2025. augusztus 18.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Közlemény az Országos Köznevelési Tanács 2010. március 11-i üléséről

2010. június 22.
Az ülés résztvevői
 
Az Országos Köznevelési Tanács részéről:
 
Dr. Loránd Ferenc, az OKNT elnöke
Barlai Róbertné
Dr. Cseh Sándor
Görbe László
Dr. Hadházy Tibor
Dr. Iker János
Dr. Karlovitz János
Dr. Keszei Ernő
Dr. Mihály Ottó
Dr. Nahalka István
Dr. Szabados Lajos
Szakács Mihályné dr.
Dr. Szebedy Tas
Dr. Szenes György
Dr. Szilágyi János
Bátyai László
Dr. Trencsényi László
Dr. Vass Vilmos
Dr. Závodszky Géza
 
Az Oktatási Minisztérium részéről:
 
Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes
Dienes Renáta
 
Napirend:
 
1. Döntés a Kerettantervi Bizottság által előterjesztett kerettantervekről
1.1. Természettudományos kerettantervek a közoktatás 7-12. évfolyamára
1.2. Előrehozott szakiskolai szakképzés (9., 10., 11. évfolyamok) közismereti kerettanterve
1.3. Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt. kerettanterve, oktatási programja az alapfokú nevelés-oktatás 9-12. évfolyama számára
1.4. Playschool, angol nyelv az általános iskola 1-4. évfolyama számára
1.5. "Dobbantó kerettanterv" a magyar középfokú tanintézetekben, egyéni ütemterven alapuló, a szakképzést előkészítő évfolyamokon alkalmazható program számára
Előadó: dr. Trencsényi László, a KTB elnöke
2. Előterjesztés a 2010/2011. tanév rendjéről szóló .../2010. OKM-rendelet tervezetéről
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes
3. Előterjesztés az oktatásügyi közvetítői szolgálatról szóló .../2010. (... ) OKM-rendelet tervezetről
Előterjesztő: Dienes Renáta
 
Hozzászólások
 
Napirend előtt
 
A TÁMOP és a TIOP kérésére az OKNT delegáltakat választott az irányító hatóság által kezdeményezett munkacsoportokba. A "Horizontális elvek érvényesítése" c. munkacsoportba Nahalka Istvánt, a "Partnerség, transznacionalistás" munkacsoportba Szebedy Tast, az "Egyszerűsítés, eljárásrendek" munkacsoportba Görbe Lászlót delegálta az OKNT.
 
Szabados Lajos felvetette, hogy az Óvodai Alapprogram kihirdetett változata nem pontosan azonos azzal a szöveggel, amelyet az OKNT megvitatott. Reklamálta, hogy a változtatások után a szöveg nem került újra az OKNT elé. A vita során tisztázódott, hogy erre nem is volt szükség, mert a végleges szöveg jóváhagyása az előterjesztő kompetenciája. Szakács Mihályné mint az Alapprogram előterjesztője kifogásolta, hogy a publikussá tett szövegváltozatról nem derült ki, hogy az OM honlapján közzétett szöveg nem pontosan azonos az OKNT által megvitatott szöveggel. Az óvodapedagógusok azt a kiegészítést kifogásolták, amely arra figyelmeztet, hogy nem szabad a nemi szerepeket a nemi sztereotípiákkal összekeverni. Az óvodapedagógusok társadalma nevében tiltakozott az olyan megfogalmazás ellen, amely azt a látszatot keltheti, mintha az óvodapedagógusok a gyerekekkel való foglalkozások során a nemi szerepek tekintetében megkülönböztetetten kezelnék a fiukat és a kislányokat. Nem érti, miért kellett ezt "kiélezni".
A végső konklúzió az volt, hogy a publikussá tett szövegekkel kapcsolatban csak akkor szerepeljen az a ,kitétel, hogy azzal az OKNT egyetértett, ha pontosan az a szöveg került közlésre, amelyet az OKNT jóváhagyott. Egyéb esetekben csak az szerepeljen, hogy az előterjesztést az OKNT megvitatta.
Elhangzott az a javaslat, hogy a félreértések jövőbeni elkerülését megelőzendő, célszerű volna az OKNT szerepét újra megvitatni és pontosan értelmezni. Ezt a javaslatot a Tanács elutasította, mondván, hogy az előre látható kormányváltásra tekintettel ez a lépés nem lenne udvarias és korrekt.
 
A napirend szerinti vita
 
1. Kerettantervek jóváhagyása
Előterjesztő Dr. Trencsényi László, a Kerettantervi Bizottság elnöke
 
Az előterjesztő bejelentette, hogy négy kerettanterv kerül az OKNT elé, ezek mindegyikét kiadásra javasolja a Kerettantervi Bizottság. Nem terjeszti viszont az OKNT elé a természettudományos kerettanterveket, amelyeket javításra visszaadott az előterjesztőknek. Erre 25 napot kaptak.
Kiadási javaslattal került az OKNT elé a "Playschool kerettanterv", a "Dobbantó kerettanterv", a "Nemzeti Tankönyvkiadó Kerettanterve", az "Előrehozott Szakiskolai Szakképzés Közismereti Kerettanterve".
Az egyes kerettantervekkel kapcsolatban konkrét kritikai észrevételek és javítási javaslatok hangzottak el. Általános érvényű kritikai megjegyzés volt, hogy az ajánlott óratervekben a lexikális meghatározottságú követelmények teljesítéséhez szükséges idő szerepel a kerettantervi ajánlásokban, míg a Nat-ban javasolt eljárásrendek gyakorlati időigénye alultervezett. A Minisztérium ugyan mindig hozzáteszi, hogy az iskola a maga helyi tantervében ettől eltérhet, de erre csak a maximálisan engedélyezet órakeret "kalodájában" (sic!) van lehetőség.
Kiemelendő, hogy az előrehozott szakiskolai szakképzés közismeretei kerettantervét általános elismerés fogadta, hangsúlyozva, hogy méltán élvezte a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány támogatását. Arra a bíráló észrevételre, amely "luxusnak" ítélte a szakiskolai kerettantervben az esztétikai-művészeti nevelésre tervezett 126 órát, az előterjesztő válasza az volt, hogy ezeknek a gyerekeknek érzelmi intelligenciájuk fejlesztésére az iskola az egyetlen lehetőségük, ebben pedig az esztétikai-művészeti nevelésnek döntő szerepe lehet.
Javaslatként hangzott el, hogy a tantervek kivitelezhetőségének háttérproblémáját egy alkalommal az OKNT napirendjére kellene tűzni.
 
A szavazás eredményei:
  • Playschool Kerettanterv 15 igen, 2 nem, 1 tartózkodás
  • Dobbantó Kerettanterv 14 igen, 2 tartózkodás
  • Nemzeti Tankönyvkiadó Kerettanterve 14 igen 2 tartózkodás
  • Előrehozott Szakiskolai Szakképzés Kerettanterve 12 igen, 2 nem, 2 tartózkodás
2. Előterjesztés a 2010/2011. tanév rendjéről szóló .../2010. OKM-rendelet tervezetéről
Előterjesztő: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes
 
Az előterjesztőhöz az alábbi kérdések hangzottak el:
  • Az országos méréssel kapcsolatban megkérdezték, hogy mi határozza meg a képességszint határait?
  • A Húsvéti szünet utáni első tanítási nap nem lehetne-e kedd?
  • A szakminisztériumok miért nem képesek ugyanúgy, ugyanakkorra meghirdetni a szakmai versenyeket, mint a többi szaktárgyi versenyt?
  • Valóban arról szól-e a tanév rendje, hogy amennyiben nem tudják valami miatt az adott tanévre előírt tanítási napokat megtartani, úgy ezek átvihetők a következő tanévre?
  • Meddig tartanak az egyes félévek?
  • A hatékonyságvizsgálattal kapcsolatos kérdés: mi a hatékonyság kritériuma?
Javaslatként hangzott el, hogy az OKNT támogatja azt a kérést, hogy a drámapedagógia felkerüljön az Országos Tanulmányi Versenyek listájára.Az OKNT egyhangú szavazással támogatta a kérést. És ugyancsak egyhangú szavazással támogatta a tanév rendjéről szóló rendeletet.
 
3. Előterjesztés az oktatásügyi közvetítői szolgálatról szóló .../2010. (...) OKM-rendelet tervezetről
Előadó: Dienes Renáta
 
Az előadó ismertette, hogy 2004 óta az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet keretében működik. oktatásügyi közvetítői szolgálat, amelynek igénybe vétele díjtalan. A tapasztalatok szerint a közvetítői tevékenységre a három hetes intervallum elégséges. A közvetítők díjazására vonatkozóan jogszabály nem rendelkezik. Ahhoz, hogy erre a célra forrást lehessen szerezni,előbb a jogszabályi hátteret kellett megteremteni. .
 
4. Állásfoglalás
 
Az OKNT elhatárolódik azoktól az állásfoglalásoktól, amelyek az iskolán belüli erőszakos cselekvések megakadályozása érdekében lehetővé kívánják tenni tanköteles korú tanulók iskolából való kizárását.
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok