2025. október 4.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Beszámoló az ODJT 2001. évi tevékenységéről

2003. január 20.

I. A megalakulás és szervezeti kérdések


A megelőző ODJT mandátuma 2000 végén lejárt. Ezt követően, a delegálási megállapodás szerint, kísérlet történt az új testület megalakítására. Az érdemi tevékenység megkezdésére az időközben felmerült jogi aggályok miatt nem kerülhetett sor. 

2001 februárjában hívták össze újra a delegáló értekezletet. A választások során az Országos Diákszervezetek az alábbi személyi döntéseket hozták:

6-14 éves korosztály 
László Ferenc , Magyar Diáksport Szövetség
Nagyné Mermeze Klára , Magyarországi Gyermekbarátok Mozgalma
Polyákné Boros Vilma, Magyar Úttörők Szövetsége

15-18 éves korosztály


Marton Melinda , KATEDRA Ifjúsági Szövetség
Ötvös Edina , Országos Középiskolás Érdekszövetség
Tromposch Julianna , Veszprémi Ifjúsági Diákközéleti Szövetség

Az oktatási miniszter delegáltjai az időközben bekövetkezett változással

Riz Levente
Wootsch Péter
Sió László (2001. júniusig)
Dr. Bittsánszky Ádám (2001. júniustól)

A néhány hónapos interregnum után az ODJT hivatalos megalakulása 2001. 02. 28-án történt.

A következő hónapokban szervezési területen jelentős háttértevékenység folyt, a munkaterv alakítása, az SZMSZ előkészítése, a tisztségviselők választásával kapcsolatos elképzelések megbeszélése az előző ODJT tapasztalatának feldolgozása. A felsoroltak közül a legjelentősebbekben az alábbi álláspontok körvonalazódtak:

-A testület működését meghatározó tevékenység az Országos Diákparlamenttel kapcsolatos feladatok végiggondolása volt. A megalakulást követő hetekben világossá vált, hogy   szervezetünk a korábbi gyakorlattól eltérően nem képes az ODP szervezését ilyen rövid idő alatt teljes egészében átfogni. Az interregnum alatt már kialakult az a szervező bázis, amelyik az operatív lebonyolításra felkészült. Ebben a kényszerű helyzetben kellett megtalálnunk azt a feladatot, mely reprezentálja az ODJT jogosítványait és hozzáállását a kérdéskörhöz.
Úgy értékeltük, hogy koncentrálva erőinket az "Ajánlások" megfogalmazáshoz kell szakmai tudásunkkal hozzájárulnunk, hiszen az elkövetkező évek munkaterveinek ez lehet a kiindulópontja. A hiteles, szakmai feladatoknak az ODP-n megfogalmazott célkitűzéseken kell alapulnia. Ezt a feladatot sikeresen végeztük el és az azóta eltelt időszakban folyamatosan elemezzük az 1. sz. mellékletben található dokumentumokat.

-A saját szervezetünk szabályozása is kiemelt figyelmet kapott, így a 2. sz. mellékletben szereplő SZMSZ több fordulóban hosszas egyeztetések után került elfogadásra: hangsúlyozzák a diákjogok teljesebb érvényesülésének elősegítését bővebb és konkrétabb információnyújtás segédanyagok készíttetésével; az aktívabb diákközélet támogatását; a diákönkormányzati képzések akkreditáltatását; a DÖK-ok finanszírozási kérdéseinek vizsgálatát; országos és települési szövetségek létrehozásának ösztönzését; az iskolai erőszak problémáinak nyilvánosságra hozását és leküldésének támogatását.
Ezzel párhuzamosan folyt a munkaterv összeállítása (3. sz. melléklet) is. Ez a feladat elsősorban a saját lehetőségeink pontos feltérképezése után volt lezárható. A korábbihoz képest hiányt pótol az ODJT feladatainak   és hatáskörének rögzítésével, szigorúbban fogalmazza meg a tagok kötelezettségeit. Az elnök teendőit pedig kiterjeszti a tanács döntései megvalósulásának figyelemmel kísérésére is. Csak olyan napirendek vállalása látszott indokoltnak, ahol a szervezeti, személyi és anyagi feltételeink is biztosíthatók
Talán ebből az átgondoltabb építkezésből adódott, hogy a tisztségviselők választására mintegy 3 hónappal a megalakulást követően került napirendre. A szavazás eredményeképpen az SZMSZ-ben megjelölt időpontig az ODJT elnöke: László Ferenc, alelnökei: Marton Melinda, Polyákné Boros Vilma


II.  Az ODJT értekezleteken napirenden szereplő témák és határozatok


2001. február 28.

- 
Találkozás Pokorni Zoltán miniszter úrral
A miniszter úr megfontolásra ajánlja:
Az ODJT őrizze meg kezdeményező szerepét.
Alakítson ki jó kapcsolat a diák-szülői, szakmai és pedagógus szakmai szervezetekkel.
Ismerje meg az ODJT a Comenius programot és az Oktatási Jogok Miniszteri Biztosának tevékenységét. A Hivatal célja, hogy az oktatás minden szereplőjének segítséget nyújtson, ha úgy érzi, hogy jogai sérültek, kivizsgálja az adott panaszt és egyeztetést kezdeményezzen a felek között. Azt is kezdeményezi, hogy az adott intézmény alakítson ki olyan konfliktuskezelő technikákat, amellyel a hasonló típusú ügyek kezelhetők. Az előadó beszámolójában rámutat a diákbíróságok létének fontosságára és a személyes egyeztetés intézményének hatékonyságára.

- Előterjesztés a 2001/2002. tanév rendjéről szóló OM rendeletről
A tervezettel a testület egyetértett, illetve a tanévkezdésre vonatkozóan az egységes időpont mellett foglalt állást a két vagy többgyermekes családok érdekeinek és a felvételik megszervezésének szem előtt   tartásával.


2001. március 13.

- 
A 2001. évi diákparlamenttel kapcsolatos feladatok
-A Diákközéletért Alapítvány beszámolója a Diákjogi Forródrót 2000. évi tapasztalatairól
A beszámolót, mely jogszabály módosításokhoz is kért támogatást, elfogadtuk. Mivel munkájuk elengedhetetlen a diákok naprakész információkkal való ellátásában, tevékenységüket anyagilag is támogattuk.


2001. április 4.

-
A diákparlamenti ajánlás szövegtervezetének elkészítése
A tanács megállapodott az "Ajánlás" szükségességében, megállapította címzetteit, és ezekhez csoportosította legfontosabb üzeneteit. Döntést hozott arról, hogy a diákproblémákat felmérő kérdőívek alapján készült helyzetértékelés kapjon nyilvánosságot, a legfontosabb problémák listája pedig jelenjen meg az ajánlás mellékleteként, így biztosítva, hogy a címzettek konkrétan és rangsorolva ismerhessék meg a diákok gondjait.

-Az ODJT Szervezeti és Működési Szabályzatának áttekintése
Az ODJT április 25-én (lásd melléklet)tűzte napirendre az SZMSZ módosítás tárgyalását.


2001. április 19.

-A 2001. április 11-12-én megrendezett Országos Diákparlament és az ezzel összefüggő kérdések
1.Az Országos Diákjogi Tanács felkéri az Oktatási Minisztériumot, hogy az Országos Diákparlamenten elfogadott ajánlásokat tegye közzé annak érdekében, hogy a diákok, pedagógusok, fenntartók, kormányzati szervek ezeket megismerhessék.
2.Az ODJT kéri az Oktatási Minisztériumot, hogy az előkészítés során készült felmérés adatbázisát tegye hozzáférhetővé, mind a diákszervezetek, mind pedig kutatók számára, valamint később meghatározandó körben adjon megbízást ezeknek az adatoknak az elemzésére és az ODJT felé javaslatok megfogalmazására.
3.Az ODJT fontosnak tartja, hogy az Országos Diákparlament értékelése (a résztvevő diákoktól beérkezett vélemények alapján) minél hamarabb kerüljön fel az OM honlapra annak érdekében, hogy a részt nem vett diákok és pedagógusok mind korrektebb tájékoztatást kapjanak.
4.Az Országos Diákjogi Tanács felkéri dr. Aáry-Tamás Lajos urat (Oktatási Jogok Miniszteri Biztosa), hogy az Országos Diákparlamenttel kapcsolatosan végzett vizsgálatáról - lehetőség szerint az ODJT következő ülésén - tájékoztassa az ODJT testületét.


2001. április 25.

-Az általános iskolák tervezési előírásai
Az ODJT a tervezetet egyhangúlag elfogadta, mert: hiánypótlónak értékeli a szabvány megjelenését, megakadályozza, hogy az oktatási épületek eladásakor a piaci érdekek kerüljenek előtérbe és fontos, hogy a pedagógiai program és a tervezés összhangja megteremtődjék.

-Az ODJT Szervezeti és Működési Szabályzatának áttekintése
Az ODJT SZMSZ-tervezetét a tagok egyhangúlag támogatták.

-Az ODJT éves munkatervének megvitatása
A Tanács az éves munkatervet egyhangúlag támogatta. (lásd melléklet)


2001. május 30.

-Tisztségviselő választás
-Tájékoztató az Írisz-Sulinet tevékenységéről
A tájékoztatót fenntartásokkal fogadta az ODJT. Fontosnak tartja a 98-ban indult program továbbvitelét, ezen belül a diákok további támogatását, segítését, valamint azt a tényt, hogy az Írisz-Sulinet portálon a diákjogokkal kapcsolatos információk megtalálhatók legyenek. Szorgalmazza a további együttműködés feltételeinek kialakítását, és örömmel veszi, hogy a programról írásbeli beszámoló formájában bővebb tájékoztatást is kaphat.

-Az Országos Diákparlament ajánlásainak áttekintése, ebből az ODJT-re vonatkozó feladatok
-Memorandum az egész életen át tartó tanulásról., "Az olvasás éve"
Jelentősége az oktatás és a képzés új megközelítése miatt fontos, a tudásalapú társadalom kiépítését szorgalmazza. További egyeztetés során kerüljön sor az új stratégia kidolgozására.

- Diákparlament gazdasági szekciójának munkáját összefoglaló "Ajánlás" elfogadása
Az "Ajánlás" a Diákparlament gazdasági szekciójának munkáját foglalja össze. Egy része a diákönkormányzatok gazdálkodását, más része a pályázat kiírás és kutatás témaköreit tartalmazza. Jelentősége a hiányos szabályozás miatt van. Ennek érdekében további lépések megtétele indokolt. Az ODJT az "Ajánlást" befogadta.

-Tájékoztató a "Kutatási program"-ról
A diákönkormányzatok gazdálkodásáról nincsenek adatok. Ezen segíthetne egy kutatási program. A javaslatot Milicz Ákos a minisztériummal történt egyeztetés alapján terjesztette az ODJT elé. A téma aktualitására való tekintettel az ODJT újabb fordulóban megvitatja a javaslatot.

-Az ODJT honlapjának elkészítése
Számtalan szakmai felvetés (a program megírása, a technikai feltételek meglétének kérdésessége, további külső egyeztetések szükségessége) indokolta a hosszabb előkészítést és a napirendi pont újbóli kitűzését. Az ezekkel kapcsolatos feladatokat kiosztottuk. Ennek érdekében további egyeztetésekre van szükség. A napirendre egy későbbi értekezleten visszatér az ODJT.


2001. június 27.

-Tájékoztató az oktatási Jogok Miniszteri Biztosának Hivataláról
A hivatal célja, hogy az oktatás minden szereplőjének segítséget nyújtson, jogsértés esetén kivizsgálja az adott panaszt és egyeztetést kezdeményez a felek között. Ki kell dolgozni az intézményekben konfliktuskezelő technikákat. Fontos a további együttműködés az ODJT-vel elsősorban azért, mert a Tanácsnak a miniszter úr felé konkrét javaslattételi lehetősége is van. Ennek intézményesítése érdekében együttműködési megállapodás előkészítését támogatja mindkét fél.

- Tájékoztató az Arany János tehetséggondozó programról és annak tapasztalatairól
A kisebb településekről az egyetemekre, főiskolákra kerülő tanulók részarányát kívánja emelni öt éves képzés során, elsősorban a kommunikációs hátrányok leküzdését szolgálja. A programhoz az önkormányzatok aktív segítését kéri. A kapcsolat jelentősége az önkormányzatokkal abban van, hogy a végzett diákok visszatérjenek településükre. Ezzel párhuzamosan indul egy roma alapprogram is. Fontos, hogy a folyamat szervesen épüljön az oktatási rendszerbe. A törekvésekkel az ODJT egyetért és lehetőségeihez mérten támogatja.


2001. július 31.

-A kormány rendelettervezetének véleményezése "az ikolaszövetkezetekről"
Gondot jelent, hogy a szövetkezetekről szóló törvény és az Államháztartási törvény nincs összhangban. A rendelet hivatott segítséget nyújtani a szövetkezetek létrejöttéhez. Ily módon érdekeltté téve a diákokat a gyakorlati képzés jobb színvonalú megszervezésében. Sok egyeztetési problémát vet fel, hogy a családjogi törvénnyel megfelelő összhangot lehessen kialakítani a kiskorúak foglalkoztatása során. Szerencsés volna, ha az iskolaszövetkezet támogatná az adott iskolában folyó pedagógiai tevékenységet. Észrevételeztük, hogy, amennyiben egy oktatási intézmény kilép az iskolaszövetkezetből, tanulója nem vállalhat munkát, továbbá, hogy a működéshez szükséges vagyont, és ezzel a diákmunka megszervezését diákszervezet nem biztosíthatja.

-Az oktatási miniszter rendelettervezetének véleményezése "az egyes oktatási jogszabályok módosításáról"
A benyújtott tervezeteket az ODJT támogatja. Részletesen tárgyaltuk a hiányzásokra és késésekre vonatkozó rendelkezéseket, és jeleztük, hogy a lezárhatósághoz szükséges jegyek száma továbbra sincs alulról korlátozva.


2001. szeptember 19.

-Előterjesztés az oktatási miniszter /2001. (...) OM rendelete a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről
Megfigyelhető, hogy közös jegyzéken szerepel a tankönyv és segédtankönyv. Szabályozottan készül el a taneszközjegyzék, a jóváhagyás tanévre szól, ez vélhetően megkönnyíti a tanárok számára a rendelést. A rendelettervezet pontosabban szétválasztja, hogy milyen típusú szakértői munka kapcsolódjon a jóváhagyáshoz. Kezdeményeztük, hogy a tankönyvek iskolai terjesztését a diákönkormányzat is elláthassa, ezzel gyarapítva pénzügyi forrásait. Helyeseltük, hogy a tervezet a tankönyvek minőségét olyan formában védi, hogy azt elsősorban nem üzleti, hanem nyilvános szakmai szempontok határozzák meg, jóságukat pedig beváláspróba ellenőrzi.   Az ODJT az előterjesztést támogatta.


-Az ODJT feladatai az Országos Diákparlament ajánlásai alapján
Az ODJT elfogadta azt a javaslatot, mely szerint jelzik a miniszter úrnak a személyes találkozás igényét.

-Tájékoztató a dr. Aáry-Tamás Lajossal, az Oktatási Jogok Miniszteri Biztosával történt megbeszélésről
Az együttműködési megállapodás előkészítésre kerül. Felmérik egy iskolai jogokról szóló kiadvány (szakmai dokumentum) közös előkészítésének lehetőségét. Az ODJT az Oktatási Jogok Biztosának honlapján is helyet kaphat.


2001. október 24.

-Tájékoztató a Comenius Programiroda tevékenységéről
A Programiroda a fejlesztések terén ért el jelentős eredményeket. A pedagógusok egyre növekvő számban vesznek részt a képzésekben. Kiemelt szerepet kapnak a diákok, lehetőségeit, jogosítványait és kötelezettségeit magukba foglaló képzési formák is. Ezen a területen további együttműködés kölcsönösen szükséges. Az ODJT az elhangzott tájékoztatót és a feltett kérdésekre adott válaszokat elfogadta.

-Tájékoztató az SZMSZ módosító javaslatairól
Az átdolgozott SZMSZ-t az elhangzott módosító javaslatokkal az ODJT egyhangúlag elfogadta.

-Az ODJT internetes megjelenése
A jelenleg látható bejelentkezés átdolgozásra kerül, ennek anyagi feltételeit az OM-től kérjük, a tartalmi feltételeket az ODJT biztosítja.

- Tájékoztató a Nagy Zoltán úrral történt megbeszélésről
Lehetőség van egy módszertani kiadvány megjelentetésére. Ez ügyben további egyeztetést kell folytatni dr. Aáry-Tamás Lajossal, az Oktatási Jogok Miniszteri Biztosával, az ő bevonásával, a három érintett szervezet közösen dolgozza ki a részleteket, a kiadvány koncepcióját.

Az elvégzett tevékenység értékelésekor nem lehet figyelmen kívül hagyni azokat a problémákat, hiányosságokat, melyek az év során felmerültek.
a) A hatékonyság javítása érdekében szükséges külső szakemberek felkérése, a Tanács által felvállalt, a Diákparlamenten megfogalmazott feladatok elvégzése.
b) Az   ajánlások megvalósításához további egyeztetések szükségesek. Ehhez a minisztérium érintett szakembereinek, illetve Pálinkás miniszter úrnak a támogatását meg kell nyerni.
c) Az ODJT külső és belső kapcsolatait, tevékenységének nyitottságát javítani kell.

Mindezek megvalósításához elengedhetetlen a Minisztérium közvetlen segítsége, melyet az operatív működésünknél a Közoktatási és Kisebbségi Kapcsolatok Főosztályának köszönünk.



2001. november 28.

 

László Ferenc
elnök
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok