2025. augusztus 18.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Közlemény az Országos Köznevelési Tanács 2009. december 10-i üléséről

2010. március 10.
Az ülés résztvevői
 
Az Országos Köznevelési Tanács tagjai:
 
Barlai Róbertné
Bátyai László
Dr. Cseh Sándor
Görbe László
Dr. Hadházy Tibor
Horn György
Dr. Hunyady Györgyné
Dr. Karlovitz János
Dr. Loránd Ferenc
Dr. Mihály Ottó
Dr. Nahalka István
Dr. Szabados Lajos
Dr. Szebedy Tas
Dr. Szenes György
Dr. Szilágyi János
Dr. Trencsényi László
Dr. Závodszky Géza
 
Meghívottak:
 
Bartha Lajosné (OKM)
Magyar Zita (OH)
Pusztai Lászlóné (TTB)
Kosinszky Zsuzsa (OKM)
 
Napirend:
 
1. A Tankönyv és Taneszköz Bizottság beszámolója
Előadó: Dr. Szabados Lajos a TTB elnöke
 
Elöljáróban kijelentette, hogy szerencsés összetételűnek tartja a TTB-t, amelyben hat OKNT-tag van és három "külsős"; a bizottság összetétele majdnem minden szakot lefed.
 
Beszámolt a legutóbbi két, ülésen tárgyalt témákról:
1. A sajátos nevelési igényű tanulók tankönyvekkel való ellátottsága:
Ezt kielégítőnek minősítette, megjegyezve, hogy nincs elég választék. Javasolta az ezzel kapcsolatos több évvel ezelőtti felmérés megismétlését.
A TTB állást foglalt a sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelése mellett, és javasolta az OKNT-nek, hogy foglalkozzék az integrált nevelés helyzetével.
 
2. Az idegen nyelvi tankönyvekkel való ellátottság helyzete.
A tankönyvellátást kielégítőnek nevezte. . A fő probléma, hogy az idegen nyelvi tankönyvek zöme behozott tankönyv, magyar anyanyelvű gyerekeknek szerencsésebb volna, ha anyanyelvű szerző írná ezeket a tankönyveket.
Javasolta, hogy az idegennyelv oktatásának helyzetével foglalkozzék az OKNT.
 
Az előadó felkérésére Závodszky Géza beszámolt a Tankönyves Vállalkozók Országos Testülete üléséről, amelyen elhangzott, hogy
  • a Kompetencia Konzorcium által készített programcsomagok részeként készült tankönyvek könnyített eljárással vagy jóváhagyási eljárás nélkül kerültek fel a tankönyv jegyzékre. Ez ügyben ügyészségi eljárás is indult;
  • ezeknek a tankönyveknek egy része szakmailag, mindenek előtt szerkesztési szempontból kifogásolható.
  • a szerzői jogdíjak nincsenek rendezve;
  • a Kompetencia Konzorcium tankönyveinek egy része nagyon drága, a miniszter külön árat szabott az ún.. kompetenciakönyvekre, amelyek az árkorlátot - tekintve, hogy kis példányszámban jelennek meg - 50%-al is átléphetik. Ezzel kapcsolatban felmerül, hogy az államnak joga van-e ilyen mértékben beavatkozni s kiadók vitájába.
  • elfogadhatatlannak nevezte, hogy a Tankönyvbizottság s ezen keresztül az OKNT a tankönyvárakról semmiféle tájékoztatást nem kapott.
Javaslatként hangzott el, hogy a tankönyv-kérdéssel, beleértve az árképzést, a tankönyv-jóváhagyási procedúrát, de a módszertani és tankönyvműfaji kérdéseket is írásos előterjesztés alapján önálló napirendként foglalkozzék az OKNT. Figyelmeztetésként hangzott el, nehogy az OKNT beleavatkozzék a tankönyvkiadók közötti profit- és árharc vitákba. Ennek kapcsán elhangzott, hogy a tankönyvkiadók közötti vitához az OKNT - nek igenis köze van, tekintve, hogy milliárdos nagyságrendű közpénzekről van szó. Az előadó tájékoztatójához fűzött korrekcióként hangzott el, hogy a Kompetencia Konzorcium programjai, amelyeknek a tankönyvek is részét képezték, "ugyanúgy átmentek a jóváhagyáson, mint az összes többi program".Az OKNT tájékoztatást kapott arról, hogy a TTB egy internetes kérdőívvel a középiskolákat tervezi megkérdezni a tankönyvellátással való elégedettségükről.
 
Határozat:
  1. Az OKNT úgy döntött, hogy felkéri az EDUCATIO szakmai igazgatóját és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget tájékoztassák az OKNT - t a TÁMOP fejlesztésekről, különös tekintettel a 3.1.1-re és a 3.1.4-re.. Az időpontot a felkért szervezetek részéről beszámoló személyektől teszi függővé.
  2. Napirendjére tűzi a kompetenciaalapú fejlesztésekkel kapcsolatos eddigi eredményeket, dilemmákat. (Időpont kitűzésére nem került sor.)
  3. Előterjesztés a felsőoktatási képzés feltételeiről szóló egyes kormányrendeletek módosításáról
    Előadók: Dr. Rádli Katalin főosztályvezető-helyettes
    Bakos Károly szakmai főtanácsadó
Az előterjesztő két témát javasolt megtárgyalásra:
  1. A kreditrendszerrel kapcsolatos finomítás, pontosítás
  2. A felvételi minimumpontok felemelése
Ad 1. túlságosan elaprózottak a kreditek a felsőoktatási intézményekben. Rengeteg olyan intézmény, kar van, ahol számos egy-két kredites tárgy, következésképpen nyolc, tíz, tizenöt vizsga van egy félévben. Ennek a visszaszorítására, orientálására született ez a javaslat.
 
Ad 2. A felvételi minimumponthatárt 2012-től 240-.re javasolták emelni, a megszerezhető maximális többletpontot pedig 100-ra. Ezt két emeltszintű érettségivel meg lehet szerezni.
 
Hozzászólásában Horn György, az Országos Érettségi és Vizsgabizottság elnöke a beterjesztett javaslatot olyan politikai kezdeményezésnek minősítette, amely nélkülözi a szakmai átgondoltságot arra vonatkozóan, hogy mik a felsőoktatás funkciói. A politikának ki kellene mondani, hogy akar-e tömegoktatást a felsőoktatásban, vagy nem.
Arra kérte az OKNT-t, hogy ne támogassa a kormány előterjesztését.
 
A vita során többnyire egymásnak ellentmondó vélemények hangzottak el.
 
Egyetértés volt abban, hogy
  • a beterjesztett javaslatok mögött nem volt szakmai konszenzus,
  • alapprobléma van az egész mérő, értékelő, minősítő rendszerrel; a jelenlegi érettségi rendszer nem alkalmas arra, hogy jól mérjen szakspecifikus kompetenciákat
  • egyetértés volt abban, hogy az egész rendszer (beleértve az érettségit és a felvételit) átgondolása és átalakításra szorul. Kulcskérdés, hogy az érettségi lezárása valaminek, ezért a felvételi rendszert egy tágabb összefüggésben kellene újra gondolni
Vita volt
  • az oktatók körében elterjedt azon nézet validitásáról, miszerint a bejövő hallgatók tudás- és képességszintje jelentősen csökken. Elhangzott, hogy ezt egyetlen mérési adatrendszer sem támasztja alá. Hivatkozás történt a Magyar Innovációs Szövetség elnökének egy akadémiai előadássorozat keretében elhangzott állítására, miszerint nem rosszabb a hallgatói tudásszint manapság, mint korábban volt, ha a szuperszelektívnek nevezett felső hat-nyolc százalékot, vagy a szelektívnek nevezett tíz-tizennyolc százalékot nézzük. Viszont megjelentek azok a hallgatók, akik nem sorolhatók ide, következésképpen akiknek más képzést kell adni, és akiknek a képzésére nem volt felkészülve a felsőoktatás.
  • vita volt a tekintetben, hogy a kormány álláspontját tükröző javaslatok elősegítik-e vagy sem az alapvető problémák megoldását.
Határozatok:
 
Az OKNT úgy döntött, hogy a kredit-értékekre vonatkozó és a felvételi minimumpontok emelésérő szóló kormány előterjesztésről külön-külön szavaz
 
Általában egyetértés volt a kreditértékek változásával kapcsolatban. Abban is, hogy önmagában egy ilyenfajta rendelkezés nem elegendő. Az egész rendszer átgondolása és átalakítása nem elodázható.
 
A kormány előterjesztést 11 igen szavazattal, 1 ellenszavazat és 0 tartózkodás mellett az OKNT támogatta.
 
Trencsényi László fenntartotta kisebbségi véleményét, miszerint "osztályzatok nélkül ne lehessen kreditet szerezni", továbbá azt az aggodalmát, hogy "ha az egy kontakt órára jutó kreditérték nő, az a kontakt órák számának csökkenését fogja eredményezni, következésképpen a felsősoktatás jelenlegi minősége nagyon nehezen fog javulni.".
 
A felvételi ponthatárok módosítására vonatkozó javaslatot, miszerint 2012-.től a felsőoktatásba kerülés minimális ponthatára 240 pont legyen 6 igen szavazattal, 2 ellenszavazat és 4 tartózkodás mellett fogadta el az OKNT.
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok