2025. augusztus 20.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Vitakérdések a 4. munkacsoportban a moderátor szemével

2006. március 9.
EQF Konferencia
Workshop 4. How can the EQF support the functioning of the European Labour Market?

 
Legfontosabb vitakérdések
(összefoglaló)
 
A workshop résztvevői megállapodtak abban, hogy az EQF és a munkaerő-piaci igények között nincs rövidre zárható közvetlen kapcsolat. A vita legfontosabb csomópontjai nagy általánosságban a közvetett kapcsolat erősítését szolgáló eszközök alkalmazásának módozatai körül alakultak ki.

1. A legfontosabb vitakérdés a szabályozott szakmák kölcsönös elfogadásáról szóló "Directive" és az EQF közötti kapcsolat volt. Volt olyan álláspont, amely szerint szükség van a két eszköz közvetlen összekötésére (a Directive öt szintjének és az EQF 8 referencia szintjének megfeleltetésére), mások szerint a két eszköz célját tekintve logikáját tekintve is különbözik egymástól (a Directive input, az EQF output orientált eszköz) ezért direkt összekapcsolásuk nem lehetséges és nem is szükséges. A vitában végül is az utóbbi álláspont kerekedett felül.
 
2. A vita résztvevői szerint az EQF legfontosabb hozzájárulása az európai munkaerőpiac működéséhez az oktatási szektor eredmény orientált (outcome based) működésének a felerősítése. Ez a hatás a nemzeti szinteken érvényesül ami kedvezőbb körülményeket teremt a nemzeti munkaerő-piacok közötti munkaerő mobilitás számára.
 
3. Vita bontakozott ki arról, hogy az EQF referencia szintjeihez tartozó descriptorok milyen mértékig tükrözzenek specifikus munkáltatói elvárásokat. Az az álláspont kapott többséget, mely szerint itt sem lenne szerencsés a túlságosan rövidre zárt kapcsolat, mert a munkaerőpiac ehhez túlságosan tagolt, az oktatásnak nem a munkaerő-piac az egyetlen érvényes külső referenciája és mert az EQF-nek meg kell őriznie jelenlegi általános szinten rögzített descriptor rendszerét ahhoz, hogy képes legyen "fordítási eszközként" működni.
 
4. Nagy hangsúlyt kapott a vitában az, hogy egy jól átgondolt EU és nemzeti szintű implementációs folyamat nélkül az EQF pont olyan kudarctörténet lesz, mint az Europass. (Egyöntetű vélemény szerint a Bizottság anyagaiban nem kapott megfelelő hangsúlyt az implementáció.) Ennek az implementációs folyamatnak - az EQF közvetlen alkalmazásba vételén túl - az eredményorientált szabályozó rendszerek felerősítését kell szolgálnia. Az implementáció érdekében EU és nemzeti forrásokat kell elkülöníteni.
 
5. Az EQF megalkotásának és használatba vételének közelebb kell hoznia egymáshoz az egyes oktatási ágazatokat (szakképzés, felsőoktatás, felnőttképzés), elő kell segítenie az oktatási rendszereken belüli rugalmas előrehaladást.
 
6. A Bizottság anyagaival kapcsolatos másik ajánlás az volt, hogy a jelenleginél sokkal világosabbá kell tenni, hogy az EQF milyen előnyöket kínál az egyes tanulóknak, az oktatási szolgáltatóknak, a szociális partnereknek és az egyes munkáltatóknak.
 
7. A vita részvevői egyetértettek abban, hogy az EQF alkalmazásának hatásait folyamatosan monitorozni szükséges, és részben ennek alapján, részben pedig a munkáltatókkal folytatott folyamatos konzultáció alapján azt rendszeresen felül kell vizsgálni.

Radó Péter
2006. március 2.
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok