2025. augusztus 20.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Fischer Júlia és Gorszkiné Síró Enikő: Hooray, it is a holiday! (Hurrá, itt a szünidő!)

2004. június 10.

"A jó gyakorlat" konferencia az általános iskolai idegen nyelv tanításról 2004. május 15.
Hooray, it’s a holiday! – workshop (műhelymunka) – handout
Fischer Júlia (Budapest) - Gorszkiné Síró Enikő (Keszthely) OM-BC INSET

Kedves Nyelvtanárok!

Hamarosan itt az év vége, mindannyian készülünk a nyárra.

A műhelymunkák célja, hogy olyan gyakorlati ötleteket adjunk kollégáinknak, melyeket már másnap felhasználhatnak, kipróbálhatnak óráikon. Arra gondoltunk, megkönnyítjük az év végi munkát. Összegyűjtöttünk néhányat azokból a feladatokból, amelyeket mi is használunk óráinkon. Reméljük, minden idegen nyelvet tanító kollégánk számára hasznos ötletekkel szolgálunk az itt leírtakkal.

A műhelyfoglalkozás céljai:

  • A tanulók nyári élményeit és terveit, mint témák használjuk fel a tanév végén;
  • A műhelymunkán résztvevő tanárok számára ötleteket adjunk, melyeket adaptálhatnak és felhasználhatnak óráikon;
  • Az egyes feladatokra tanári szemmel reflektálunk, saját gyakorlatunkra alapozva.

1/ Nyaralóhelyek

Ezek a feladatok segítenek abban, hogy a nyaralás témához szavakat gyűjtsünk és a tanévben tanult szókincset felelevenítsük. Az órák elején bemelegítő feladatokként használhatók.

  • Üljünk körbe, egyesével nevezzünk meg nyaralóhelyeket (helyeket, ahová szívesen mennénk), melyeket ábécé sorrendben kérünk.
  • Használjunk memória játékot, mellyel különböző nyelvi struktúrákat gyakoroltatunk. Angol nyelven például: I’d love to travel to.../ I’m going to travel to...
  • Gyakoroljuk a present perfect kérdésfeltevést például: Have you ever been to Honduras?

2/ Hova menjünk?

A tanulók párban, A/B feladatlapokkal dolgoznak, melyek különböző információt tartalmaznak vonatmenetrenddel kapcsolatban. Közösen kell eldönteniük, ki hová fog utazni, anélkül, hogy egymás lapját megnéznék. Ez a feladat információ hiányra épül, életszerű, a tanulókat arra serkenti, hogy minél több kérdéssel segítsék egymást a közös döntésben.

Forrás: Peter Watcyn-Jones: Pairwork 1 (Penguin1997)

3/ A legjobb dolog nyáron

A feladatban a gyerekek a kérdésfeltevést gyakorolják úgy, hogy nem is jut eszükbe a nyelvtan.

A tanulók egy papírszeletre felírják a célnyelven azt a legjobb dolgot, ami jó lenne, ha megtörténne velük a nyáron. A tanár összegyűjti a lapokat, összekeveri őket, és újra szétosztja azokat. A gyerekek felállnak, és megkeresik azt a tanulót, akinek a kívánsága a kezükben van. A kívánságokat nem szabad felolvasni, hanem kérdésekkel kell kideríteni, ki a kívánság gazdája.

Ötletek, variációk:

  • A tanár felolvassa a tanulók kívánságait és a csoport kitalálja, kié a kívánság.
  • A tanulók több mondatot, kívánságot írhatnak / csak számokat írnak / igaz – hamis állításokat írnak.

4/ Nyári fotók nézegetése

Használjuk saját fotóinkat ehhez a feladathoz! Ezzel a feladattal valódi beszédhelyzetet teremthetünk, mert nem tudjuk, mi érdekli a gyerekeket, így igazán barátságos hangulat alakulhat ki tanár és diák között.

Tegyünk saját nyári fotóinkat a táblára. A tanulóknak 10 kérdést kell írniuk azzal a képpel kapcsolatban, amely számukra érdekes. Nagyobb csoport esetén a tanulók párban dolgoznak, majd kérdéseket tesznek fel a tanárnak és így derítik ki, ki látható a képen, hol történt a nyaralás, milyen esemény, történet kapcsolódik a képhez.

Ötletek, variációk:

  • A tanár a képekkel kapcsolatban szavakat, számokat is ír a táblára, a tanulók azokat párosítják a képekkel, ezek segíthetnek a kérdések feltevésében.
  • A következő alkalomra hozzanak a gyerekek képeket magukkal, és használjuk fel azokat az órán.

5/ Nyaralás Nagy-Britanniában

A tanulók párban, A/B feladatlapokkal dolgoznak, melyek különböző információt tartalmaznak. A feladatlapon azonos szöveget találnak a gyerekek, de mindkét szövegből más-más információ hiányzik. Olyan, amely a másik lapon megtalálható. Kezdő csoportokban ezt a feladatot páros diktálásként is használhatjuk. A tanulók egymásnak diktálják felváltva a hiányzó információt, így gyakorolják a helyes kiejtést, betűzést. Haladó csoportokban a hiányzó információt kérdezzék meg egymástól a gyerekek.

A feladat befejeztével a tanulók egymást kérdezhetik, illetve a megadott minta alapján saját fogalmazást készíthetnek nyári élményeikről.

Forrás: Peter Watcyn-Jones: Pairwork 1 (Penguin1997)

Fischer Júlia és Gorszkiné Síró Enikő

 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok