2024. április 14.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
Fórum » Közoktatás
 
Tisztelt Fórumozók!
 
Technikai okok miatt átmenetileg lezártuk a fórumot, de hamarosan újraindítjuk. Megértésüket és türelmüket köszönjük!
 
Felhívjuk figyelmüket arra, hogy az általunk leírt szakmai vélemény nem kötelező erejű. Az Alkotmánybíróság a 60/1992. (XI. 17.) AB határozatában kifejtette, hogy a minisztériumi és egyéb központi állami szervektől származó jogi iránymutatást tartalmazó leiratok, körlevelek, útmutatók, iránymutatások, állásfoglalások és egyéb informális jogértelmezések kiadása alkotmányellenes, ezért ahhoz semmiféle joghatás nem fűződik, és arra bíróság vagy más hatóság előtt hivatkozni nem lehet.
 
A szerkesztők
 
  
 17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  
  
martonb üzenete
2009.09.16. 13:48
Tisztelt Szerkesztők!

Alapfokú Művészeti Iskola igazgatójaként szeretnék állásfoglalást kérni Önöktől. Az egyik kollégám a Nyíregyházi Főiskolán végzett ének-zene, népzene szakon. Az elmult évben a főiskola mesterképzését is elvégezte okleveles ének-zene tanár szakképzettséget szerzett. Az iskolában népzenét tanít (furulyát, klarinétot) Jelenlegi besorolása az F kategóriában van. Szeretném megtudni, hogy alapfokú művészeti iskolában tanító tanárként átsorolható más kategóriába, illetve milyen bérkiegészítés jár a kollégának jogszabály szerint.
Mielöbbi válaszukat előre isköszönöm.
Marton B.
ighá üzenete
2009.09.16. 12:57
Kedves Szerkesztők!

Nem találom azt a rendeletet, ahol szabályozzák, hogy melyik tanévtől kötelező a közoktatásban (ált. isk.) felsőfokú diplomával tanítani idegen nyelvet. Volt egy rendelet, ami arról szólt, hogy talán a 2010/2011-es tanévig felsőfokú nyelvvizsgával is lehet idegen nyelvet oktatni.
Tudnának segíteni?
Uhu üzenete
2009.09.15. 17:23
Tisztelt Szerkesztőség!

Egy korábbi poszt, ez:
http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=9&temakorID=1&topicID=4&fpager=300
(és itt a 1369-es hsz, és erre az 1382-es szerkesztőségi reagálás)szerint nem kötelező a tanmenet készítése.
Kérdezném, hogy vannak-e az igazgatók számára olyan "kiskapuk", amelyek segítségével mégis előírhatják?

Üdvözlettel

"Uhu"
bobane üzenete
2009.09.14. 19:50
Kérem szíveskedjenek válaszolni a 246., 247., 310., 311.számú kérdéseimre!
Köszönöm!
eszter71 üzenete
2009.09.14. 10:45
Tisztelt Szerkesztőség!
Egyik kollagenőnk kisfia 2007 május 15én született. 2009. augusztus 24-én GYES mellett munkába áll. Ettől a naptól kérése alapján a fizetetlen szabadságot megszüntettük, a GYES idejére járó szabadságot ezeddig nem adtuk ki. Abban szeretném segitségüket kérni, hogy hogyan, és milyen időszakra számitsuk ki a dolgozó részére járó szabadságot, amit szándékunkban áll részére kifizetni
Segitségüket előre is köszönöm. Tisztelettel Kiss ESzter
jphajni üzenete
2009.09.13. 19:40
A 1244-es kérdésemre a mai napig nem kaptam választ.Kérem önöket,válaszoljanak!
Pizsi üzenete
2009.09.12. 15:10
Tisztelt Szerkesztőség!
Gyermekem 3.osztályos. Zenei általános iskolába jár. 27 órája van egy héten ( két hetes rendben A hét: 26- B hét 28). Ami tartalmazza a heti kötelező egy korrepetálást- ezt szülőin aláiratták, hogy hozzájárulunk- az egy énekkart, egy dráma órát, a heti 4 ének órát- ez a zene osztályban a +2 óra valamint az alap órákat. Ez napi 2X5 és 3X6 óra az egyik és 3X5 és 2X6 óra a másik héten. Én ezt egy kicsit soknak tartom. Létezik olyan szabályozás, ami a Közoktatási törványben előírt napi 4 órát -+ 10% művészeti oktatást- megemelheti napi 1-2 órával? Nics rá rendelet, hogy mennyi lehet az alsóban ilyen-olyan indokkal a felső határa az óraszámoknak?
Üdvözlettel: Kovácsné
Óvónő üzenete
2009.09.12. 13:45
Tisztelt Szerkesztők!

Köszönöm gyors válaszukat! Tisztelettel: Óvónő
Szűcs Péter_old üzenete
2009.09.11. 21:22
Tisztelt Szakértők!
Nyolc éve testnevelést tanítok. Önerőből elvégeztem a SOTE EFK gyógytornászi szakát. Mégsem láthatom el a gyógytestnevelési munkakört sem az iskolámban sem a ped.szakszolgálatnál. A nyolc féléves egészségügyi főiskolai diplomám, a nyomába sem ér a három félév alatt megszerezhető posztgrad. kiegészítő gyógytestnevelői oklevélnek. Vajon miért nincs erre megoldás, hiszen pedagógus is vagyok, meg egészségügyis is? Valljuk be a gyógytestnevelés közelebb áll az egészségügyhöz, mint a pedagógiához.
Válaszukat türelmesen, de már nagyon kiváncsian várom.
Szücs Péter, tisztelettel!
útravaló üzenete
2009.09.11. 15:52
Tisztelt Szerkesztők!
Az Útravaló kapcsán az önkormányzatok eltérő joggyakorlása miatt két kérdésünk is felmerült, ezek tisztázása érdekében várnám válszukat.
1. A tanulók halmozottan hátrányos helyzetének megállapításakor a maximum 8 általános végzettségnek mindkét szülő esetében meg kell-e valósulnia, vagy elegendő az egyiknél? (Mindkettőre van példa, melyik önkormányzat jár el helyesen?)
2. 8 általánosnál magasabb-e annak a szülőnek a végzettsége, aki nem iskolarendszerű oktatásban (munkaügyi központos tanfolyamon keresztül) szerzett OKJ-s szakmát?
Segítségüket előre is köszönve, tisztelettel: Útravaló
A Szerkesztők üzenete
2009.09.11. 12:24

Tisztelt "Óvónő"!

A higiénés előírások, javaslatok az iskolások és a diákok esetében is hasonlóak, mint az óvódásoknál, ezért nyugodtan használják ezeket a tájékoztatókat Önök is. A pl. ezen az oldalon http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=764&articleID=233217&ctag=articlelist&iid=1 található tanácsok általában a zárt közösségben lévő gyerekekre vonatkoznak, így az óvódásokra is. Szintén itt talál egy linket a gyakori kérdésekről, ezt is ajánlom figyelmébe: http://www.okm.gov.hu/letolt/kozokt/h1n1_gyik_090903.pdf.

Ezen kívül az itt megadott hivatalos honlapokon tájékozódhatnak bővebben az új influenzáról, vagy érdeklődhetnek a zöld számon.

Üdvözlettel,
a szerkesztők

Óvónő üzenete
2009.09.11. 06:56
Tisztelt Szerkesztő! Nézem az OKM honlapját, van már tájékoztató az új típusú influenzával kapcsolatban a felsőfokú oktatási intézmények részére, az iskolák részére.

Az óvodáról miért nem írnak? Minket kikerül az influenza? (remélem erről az influenza is tud)

Nálunk mi a teendő? Egy reggelizés közben csupán 3-4 kisgyerek tüsszent szemközt engem - és egymást is.

Segítenének nekünk is?

Tisztelettel: Óvónő
bobane69 üzenete
2009.09.11. 06:26
Tisztelt Szerkesztők!
2009.februárban pedagógus szakvizsgát szereztem./"szakképzettség:szakvizsgázott pedagógus"/
Az Oklevél Mellékletében ez szerepel:"A minőségbiztosítási feladatok ellátásához szükséges képesítés tanulmányi követelményeinek eleget tett." - ez számomra pontosan milyen kompetenciát jelent, ill. mire tudom "használni"?
Lehet, hogy a válasz teljesen egyértelmű, csak én "bonyolítom"??
Köszönöm a választ!
/Többször is írtam már, nem tudom, miért nem méltatják válaszra a kérdésemet??/
bobane69 üzenete
2009.09.11. 06:26
Tisztelt Szerkesztők!
2009.februárban pedagógus szakvizsgát szereztem./"szakképzettség:szakvizsgázott pedagógus"/
Az Oklevél Mellékletében ez szerepel:"A minőségbiztosítási feladatok ellátásához szükséges képesítés tanulmányi követelményeinek eleget tett." - ez számomra pontosan milyen kompetenciát jelent, ill. mire tudom "használni"?
Lehet, hogy a válasz teljesen egyértelmű, csak én "bonyolítom"??
Köszönöm a választ!
/Többször is írtam már, nem tudom, miért nem méltatják válaszra a kérdésemet??/
czeglédi57 üzenete
2009.09.10. 20:02
Az Önök fóruma egy nagy 0. Kérdésemre a választ hetek óta várom.Hát igen.
psyszah üzenete
2009.09.10. 14:51
Tisztelt Szerkesztőség! Érdeklődnék hogy egy szakmunkás 11.évfolyamos tanulónak maximum mennyi lehet az óraszáma egy héten.Mert megkaptuk az órarendet és négyszer van nulladik 3szor evvel együtt 8órám illetve egyszer 5 és egyszer 7.Ami ha jól számolom 36.Ahhoz hogy időben beérjünk legkésőbb negyed6kor fel kell kelni és 3nál elöbb nem érünk haza.Ez törvényes így vagy sem?köszönettel előre is.
Túristvándi üzenete
2009.09.10. 10:21
Azt szeretném megtudni, hogy szociálpedagógus alapvégzettséggel, és fejlesztő pedagógus végzettséggel milyen feladatokat láthatok el általános iskolában.
Lehetek e osztályfőnök, alsós munkaközösségvezető. Taníthatok e " normál " osztályban, vagy csak a speciális igényű gyermekekkel foglalkozhatok?
Mielőbbi válaszukat várom.
éva66 üzenete
2009.09.09. 21:04
Tisztelt Szerkesztőség!
Óvónőként dolgozom egy kis faluban. 1996-ban a Budapesti Tanítóképző Főiskolán Óvodai menedzser szakosító képzésben vettem részt. Jelenleg végzős hallgató vagyok, Fejlesztő óvodapedagógus szakvizsgás képzésen.Kérdésem: jogosult vagyok-e a szakképzés utáni illetménynövekedésre, és ha igen, mennyi %-ra.
Üdvözlettel: Éva
Arquen üzenete
2009.09.09. 13:53
Tisztelt Szerkesztők!

Egy ismerősöm problémájára szeretnék választ kapni:
27 éve végezte a középiskolát, lezárt négy éve van, de érettségit nem csinálta meg különböző okokból. A kérdésem az lenne, hogy mit tehet, újra el kell kezdenie az elejétől vagy pedig van rá mód, hogy valamilyen módon érettségi vizsgát tehessen?
Válaszukat is előre köszönöm.
A Szerkesztők üzenete
2009.09.08. 15:08

Tisztelt "Jolán"!

A Nemzeti Alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló, 243/2003. (XII.17.) Korm. rendelet 4. § (3) bek. szerint: A helyi tanterv határozza meg, melyek azok a kötelező tanítási órák, amelyeken adott évfolyam adott osztályának valamennyi tanulója köteles részt venni, illetve melyek azok a kötelező tanítási órák, amelyeken a tanulónak a választásra felkínált tantárgyak közül kötelezően választva, a helyi tantervben meghatározott óraszámban részt kell vennie. A rendelet 5. § (3) bek. szerint: „Ha az iskola helyi tantervében meghatározott tananyag elsajátítása, a követelmények teljesítése csak a szabadon választott tanítási órákon való részvétellel teljesíthető, az iskolába történő beiratkozás - a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel - a szabadon választott tanítási órákon való részvétel vállalását is jelenti, feltéve, hogy erre a tanuló és a kiskorú tanuló szülőjének figyelmét a felvételi tájékoztatóban, továbbá a beiratkozás előtt írásban felhívták.”  (4) A kötelező felvételt biztosító iskolának, valamint a nemzeti-etnikai kisebbségi iskolai nevelést és oktatást nyújtó iskolának lehetőséget kell biztosítania arra, hogy azok is megkezdhessék, illetve folytathassák tanulmányaikat, akik a szabadon választott tanítási órákon nem kívánnak részt venni.
A rendelet a tanulók napi, ill. heti óraszámát is szabályozza, az iskola feltételezhetően ezzel összhangban állapította meg a tanuló heti óraszámát. Az iskola teljesíti az érettségire való felkészítés kötelezettségét is, a választható tantárgyakból széles választékot kínál. 
A fent idézett jogszabály azt jelenti, hogy a tanuló, ill. a szülő az iskolában történő beiratkozáskor tájékozódhat az iskola pedagógiai programjáról, illetve az annak a részét képező helyi tantervről. A szülőnek, szülői szervezetnek joga, hogy a tanulók oktatásával kapcsolatosan kérdést tegyen fel, véleményt nyilvánítson. Azt javasoljuk, hogy az órabeosztással kapcsolatos problémát az iskola igazgatójával beszélje meg. Amennyiben úgy gondolja, hogy az iskola nem járt el megfelelően, az iskolát fenntartó önkormányzathoz fordulhat.

Üdvözlettel:
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes

A Szerkesztők üzenete
2009.09.08. 14:56

Tisztelt "Gabryella"!

A korszerű nevelő-oktató munkában a megismerés fő forrása az önálló és a csoportos tapasztalás. Olyan ismeretszerzési folyamat, amely során a tanuló az alkotófolyamat részeként és eredményeként sajátítja el a tudnivalókat. Nem passzív hallgató és befogadó, hanem aktív résztvevő, lehetősége van képességeinek kipróbálására és alakítására. A kompetencia alapú oktatás alkalmazásakor a hierarchikus munkamegosztás helyett a kooperativitás, az együttműködés kerül előtérbe. Mindezek alapján természetesen az a cél, hogy a helyi pedagógiai gyakorlatban ne a „végigszáguldás”, a „stresszel teli utálat” jellemezze a nevelő-oktató munkát. A tanítás-tanulás folyamatában a tankönyvek és munkafüzetek használata, a módszertani szabadság alapján a pedagógus szaktudására bízott felelősség. Azt javaslom, hogy a gyermeke iskolájában tegye szóvá, ha úgy véli, hogy a megvásárolt taneszközöket nem használják a gyakorlatban.

Üdvözlettel:
Brassói Sándor
főosztályvezető-helyettes

A Szerkesztők üzenete
2009.09.08. 14:51

Tisztelt "L.R."!

Ön tévedésben van azzal kapcsolatban, hogy az OKJ keretében szerezhető szakképesítés nem ad középfokú szakképesítést. A jelenleg hatályos, az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről szóló 1/2006. (II.17.) OM rendelet 1. számú melléklete alapján az 52 azonosító számú (fizikai vagy szellemi munkát igénylő munkakör betöltésére jogosító középszintű szakképesítés, mely a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott bemeneti kompetenciákra, szakmai előképzettségre vagy érettségi vizsgára épül), továbbá az 54 azonosító számú (jellemzően szellemi munkát igénylő munkakör betöltésére jogosító emelt szintű szakképesítés, mely a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott bemeneti kompetenciákra, szakmai előképzettségre vagy érettségi vizsgára épül) szakképesítések tartalmazzák a számítástechnikai szakképesítéseket, amelyek döntő része érettségi vizsga megszerzése után sajátítható el, és középfokú számítástechnikai szakképesítést ad.
Javasoljuk egyrészt, hogy a munkáltatóval egyeztessen arról, milyen konkrét középfokú számítástechnikai szakképesítés megszerzését látja szükségesnek a besoroláshoz, másrészt javasoljuk, hogy további információért a szakképzésért felelős Szociális és Munkaügyi Minisztériumhoz forduljon.

Üdvözlettel:
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes

gzsoma üzenete
2009.09.08. 13:18
Kedves Valaki,aki segíteni tud!

Fiam 4.osztályso,iskolaotthonos rendszerben.Szeretnénk 1/2 3 -kor elhozni,zeneiskolába, ami iskolánkban nem biztosított. Akkor már nincs tanóra, sem védett tanítási idő. Igazgatónőnk szerint tilos elengednie. Tényleg tilos? Van valami megoldás?
Előre is köszönöm, Gabriella
A Szerkesztők üzenete
2009.09.08. 12:45

Tisztelt "igi2"!

Elsőként engedje meg, hogy tájékoztassam, hogy a 2009. január 1-jével hatályba lépett munkajogi jogszabályok változásához és értelmezéséhez kapcsolódóan segédanyagot jelentettünk meg az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján, amely a Közoktatási GYIK címszó alatt közvetlenül elérhető (http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=2217&articleID=232449&ctag=articlelist&iid=1).

Kérdésére a válasz a segédanyagunkban is megtalálható az alábbiak szerint:
„A jelenlegi tagintézmény-vezetők határozatlan idejű vezetői megbízása tekintetében átmeneti szabályt nem tartalmaz a végrehajtási rendelet. Ennek megfelelően megoldásként javasolható:
- vezetői megbízásuk a jogviszonyuk megszűnéséig változatlan marad,
- a határozatlan idő közös megegyezéssel alakul át határozott idejűvé,
- a munkáltató a végrehajtási rendelet módosításának indokával egyoldalúan alakítja át a megbízást határozott idejűre. (Az utóbbi megoldás választása esetén természetesen nem tudunk nyilatkozni arról, hogy egy esetleges munkaügyi jogvita során a bíróság milyen döntést hozna.)”

Üdvözlettel:
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes

A Szerkesztők üzenete
2009.09.08. 12:44

Tisztelt Kerti Júlia!

A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 1. számú melléklet II. fejezet 11. pontja értelmében: „A pedagógiai szakszolgálat intézményében alkalmazott pedagógusok a kötelező óraszám keretében végzik a gyermekek, tanulók vizsgálatával, egyéni vagy csoportos foglalkoztatásával, a tanácsadással, gondozói tanfolyamok megtartásával (a továbbiakban: közvetlen foglalkozás) kapcsolatos feladatokat. A közvetlen foglalkozásra megállapított időn kívül - munkaköri feladatként - látják el a szakértői véleményhez szükséges vizsgálatok, illetve a közvetlen foglalkozások előkészítésével kapcsolatos feladatokat, a vizsgálatok keretében készített vélemények egyeztetését, a szakértői vélemények elkészítését, biztosítják a folyamatos nyitva tartást, továbbá végzik a gyermek, tanuló fejlődéséhez szükséges egyéb, intézményen kívüli tevékenységet, utaznak a gyermekhez, tanulóhoz.”

Üdvözlettel:
Csillag Márta
főosztályvezető

A Szerkesztők üzenete
2009.09.08. 12:24

Tisztelt "Timi3"!

A tankönyvpiac rendjéről szóló 2001. évi XXXVII. törvény 8. § (4) bekezdése alapján az iskola használt tankönyvekkel is biztosíthatja a tankönyv-támogatást a kedvezményre jogosultak számára:

„Az iskolai tankönyvrendelésnek biztosítania kell, hogy – az iskolától történő tankönyvkölcsönzés, napköziben, tanulószobában elhelyezett tankönyvek igénybevétele, használt tankönyvek biztosítása, illetőleg tankönyvek megvásárlásához nyújtott pénzbeli támogatás útján – a nappali rendszerű iskolai oktatásban részt vevő minden olyan tanuló részére, aki

d) három- vagy többgyermekes családban él,
e) nagykorú és saját jogán családi pótlékra jogosult,
f) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül
a tankönyvek ingyenesen álljanak rendelkezésre (normatív kedvezmények).”

A jogszabály kimondja továbbá, hogy az iskola részére a tankönyvtámogatás céljára jutó teljes összegnek legalább 25%-át tankönyv, illetve ajánlott és kötelező olvasmányok, stb. vásárlására kell fordítani, melyek az iskolai könyvtár állományába kerülnek (7. § (4) bek.). A rendelkezéssel a jogalkotó szándéka az, hogy valamennyi rászoruló gyermek tankönyvtámogatását biztosítani tudja az iskola, illetve számukra megfelelő minőségű használt tankönyvek álljanak rendelkezésre.

Üdvözlettel:
Brassói Sándor
főosztályvezető-helyettes

A Szerkesztők üzenete
2009.09.08. 12:21

Tisztelt "gyógypedagógus"!

A megkeresésében jelzett probléma kapcsán tájékoztatom, hogy a tankönyvrendelésre vonatkozó jogszabályok a szülők felé történő tájékoztatási kötelezettséget írnak elő az iskola számára, valamint rendelkeznek a szülői szervezet véleménynyilvánítási jogának biztosításáról. A rendelkezések lehetőséget adnak továbbá a normatív kedvezményen kívül egyéb kedvezmény nyújtására:

„7. § (1) Az iskolai tankönyvellátás rendjét - a (2)-(4) bekezdésben meghatározottak figyelembevételével, a szakmai munkaközösség véleményének kikérésével évente - az iskola igazgatója határozza meg.
(2) Az iskola igazgatója döntése előtt felméri, hány tanulónak lehet biztosítani a tankönyvellátást az iskolai könyvtárból, könyvtárszobából történő tankönyvkölcsönzés, a napköziben, tanulószobán elhelyezett tankönyvekhez való hozzáférés útján, továbbá hányan kívánnak használt tankönyvet vásárolni. A felmérés eredményéről az iskola igazgatója tájékoztatja az iskolaszéket, az iskolai szülői szervezetet (közösséget), az iskolai diákönkormányzatot, és kikéri véleményüket a tankönyvtámogatás rendjének meghatározásához.” (2001. évi XXXVII. törvény a tankönyvpiac rendjéről)

„22. § (1) Az iskola igazgatója minden év november 15-éig köteles felmérni, hány tanulónak lehet biztosítani a tankönyvellátást az iskolai könyvtárból, könyvtárszobából történő tankönyvkölcsönzés, a napköziben, tanulószobán elhelyezett tankönyvekhez való hozzáférés útján, továbbá hányan kívánnak használt tankönyvet vásárolni. E felmérés során tájékoztatni kell a szülőket arról, hogy a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 8. §-ának (4) bekezdése alapján várhatóan kik jogosultak normatív kedvezményre (a továbbiakban: normatív kedvezmény), továbbá, ha az iskolának lehetősége van, további kedvezmény nyújtására, és mely feltételek fennállása esetén lehet azt igénybe venni. Az iskolába belépő új osztályok tanulói esetében a felmérést a beiratkozás napjáig kell elvégezni
.
„(10) A tankönyvrendelés végleges elkészítése előtt az iskolának lehetővé kell tenni, hogy azt a szülők megismerjék. A tankönyvrendelés elkészítésénél a szülői szervezet - a tankönyvek grammban kifejezett tömegére tekintettel - véleménynyilvánítási joggal rendelkezik. A szülő nyilatkozhat arról, hogy gyermeke részére az összes tankönyvet meg kívánja-e vásárolni, vagy egyes tankönyvek biztosítását más módon, például használt tankönyvvel kívánja megoldani.” (A tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet)”

Üdvözlettel:
Brassói Sándor
főosztályvezető-helyettes

A Szerkesztők üzenete
2009.09.08. 12:16

Tisztelt Rácz Zsuzsanna!

A tankönyvpiac rendjéről szóló 2001. évi XXXVII. törvény 8. § (4) bekezdése értelmében
„Az iskolai tankönyvrendelésnek biztosítania kell, hogy - az iskolától történő tankönyv-kölcsönzés, napköziben, tanulószobában elhelyezett tankönyvek igénybevétele, használt tankönyvek biztosítása, illetőleg tankönyvek megvásárlásához nyújtott pénzbeli támogatás útján - a nappali rendszerű iskolai oktatásban részt vevő minden olyan tanuló részére, aki

d) három- vagy többgyermekes családban él,

a tankönyvek ingyenesen álljanak rendelkezésre (normatív kedvezmények).”

Abban a kérdésben, hogy az ingyenes tankönyvre történő jogosultság elbírálásánál kit kell három- vagy többgyermekes családban élőnek tekinteni, a tankönyvpiac rendjéről szóló 2001. évi XXXVII. törvény 8.§ (5) bekezdése értelmében a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény családi pótlékra vonatkozó II. fejezetében foglaltakat kell alkalmazni:
„12. § A családi pótlék összegének megállapítása szempontjából azt a vér szerinti, örökbe fogadott vagy nevelt gyermeket kell figyelembe venni,
a) aki az igénylő háztartásában él, és
aa) akire tekintettel a szülő, a nevelőszülő, a hivatásos nevelőszülő, a gyám családi pótlékra jogosult,
ab) aki közoktatási intézmény tanulója vagy felsőoktatási intézményben első akkreditált felsőfokú iskolai rendszerű szakképzésben, első egyetemi vagy főiskolai szintű alapképzésben részt vevő hallgató és rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik,…”

Amennyiben az Ön gyermeke ilyen képzésben részt vevő hallgató, úgy a közoktatási intézményekben tanuló gyermekek – tehát a gimnazista gyermek is – jogosultak a normatív kedvezményre.
A jogosultságot a megállapított családi pótlékkal kell igazolni:

„…A normatív kedvezményre való jogosultság igazolásához a következő okiratok bemutatása szükséges:
a) a családi pótlék folyósításáról szóló igazolás;
.
(3) A családi pótlék folyósításáról szóló igazolásként el kell fogadni a bérjegyzéket, a pénzintézeti számlakivonatot, a postai igazolószelvényt.” (A tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet 22. §)

Üdvözlettel:
Brassói Sándor
főosztályvezető-helyettes

c.otto üzenete
2009.09.07. 21:04
Tisztelt Szerkesztők!
A közokt. tv. ide vonatkozó paragrafusát áttekintve (sajnos számomra nem volt eléggé egyértelmű) a tanulói jogviszony meghosszabbításával kapcsolatosan szeretnék kérdezni Önöktől.
Eset:
Tanköteles tanuló tanév közben (februárban) kérelmezte jogviszonyának szüneteltetését a tanév végéig, melyre engedélyt kapott. A szorgalmi idő lejártával 18. életévét betöltötte.
Kérdésem a következő lenne:
A szüneteltetés miatti jogviszony-meghosszabbodás a következő egész tanévre vonatkozik ebben az esetben, vagy csak az előző tanévben engedélyezett szünetelő időszakkal tolódik ki a tankötelezettség határa, és ezek alapján akár tanév közben is megszűnhet a tankötelezettség?
Konkrét esetről lévén szó, várom mielőbbi szíves válaszukat.
andrea43 üzenete
2009.09.07. 18:49
Tisztelt Szerkesztők!

Szakmunkás képző intézet fodrász szakára járó gyerekem, gyakorlati oktatása évi 15o.ooo-Ft ba kerül,amit nekünk kell zsebbből fizetni a szakoktató felé.Az érdekelne engem milyen jövedelemmel rendelkezik gyermekem akinek havi 15-2o ezer forint Tb -járulékot kell fizetni, a szakoktó szerint a 15o.ooo.-ft egyösszegü zsebbe törénő évenkénti fizetésen kivül. Tudomásom szerint a gyermekem semmi féle jövedelemmel nem rendelkezik, még össztöndijat sem kap .Kérem tájékoztassanak hogy kihez forduljunk jogorvoslatért mert ez nagyon sok szülő és gyerek problémája mint azt az interneten feltalálható.
Köszönettel Nagy lajosné
  
 17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  
  

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok