Napirend előtt
az Elnök megemlékezett Liskó Ilona váratlan haláláról, és gratulált Mihály Ottónak abból az alkalomból, hogy Teleki Blanka díj kitüntetésben részesült.
Napirend
2. Kompetenciaalapú programcsomagok teljes vertikumának elfogadása
2.1. Szövegértés-szövegalkotás kompetencia alapú programcsomag
2.2. Matematika kompetencia alapú programcsomag
2.3. Idegen nyelvi kompetencia alapú programcsomag
2.4. Életpálya-építési kompetencia alapú programcsomag
2.5. Szociális, életviteli és környezeti kompetencia alapú programcsomag
3. Educatio Kht. kompetenciafejlesztő oktatási program kerettanterveinek elfogadása
3.1 Életpálya-építési kompetenciaterület (Általános iskola 1-4. évfolyam)
3.2 Életpálya-építési kompetenciaterület (Általános iskola 5-6. évfolyam)
3.3 Életpálya-építési kompetenciaterület (Általános iskola 7-8. évfolyam)
3.4 Életpálya-építési kompetenciaterület (Középiskola 9-12. évfolyam)
3.5 Idegen nyelvi kompetencia/kiegészítő tananyag 12-19 éves tanulók angol, német és 14-19 éves tanulók francia nyelvi kompetenciájának fejélesztéséhez (Általános iskola 7-8. évfolyam és középiskola 9-12. évfolyam)
3.6 Idegen nyelvi kompetencia/ kiegészítő tananyag a 6-13 éves tanulók angol, német nyelvi kompetenciájának fejélesztéséhez (Általános iskola 1-6. évfolyam)
3.7 Matematika kompetencia/Matematika, több műveltségterületet érintő (bevezető-kezdő szakasz) és tanórán kívüli fejlesztés (Általános és középiskola 1-12. évfolyam)
3.8 Matematika kompetencia/ Több műveltségterületet érintő fejlesztés (Általános és középiskola 3-12. évfolyam)
3.9 Matematika kompetencia (Szakiskola 9-10. évfolyam)
3.10 Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák/Az önismeret és a társas kapcsolatok fejlődését támogató program (Általános iskola 1-6. évfolyam)
3.11 Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák/A környezeti kompetenciák fejlődését támogató program (Általános iskola 1-6. évfolyam)
3.12 Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák/Reflektálás a jelenre, felkészülni a jövőre (Általános iskola és középiskola 7-12. évfolyam)
3.13 Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák (Szakiskola 9-10. évfolyam)
3.14 Szövegértés, szövegalkotás kompetencia (Szakiskola 9-10. évfolyam)
3.15 Szövegértés, szövegalkotás kompetencia/Magyar nyelv és irodalom, valamint több műveltségterületet érintő fejlesztés (Általános iskola 1-4. évfolyam)
3.16 Szövegértés, szövegalkotás kompetencia/Tanórán kívüli fejlesztés/Báb- és drámajáték (Általános iskola 1-6. évfolyam)
3.17 Szövegértés, szövegalkotás kompetencia/Magyar nyelv és irodalom (Általános iskola 5-8. évfolyam)
3.18 Szövegértés, szövegalkotás kompetencia/Magyar nyelv és irodalom (Általános iskola és középiskola 5-12. évfolyam)
3.19 Szövegértés, szövegalkotás kompetencia/Magyar nyelv és irodalom (Általános iskola és középiskola 7-12. évfolyam)
3.20 Szövegértés, szövegalkotás kompetencia/Magyar nyelv és irodalom, valamint Több műveltségterületet érintő fejlesztés (Általános iskola és középiskola 7-12. évfolyam)
3.21 Szövegértés, szövegalkotás kompetencia/ Több műveltségterületet érintő fejlesztés (Általános iskola 5-6. évfolyam)
3.22 Szövegértés, szövegalkotás kompetencia/Tanórán kívüli fejlesztés/Médiaismeret (Általános iskola és középiskola 7-9. évfolyam)
3.23 Szövegértés, szövegalkotás kompetencia/Magyar nyelv és irodalom (Középiskola 9-12. évfolyam)
3.24 Szövegértés, szövegalkotás kompetencia/Tanórán kívüli fejlesztés/Irodalmi önképző (Középiskola 9-12. évfolyam)
Az ülés résztvevői
Az Országos Köznevelési Tanács tagjai:
Barlai Róbertné
Bátyai László
Dr. Cseh Sándor
Dr. Csermely Péter
Dr. Hadházy Tibor
Horn György
Dr. Hunyady Györgyné
Dr. Karlovitz János
Dr. Loránd Ferenc
Dr. Mihály Ottó
Dr. Nahalka István
Dr. Pukánszky Béla
Dr. Szabados Lajos
Dr. Szebedy Tas
Dr. Szenes György
Dr. Trencsényi László
Dr. Vekerdy Tamás
Dr. Závodszky Géza
Meghívottak:
Brassói Sándor
Horváth Gréta
(Az ülés kezdetének időpontja: 13 óra 12 perc)
Dr. Loránd Ferenc, az OKNT elnöke, az ülés levezető elnöke, a továbbiakban Elnök: Kéretik helyet foglalni! Jó napot kívánok! Az OKNT rendkívüli ülését megnyitom.
Napirend előtt szeretnék egy szomorú és egy örvendetes közlést tenni.
A szomorú az, hogy Liskó Ica meghalt... Ehhez nemigen van mit hozzátenni. Szomorú, döbbenetes, és nagy veszteség a magyar közoktatásnak és felsőoktatásnak.
Ami örvendetes hír, hogy Mihály Ottó kitüntetést kapott: Teleki Blanka-díjat. Ez két szempontból rendkívül figyelemre méltó: a nőnevelés nagy... Gratulálunk, Ottó, és további sok sikert kívánunk!
1. Kompetenciaalapú programcsomagok teljes vertikumának elfogadása
Előterjesztő: Trencsényi László a KTB elnöke
Az elnök ismertette a KTB határozatát, miszerint a KTB minden hónap utolsó csütörtökén tart
ülést, két hetet biztosítva így az OKNT-nek és a Közoktatás-politikai Tanácsnak is a beterjesztett kerettantervi javaslatok érdemi mérlegelésére. Erre a KTB-nek a jóváhagyandó kerettantervek nagy száma mellett is csak azért volt lehetősége, mert döntéseiben előzetes szakértői véleményekre támaszkodhatott.
Az előterjesztő javaslatzára az OKNT 13 igen szavazattal 1 tartózkodás mellett úgy határozott, hogy a benyújtott programcsomagokról, ill. kerettantervekről egyenként szavaz.
A programcsomagokról
1.1 Szövegértés-szövegalkotás programcsomag
A programcsomag belső arányait egy kritikai megjegyzés kifogásolta túlméretezettnek ítélve a vállalkozói ismertetekkel foglalkozó részt.
Határozat: 13 igen szavazat, 1 tartózkodás, 1 ellenszavazat
1.2 Matematika kompetenciaalapú programcsomag
Határozat: 14 igen szavazattal 1 tartózkodás mellett elfogadva
2.3. Idegennyelvi kompetenciaalapú programcsomag
Határozat: 14 igen szavazattal 1 tartózkodás mellett elfogadva
2.4. Életpálya-építési kompetenciaalapú programcsomag
Az előterjesztő közölte, hogy a programcsomag beterjesztője a KTB-nek a szöveg stílusát, szerkezetét, helyesírási következetlenségeit ért bírálatokra reagálva szándéknyilatkozatban garantálta a javítások elvégzését. A KTB ennek hitelt adva egyhangú szavazással javasolja az OKNT-nek a programcsomag elfogadását.
Határozat: 9 igen szavazattal, 4 ellenszavazat és 2 tartózkodás mellett elfogadva.
2.5. Szociális, életviteli és környezetei kompetenciaalapú programcsomag
Határozat: A KTB elfogadásra vonatkozó javaslatát az OKNT 13 szavazattal, 1 tartózkodás és 1 ellenszavazat mellett elfogadta.
A kerettantervekről
A KTB elnöke ismertette, hogy a a KTB vizsgálata kizárólag arra vonatkozott, hogy a benyújtott kerettanterv megfelel-e a kerettantervekre vonatkozó műfaji előírásoknak, pl. hogy szerepelnek-e benne a követelmények, van-e bennük tananyag, van-e szó az értékelésről. A stiláris problémákra vonatkozóan a programfejlesztési iroda vezetőjétől a KTB-nek birtokában van egy arra vonatkozó szándéknyilatkozat, hogy az OKM honlapján való megjelenés előtt minden kerettantervet átnéznek szerkesztési, stilisztikai, nyelvi helyesség szempontjából.
Az Educatio Kht. kompetenciafejlesztő oktatási program kerettanterveinek elfogadása
Életpálya-építési kompetenciaterület (általános iskola 1-4. évf.) 12 igen, 2 nem, 1 tartózkodás
Életpálya-építési kompetenciaterület (általános iskola 5-6. évf.)12 igen, 2 nem, 1 tartózkodás
Életpálya-építési kompetenciaterület (általános iskola 7-8. évf.) 12 igen, 2 nem, 1 tartózkodás
Életpálya-építési kompetenciaterület (általános iskola 7-8. évf.) 12 igen, 2 nem, 1 tartózkodás
Életpálya-építési kompetenciaterület (9-12. évf.) 12 igen, 2 nem, 1 tartózkodás
Idegen nyelvi kompetencia/kiegészítő tananyag 12-19 éves tanulók angol, német és 14-19 éves tanulók francia nyelvi kompetenciájának fejlesztéséhez (általános iskola 7-8. évfolyam és középiskola 9-12. évfolyam) 14 igen, 0 tartózkodás, 1 nem
Idegen nyelvi kompetencia/ kiegészítő tananyag a 6-13 éves tanulók angol, német nyelvi kompetenciájának fejlesztéséhez (általános iskola 1-6. évf.) 14 igen, 0 tartózkodás, 1 nem
Matematika kompetencia/Matematika, több műveltségterületet érintő (bevezető-kezdő szakasz) és tanórán kívüli fejlesztés (általános és középiskola 1-12. évfolyam)
Idegen nyelvi kiegészítő, 6-13., angol-német, (ált. iskola 1-6.) 14 igen, 1 tartózkodása 0 nem.
Matematika 1-12., egyfelől matematika tantárgy, másfelől az úgynevezett b) típusú, tehát több műveltségterületet érintő - mint például a testnevelés -, 1-12. (14 igen, 0 nem, 1 tartózkodás)
Matematika (3-12), és több műveltségterületet érintő. (14 igen, 0 nem, 1 tartózkodás)
Matematika (szakiskola 9-10.) 14 igen, 0 nem, 1 tartózkodás
Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák: önismeret, társas kapcsolat (ált. isk. 1-6.) 12 igen, 1 nem, 2 tartózkodás
Szociális, életviteli (1-6.) 12 igen, 1 nem, 2 tartózkodás
Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák: reflektálás a jelenre, felkészülni a jövőre, (általános és középiskola 7-12) 12 igen, 1 nem, 2 tartózkodás.
Szociális, életviteli, környezeti kompetenciák (szakiskola 9-10.) 11 igen, 2 nem, 2 tartózkodás
Szövegértés, szövegalkotás (szakiskola 9-10.) 13 igen, 0 nem,2 tartózkodás
Szövegértés, szövegalkotás, magyar nyelv és irodalom, és több műveltségterület (általános iskola 1-4. ) 12 igen, 0 nem, 3 tartózkodás
Szövegértés, szövegalkotás, tanórán kívüli fejlesztés, báb- és drámajáték (általános iskola 1-6.) 12 igen, 0 nem, 3 tartózkodás
Szövegértés, szövegalkotás, magyar nyelv és irodalom (általános iskola 5-8.) 12 igen, 0 nem, 3 tartózkodás
Szövegértés, szövegalkotás, magyar nyelv és irodalom (általános iskola és középiskola 5-12.)
12 igen, 0 nem, 3 tartózkodás
Szövegértés, szövegalkotás, magyar nyelv és irodalom (7-12) 12 igen, 0 nem, 3 tartózkodás
Szövegértés, szövegalkotás, általános és középiskola (7-12.) 12 igen, 0 nem, 3 tartózkodás
Szövegértés, szövegalkotás, több műveltségterületet érintő fejlesztés (általános iskola 5-6. ) 12 igen, 0 nem, 3 tartózkodás
Szövegértés, szövegalkotás, tanórán kívül kívüli fejlesztés, médiaismeret (általános iskola és középiskola 7-9.) 12 igen, 0 nem, 3 tartózkodás
Szövegértés, szövegalkotás, magyar nyelv és irodalom (középiskola 9-12.) 12 igen, 0 nem, 3 tartózkodás
Szövegértés, szövegalkotás, tanórán kívüli fejlesztés, irodalmi önképző (középiskola 9-12.) 12 igen, 0 nem, 3 tartózkodás
A megszavazott programok a honlapon megtekinthetők.
Loránd Ferenc