Napirend:
1. A közgazdasági szemlélet szerepe a közoktatás megújításában
Előadók: Dr. Fazekas Károly igazgató, MTA
Dr. Varga Júlia tudományos főmunkatárs, MTA
Dr. Köllő János tudományos főmunkatárs, MTA
Dr. Kertesi Gábor tudományos tanácsadó, MTA
2. Az OKNT napirendi pontjainak referensi feladatköréről
Előadó: Dr. Trencsényi László
3. Témajavaslat az OKNT 2009. évi üléseire
Előadó: Dr. Loránd Ferenc, az OKNT elnöke
4. Az OKNT Éves jelentés kötetéről
Előadó: Dr. Loránd Ferenc, az OKNT elnöke
5. Egyebek
Elnököl: Dr. Loránd Ferenc, az OKNT elnöke
Az ülés résztvevői
Az Országos Köznevelési Tanács tagjai:
Barlai Róbertné
Bátyai László
Dr. Cseh Sándor
Dr. Csermely Péter
Görbe László
Dr. Hadházy Tibor
Horn György
Dr. Hunyady Györgyné
Dr. Karlovitz János
Dr. Loránd Ferenc
Dr. Mihály Ottó
Dr. Nahalka István
Dr. Szabados Lajos
Szakács Mihályné dr.
Szebedy Tas
Dr. Szenes György
Dr. Szilágyi János
Dr. Trencsényi László
Dr. Vass Vilmos
Dr. Vekerdy Tamás
Dr. Závodszky Géza
Meghívottak:
Dr. Kertész János
Ádám Péter
Makkai László
Brassói Sándor
Horváth Gréta
Diószeghy László
1. A közgazdasági szemlélet szerepe a közoktatás megújításában
Előadók: Dr. Fazekas Károly igazgató, MTA
Dr. Varga Júlia tudományos főmunkatárs, MTA
Dr. Köllő János tudományos főmunkatárs, MTA
Dr. Kertesi Gábor tudományos tanácsadó, MTA
Az előadók az alábbi főbb pontokban fogalmazták meg véleményüket a közoktatás helyzetéről:
1. Magyarországon kialakult az önkormányzati iskolafenntartásnak és iskolafinanszírozásnak egy oly mértékig széttagolt, széteső rendszere, amelyben nem lehetséges következetes esélyegyenlőségi politikát folytatni, és megfelelően orientáló minőségbiztosítási és elszámoltathatósági rendszert működtetni.
2. Nincs intézményes biztosíték arra, hogy a legrászorultabb gyerekek iskolái pedagógiailag megújuljanak. Nagymértékű az iskolafenntartók közötti tanulói mobilitás.
3.. A magyar gazdaság egyik alapvető problémája, hogy az emberek igen nagy része, nem rendelkezik azokkal a minőségi kompetenciákkal, amelyekre ma szükség van egy modern gazdaságban.
4. Igen jelentős kiadáskülönbségek alakultak ki az egy tanulóra jutó ráfordítások tekintetében a helyi önkormányzatok között. Ma az összes negatív következményt az a kibocsátó település viseli, ahol nagy számban laknak alacsony iskolázottságú, szegény, hátrányos helyzetű családok gyermekei.
Javaslat: az ésszerű ingázási távolságokon belüli településeknek közösen kellene az iskolákat fenntartani. Ez kötelező kistérségi iskolafenntartást jelentene. Figyelembe veendők ugyanakkor azok a problémák, amelyeket a látszólagos önkéntességgel létrehozott kistérségi társulások okoznak.
Elismerő vélemények a Zöld Könyvről::
- a közoktatás jövőjét változatlanul polgári demokratikus, alkotmányos keretek között tételezi,
- hangsúlyozza az integráció szükségességét,
- tűrhetetlennek tartja a szegregációt,
- a súlypontot a kisgyermekkori fejlesztésre helyezi,
- egyetértene a közoktatási ellátás kistérségi szervezésével
A Zöld Könyvet ért bírálatok:
- nem abból indul ki, hogy a az iskola megrendelője a család.
- a problémák gyökerét az önkormányzati autonómiában látja,
- az iskolával mint intézménnyel egyáltalán nem foglalkozik.
- nem fogadható el, hogy a minőségi tanár = a tudós tanárral.
- nem helytálló az a megállapítás, hogy a magyar közoktatás folyamatosan romlik
- nem volna helyes a természettudományos érettségi kötelezővé tétele
- a könyv nem említi a gyermek tudásában az érzelmek, akaratok, attitűdök szerepét
- hiányzik a könyvből az oktatásirányítás értékelése
- a közoktatás elemzése túlzottan közgazdasági szemléletű
Javaslat:
Ennek a beszélgetésnek szerkesztett változata kerüljön nyilvánosságra vagy az OKNT évkönyvében, vagy valamely szakfolyóiratban.
2. Témajavaslat az OKNT 2009. évi üléseire
Előadó: Dr. Loránd Ferenc, az OKNT elnöke
A beterjesztett javaslathoz időpont áthelyezési javaslatok hangzottak el, továbbá hogy az OKNT tűzze napirendre a Nat implementáció folyamatának értékelését, továbbá a folyamatban lévő iskola összevonások, iskolatársulások áttekintését.
3. Az OKNT napirendi pontjainak referensi feladatköréről
Előadó: Dr. Trencsényi László
Határozat: A referensi feladatkörről szóló javaslat épüljön be az OKNT ügyrendjébe.