2025. augusztus 20.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Előterjesztés a 2004. évi Országos Diákparlament munkájához

2004. február 17.

A tavalyi év után, az Országos Diákjogi Tanács egyetértésével az oktatási miniszter az idén is összehívja az Országos Diákparlamentet. Ennek témája a diákönkormányzatok működése lesz.

Miért ezt a témát választottuk?

A tanulóknak, tanulóközösségeknek az oktatási törvényben rögzített joga, hogy érdekeik képviseletére (iskolai, kollégiumi) diákönkormányzatokat hozzanak létre. Márpedig érdemes diákönkormányzatot létrehozni, mert a diákoknak számos olyan joga, lehetősége van, amelyek csak közösségben értelmezhetők, a közösségre vonatkoznak. Ezeknek a jogoknak a gyakorlásában, ezeknek a lehetőségeknek a valóra váltásában kapnak — kaphatnak! — kitüntetett szerepet a diákönkormányzatok. De nem csak ennyi a szerepük. A diákönkormányzat működtetése, az önkormányzat munkájában való részvétel a tudatos közösségi magatartás iskolája — azok számára is, akik nem közvetlenül jutnak benne szerephez (pl. önkormányzati képviselőként vagy vezetőként)! S végül, ám korántsem utolsó sorban a jól működő diákönkormányzat az iskolai, kollégiumi közélet egyik meghatározója. Hatékonyan segíti az intézményben folyó pedagógiai munkát, közvetíti a nézeteket, véleményeket, igényeket. Ezt általában tudják róla az iskolai élet szereplői — nem csak a diákok: a pedagógusok, iskolai és kollégiumi vezetők is. Éppen ezért ahol ilyen van, építenek is rá, és el is várják tőle mindezt.

Miért éppen most?

Az oktatásban zajló változások, az újabb tanügyi szabályozások következtében az iskoláknak, kollégiumoknak a közelmúltban módosítania kellett, illetve a közeljövőben módosítania kell számos alapdokumentumot (pl. szervezeti és működési szabályzatukat, házirendjüket). Ezeknek a tartalmához a törvény szerint hozzászólhat, illetve ezekkel kapcsolatban egyetértési jogot gyakorol a diákönkormányzat, ahogyan ki kell kérni a véleményét (többek között) a tanulók nagyobb közösségét érintő döntések meghozatalánál is. Összességében ez annyit tesz, hogy a diákönkormányzatoknak nagyon fontos szerepet kapnak az egész intézmény arculatának kialakításában, további működésének szabályozásában. Ezzel szemben nagyon sokszor hangzik el, hogy nem, vagy nem megfelelően élnek a lehetőségeikkel, sőt sokszor éppen csak hogy működnek. Pedig a működésük közvetlenül érint minden iskolai szereplőt. Természetesen ez azért kölcsönös viszony: a diákönkormányzatok működését meghatározza az iskolai, kollégiumi vezetés, a tanári, nevelői kar, de legalább ennyire a diákok hozzáállása. A tapasztalatok szerint a hatékony önkormányzati működéshez mindenképpen szükséges a bátorítás, a segítségnyújtás a pedagógusok, nevelők, vezetők oldaláról, ugyanakkor tudatos, felelős magatartást kíván a diákoktól, és komoly felkészültséget, rátermettséget igényel az önkormányzati képviselők, vezetők részéről.

Mit kínál a diákparlament?

A diákparlament a diákönkormányzatok működéséhez kíván segítséget adni a maga eszközeivel. Először is, még magát a rendezvényt megelőzően a két előzetes (diákönkormányzati, intézményvezetői) kérdőívvel szeretnénk felmérni a diákönkormányzatok helyzetét, működési feltételeit az országban a jelen pillanatban. (Ehhez fontos, hogy minden iskolában, kollégiumban töltsétek ki a kérdőíveket!) A felmérés eredményét ismertetjük a diákparlamenten. Részben ez az eredmény szolgál kiindulópontul a munkához. Az így kialakult képhez, a diákönkormányzatok működéséhez kapcsolódó kérdéseket kívánunk felvetni a szekcióüléseken. Ez reményeink szerint lehetőséget ad a küldöttek közötti tapasztalatcserére. Az eközben elhangzottakról összegzést készítünk, és ezekből kiindulva működési, gyakorlati feladatok megoldását segítő mintákat rajzolunk meg. Másrészt ugyancsak e munka eredményeként, amennyiben konkrét, megfogható kérés, javaslat merül fel, azt a diákparlament ajánlásként megfogalmazza az oktatási miniszter felé, illetve ajánlást fogalmaz meg a diákönkormányzatok működési feltételeinek javítására az iskolai, kollégiumi élet szereplőihez. Harmadrészt, ugyancsak a szekcióülések munkájára alapozva diákönkormányzati mintadokumentumokat (pl. szervezeti és működési szabályzat, munkaterv), illetve jogszabálykivonatot és jogszabály-értelmezési segédletet készítünk és helyezünk el a diákparlament honlapján. Célunk azonban, hogy még ezzel se “érjen véget” a diákparlament. Ezért a már említett honlapon internetes fórumot hozunk létre, ahol az érintettek tovább folytathatják a tapasztalatcserét a témában.

Valamennyi küldöttnek eredményes munkát, kellemes időtöltést kívánunk!

Budapest, 2004. február 11.

Az Országos Diákjogi Tanács nevében:
az ODJT elnöke

 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok