Az Oktatási Minisztérium a Kiss Árpád Országos Közoktatási Szolgáltató Intézmény Pedagógiai Központjával együttműködve, a 2003–2004. tanévben is megrendezi a tanulásban akadályozott általános iskolai tanulók komplex tanulmányi versenyét, amely iskolai, megyei (fővárosi) és országos fordulókból áll.
A verseny szervezése:
Az iskolai versenyeket a módszertani munkaközösségek, az iskolák pedagógusai szervezik. Megyei (fővárosi) szinten a megyei pedagógiai intézetek (illetve a Fővárosi Pedagógiai Intézet) a rendező intézmények. Az iskolai és a megyei fordulók feladatait - az országos verseny témaköreinek figyelembe vételével - a szervezők határozzák meg. A 2003 – 2004. tanév során a Kiss Árpád Országos Közoktatási Intézmény Pedagógiai Központja téma javaslatokat tesz közzé a megyei fordulók tartalmi segítése érdekében. A megyei versenyek résztvevőinek számát a szervezők saját hatáskörükben határozzák meg. Az országos forduló versenyanyagát a - titoktartási nyilatkozati kötelezettség mellett - az országos versenyt rendező intézmény verseny tematikai szakbizottsága és a Kiss Árpád Országos Közoktatási Szolgáltató Intézmény Pedagógiai Központja állítja össze.
Nevezés a versenyre:
Az országos versenyen a megyei (fővárosi) versenyen legeredményesebben szereplő csapat vesz részt. Minden csapat 4 fős, 6. és 7. évfolyamú növendékek alkotják. Megyénként egy csapat nevezhet, kivételt a következő megyék és a főváros élveznek: Budapest 3 csapatot, Pest megye, Hajdú-Bihar megye és Borsod-Abaúj-Zemplén megye 2 – 2 csapatot küldhet.
A verseny határidői:
Az első két forduló időpontját a megyék (főváros) saját hatáskörükben jelölik ki, - az országos verseny nevezési határidejének figyelembe vételével. A nevezéseket 2004. május 15-ig kell eljuttatni az országos versenyt rendező intézmény címére: CsizovszkiSándor igazgató, Doborjáni Ferenc Speciális Oktatási Nevelési Intézmény és Gyermekotthon 9400 Sopron, Brennbergi út 82. Tel/fax: 99/312 – 164, 311-736, 311-785.
E-mail: iskola@doborjani-sopron.sulinet.hu
Az országos verseny három napos: 2004. június 13-14-15.
A verseny díjazása:
Az országos versenyen a csapatok arany, ezüst és bronz fokozatot érnek el. A kiemelkedő teljesítményt nyújtó tanulók és a nyelvismeret tantárgy tudáspróbájának első helyezettje egyéni tárgyi jutalomban részesülnek.
A verseny finanszírozása: Az első forduló költségeit az iskolák, a megyei
(fővárosi) forduló anyagi fedezetét a megyei (fővárosi) pedagógiai intézetek, az országos forduló költségeit az Oktatási Minisztérium biztosítja. A versenyzők és a kísérő tanárok útiköltségeinek térítése a küldő intézményeket terheli.
A verseny mottója: Határtalan Európa
A verseny témakörei:
1) Út Európába
Magyarország fennmaradásának küzdelmei mondák, történetek, legendák tükrében az államalapítástól a kiegyezésig. Tájékozódás időben (évszám, időszalag). A reformkor jelentősége, politikai irányítói és jeles személyiségei: Széchenyi, Kossuth, Táncsics, Deák munkássága.
2.) Európa védőbástyája
Erkölcsi értékek, hősiesség, hazaszeretet, önfeláldozás, féltés, próbatételek, Gárdonyi Géza: “Egri csillagok” című regénye alapján. Jellemábrázolás, pozitív és negatív hősök megítélése, véleményalkotás. Kommunikációs helyzetgyakorlatok, riportok, tudósítások, eskü, a regényhez kapcsolódóan.
3.) “Nyelvében él a nemzet”
A magyar helyesírás szabályainak alkalmazása. Analizáló, szintetizáló, absztrakciós képesség érvényesülése a nyelvtani elemzések során. A szavak önálló jelentése, csoportosításuk, jelentéstartalmuk alapján. A mondat szerkezete, Fő mondatrészek, bővítményeik. A különböző szövegalkotó technikák alkalmazása, sorrendiség, időrendiség.
4.) Társasutazás Európában
Európa jellegzetességei: országai, népei, természeti szépségei. Európai népek élete, kultúrája. Ökológiai szemlélet, környezeti attitűd, magatartás és értékrend. Elemi ismeretek az Európai Unióról, barangolás az EU tagállamaiban.
5.) A víz az élet forrása
Hazai vizek, vízpartok élővilága, jellemzői. Periodikus változások, ciklikusság a növény és állatvilág életében. Az életközösséget veszélyeztető tényezők hatásai. Felelősségérzet, törekvés a személy és a környezet higiénéjének biztosítására. A szelektív hulladékgyűjtés jelentősége.
6. )Reformháztartás
Az ember testi, szellemi egészsége. Egészségkárosító szerek elutasítása. A fejlődés és táplálkozás összefüggései, tápanyagszükséglet életkoronként, a táplálék mennyisége, minősége. Takarékos háztartásvezetés. Egyszerű konyhatechnológiai, ételkészítési módok, eljárások. A változatosság megtapasztalása az étkezésben. A modern konyhatechnikai eszközök használata.
Oktatási Minisztérium Kiss Árpád Országos Közoktatási Intézmény
Pedagógiai Központ
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022