A természettudományos tantárgyak taneszközeire vonatkozó szakmai ajánlás
Bevezetés A 2001 szeptember elsejétől felmenő rendszerben bevezetésre kerülő kerettantervek tartalmi és szemléletmódbeli változásai szükségessé tették, hogy a tantervek készítői összeállítsák az ismeretanyag elsajátítását és a tanulói képességfejlesztést szolgáló tantárgyi taneszközökre vonatkozó szakmai ajánlást. A taneszköz-lista összeállítói több szempontot tartottak szem előtt a munka során. Mindenekelőtt azt, hogy a kiválasztott eszközök hatásosan szolgálják a kerettantervben megfogalmazott tantárgyi követelmények elsajátítását. Törekedtek arra is, hogy a demonstratív taneszközök mellett, a tantárgy sajátos igényeit figyelembe véve, egyre nagyobb terek kapjanak a tanulói tevékenykedtetésre alkalmas, korszerű szemléletet tükröző eszközök. Mindvégig igyekeztek szem előtt tartani, hogy olyan listát állítsanak össze, amely kellő szabadságot biztosít a szaktanár számára, és lehetővé tesz, hogy az egyes intézmények az adottságaikhoz, lehetőségeikhez igazodva a megfelelő eszközöket tudják kiválasztani a javasoltak közül. A szakmai ajánlás segítséget szeretne nyújtani a szaktanároknak a kerettantervi tartalmak elsajátítását megkönnyítő taneszközök kiválasztásában. Ezért a jegyzék az eszközöket az iskolatípuson kívül az egyes, a tantárgyi kerettantervekben meghatározott, témaköröknek megfelelő csoportosításban is összegyűjti. Ezen belül különválasztja az elsősorban a tanári szemléltetésre alkalmas, demonstrációs és a tanulók tevékenykedtetését szolgáló taneszközöket. A táblázatos formában összeállított szakmai anyagban a minimális taneszközök csoportjában jelennek meg azok a segédeszközök, amelyek alapvetően szükségesek a kerettantervekben megfogalmazottak teljesítéséhez. Az ajánlott taneszközök között pedig olyanok kerültek felsorolásra, amelyek segítik az egyedi igények kielégítését, a differenciált oktatást, az önálló ismeretszerzést. A taneszközök összefoglaló jellegű, listaszerű felsorolása az iskolafenntartók, az iskolavezetés számára jelenthet segítséget a taneszköz-beszerzés megtervezésében. Fontos információkat jelenthet ugyanakkor a taneszköz-fejlesztők és taneszköz-gyártók számára is. A készítők tisztában vannak azzal, hogy az ajánlásban olyan eszközöket is megneveztek, amelyek ilyen formában ma még nem állnak a szaktanárok rendelkezésére. A kerettanterv bevezetéséhez kapcsolódó tartalmi és szemléletmódbeli változások azonban igénylik az új eszközök kifejlesztését, illetve a már meglévők felfrissítését, aktualizálását. A különböző természettudományos tantárgyak taneszköz-jegyzéke szerkezetében, alapelveiben és szemléletmódjában egységes. Az egyes tantárgyi listák ugyanakkor tartalmaznak sajátos, az adott tantárgy igényeihez igazodó különbségeket, sajátos vonásokat is. A taneszköz-jegyzék készítői bíznak abban, hogy az általuk összeállított szakmai ajánlás megkönnyíti a kerettantervek bevezetését, segíti a természettudományos tantárgyak oktatásának sikerességét. Hozzájárul a Nat-ban megkezdett és a kerettantervekben is folytatódó oktatási, módszertani szemléletmód-váltás sikeréhez. A taneszköz jegyzéket összeállították: Biológia: Kocsis Lórántné Kiss Márta Fizika: Főzy István Földrajz. Jónás Ilona Kémia: Fernengel András Környezetismeret, természetismeret, egészségtan modul: Kocsis Lórántné Kiss Márta
|
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022