Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022
Tisztelt Koós Lászlóné!
Az iskola oktatási, képzési struktúrájának átalakítása eltér az önkormányzati és a nem önkormányzati fenntartású iskolák esetében.
Önkormányzati fenntartású iskola esetében a fenntartó határozattal módosítja az alapító okiratot, megjelenítve benne a 85.31 TEÁOR számú általános középfokú oktatást, ezzel felhatalmazza az iskolát a tevékenység folytatására. Természetesen az iskola belső szabályzóit (pedagógiai program – benne helyi tanterv –, szervezeti és működési szabályzat) az új tevékenységnek megfelelően módosítani kell.
Ha nem önkormányzati fenntartású intézményről van szó, akkor az eljárás megegyezik az első működési engedélyezési eljárással. A fenntartó módosítja az alapító okiratot, kéri annak nyilvántartásba vételét a területileg illetékes főjegyzőnél, majd kérelmezi a nyilvántartásba vett okiratnak megfelelő működés engedélyezését.
A kérelmet a 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 6. számú melléklete – Kérelem a nem önkormányzati nevelési-oktatási intézmény működésének megkezdéséhez szükséges engedély kiadásához – szerint kell benyújtani.
A levelében foglaltakkal kapcsolatban megjegyzem: „felnőttképzés keretében érettségit adó esti vagy levelező képzés” nem indítható, érettségit „adó” oktatás csak iskolai rendszerben folytatható nappali, esti vagy levelező munkarend szerint.
Üdvözlettel:
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "igh."!
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (Kt.) 128. § (8) bekezdése értelmében:
„Azt a közalkalmazott pedagógust, akinek nincs pedagógus-szakvizsgája, az iskolai végzettsége és szakképzettsége alapján kell besorolni. Azt a közalkalmazott pedagógust pedig, aki pedagógus szakvizsgával rendelkezik, az ezt igazoló oklevél bemutatását követő év első munkanapjától kezdődően a pedagógus-szakvizsga alapján kell besorolni.”
A törvényi rendelkezés magasabb vezető, vezető esetében sem teszi lehetővé az oklevél bemutatását követő azonnali átsorolást.
Üdvözlettel:
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "charmant"!
Leveléből azt állapítottuk meg, hogy a tanári heti 22 kötelező órán felül, további öt többletórában látja el az esti gimnáziumi tagozaton való tanítást.
A tanítási időkereten felül teljesített többlettanításért a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (Kt.) l. számú melléklet Harmadik rész II/6. pontja, valamint a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtására kiadott 138/1992. (X. 8.) Korm. r. 16. §-a szerinti óradíj jár.
Véleményünk szerint az adott esetben szóba jöhetne a Kt. 1. számú melléklet Negyedik rész szerinti teljesítménypótlék alkalmazása is, amely esetben a teljesítménypótlék összege a kötelező óra heti öt órával történő növelése esetén a besorolási illetmény 29-36 %-a lehet.
A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) 146. §-ának (2) bekezdése szerint délutáni pótlék a többműszakos munkaidő-beosztásban, illetve a megszakítás nélküli munkarendben foglalkoztatott munkavállalónak jár. A többműszakos munkaidő-beosztás fogalmát az Mt. 117. §-a (1) bekezdésének e) pontja határozza meg, amelynek feltételei nincsenek meg adott esetben sem.
Az Mt. 123. §-ának (1) bekezdése szerint a munkavállaló részére napi munkájának befejezése és a másnapi munkakezdés között legalább tizenegy óra pihenőidőt kell biztosítani. Az Ön által közölt munkaidő-beosztás szerint heti két napon tíz perc hiányzik a pihenőidejéből.
A helyettesítésre történő kijelölés akkor lenne problémamentes, ha az érintett pedagógusok kinevezés szerinti munkaköréhez tartozó feladatokba a gimnáziumi órák ellátása is beletartozna. Ha ez kizárt, véleményünk szerint a munkáltató az Mt. 83/A. §-a alapján adhat utasítást a más munkakörbe tartozó feladatok ellátására.
Üdvözlettel:
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "Armagedeon"!
A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/19894. (VI. 8.) MKM rendelet 4/A §-ában foglaltak szerint „a nevelési-oktatási intézmény házirendjében – a közoktatási törvény 40. § (9) bekezdése szerint - kell szabályozni egyéb jogszabályban meghatározottakon túlmenően a gyermek, tanuló távolmaradásának, mulasztásának, késésének igazolására vonatkozó rendelkezéseket”. Mulasztások igazolásának szabályosságát a házirend előírásainak ismeretében lehet megítélni. A házirendben kell, illetve lehet egyebek között a szülői, illetve az orvosi igazolások kezelésével kapcsolatos feltételeket meghatározni.
A helyi szabályozás során figyelembe kell venni a hivatkozott végrehajtási rendelet 20. §-ának (2) bekezdésében foglaltakat:
„Ha a gyermek az óvodai foglalkozásról, illetve a tanuló a tanítási óráról, a kollégiumi foglalkozásról távol marad, mulasztását igazolnia kell. A mulasztást igazoltnak kell tekinteni, ha
a) a szülő előzetesen bejelentette az óvónőnek, hogy gyermekét nem viszi el az óvodába,
b) a tanuló - kiskorú tanuló esetén a szülő írásbeli kérelmére - a házirendben meghatározottak szerint engedélyt kapott a távolmaradásra,
c) a gyermek, a tanuló beteg volt, és azt a házirendben meghatározottak szerint igazolja,
d) a gyermek, a tanuló hatósági intézkedés vagy egyéb alapos indok miatt nem tudott kötelezettségének eleget tenni”.
A házirend a nevelésben, oktatásban közvetlenül érdekeltek közös dokumentuma. Erről a hivatkozott törvényi szakasz (9) bekezdése a következőképpen rendelkezik: „A házirendet az óvoda, az iskola, a kollégium vezetője készíti el, és a nevelőtestület fogadja el. A házirend elfogadásakor, illetve módosításakor az iskolaszék, kollégiumszék, óvodaszék, továbbá az iskolai, kollégiumi diákönkormányzat egyetértési jogot gyakorol. A házirend a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé”.
A házirendet nyilvánosságra kell hozni. Egy példányát az óvodába, iskolába, kollégiumba történő beiratkozáskor a szülőnek, tanulónak át kell adni.
A panasz kapcsán megjegyezzük: A sérelmesnek minősülő szabályozáson a házirend elfogadásában érintettek változtathatnak. A módosítást az iskola igazgatójánál lehet kezdeményezni.
Üdvözlettel:
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "mandy99"!
A nevelési-oktatási intézmények működésének rendjéről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 2004. végéig biztosította az iskolák részére a lehetőséget, hogy a középfokú „C” típusú nyelvvizsga pótolja az osztályzatokat. Ezt a lehetőséget a nevelési-oktatási intézmények működésének rendjéről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosításáról szóló 30/2004. (X. 28.) OM rendelet megváltoztatta, és a tanulónak év végi osztályzatot kell szereznie, amit osztályozó vizsgával is teljesíthet.
Ebből következik, hogy amennyiben előrehozott érettségi vizsgát kíván tenni német nyelvből, a megszerzett nyelvvizsga bizonyítvány nem mentesíti az osztályozó vizsga letétele alól.
Üdvözlettel:
Brassói Sándor
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "sublidunci"!
A tanítás nélküli munkanapon, az elnevezésből következően, nem folyik tanítás, tehát a tanár az arra a napra eső kötelező óráit nem tudja teljesíteni. Amennyiben a továbbképzést a tanítás nélküli munkanapon szervezik meg, az erre a napra eső kötelező órák a kéthavi időkeretből levonhatóak. Azt tartjuk célszerűnek, ha a közoktatási törvénnyel összhangban, a továbbképzéseket, távolléteket megfelelő módon, az egész év viszonylatában megtervezik. A számítás szempontjából egyébként közömbös, hogy a tanítás nélküli munkanapot tervezhetőnek vagy nem tervezhetőnek nevezik.
Üdvözlettel:
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "igh"!
A 138/1992. (X.8.) Korm. rendelet 11. §-a alapján a pedagógusnak az iskolában az őszi, a téli és tavaszi szünet munkanapjai tanítás nélküli munkanapok. A pedagógus szabadságát - a tizenhat évesnél fiatalabb gyermek után járó pótszabadság kivételével - elsősorban a nyári szünetben kell kiadni. Ha a szabadság a nyári szünetben nem adható ki, akkor azt az őszi, téli vagy a tavaszi szünetben, a szünet munkanapjait meghaladó szabadságnapokat pedig a szorgalmi időben kell kiadni.
Ezen túlmenően figyelembe kell venni a Munka Törvénykönyvének közalkalmazottakra is alkalmazandó 134. §-a (2) bekezdését, miszerint az alapszabadság egynegyedét - a munkaviszony első három hónapját kivéve - a munkáltató a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban köteles kiadni. A munkavállalónak erre vonatkozó igényét a szabadság kezdete előtt legkésőbb tizenöt nappal be kell jelentenie. Ha a munkavállalót érintő olyan körülmény merül fel, amely miatt a munkavégzési kötelezettség teljesítése számára személyi, illetőleg családi körülményeire tekintettel aránytalan vagy jelentős sérelemmel járna, a munkavállaló erről haladéktalanul értesíti a munkáltatót. Ebben az esetben a munkáltató az alapszabadság egynegyedéből összesen három munkanapot - legfeljebb három alkalommal - a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban, a tizenöt napos bejelentési határidőre vonatkozó szabály mellőzésével köteles kiadni. A munkavállaló a munkáltató felszólítása esetén a körülmény fennállását a munkába állásakor haladéktalanul igazolni köteles.
A tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet 3. §-a alapján a szorgalmi idő alatt a nevelőtestület a tanév helyi rendjében meghatározott pedagógiai célra öt - a nappali oktatás munkarendje szerint működő gimnáziumban és szakközépiskolában hat - munkanapot tanítás nélküli munkanapként használhat fel, amelyből egy tanítás nélküli munkanap programjáról a nevelőtestület véleményének kikérésével az iskolai diákönkormányzat jogosult dönteni. E szabályból következik, hogy az így megtervezett tanítás nélküli munkanapokon pedagógiai célú tevékenységet kell végezni – a tanítás kivételével -, tehát ezek terhére szabadságot elrendelni, kiadni nem lehet. Amennyiben az Ön által hivatkozott tanítás nélküli munkanap – a Korm. rendelet 11. §-a alapján - tanítási szünetet jelent, a pedagógus számára igazgatói döntés alapján a szabadság kiadható.
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "S. Nikolett"!
A szóbeli vizsgák esetében a vizsgát szervező intézmény határozza meg a szóbeli vizsgacsoportok időbeosztását, és állítja össze a vizsgázók beosztását, így másik időpontra is a vizsgát szervező intézmény oszthatja be Önt. A szóbeli vizsgák időpontját a 2008/2009. tanév rendjéről szóló 17/2008. (V. 9.) OKM rendelet határozza meg, a 2009. május-júniusi vizsgaidőszakban a középszintű szóbeli vizsgákat 2009. június 15 – 26-a között kell megszervezni.
Ha a vizsgát szervező intézmény nem tudja (vagy nem akarja) beosztani Önt egy korábbi szóbeli vizsgacsoportba, és Ön nem jelenik meg az érettségi vizsga szóbeli vizsgarészén, a vizsgabizottság ebből a vizsgatárgyból (attól függően, hogy felróható, vagy fel nem róható okból nem jelent meg a szóbeli érettségi vizsgán) javító vagy pótló érettségi vizsgára utasítja. Erről a vizsgát szervező intézmény igazgatója dönt.
A vizsgázónak fel nem róható ok minden olyan, a vizsgán való részvételt gátló esemény, körülmény, amelynek bekövetkezése nem vezethető vissza a vizsgázó szándékos vagy gondatlan magatartására. Álláspontom szerint a showtánc világkupán való részvétel nem tartozik ebbe a kategóriába, de ebben az esetben igazán nincs is jelentősége annak, hogy a vizsgabizottság javító vagy pótló érettségi vizsgára utasítja Önt, mert ha nem jelenik meg a szóbeli vizsgán, a vizsgaidőszak időpontjaira vonatkozó előírások miatt csak egy következő vizsgaidőszakban tudja majd megszerezni az érettségi bizonyítványát.
Csak „saját” középiskolája engedélyezheti, hogy egy korábbi vizsgabizottságban tegye le a szóbeli vizsgáját (ha van ilyen).
Üdvözlettel:
Pongrácz László
főosztályvezető
Oktatási Hivatal
Tisztelt "zeus35"!
A nemzeti, etnikai kisebbségi oktatásban való részvétel önkéntes, a szülő írásban kérheti gyermeke számára a kisebbségi oktatás biztosítását. E nyilatkozat nem térhet ki a gyermek származására (a kisebbségi törvény 7. § (1) bekezdése szerint „Valamely kisebbséghez való tartozás vállalása és kinyilvánítása az egyén kizárólagos és elidegeníthetetlen joga. A kisebbséghez való tartozás kérdésében … nyilatkozatra senki sem kötelezhető.”)
Amennyiben a gyermek részt vesz a nemzeti, etnikai kisebbségi oktatásban, teljesítenie kell az iskola pedagógiai programjában meghatározottakat. A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 48. § (1) bekezdésének b) pontja szerint az iskola pedagógiai programjának tartalmaznia kell
„b) az iskola helyi tantervét, ennek keretén belül
- az iskola egyes évfolyamain tanított tantárgyakat, a kötelező és választható tanórai foglalkozásokat, valamint azok óraszámait, az előírt tananyagot és követelményeit…
(…)
- az iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének követelményeit és formáit, a tanuló magatartása, szorgalma értékelésének és minősítésének követelményeit, továbbá - jogszabály keretei között - a tanuló teljesítménye, magatartása és szorgalma értékelésének, minősítésének formáját…”
A közoktatási törvény 19. § (1) bekezdés b) pontja alapján a pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog, hogy „b) a nevelési, illetve pedagógiai program alapján az ismereteket, a tananyagot, a nevelés és tanítás módszereit megválassza”
Üdvözlettel,
Kraszlán István
osztályvezető
Tisztelt "szwanda"!
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárásairól szóló 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet 22. § (4)-(5) bekezdése alapján alapképzésben, egységes, osztatlan képzésben és felsőfokú szakképzésben ötven többletpontot kap az a jelentkező, aki a jelentkezési határidő (a tavaszi rendes felvételi eljáráskor febr. 15., ha ez munkaszüneti napra esik, akkor a következő munkanap) és a felvételi döntés (a tavaszi rendes felvételi eljáráskor 2009-ben júl. 23.) közötti időszakban gyermeke gondozása céljából fizetés nélküli szabadságon van vagy TGYÁS-ban, GYED-ben, GYES-ben vagy GYET-ben részesül. A mesterképzésre és a kiegészítő alapképzésre jelentkezők is kapnak a maximálisan szerezhető 100 ponton belül a felsőoktatási intézmény által meghatározott mértékű, de az előnyben részesítés jogcímén legfeljebb 10 többletpontot. E két utóbbi képzésben a többletteljesítményekért adható, illetve az előnyben részesítés okán adott többlet-pontok jogcímeit, mértékét és megállapításának rendjét a felsőoktatási intézmények határozzák meg. Az előnyben részesítés kedvezményének igényléséhez a jelentkezési lap „Többletpontok” fejezetében kellett nyilatkoznia, illetve a felvételi tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően a felvételivel kapcsolatos különböző dokumentumok és igazolások benyújtására rendelkezésre álló határidőig (a tavaszi rendes felvételi eljáráskor 2009-ben júl. 9.) igazolnia kell, hogy megfelel az erre jogosító feltételeknek. A jogszabály nem mondja ki azt, hogy a febr. 15. és júl. 23. közötti teljes időtartamban a fenti támogatásokban (GYES, stb.) kell részesülnie, vagyis ennél rövidebb időszak is megfelelő az igazoláshoz. A többletpontokat államilag támogatott és költségtérítéses képzésben is igénybe veheti.
Tekintettel arra, hogy várhatóan júl. 20-án fog szülni, mely tervezett időponthoz képest ráadásul 30 nappal hamarabb már igénybe lehet venni a TGYÁS-t, így az Ön esetében nem látszik probléma a többletpontok igénybevételénél, arra jogosulttá fog válni.
Többi kérdése a meglévő támogatási rendszer elveit feszegeti, mellyel kapcsolatban arról tudom tájékoztatni, hogy 2007. óta ez a rendszer működik, finomítása pedig napirenden van.
Üdvözlettel
Szövényi Zsolt
főosztályvezető
Tisztelt "jujiabf1"!
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) módosított 23. §-ának (1) bekezdése kinevezett és megbízott vezetők között tett különbséget. Eszerint kinevezett vezető az, aki a vezetői feladatokat önálló munkakörben látja el, míg a megbízott vezető a saját (beosztotti) munkaköre mellett, megbízás alapján látja el a vezetői feladatokat. A Kjt. 23. §-ának másik fontos új rendelkezése a vezetőkkel összefüggésben, hogy a munkáltató vezetője és helyettese, valamint a munkáltató működése szempontjából meghatározó jelentőségű feladatot ellátó vezető magasabb vezetőnek minősül. (A korábbi szabályozás szerint ugyanis a közoktatási ágazatban csupán az intézmény vezetője (az igazgató) minősült magasabb vezetőnek.)
Ezek a rendelkezések azonban csak a végrehajtási felhatalmazás alapján módosított a közalkalmazottakról szóló 1992. évi XXXIII. törvény közoktatási intézményekben történő végrehajtásáról rendelkező 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kjt. vhr.) 5. §-ának (1) bekezdésében foglaltakkal együtt értelmezhetők és alkalmazhatók. A végrehajtási felhatalmazás szerint a magasabb vezető, valamint a vezető munkaköröket, illetve megbízásokat, továbbá a kinevezés, illetve a megbízás feltételeit a végrehajtási rendelet határozza meg. (Kjt. 23. § (2) bekezdés).
Tehát azt a kérdést, hogy egy közoktatási intézményben a Kjt. módosított rendelkezéseivel összhangban ki minősül kinevezett vagy megbízott vezetőnek, illetve magasabb vezetőnek vagy vezetőnek, nem a munkáltatóknak kell esetről esetre eldöntenie, hanem a Kjt. vhr. módosított rendelkezései e tekintetben egyértelmű szabályozást adnak, amelytől nem lehet eltérni.
A Kjt. vhr. – említett – módosított 5. §-ának (1) bekezdése szerint:
„A közoktatási intézményben - az intézmény gazdálkodási jogosítványaitól függetlenül
a) magasabb vezető megbízásnak minősül:
aa) a helyi önkormányzat képviselőtestülete, közgyűlése, illetve a fenntartó vezetője vagy megbízottja által adott intézményvezetői megbízás, valamint a tagintézmény vezetésére szóló igazgatói, óvodavezetői megbízás, többcélú intézményben az intézményegység vezetőjének (igazgatójának, óvodavezetőjének, kollégiumvezetőjének) a megbízása,
ab) az intézményvezető-helyettesi megbízás;
b) vezető megbízásnak minősül a tagintézmény-vezetői, az intézményegységvezető-helyettesi, a tagintézményvezető-helyettesi, a tagozatvezetői, a gyakorlati oktatás-vezetői, a gyakorlati oktatás-vezetőhelyettesi és gyakorlóhely-vezetői megbízás;
c) az a)-b) pontokban foglaltaktól eltérően magasabb vezetői munkakör:
ca) a központi műhely vezetői munkakör, a központi műhely vezető-helyettesi munkakör,
cb) a gazdasági, az ügyviteli, a műszaki, a személyzeti intézményvezető-helyettesi munkakör,
d) vezetői munkakör: a gazdasági, az ügyviteli, a műszaki, a személyzeti vezetői munkakör.”
Fentiek alapján tehát megbízott vezetők a közoktatásban - akik változatlanul, a korábbiaknak megfelelő módon - a saját (beosztott pedagógusi) munkakörük mellett, megbízás alapján látják el a vezetői feladatokat: az intézményvezetők, az intézményvezető-helyettesek, a tagintézmény-vezetők, az intézményegység-vezetők, az intézményegységvezető-helyettesek, a tagintézményvezető-helyettesek, a tagozatvezetők, a gyakorlati oktatás-vezetők, a gyakorlati oktatás-vezetőhelyettesek és gyakorlóhely-vezetők. A megbízott vezetők körében magasabb vezetőnek minősülnek: az intézményvezetők, az intézményvezető-helyettesek, azok a tagintézmény-vezetők, akik igazgatói, óvodavezetői megbízást kaptak (a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tavaly nyáron módosított 55. §-ának (3) bekezdésében foglaltak alapján), illetve többcélú intézményben az intézményegység-vezetők (beleértve azokat is, akik az előbbiek szerint igazgatói, óvodavezetői megbízást kaptak, illetve a kollégiumvezetőket).
Kinevezett vezetők a közoktatásban, akik a vezetői feladatokat önálló munkakörben látják el, és akiknek a kinevezését feltétlenül módosítani kell: a központi műhely-vezetők és helyetteseik, a gazdasági, az ügyviteli, a műszaki, a személyzeti intézményvezető-helyettesek, valamint a gazdasági, az ügyviteli, a műszaki, a személyzeti vezetők.
Az Ön által idézett szabály a kinevezett vezetők díjazásával függ össze. A kinevezett vezetők illetményének megállapításakor nem alkalmazhatók a a többi közalkalmazott esetében megszokott fizetési osztályra és fokozatra, további szakképesítésért járó illetménynövekedésre, pótlékra, kereset-kiegészítésre vonatkozó besorolási szabályok.
A kinevezett vezető garantált illetménye a vezetői illetményalap és a vezetői munkakör képzettségi osztályához tartozó szorzószám szorzatából áll. A vezetői illetményalapot évente az állami költségvetésről szóló törvény állapítja meg úgy, hogy az nem lehet alacsonyabb, mint az előző évi illetményalap. A vezetői illetményalap 2009. évben a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvény 55. § (1) bekezdés b) pontja szerint: 120 000 forint. A vezetői munkakör képzettségi osztályához tartozó szorzószámokat a Kjt. szintén új 3. számú melléklete tartalmazza, a képzettségi osztályba történő besorolás szabályait pedig a Kjt. 66/A. §-ának (3) bekezdése határozza meg.
A fentiekhez kapcsolódó átmeneti szabály, amelyet a 2008. évi CX. törvény 12. §-ának (15) bekezdése határoz meg, hogy 2009. január 1-jétől 2009. december 31-ig a Kjt. 66/A. §-át és 3. számú mellékletét azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a kinevezett vezető garantált illetménye az ezek által meghatározott összeg kilencven százaléka. A 2009. január 1-jétől a magasabb vezető vagy vezető munkakört betöltő közalkalmazott illetményként legalább a 2008. december 31-én irányadó illetményének, valamint a Kjt. 70–71. §-a (vezetői és címpótlék), valamint 74. §-a (idegennyelv-tudási pótlék) és 75. §-a (ágazati végrehajtási rendeletben szabályozott pótlék) alapján irányadó rendszeres illetménypótlékainak együttes összegére jogosult, ha ez magasabb, mint a Kjt. 66/A. §-a és 3. sz. melléklete alapján meghatározott összeg kilencven százaléka. Ha a vezető a Kjt. 72. §-ában szabályozott pótlékra (egészségkárosító kockázattal összefüggő pótlék) volt jogosult, azt az illetmény összegébe nem kell beszámítani, és arra az átalakulást követően is önálló jogcímen jogosult.
Tehát a kinevezett vezető illetményét valóban a fentiek szerint kell meghatározni, és esetükben nem beszélhetünk „soros előrelépésről”, mivel mint említettük, a kinevezett vezető illetményének megállapításakor nem játszik szerepet a közalkalmazotti jogviszonyban eltöltött idő, ugyanis a fizetési fokozatra vonatkozó szabályok rájuk nem vonatkoznak.
Természetesen annak nincs akadálya, hogy a garantáltnál magasabb összegű illetményben részesüljön, tehát munkáltatói döntésen alapuló illetményrészt kapjon a kinevezet vezető.
Amennyiben a kinevezett vezető „túlórát teljesít”, tehát rendkívüli munkavégzésre kerül sor, akkor a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény általános szabályai szerint ellenérték ezért nem illeti meg (192. § (2) bekezdés).
Üdvözlettel:
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "összevont"!
Amennyiben a fenntartó „egynemű” intézményeket vont össze, tehát nem különböző típusú intézmények összevonására került sor, amelyek szervezeti és szakmai tekintetben önállóak, akkor a telephely, tagintézmény stb. forma vélhetőleg a legmegfelelőbb.
Mindazonáltal a fenntartó joga eldönteni az alapító okirat megalkotásakor, hogy a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Kt.) fogalomrendszerébe illeszthető módon, milyen elnevezést és „státuszt” ad az egyes szervezeti egységeknek.
A Kt. ide vonatkozó definíciói az alábbiak:
„18. intézményegység: az a szervezeti egység, amelyik a közoktatási intézmény, többcélú intézmény alapfeladatát (például óvodai nevelés, iskolai oktatás, kollégiumi nevelés, nevelési tanácsadás, könyvtári szolgáltatás) látja el;
36. tagintézmény: a székhelyen kívül - azonos vagy más településen - működő - azonos vagy különböző feladatot ellátó - intézményegység, ha a székhelytől való távolság, a feladatok jellege miatt az irányítási, képviseleti feladatok a székhelyről nem vagy csak részben láthatók el;
44. telephely: az alapító okiratban meghatározott, a székhelyen kívül működő szervezeti egység (tagintézmény, kihelyezett osztály, csoport, műhely, gyakorlóhely, iroda, napközi, tanulószoba, konyha stb.) elhelyezését szolgáló feladatellátási hely;”
(Kt. 121. §)
Az intézményegység fentiek alapján egy szervezeti egység, de a többcélú intézményekben (Kt. 33. §) szervezeti és szakmai tekintetben önálló intézményegységek is lehetnek, amelyek nem csupán szervezeti egységek.
A tagintézmény „státuszt” a székhelytől való távolság alapozza meg, ahogy az a fenti fogalommagyarázatból is egyértelműen kiderül.
A kérdésben jelzett „nagyobb önállóságot” tehát nem az intézményegységi vagy tagintézményi forma, hanem a szervezeti és szakmai önállóság alapozza meg.
Üdvözlettel:
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Nemzeti Erőforrás Minisztérium
1055 Budapest, Szalay utca 10-14.
Telefon: work (+36-1) 795-1200
E-mail: info@nefmi.gov.hu
Geo: 47.50858096623089, 19.050220549106598.