A tanár-továbbképző kurzus célja: informatikai alapismeretek tanítása az oktatásból vett alkalmazási példákon keresztül. Az ECDL mintájára, de pedagógiai feladatokkal sajátíttatja el az IKT alapismereteket. A kurzus a számítógéppel segített oktatásra készít fel, pedagógus diplomát és elemi számítógép-használói ismereteket feltételez. Az oktatás során a tanárok 3-4 fős csapatokban dolgoznak, közösen készítik el a feladatokat, illetve értékelik egymás munkáját. Egyéni vizsga nincs, a tanúsítvány négy kötelező és négy (8 téma közül) szabadon választott modul feladatainak elvégzése után szerezhető meg. Egyéni, zárthelyi vizsga nincs, a hallgatóknak minden feladatot életszerű helyzetben, iskolai környezetben, saját szaktárgyuk tantervére és tananyagára alapozva kell elkészíteni. A kurzust sikeresen elvégzők nemzetközi tanúsítványt (EPICT diplomát) kapnak.
A kurzus csomópontjai:
- IKT és az új pedagógiai paradigmák
- A tanári IKT kompetencia fejlesztése
- Elektronikus taneszközök és internetes tudásforrások használata
- A számítógéppel segített oktatás megtervezése
- Az IKT felhasználása az iskolafejlesztésben és szervezésben
A kurzus jellemzői
· Modulonként egy-egy egész napos bevezető előadás és gyakorlat
· Csoportmunka e-mail kommunikációval
· Gyakorló feladatok és záró feladat a saját tantárgy oktatásához kapcsolódik
· Facilitátori (=mentori) segítség a teljes képzés során
· Digitális és nyomtatott tananyagok
A kurzus 120 órás. 8 hónap alatt 8 modult kell teljesíteni, melyek mindegyike körülbelül 15 munkaórát igényel. A 15 órából 5 óra jelenléti oktatás, havonta egyszer, pénteki napon, egy EPICT Képzési Központban. 10 óra a távoktatási idő, amely az interneten, illetve nyomtatva és CD-n is kiadott tananyagok feldolgozására és a feladatok elkészítésére fordítandó.
Kellenek-e informatikai előismeretek?
Az EPICT kurzus egyaránt alkalmas kezdő és haladó számítógép-használóknak. A kezdőket egyszerre vezeti be az informatikai alapismeretekbe és ezek oktatási felhasználásának lehetőségeibe, a haladóknak segít rendszerezni és bővíteni ismereteiket. A kurzus a távoktatás és a hagyományos, jelenléti képzés előnyeit egyesíti. Minden modul személyes találkozással kezdődik, a tananyagba előadások és gyakorlatok vezetnek be. A kevert típusú oktatási módszernek megfelelően minden tananyag és segédanyag állandóan elérhető egy egyszerűen kezelhető, ingyenes távoktatási keretrendszeren keresztül, tehát ki-ki akkor tanul,. Akkor végzi el a gyakorló és vizsgafeladatokat, amikor ideje van rá. Nyomtatott és CD-ROM taneszközök segítik azokat, akik nem rendelkeznek gyors internet-eléréssel vagy szívesebben olvassák a könyvet, mint a képernyő szövegét.
Az EPICT jellemzői
· A kurzus résztvevői csoportokban tanulnak és így is vizsgáznak. Közösen készítik el óraterveiket és digitális taneszközeiket, melyeket azonnal felhasználhatnak oktatómunkájukban.
· A facilitátor e-mailben tart kapcsolatot a csoporttal, válaszol technikai és tartalmi kérdéseikre és értékeli munkájukat
· A kurzus hallgatóinak csoportjait egy iskola tanárai vagy hasonló jellegű tantárgyat különböző helyeken tanító pedagógusok is lehetnek
· Az EPICT kurzust helyi képzőhelyek országos hálózata kínálja, ennek kiépítése folyik
Taneszközök, segédeszközök
Oktatási honlapunk (http://moodle.epict.hu/) rendszeresen aktualizált tananyagai kurzusaink hallgatói számára a kurzus után is hozzáférhetőek. Nyílt részében a kurzus aktuális információi és az induló tanfolyamok helye és ideje olvasható. Zárt, jelszóval védett részében hallgatóink a következőket találják:
· A modulok részletes tananyagát és az előadások diáit
· Cikkeket, híreket, hasznos linkeket témakörök szerint
· Gyakorlatokat és feladatokat, amelyekkel a modulok tananyaga elsajátítható
· A jó gyakorlat példáit: információkat az IKT-t sikeresen használó iskolai projektekről
· EPICT digitális tanóra-adatbázis és tanulmány-tár, amelybe a kurzust elvégző hazai és külföldi hallgatók teszik fel kész házi feladataikat.
A holnapon elérhetőségén kívül a résztvevők papíralapú taneszközöket is kapnak, melyek tartalmazzák a modulok és bevezető előadásaik tananyagát. A feladatokhoz kapcsolódó háttéranyagokat kinyomtatva és CD-n is hozzáférhetővé tesszük.
Kommunikációs rendszer
A kurzus részvevői hozzáférési jogot kapnak távoktatási keretrendszerünkhöz (MOODLE), amelynek segítségével levelezhetnek, valós időben "csetelhetnek" tanulócsoportjuk tagjaival és mentorukkal, híreket közölhetnek és kaphatnak, beadhatják feladataikat és telekonferencián (az interneten közvetített előadásokon) vehetnek részt. Az első találkozón bemutatjuk ezt a rendszert, amelyről írásos ismertetőt is kapnak a részvevők.
TÉMAKÖRÖK, MODULOK:
Kötelező:
A. Információkeresés a weben
B. Szövegírás, tesztszerkesztés, a tanulási folyamat követése és segítése
C. Elektronikus kommunikáció, kooperatív oktatási technikák
H. Az IKT és az iskolafejlesztés
Választható:
1. Digitális képalkotás
2. Kísérleti és folyamatorientált módszerek támogatása: űrlapok, Excel
3. Prezentáció és interaktivitás
4. Publikálás a weben
5. Adatbázis-kezelés
6. Szimulációk és modellezés
7. Kiadványtervezés és -szerkesztés
8. Tantárgy-specifikus digitális taneszközök és módszerek
9. Az IKT és az oktatási stratégiák
10. IKT a speciális pedagógiában
11. Olvasás és IKT
12. Játék és IKT
Az ötletgazda és a licenc birtokosa: UNIC: Danish IT Centre for Education and Research (Dán IKT Oktatási és Kutatási Központ, www.uni-c.dk). Ez az intézmény koordinálja a Nemzetközi EPICT Konzorciumot, melynek az ELTE és az Informatika és Számítástechnika Tanárok Szövetsége (ISZE) is tagja. (www.epict.org) A kurzus gondozását minden országban a nemzeti kurzusgazda (National Course Co-ordinator) végzi: évente frissíti a tananyagokat, új modulokat fejleszt illetve akkreditál, kiképzi a tanfolyamok oktatóit és akkreditálja a képzőhelyeket. A nemzetközi tanúsítvány kiadásának jogdíja az ötletgazdát illeti. Az EU E-Content Alapítvány támogatásával működő kutatási konzorcium tagjai (EPICT Project, 2004-2005 - ehhez csatlakozott Magyarország) nem fizetnek jogdíjat, őket ez alól az ötletgazda örökre, írásban felmenti. A kurzusindítás jogáért a kurzusindító (Course Provider) a kurzusgazdának diákonként licencdíjat fizet a kurzus fenntartási feladatainak fedezésére. A magyar EPICT kurzust 2005 őszén nyújtják be tanár-továbbképzési akkreditációra az adaptáció készítői: az ELTE TTK Multimédiapedagógiai és Információtechnológiai Központja (MULTIPED: edutech.elte.hu) és az Informatika és Számítástechnika Tanárok Szövetsége (ISZE: www.isze.hu).
A részvétel feltételei: jelenlét 8 alkalommal havi egyszeri jelenléti oktatáson (pénteken vagy szombaton), folyamatos internetes kapcsolattartás a kurzus tanárával, a facilitátorral. Működő és naponta ellenőrzött e-mail cím nélkülözhetetlen. A gyakorláshoz elég az iskolai internet-kapcsolat és számítógépes hozzáférés. Minden tananyag papíron és CD-n is hozzáférhető lesz, tehát a tanuláshoz nem szükséges, hogy az Internet kapcsolat gyors legyen. (A kommunikációt nyilván segíti, ha az.)
A PILOT KURZUS 2005 szeptemberében indult, 120 órás (8 hónap alatt elvégezhető) továbbképző tanfolyam formájában. A tanfolyamot a képzés során akkreditáltatjuk, tehát jelenleg még nem akkreditált! A pilot kurzus az EPICT tananyag első kísérleti kipróbálása, ezért ingyenes.
Kapcsolat: ELTE TTK, Multimédiapedagógiai és Oktatástechnológiai Központ, 1117 Budapest, Pázmány s. 1/a, 7. em. 7.16 Tel.: 209-0555/6768, a Médiatár melléke, email; milan@edutech.elte.hu; Web: edutech.elte.hu/epict