2025. augusztus 20.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Scherzinger Mária: Az önálló nyelvtanulóvá nevelés eszközei

2004. június 13.

"Akkor segítünk egy gyermeknek igazán, ha segítünk neki abban, hogy maga csinálhassa!" (Maria Montessori)

Ötleteim az autodidakta nyelvtanuláshoz:

  • Két vagy három nyelven gyűjtöm ua. a könyveket, videokazettákat, DVD-ket és újságokat
  • A tévézést megtervezem, programajánlót teszek közzé hetente
  • Újságot olvasunk és fordítunk havonta egyszer az újságolvasási órán
  • Az iskolai számonkérés alternatív módjaira ösztönzöm diákjaimat (szódolgozat helyett készítsenek rejtvényt, felelés helyett tolmácsolják az órán hallottakat vagy az adott szöveget, vállaljanak szorgalmi feladatokat)
  • (Nyelvi ínyenceknek ajánlom:) a magyar és a célnyelv szövegét egy időben vetjük össze
  • gyerekverseket, mondókákat, körjátékokat gyűjtök, melyeket már lefordítottak magyarra vagy tartalmuk hasonló, mert ezeket nem kell lefordítani

Vera F. Birkenbihl nálam bevált módszerei:

Hipotézis: "Kell lenni egy olyan útnak, amelyen járva úgy tanulunk meg egy idegen nyelvet, hogy kihasználjuk azokat a képességeinket, melyekkel anyanyelvünket sajátítottunk el." (Die Birkenbihl-Methode...13.old.)

  • A tanévet hanganyag-beszerzési akcióval kezdjük
  • Mappába rendezzük a verseket, mondókákat, melyeket a gyerekek illusztrálhatnak
  • Médiatárat alakítottam ki, így a diákok kikölcsönözhetik a könyveket, újságokat, videokazettákat, CD-ROM-okat, CD-ket
  • A tanulók bármikor és bárhonnan készülhetnek szorgalmi feladatokkal, ha előzőleg velem egyeztették elképzelésüket (így látott napvilágot a 7. osztályosok újsága, újságszerkesztői programmal beszerkesztve a magyar fordítások és a német újságcikkek egymás mellett olvashatóak)
  • Házi műfordítói- illetve tolmácsversenyre készítem fel egyénileg a diákokat
  • A Passwort: Deutschklub önképzőkörön egyénre szabott módszerekkel készítem fel a diákokat a középiskolai felvételi vizsgákra

Nyelvtanári hitvallásom szerint tévhit illetve rossz beidegződés, hogy az idegen nyelv tanulásakor:

  • sokat kell írni és olvasni
  • sokat kell nyelvtani szabályokat gyakorolni (drillezni)
  • sok memoritert kell bemagolni

Jó példaképekre van szüksége az idegen nyelvet tanulóknak, ezek lehetnek: mediák, utazás, egyéni motivációk és természetesen jó tanárok is, akik képesek katalizátorként közreműködni a tanítási-tanulási folyamatban.

Kívánom, hogy Önök legyenek diákjaik példaképei!

 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok