2025. augusztus 20.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Segédlet a szekcióvezetők számára

2004. április 28.
Szekciósegéd - Diákparlament 2004.


1-4. szekciók: A diákönkormányzatok szervezeti és működési szabályzata (milyen legyen, mit tartalmazzon)

A szekció általános célja:

Miután az SZMSZ a diákönkormányzat (továbbiakban DÖK) - egyik - legfontosabb alapdokumentuma, a szekció a következő kérdésekre próbál választ keresni: létezik-e, ismert-e a funkciója, fontosságát tisztázni kell, valamint érdemes felmérni az elkészítésével és elfogadásával kapcsolatban felmerülő esetleges visszásságok előfordulását.

  • Van-e, tudják-e mi az, ismerik-e sajátjukat?
  • A törvényi szabályozásoknak megfelelően lett-e elfogadva, érvényes-e, tartalmazza-e az elfogadás eljárását? Csatoltan megtalálható-e a nevelőtestület jóváhagyásáról szóló nyilatkozata?
  • Mi a célja, elvi funkcióját valóban betölti-e?
  • Általános tartalma.
  • Mi az iskola diákönkormányzata (DÖK) elé kitűzött általános cél? Miért fontos az, hogy az iskolában legyen DÖK? Mi az, amit el szeretnétek érni a diákönkormányzat működtetésével?
  • Melyek a DÖK által megvalósított legfontosabb tevékenységek? Lényeges, hogy itt nem pusztán a megvalósított programokra kell gondolni, hanem minden egyéb tevékenységre is, amely pl. az érdekképviselethez, a diákok helyzetének javításához, problémáinak megoldásához, stb. kapcsolódik!
  • Milyen gyakran vannak a DÖK-nek ülései, és ezek rendszerint milyen módon zajlanak? Ki hívja össze? Kik a résztvevők? Ki vezeti le? Vannak-e meghívottak? Mitől függ a napirend? Ez mennyire fontos a tagok számára? Milyenek a részvételi arányok? stb.
  • Milyen a DÖK szervezeti felépítése?Van-e szervezeti és működési szabályzata? Ha igen, mikor készült? Ki és milyen eljárásban készítette/fogadta el? Milyen tisztségek vannak a szervezetben, és ezekre milyen módon jelölik/választják a tagokat? Ki számít a DÖK tagjának? Milyen hierarchia szerint működik a szervezet (kinek hogyan, mikor és ki felé kell beszámolnia a DÖK-ben végzett munkájáról)?
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az ...
5-7. szekciók: A diákönkormányzat segítője - megválasztása, elvárások, igények a segítővel szemben

A szekció általános célja:

A téma feldolgozását követően a diákok értsék, mi a különbség diákmozgalmat-segítő pedagógus, és diákönkormányzatot segítő nagykorú között. Tisztázódjon, hogy a hatékony működés egyik alapvető feltétele a segítő pedagógus aktív részvétele, amely azonban nem irányítói, hanem mentori szerepet jelent.

  • Van-e a Dök-nek felnőtt segítője?
  • A diákmozgalmat segítő pedagógus mellett működik-e diákönkormányzatot segítő nagykorú?
  • Milyen eljárásban kapja megbízását a diákmozgalmat segítő pedagógus az igazgatótól?
  • Milyen munkaköri leírás alapján végzi munkáját? Ki határozza ezt meg?
  • Milyen módon szabályozza a DÖK szervezeti és működési szabályzata a DMSP-vel való együttműködést?
  • Jellemző-e, hogy a DMSP irányítja a DÖK-öt?
  • Átruházza-e saját jogköreit a DÖK a DMSP-re? Miért? Milyen formában (különösen a DÖK gazdálkodására, összehívására, vagy akár munkatervének meghatározása terén)?
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az...
8-11. szekciók: A diákönkormányzat munkaterve

A szekció általános célja annak tisztázása, hogy a DÖK előre megtervezett módon, vagy ad hoc jelleggel dolgozik-e; amennyiben készül éves munkaterv, ennek elkészítése hogyan zajlik (kik készítik, mikor, hogyan, milyen módszerekkel, mit tartalmaz, kinek van még hatása rá). A résztvevők váljanak képessé egy stratégiára épített munkaterv összeállítására az idő, humán erőforrás, infrastrukturális és anyagi feltételek dimenzióit is figyelembe véve. A résztvevők egymás tapasztalataira is építve ismerjenek meg olyan módszereket, melynek segítségével képessé válnak a valós igényeken alapuló, prioritásokat tudatosan meghatározó, konkrét célokkal megvalósuló programok, tevékenységek tervezésére.

  • Van-e, tudják-e mi az?
  • Mi a DÖK célja a munkaterv elkészítésével, mit tartalmaz (csak néhány program címét, vagy konkrét időpontját, esetleg felelősét, és a rá elkülöníteni szánt összeget is), mennyire tartják hasznosnak?
  • Mennyire kap szabad kezet" a DÖK ennek elkészítésében, vagyis gyakorolja-e ezzel összefüggésben az őt megillető döntési jogkört? Milyen eljárásban?
  • A DÖK mennyire veszi figyelembe elkészítése során a választó tanulóközösség igényeit (esetleg: hogy mérik fel azokat)?
  • Él-e a DÖK azon döntési jogkörével, miszerint meghatározhatja 1 tanítás nélküli munkanap programját? Milyen eljárásban?
  • Milyen tervezési módszereket használnak a munkaterv megalkotása során? Milyen egyéb módszereket ismernek?
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az ...
12-14. szekciók: A diákönkormányzati tagok képzése, tájékoztatása, választása

A szekció általános célja annak tisztázása, hogy mennyire tudatos a DÖK működése, valamint, hogy - többek közt a választási eljárás alapján - mennyire tekinthetők legitimnek a diákönkormányzatok.

  • Milyen választási eljárásokat alkalmaznak (ezek során mennyire érvényesül az önkéntesség, nyitott-e a DÖK azok felé a lelkes érdeklődők felé, akik nem választott DÖK tagok, mennyire tekinthető legitimnek a DÖK)?
  • Milyen az információáramlás a diákönkormányzaton belül, hogy tájékoztatják egymást, hogy tartják a kapcsolatot (ezzel kapcsolatban a DÖK ülések funkciója)?
  • Utánpótlás-nevelés kérdése - a végzős, vagy DÖK-ös pályafutásukat" befejezők gondoskodnak-e és hogyan az utánpótlásról, fiatalabbak betanításáról", a DÖK működésének folyamatossá tételéről?
  • Fordítanak-e gondot arra, hogy elsajátítsák a munkájukhoz szükséges ismereteket, ha igen hogyan teszik ezt, ha nem, miért nem - ezzel kapcsolatban felmerülő sztereotípiák megbeszélése (hiába tudom a jogaimat, a tanároktól úgyse tudom majd érvényesíteni" stb.). Hogyan teremt forrásokat erre a DÖK, és milyen segítő kapcsolatokkal rendelkezik?
  • Megtartotta-e a DÖK az elmúlt évben a diákközgyűlést, mint a DÖK legfőbb tájékoztatási fórumát?
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az
15-16. szekciók: A diákönkormányzatok kapcsolata az iskolai, kollégiumi élet szereplőivel (iskolai, kollégiumi vezetés, iskolaszék...)

A szekció általános célja annak tisztázása, hogy kompetens döntések meghozatalához nélkülözhetetlen a választókkal, illetve az iskolai élet más szereplőivel való folyamatos és érdemi kapcsolattartás. Ennek mentén legyenek képesek a diákok átlátni és érteni a képviseleti rendszert, és új, innovatív információs technológiák, módszerek kialakítására, alkalmazására.

  • Milyen a DÖK belső kapcsolatrendszere?
  • Hogyan tartja a kapcsolatot a DÖK a diákokkal? A szülőkkel? A pedagógusokkal?
  • Az iskola vezetésével? Az iskolaszékkel? A szülői szervezettel? A nevelőtestülettel?
  • Működtet-e valamilyen rendszeres tájékoztató eszközt a Dök (DÖK rádió, DÖK újság, faliújság, panaszláda)?
  • Mennyire hatékony ez a kapcsolattartás?
  • Mennyire jellemző az, hogy ez nem csak egyoldalú kapcsolattartást jelent (a megszólítottak is visszajeleznek, illetve, hogy probléma esetén megkeresik a DÖK-öt)?
  • Mennyire egyértelmű az iskolában az, hogy milyen céllal és feladatokkal jött létre/működik a DÖK, illetve, hogy mivel lehet és milyen módon a DÖK-höz fordulni?
  • Milyen a megítélése a DÖK-nek a diákok részéről? Más iskolahasználók, iskolapolgárok" részéről?
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az
17-20. szekciók: A diákönkormányzat érdekvédelmi tevékenysége tanulmányi kérdésekben

A szekció általános célja, hogy a diákok lássák át a tanulói érdekérvényesítés rendszerét, ezen belül legyenek képesek meghatározni saját kompetenciájukat a kifejezetten tanulmányi kérdésekre vonatkozó problémák esetén. Ismerjék meg az ide vonatkozó jogszabályi részeket, legyenek képesek értelmezni azokat. Ismerjék meg a pedagógusok jogkörét e téma kapcsán, illetve az alternatív érdekvédelmi lehetőségeket. Legyenek képesek felismerni az érdek- és jogsérelmek közötti különbséget, ez alapján megtalálni a megfelelő alkalmazható eljárást, illetve ismerjék meg azokat a forrásokat, ahonnan ezen tevékenységük során korrekt szakmai segítséghez juthatnak.

  • Ismerik-e az értékelés folyamatában az egyes szereplőket megillető jogokat?
  • Mitől függ az értékelés?
  • Ismerik-e az iskola pedagógiai programjának vonatkozó részeit?
  • Hallottak-e a független vizsgabizottság előtt való vizsgázás lehetőségéről? Ismerik-e annak eljárását?
  • Van-e kialakított metódus arra, hogy a DÖK hogyan működik közre az értékeléshez kapcsolódó egyéni érdek, esetleg ehhez kapcsolódó jogsérelmek orvoslása során? Mennyire ismert ez a diákok között?
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az
21-25. szekciók: A diákönkormányzatok érdekvédelmi szerepe a házirendi, sportköri, szabadidős, iskolai- és kollégiumüzemeltetési (büfé, menza stb.) kérdésekben

A szekció általános célja annak tisztázása, hogy a DÖK ellátja-e a kiemelten fontos alaptevékenységeit (érdekérvényesítés, érdekképviselet), ezzel kapcsolatban milyen akadályokba ütközik, ezek elhárítására milyen - mások számára is használható - alternatív megoldások születtek.

  • Érdekvédelem, érdekérvényesítés és jogvédelem, jogorvoslat, joggyakorlás fogalmainak tisztázása
  • Tisztában vannak-e a diákönkormányzat ezen feladatával, funkciójával, ismerik-e az ezzel kapcsolatos jogaikat, lehetőségeiket - különös tekintettel a szekció címében említett témákra?
  • Hogyan élnek lehetőségeikkel, ha ezt nem teszik, miért nem - felmerülő sztereotípiák, akadályok (pl. a DÖK nem is tud ezekről - információhiány, ellenállásba ütköznek)?
  • (Hogyan próbálják megteremteni az érdekképviselet alapjait" - felmérik-e, és hogyan, a fenti kérdésekkel kapcsolatban a diákság igényeit, sérelmeit, hogy hatékonyan láthassák el feladatukat?)
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az ...
26-28. szekciók: A diákönkormányzatok részvétele tanulói fegyelmi ügyekben

A szekció általános célja, hogy a résztvevők ismerjék meg a fegyelmi eljárás jogszabályban előírt lebonyolításának menetét. Ismerjék meg a fegyelmi eljárás megindításával, különösen annak helyével kapcsolatban figyelembe veendő szabályokat, a kiskorú tanuló esetén érvényes különleges szabályokat. Ismerjék meg a fegyelmi eljárás lefolytatásának lépéseit. Legyenek képesek elkülöníteni a fegyelmi eljárást a fegyelmi tárgyalástól. Ismerjék meg a fegyelmi büntetés lehetséges formáit, illetve a kapcsolódó dokumentumok alapkritériumait.

  • Gyakorolja-e a DÖK a tanulók fegyelmi ügyeivel kapcsolatban őt megillető véleményezési jogát? Milyen eljárásban? Milyen formában?
  • Vett-e részt már a DÖK fegyelmi eljárásban? Fegyelmi tárgyaláson?
  • Gyakorolja-e a DÖK az iskolai, kollégiumi szervezeti, működési szabályzat elfogadásakor, módosításakor az őt megillető egyetértési jogát a fegyelmező intézkedések formái és alkalmazásának elvei meghatározásakor? Milyen eljárásban? Milyen formában?
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az
29-31. szekciók: A diákönkormányzatok szerepe az iskolai alapdokumentumok elkészítésében - a) pedagógiai program, b) szervezeti és működési szabályzat , c) házirend

A szekció általános célja, hogy a résztvevők ismerjék meg az intézményi alapdokumentumok elkészítésének folyamatát, főbb kötelező tartalmi elemeit, illetve az egyéb lehetséges tartalmi elemeket. Ismerjék meg ezen dokumentumoknak azon részeivel kapcsolatos alapvető jellemzőket, melyek ismerete mindennapi tevékenységük alapja. Ismerjék meg a tanulókra vonatkozó legfontosabb tartalmi elemeket, legyenek képesek felismerni az egyes dokumentumok közötti, illetve az egyes jogszabályokhoz kötődő összefüggéseket. Legyenek képesek felismerni ezen dokumentumok esetleges hiányosságait, jogsértő pontjait. Ismerjék fel saját szerepük súlyát az őket érintő szabályok kialakításában, illetve az azok szerinti működés biztosításában. Legyenek képesek érdemi állásfoglalás megalkotására.
  • Gyakorolja-e a DÖK az őt megillető egyetértési jogát az iskolai szervezeti és működési szabályzat alábbi pontjaival kapcsolatban: ünnepélyek rendje, hagyományápolás; a DÖK működéséhez szükséges feltételek biztosítása; a DÖK-kel és más diákképviselőkkel való kapcsolattartás rendje; a tanulói véleménynyilvánítás rendszere; a tanulók rendszeres tájékoztatásának rendje és formái; a tanulók jutalmazásának elvei és formái; a fegyelmező intézkedések formái és alkalmazásának elvei; a tanulói jogviszonnyal összefüggő bármely egyéb kérdések szabályozása. Milyen eljárásban? Milyen formában?
  • Gyakorolja-e a DÖK az őt megillető egyetértési jogát az iskolai-, kollégiumi házirend elfogadásakor és módosításakor? Milyen eljárásban? Milyen formában?
  • Gyakorolja-e a DÖK az őt megillető véleményezési jogát a pedagógiai programmal kapcsolatban? Milyen eljárásban? Milyen formában?
  • Ismerik-e az ezen dokumentumokhoz kapcsolódó egyes tevékenységek időpontjait, felelőseit? Eljut-e hozzájuk a joggyakorláshoz szükséges információ mindezekről a megfelelő időben és formában?
  • Ismerik-e az ezen dokumentumokra vonatkozó nyilvánosságra vonatkozó szabályokat? Élnek-e az ebből fakadó lehetőségekkel?
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az
32-35. szekciók: Iskolarádió működtetése

A szekció általános célja annak feltérképezése, hogy általában működik-e iskolarádió, ha igen, milyen céllal, milyen hatásfokkal (működésének minősége, intenzitása, milyen eredmények vannak a kitűzött célok elérésében), működésének milyen hatásai vannak (pl. diákok jobban informáltak, kevésbé passzívak). A résztvevők legyenek képesek elkülöníteni az iskolai médiumokat, valamint a diákönkormányzat saját tájékoztatási rendszerét. Ismerjék, és legyenek képesek gyakorolni az ezekhez kapcsolódó különböző tartalmú és szintű jogaikat.
  • Működésének háttere (technikai háttér - honnan: iskola, pályázatok szerepe; felelősség kérdése - ki felel a műsorért, eszközökért; programszerkesztés szabadsága, módja; rádióadás rendszeressége, kik vállalnak szerepet az iskolarádióban - csak DÖK tagok-e stb.)
  • DÖK szerepe a fentiekben, ennek során milyen akadályokkal találkoznak, hogy küzdik le ezeket.
  • Milyen céllal működik (tájékoztatás, szórakoztatás), milyen hatásai voltak (pl. érdeklődés megnőtt az iskolai programok iránt")
  • Munkájukhoz milyen segítséget kapnak?
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az ...
36-39. szekciók: Iskolaújság kiadása

A szekció általános célja annak feltérképezése, hogy általában van-e iskolaújság, kik a készítői, ezzel kapcsolatban a diákság (nem csak DÖK tagok) részvételének lehetősége, az újság megjelentetésének célja (tájékoztatás, megjelenési lehetőség pl. versekkel, szórakoztatás). A résztvevők legyenek képesek elkülöníteni az iskolai médiumokat, valamint a diákönkormányzat saját tájékoztatási rendszerét. Ismerjék, és legyenek képesek gyakorolni az ezekhez kapcsolódó különböző tartalmú és szintű jogaikat.

  • Működésének háttere (technikai háttér - iskola, diákság szerepe, pályázatok; felelősség kérdése - ki felel a cikkek tartalmáért, az újság működtetéséért; szerkesztésében mennyire kap szabad kezet" a DÖK, milyen rendszerességgel jelenik meg, profitál-e belőle a DÖK - anyagilag, emberileg; milyen nehézségek adódnak ezekkel kapcsolatban, hogy oldják meg)
  • DÖK szerepe a fentiekben
  • Milyen céllal jött létre, mennyire működik eredményesen, milyen hatásai vannak (általános passzivitás csökkenése, diákok tájékozottabbak stb.)
  • Munkájukhoz milyen segítséget kapnak?
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az ...
40-42. szekciók: Iskolai diákközgyűlés szervezése, lebonyolítása

A szekció általános célja annak feltérképezése, hogy a DÖK általában megtartja-e a kötelező éves közgyűlését, ha igen ez milyen eljárásban zajlik. A résztvevők ismerjék meg a közgyűléssel kapcsolatos alapvető jogszabályi hátteret, legyenek képesek megkülönböztetni a küldöttgyűlési és közgyűlési lebonyolítási formát, értsék az ezek közötti különbség jelentőségét. Vitassák meg tapasztalataikat, és legyenek képesek új, kreatív technikák kialakítására a szervezés és lebonyolítás legfontosabb lépéseivel kapcsolatban.
  • Megtartotta-e a DÖK az elmúlt évben a diákközgyűlést?
  • Tervezik-e ebben a tanévben?
  • Ki hívta össze, kinek a kezdeményezésére és milyen formában?
  • Milyen napirendeket terjesztettek elő?
  • Téma volt-e a DÖK működése (pl. beszámoló az előző tanévben végzett/az előző közgyűlés óta eltelt időszakban végzett tevékenységekről, munkatervről, költségvetési tervről, házirend-módosító javaslatokról, stb.)?
  • Napirenden volt-e a tanulói jogok érvényesüléséről szóló beszámoló?
  • Biztosított volt-e olyan rész a közgyűlésen, ahol kérdéseket lehetett intézni a DÖK és az iskola vezetéséhez?
  • Sor került-e a tisztségviselők megválasztására?
  • Küldöttgyűlésként, vagy közgyűlésként szervezték-e meg?
  • Kik voltak jelen?
  • Határozatképes volt-e?
  • Hogyan (milyen eljárásban) döntöttek az egyes kérdésekről?
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az ...
43-48. szekciók: Az iskolai diákönkormányzatok részvétele szabadidős programok, iskolai vagy kollégiumi napok stb. szervezésében

A szekció általános célja annak feltérképezése, hogy a DÖK szervez-e programokat, ehhez mennyire kap tág teret (segítséget, szabad kezet" stb.), milyen tudatosan tervezi és szervezi meg rendezvényeit, milyen célokkal és milyen eredményekkel.

  • Milyen tudatos, megtervezett a DÖK ez irányú tevékenysége (rendelkezik-e éves munkatervvel, egyes programokhoz külön-külön forgatókönyv, itt felelősöket megnevez-e, van-e költségvetés valamilyen formában)?
  • Milyen céllal szerveznek programokat (szórakoztatás, vagy foglalkoznak-e oktató vagy érdekérvényesítő jellegű programokkal is - pl. igazlátó nap), milyen hatása van ezeknek (diákok általános passzivitásának csökkenése stb.), DÖK hogy profitál belőle (ettől nő az elismertsége stb., anyagi vonzatai a programoknak)
  • Kap-e mindehhez segítséget (pl. szabadidő-szervezőtől)?
  • Mik a leggyakrabban előforduló programok?
A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az ...
49. szekció: Az iskolai diákönkormányzatok szerepe a napközis és tanulószobai foglalkozásokra való felvétel, a kollégiumi és externátusi elhelyezés iránti kérelem elbírálási elveinek meghatározásában, a kérelmek elbírálásában

A szekció általános célja annak feltérképezése, hogy a DÖK részt vesz-e ezen folyamatokban, ismeri-e az eljárás metódusait, szabályait. A résztvevők vitassák meg tapasztalataikat, problémáikat a területet illetően.

A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az ...
50. szekció: Diákönkormányzatok, diákélet az Európai Unióban

A szekció általános célja, hogy a résztvevők vitassák meg, dolgozzák fel az előadásokon hallottakat, keressenek kapcsolódási pontokat, vessék össze a hazai és külföldi tapasztalatokat.

A szekció minimumcélja:

A résztvevők térképezzék fel a témakörön belül őket érintő legfontosabb problémákat, majd ezekkel összefüggésben fogalmazzanak meg ajánlást az alábbiak szerint:
  • A probléma pontos megfogalmazása:
  • A probléma elsődleges (legnyilvánvalóbb) oka:
  • A probléma rejtett, másodlagos okai:
  • Akkor tekintjük megoldottnak a problémát, ha...
  • A probléma kiküszöbölését/megoldását mindeddig gátolta...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk diáktársainktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a pedagógusoktól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a minisztériumtól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk az Országos Diákjogi Tanácstól, hogy...
  • A probléma megoldásában azt a segítséget várjuk a/az ...
Az összes szekcióhoz:

Érdemes felmérni a szekciómunka során leggyakrabban felmerülő problémákat, ezeknek a megoldásáról beszélni; ha van ilyen, összegyűjteni azokat a módszereket, eljárásokat, amik egy-egy felmerülő probléma megoldásában példaértékűek, mások számára is használhatóak lehetnek.

Források:
1993. évi LXXIX. tv. A közoktatásról, ennek végrehajtására kiadott 11/1994. MKM rendelet
Diákönkormányzati Segítő Csomag c. könyv és a melléklet szerint.
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok