I. A Bizottság a Pedagógus-továbbképzési Akkreditációs Testület (PAT) írásbeli beszámolója, illetve a testület elnökének és a Suli Nova Kht. akkreditációs irodavezetőjének szóbeli kiegészítése alapján megvitatta a PAT 2004. I. félévi munkáját, a beszámolót egyhangúlag elfogadta, s erről az alábbi határozatot hozta:
- Az Országos Pedagógus-továbbképzési Bizottság köszönettel nyugtázza és elfogadja a PAT féléves beszámolóját. Elismerését fejezi ki a testület tagjainak és az iroda munkatársainak az elvégzett munkáért és az előterjesztésért.
- Megállapítja, hogy az első félév adatai mennyiségi és minőségi szempontból egyaránt kedvező tendenciákat tükröznek.
- Elismerően állapítja meg, hogy a bírálati folyamat ésszerű korrekciójával az akkreditációs tevékenység kedvező irányba fejlődött; segíti a pályázókat és a felhasználókat. Erről tanúskodik az eljárás gyorsítása, az adminisztráció egyszerűsítése, a programalapítók képzése és a szakértőkkel kialakított szorosabb együttműködés.
- Örömmel fogadja a PAT kezdeményezését a két testület közötti szorosabb együttműködésre, illetve az akkreditációs tevékenység közös értékelésére vonatkozóan.
II. Az OPTB megtárgyalta a hazai pedagógus-továbbképzési rendszer működéséről és tapasztalatairól szóló, Liskó Ilona, Nagy Mária és Polinszky Márta által jegyzett kutatási beszámolót és élénk vita után az alábbi megállapításokat tette:
- Köszönetét és elismerését fejezte ki a kutatási program közreműködőinek és az előterjesztés készítőinek. Javasolja és kezdeményezi, hogy a kutatási anyagok minél szélesebb körben nyilvánosságot kapjanak.
- Megállapítható, hogy az 1997-ben kialakított továbbképzési rendszer - a megkérdezett pedagógusok és igazgatók véleménye szerint - lényegében beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A vizsgálati eredmények növekvő érdeklődést és elégedettséget tükröznek s bizonyos egyensúlyt az egyéni és a közösségi (iskolai) igények és érdekek között.
- A kutatás rámutat a továbbképzési rendszer kritikus pontjaira, így például a központi továbbképzések (oktatás)politika-függőségéből adódó kampányszerűségére, az iskolai problémák és továbbképzési kínálat között kimutatható divergenciákra, valamint az anyagi feltételek, az iskolák számára rendelkezésre álló keretek és a pedagógiai célok és feladatok közötti ellentmondásokra.
- A vita felhívta a figyelmet a közoktatási rendszer működésének és az oktatási reform megvalósíthatóságának tágabb összefüggéseire, egyebek között az oktatáspolitikai voluntarizmus veszélyeire, a pedagógusképzés tartalmának a közoktatás változó igényeivel összefüggő alapproblémáira, a szükségletek és a kínálat közötti különbségekre, valamint a pedagógusképzési és továbbképzési rendszer összehangolásának szükségességére.
- A testület javasolja az oktatási miniszternek a pedagógus-továbbképzés költségvetési hátterének rendezését, illetve a rendelkezésre álló pénzügyi eszközök differenciáltabb, hatékonyabb és áttekinthetőbb felhasználásának kialakítását. Javasolja a statisztikai adatszolgáltatás rendszerének korrekcióját, valamint - a jogi szabályozás változatlan szintjén (kormányrendelet) - az eljárási rendre vonatkozó bürokratikus előírások egyszerűsítését.
Budapest, 2004. december 14.
Dr. Kelemen Elemér
elnök