"A jó gyakorlat" konferencia az általános iskolai idegen nyelv tanításról 2004. május 15.
Hooray, it’s a holiday! – workshop (műhelymunka) – handout
Fischer Júlia (Budapest) - Gorszkiné Síró Enikő (Keszthely) OM-BC INSET
Kedves Nyelvtanárok!
Hamarosan itt az év vége, mindannyian készülünk a nyárra.
A műhelymunkák célja, hogy olyan gyakorlati ötleteket adjunk kollégáinknak, melyeket már másnap felhasználhatnak, kipróbálhatnak óráikon. Arra gondoltunk, megkönnyítjük az év végi munkát. Összegyűjtöttünk néhányat azokból a feladatokból, amelyeket mi is használunk óráinkon. Reméljük, minden idegen nyelvet tanító kollégánk számára hasznos ötletekkel szolgálunk az itt leírtakkal.
A műhelyfoglalkozás céljai:
1/ Nyaralóhelyek
Ezek a feladatok segítenek abban, hogy a nyaralás témához szavakat gyűjtsünk és a tanévben tanult szókincset felelevenítsük. Az órák elején bemelegítő feladatokként használhatók.
2/ Hova menjünk?
A tanulók párban, A/B feladatlapokkal dolgoznak, melyek különböző információt tartalmaznak vonatmenetrenddel kapcsolatban. Közösen kell eldönteniük, ki hová fog utazni, anélkül, hogy egymás lapját megnéznék. Ez a feladat információ hiányra épül, életszerű, a tanulókat arra serkenti, hogy minél több kérdéssel segítsék egymást a közös döntésben.
Forrás: Peter Watcyn-Jones: Pairwork 1 (Penguin1997)
3/ A legjobb dolog nyáron
A feladatban a gyerekek a kérdésfeltevést gyakorolják úgy, hogy nem is jut eszükbe a nyelvtan.
A tanulók egy papírszeletre felírják a célnyelven azt a legjobb dolgot, ami jó lenne, ha megtörténne velük a nyáron. A tanár összegyűjti a lapokat, összekeveri őket, és újra szétosztja azokat. A gyerekek felállnak, és megkeresik azt a tanulót, akinek a kívánsága a kezükben van. A kívánságokat nem szabad felolvasni, hanem kérdésekkel kell kideríteni, ki a kívánság gazdája.
Ötletek, variációk:
4/ Nyári fotók nézegetése
Használjuk saját fotóinkat ehhez a feladathoz! Ezzel a feladattal valódi beszédhelyzetet teremthetünk, mert nem tudjuk, mi érdekli a gyerekeket, így igazán barátságos hangulat alakulhat ki tanár és diák között.
Tegyünk saját nyári fotóinkat a táblára. A tanulóknak 10 kérdést kell írniuk azzal a képpel kapcsolatban, amely számukra érdekes. Nagyobb csoport esetén a tanulók párban dolgoznak, majd kérdéseket tesznek fel a tanárnak és így derítik ki, ki látható a képen, hol történt a nyaralás, milyen esemény, történet kapcsolódik a képhez.
Ötletek, variációk:
5/ Nyaralás Nagy-Britanniában
A tanulók párban, A/B feladatlapokkal dolgoznak, melyek különböző információt tartalmaznak. A feladatlapon azonos szöveget találnak a gyerekek, de mindkét szövegből más-más információ hiányzik. Olyan, amely a másik lapon megtalálható. Kezdő csoportokban ezt a feladatot páros diktálásként is használhatjuk. A tanulók egymásnak diktálják felváltva a hiányzó információt, így gyakorolják a helyes kiejtést, betűzést. Haladó csoportokban a hiányzó információt kérdezzék meg egymástól a gyerekek.
A feladat befejeztével a tanulók egymást kérdezhetik, illetve a megadott minta alapján saját fogalmazást készíthetnek nyári élményeikről.
Forrás: Peter Watcyn-Jones: Pairwork 1 (Penguin1997)
Fischer Júlia és Gorszkiné Síró Enikő
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022