A nyelvtanárok többsége jelenleg nincs kellően felkészítve a hátrányos helyzetből fakadó tanulási problémák kezelésére, hiszen az alapképzés során az átlagos képességű és élethelyzetű tanulók tanításának módszerét sajátították el. Nem, vagy csak csekély mértékben rendelkeznek a különböző tanulási problémák kezelésének elméleti és gyakorlati szintű ismeretével, ezért az iskolákban többnyire csak elvben valósul meg az integrált oktatás, tényleges felzárkózási esélyeket biztosító beavatkozások nélkül.
A közoktatás során szerzett hátrány a nyelvtanulás terén az egyén élete során csak tovább fokozódik, hiszen nyelvtudás híján a tanuló eleve rosszabb eséllyel indul a felsőoktatási felvételin, majd később a munkaerőpiacon.
Mindezek figyelembe vételével sorsdöntő jelentőségű, hogy az esélyteremtő beavatkozás az egyén életének minél korábbi szakaszában, az oktatás legelső színterén valósuljon meg. Ennek érdekében jelen alprogram olyan idegennyelv-oktatási programok létrehozását támogatja, amelyek révén a hátrányos helyzetű tanulók nyelvtudása egy szintre hozható többi osztálytársukéval. Középtávú cél a hatékonynak bizonyuló módszerek általános beépítése a tanárok alap- és továbbképzésébe annak érdekében, hogy az integrált oktatást folytató intézmények valamennyi nyelvtanára elsajátíthassa a speciális igényű tanulók oktatásának módszertanát. Az idegennyelv-tanulás terén kiemelten hátrányt szenvedőknek tekinthetőek az alábbi csoportok:
n a magyartól eltérő anyanyelvű vagy kétnyelvű, illetve etnikai vagy nemzeti kisebbséghez tartozó tanulók, amennyiben az idegen nyelvet a magyar nyelv közvetítésével tanulják;
n az érzékszervi fogyatékos, valamint a dislexiás vagy disgrafiás tanulók.
Pályázati típusok
Kísérleti oktatási projektek
Előre fuss kísérleti oktatási projektek
Az Előre fuss kísérleti oktatási projektek célja:
n egyrészt olyan képesség-kibontakoztató nyelvi képzések kidolgozása, amelyek révén a hátrányos helyzetű tanulók nyelvtudása egy szintre hozható társaikéval,
n másrészt tanártovábbképzések szervezése, amelyeken az integrált oktatást folytató intézmények pedagógusai elsajátíthatják a hátrányos helyzetű tanulók oktatásának módszertanát, annak érdekében, hogy segíteni tudják ezeket a tanulókat abban, hogy lépést tartsanak az őket integráló osztállyal.
2004-től lehet pályázni a sikeresnek bizonyuló kísérleti oktatási projektek vagy az azonos témában létrejött más, kiemelkedő színvonalú képesség-kibontakoztató nyelvi képzések több évfolyamra kiterjedő fenntartásának költségeire.
A projektek 2003. augusztus 1 – 2004. május 31. között valósulnak meg, és az alábbi öt tevékenységet kell magukban foglalniuk:
1. tárgyi feltételek fejlesztése,
2. segédanyagok és tanmenetek kidolgozása,
3. kísérleti oktatás,
4. tanártovábbképzés és
5. értékelés.
1. Tárgyi feltételek fejlesztése
Az Előre fuss kísérleti oktatási projekt keretében támogatás igényelhető a hátrányos helyzetűek nyelvoktatásával kapcsolatos szakirodalom és az oktatáshoz szükséges tárgyi eszközök beszerzésére – annak az intézménynek a javára, ahol a képesség-kibontatkoztató nyelvi képzés folyik.
2. Tanártovábbképzés
A hátrányos helyzetű tanulók oktatásának módszertana témában szervezett továbbképzések a jövőben az integrált oktatás beindításának előfeltételét jelenthetik az iskolákban.
A hátrányos helyzet típusától függően eltérő módon történhet a konzorcium nyelvtanárainak felkészítése is:
n az érzékszervi fogyatékosokkal foglalkozó tanárok megismerkednek a tanulók fogyatékosságából fakadó eltérő észlelési és tanulási mechanizmusokkal;
n a nemzeti, etnikai kisebbséggel foglalkozó tanárok pedig a kisebbség szubkultúrájának jellemzőivel, valamint a magyar mint közvetítő nyelv használatának hatásával az idegen nyelv tanításában.
A képzésben részt vevő nyelvtanárok mindkét esetben a tanulók sajátos igényeit figyelembe vévő módszereket dolgoznak ki. Célszerű a továbbképzést kiegészíteni hallássérültekkel foglalkozó tanárok esetében a jelnyelvnek, nemzeti vagy etnikai kisebbségekkel foglalkozó tanárok esetében pedig a tanulók anyanyelvének alapszintű elsajátításával.
3. Segédanyagok és tanmenetek kidolgozása
Az Előre fuss kísérleti oktatási projektek konzorciumai több évfolyamra kiterjedő és az integrált oktatás módszertani követelményeihez igazodó tanmeneteket és tanítási segédanyagokat dolgoznak ki, amelyek alapul szolgálnak a hátrányos helyzetű csoport idegennyelv oktatásához.
A tananyagfejlesztés kezdetén a konzorcium megvizsgálja a tanulók integrált oktatásának körülményeit és a küldő intézmény idegen nyelvi oktatási programjának helyi tantervét annak érdekében, hogy a képesség-kibontakoztató képzés minél inkább támogathassa az integrált oktatás megvalósulását.
4. Kísérleti oktatás
A konzorcium legalább egy tagja vállalja a kísérleti oktatás lebonyolítását az alábbiak szerint:
n A kísérleti oktatásban részt vevő nyelvtanárok a továbbképzést szervező szupervízoruk jelenlétében tartják az órákat 5-10-fős csoportokban. Érzékszervi fogyatékosok esetében legalább 6, nemzeti vagy etnikai kisebbséghez tartozók esetében legalább 15 tanulónak kell a kísérleti oktatáson részt vennie.
n A kísérleti oktatásnak legalább 40 órában kell megvalósulnia, és ki kell egészítenie egy minimum 20-órás kulcsképesség-fejlesztő képzésnek, amelynek során a tanulók elsajátíthatják a számukra megfelelő nyelvtanulási stratégiákat, valamint felkészülhetnek az integrált oktatás értékelési és vizsgakövetelményeinek teljesítésére.
A képesség-kibontatkoztató képzés során a konzorcium folyamatosan konzultál a tanuló küldő intézményének nyelvtanárával a kísérleti oktatás hatásáról a tanuló teljesítményére az integráló iskolai környezetben.
5. Értékelés
Az Előre fuss projektnek a kidolgozott tananyagok és módszerek, a kísérleti oktatási modul, valamint a tanártovábbképzés hatékonyságának értékelésével kell zárulnia, amelybe a konzorciumon kívül be kell vonni a tanulókat és a küldő intézmény érintett nyelvtanárait is. Az értékelés eredményeképpen a konzorciumnak ajánlásokat kell megfogalmaznia az integráló intézmény számára, amelyek módszertani segítségül szolgálhatnak az integrált oktatás hatékony megvalósításában.
A pályázásra jogosultak köre
Olyan jogi személyek vagy jogi személyeket tömörítő konzorciumok pályázhatnak, amelyek az öt fenti tevékenységtípus elvégzéséhez kiemelkedő szakértelemmel rendelkeznek mind a hátrányt szenvedő tanulók oktatása, mind az idegennyelv-oktatás terén.
A támogatás mértéke és felhasználásának módja
A Tempus Közalapítvány a pályázatot koordináló intézménnyel köt szerződést a partnerekre lebontott részletes költségvetés és együttműködési nyilatkozatok alapján. A főpályázó a projekt többi partnerével kétoldalú megállapodást köt a Tempus Közalapítvány által kibocsátott minta szerint.
A konzorcium által maximálisan megpályázható támogatás összege 2 millió Ft, amelyet az alábbi tevékenységekre lehet fordítani:
n Eszközbeszerzés. Maximum 500 000 Ft fordítható a képesség-kibontakoztató nyelvi képzéshez szükséges szakirodalom és az oktatáshoz szükséges tárgyi eszközök beszerzésére.
n Az alábbi tevékenységcsoportokra vonatkozó személyi és dologi költségek és járulékaik:
n tanmenetek és módszertani segédanyagok megtervezése;
n a kísérleti oktatás és értékelése;
n valamint a tanárok továbbképzése.
A pályázás módja
A pályázat megvalósítási időszaka: 2003. augusztus 1 – 2004. május 31.
A pályázás általános feltételeit és határidejét ld. az Általános tudnivalók alatt.
A konzorcium vállalja a tanulók küldő intézményével való folyamatos kapcsolattartást, a kísérleti oktatás megtervezésétől kezdődően egészen az oktatást lezáró értékelésig. A tanulók egyénre szabott felzárkóztatási tervét a tanuló alapoktatási intézményének idegen nyelvi oktatási programjának helyi tantervével összhangban kell kidolgozni.
Képesség-kibontatkoztató képzésben azok a tanulók vehetnek részt, akik:
n orvosi igazolással tanúsítják érzékszervi fogyatékosságukat;
n az illetékes kisebbségi önkormányzat által kiállított igazolással tanúsítják az adott kisebbséghez való tartozásukat.
A pályázathoz csatolandó dokumentumok
n a konzorcium tagjainak szándéknyilatkozata;
n a partnerek tevékenységi körének az intézményvezető aláírásával ellátott ismertetése, és a projekt témájához kapcsolódó tapasztalataik, referenciamunkáik felsorolása.
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022