2025. szeptember 9.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Közlemény az Országos Köznevelési Tanács 2008. február 14-i üléséről

2008. április 25.
Napirend:
  1. A minőségbiztosítás, mérés, értékelés, ellenőrzés támogatása és a teljesítménymotivációs pályázati alap igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályairól szóló OKM rendelet tervezete
    Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes
  2. Előterjesztés az oktatási miniszter rendeletére a szakmai vizsgák lebonyolítására nyújtott támogatás igénylésének, folyósításának és elszámolásának rendjéről
  3. Az OKNT Szakképzési Bizottsága, Digitális Tananyag Minősítő Bizottsága és Országos Érettségi Vizsgabizottsága ügyrendjének jóváhagyása
    Előadók: a bizottsági elnökök
  4. Egyebek
1. A minőségbiztosítás, mérés, értékelés, ellenőrzés támogatása és a teljesítménymotivációs pályázati alap igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályairól szóló OKM rendelet tervezete
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes

Az előadó ismertette, hogy az Országgyűlés a költségvetési törvényben bizonyos feladatokhoz állami költségvetési kereteket rendelt. Az erről szóló rendeletek egyike az országos kompetenciaméréseken átlag alatt teljesítő intézmények, illetve fenntartóik számára juttatandó támogatás rendjét szabályozza, a másik pedig a teljesítménymotivációs pályázati alap szabályait. Lényegesebb eltérés az a tavalyi és az idei rendelet között, hogy egyrészt nem kell lebonyolítási díjat fizetni a fenntartónak, a másik, hogy szemben a tavalyi szabályozással, amely szerint csak a jelentősen átlag alatt teljesítőknek lehetett juttatni támogatást, a mostani szerint az átlag alatt teljesítőknek. Ezáltal egy nagyobb fenntartói kör számára nyílik meg a támogatás lehetősége. Kiegészült a rendelettervezet egy esélyegyenlőséget szolgáló intézkedéssel, miszerint az önkormányzati pályázati anyagokban minden esetben fel kell tüntetni, mit tesz a fenntartó annak érdekében, hogy a bármilyen módon hátrányos helyzetű tanulók oktatási feladatait szakmailag koherensen lássa el.
A támogatásban részesülők körére vonatkozó kérdésre válaszolva az előadó ismertette, hogy a költségvetési törvény megadta, milyen szint alatt lehet támogatást biztosítani. Az országos adatbázisból megállapítható, hogy elsősorban kistelepülések iskolái pályázhattak, ezen belül jellemzően a szakiskolák, amelyekben a tizedik évfolyamon messze az országos átlag alatti a teljesítés.
A hozzászólók méltatták a beterjesztett tervezetet. Üdvözölték, hogy egy folytatólagos pályázatról van szó, továbbá, hogy az országos kompetenciamérés adatainak használatára motiválja az iskolákat. Javasolták, hogy a jövőben kiemelten dotálja a pályázat a szövegértésben és a matematikában elért teljesítményeket.
A beterjesztett javaslatot az OKNT egyhangú szavazással támogatta.

2. Előterjesztés az oktatási miniszter rendeletére a szakmai vizsgák lebonyolítására nyújtott támogatás igénylésének, folyósításának és elszámolásának rendjéről

Az előadó azért nem tartotta szükségesnek, hogy szóbeli magyarázatot fűzzön a rendelkezéshez, mert egy évek óta bevált gyakorlatról van szó. A változás itt is, mint az előző rendeletnél mindössze annyi, hogy itt sem kell a fenntartónak lebonyolítási díjat fizetni.
A beterjesztett javaslatot az OKNT egyhangú szavazással támogatta.

3. Az OKNT Szakképzési Bizottsága, Digitális Tananyag Minősítő Bizottsága és Országos Érettségi Vizsgabizottsága ügyrendjének jóváhagyása
Előadók: a bizottsági elnökök

Az OKNT mindkét ügyrendet egyhangú szavazással jóváhagyta.

Egyebek:
1. Felmerült a programcsomagok akkreditációjának jogi és financiális tisztázatlansága. Megtudtuk: az Oktatási Hivatal arra vár, hogy ezzel a feladattal az OKM hivatalosan megbízza. Azt az információt kaptuk, hogy erre az OKNT következő üléséig sor fog kerülni. Változatlanul tisztázatlan azonban a referensek tiszteletdíjának fedezete.
2. A hozzászólók közül többen kifogásolták azt a gyakorlatot, hogy a Minisztérium sorozatosan küld az OKNT-nek véleményezésre jogszabályokat, miközben az OKNT-nek nincs jogosítványa ezeknek sem jóváhagyására, sem elutasítására.
3. Bírálatként hangzott el, hogy az OKNT üléseiről a közlemények több hónapos késéssel jelennek meg. Felmerült, hogy ezek elkészítése is indokolná referensek kijelölését az egyes naprendi témák elő- és utógondozására.
A fentiekkel kapcsolatban 2 tartózkodás és 1 ellenszavazat mellett az alábbi határozat született:
  1. A Minisztériumtól véleményezésre megküldött előterjesztéseket (törvény- vagy rendelkezés javaslatokat) nem tűzzük automatikusan napirendre. E javaslatokat minden OKNT-tag megkapja, és ha van észrevétele, ezt írásban megteszi. (Felmerült, de erről nem volt szavazás, hogy ha három OKNT-tag valamely előterjesztés plenáris vitáját javasolja, akkor az elnöknek kötelessége azt napirendre tűzni).
  2. Az Elnök vállalta, hogy a következő ülésre beterjeszti a tanév végéig szóló ülések javasolt napirendi pontjait. Az egyes napirendi pontoknak legyenek referensei. Ha ezek felkérése idő híján nem lehetséges, az Elnöknek kell a beterjesztett szakanyagokról az OKNT-nek rövid írásos javaslatot tenni arra vonatkozóan, hogy elfogadásra, elutasításra vagy módosításra javasolja az előterjesztett szöveget.
dr. Loránd Ferenc
az OKNT elnöke
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok