss Mária szakmai tanácsadóhoz (301-7818, kiss.maria@eum.hu).
Üdvözlettel,
Csillag Márta
főosztályvezető
Tisztelt " rencsi90"!
A 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet szabályozza a nevelési-oktatási intézmények működését. Ez a rendelet 2004 végéig biztosította az iskolák részére a lehetőséget, hogy a középfokú „C” típusú nyelvvizsga pótolja az osztályzatokat. Ez a lehetőség a nevelési-oktatási intézmények működésének rendjéről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosításáról szóló 30/2004. (X. 28.) OM rendelet értelmében nem áll az iskolák rendelkezésére.
Üdvözlettel,
Csillag Márta
főosztályvezető
Tisztelt "emy89"!
Az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet (a továbbiakban: vizsgaszabályzat) 53. § (3) bekezdése szerint:
„(3) Ha a középiskolában (iskolai tagozaton, osztályban) az oktatás a magyar nyelv mellett másik tannyelven (a továbbiakban: célnyelven) is folyik, (a továbbiakban: két tanítási nyelv) a Két tanítási nyelvű iskolai oktatás irányelve határozza meg, hogy mely és hány tantárgy oktatása folyik célnyelven.
(4) A két tanítási nyelvű érettségi vizsgán
a) a kötelező idegen nyelv vizsgatárgy a célnyelv,
b) a célnyelven tanult vizsgatárgyak közül legalább kettőből - annak valamennyi tételéből - célnyelven kell vizsgázni,
c) a célnyelven folyó írásbeli vizsga ideje az írásbeli vizsga minden - időben elkülönülő összetevője esetében - huszonöt százalékkal megnövelhető,
d) a célnyelven folyó írásbeli vizsgán kétnyelvű szótár használható,
e) a célnyelven tanult vizsgatárgyakból a szóbeli vizsgán a feleltetés harminc percig tarthat,
f) a vizsgabizottság elnöke az lehet, aki a célnyelv oktatására jogosító egyetemen szerzett pedagógus végzettséggel és szakképzettséggel vagy az adott nyelven folyó nevelő és oktató munkához a pedagógus-munkakör betöltéséhez szükséges egyetemen szerzett végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezik.”
A két tanítási nyelvű középiskolában vizsgázó a vizsgaszabályzat 54. § (4)-(5) bekezdésének szabályozása szerint jogosult felsőfokú nyelvvizsga-bizonyítványra:
„54. § (4) A vizsgázó érettségi bizonyítványa, ha a vizsgázó célnyelvből sikeresen teljesítette emelt szinten az érettségi vizsga írásbeli és szóbeli vizsgáit, azoknak minden vizsgarészét a részletes követelményekben meghatározott módon, továbbá
a) legalább 60%-ot ért el, és
b) a másik két vizsgatárgyból célnyelven, sikeres, legalább középszintű, vizsgát tett,
felsőfokú „C” típusú államilag elismert nyelvvizsga-bizonyítvánnyal egyenértékű okiratnak minősül.
(5) Amennyiben a vizsgázó célnyelvből az emelt szintű vizsgát a közoktatási törvény 30. §-ában megfogalmazott jogával élve tette le, és megfelel a (4) bekezdésben foglalt feltételeknek,
a) ha teljesítette a szóbeli és a hallott szöveg értése vizsgarészeket, érettségi bizonyítványa felsőfokú „A” típusú államilag elismert nyelvvizsga-bizonyítvánnyal egyenértékű okiratnak minősül,
b) ha teljesítette az olvasott szöveg értése, az íráskészség és a nyelvhelyesség vizsgarészeket, érettségi bizonyítványa felsőfokú „B” típusú államilag elismert nyelvvizsga-bizonyítvánnyal egyenértékű okiratnak minősül.”
Üdvözlettel,
a szerkesztők
Nemzeti Erőforrás Minisztérium
1055 Budapest, Szalay utca 10-14.
Telefon: work (+36-1) 795-1200
E-mail: info@nefmi.gov.hu
Geo: 47.50858096623089, 19.050220549106598.