2025. augusztus 20.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Téglás Zsolt Gábor, M.A.: A Kulturelemente im Sprachunterricht című előadás magyar nyelvű összefoglalója

2004. június 10.

Miskolci Egyetem Comenius Tanítóképző Főiskolai Kar Árvay József Gyakorló Általános Iskolája, Sárospatak

Johann Amos Comenius, a híres pedagógus, aki 1650-1654 élt Sárospatakon, már a XII. században, így vélekedett az idegen nyelvek tanításáról "A látható világ" (Orbis pictus) c. munkájában: "Az idegen nyelvet motiváltan és játékosan kell a diákoknak okítani."

Ezen nézetéről egy másik, szintén Sárospatakon írt művében, az "Iskola, mint játékszín" (Schola ludus) c. munkájában éppúgy tanúbizonyságot adott. Akkoriban ugyan még a latin nyelv jelentette a legfőbb idegen nyelvet, de Comenius idegennyelv-oktatásról alkotott alapelvei sok tekintetben máig is érvényesek.

Munkámban szeretnék rámutatni a kulturális elemek fontosságára és az általuk indukált motivációs hatásra az iskolai idegennyelv-tanításban.

Az előadásom az alábbi témakörökre tagolódik:

  1. A nyelvoktatás célja
  2. A játék és a motiváció szerepe a nyelvtanulásban
  3. Mondókák, versek, mesék
  4. Dalok
  5. Szerep- és színjáték
  6. Nemzetközi konyha
  7. Média a nyelvoktatásban (számítógép, videó, DVD)
  8. Népek táncai
  9. Interkulturális teadélután
  10. Képregény készítése
  11. Levelezőpartner, kapcsolattartás
  12. Külföldi utazás
  1. A nyelvoktatás célja
    A nyelvtanítás-tanulás legfontosabb célja: a sikeres kommunikáció az idegen nyelven.
    Ezt a célt pedig akkor lehet igazán hatékonyan elérni, ha a nyelvet megszerettetjük a gyerekekkel.
  2. A játék és a motiváció szerepe a nyelvtanulásban
    Az általános iskolás gyerekek életkori sajátosságainak megfelelően kell tanítani az idegen nyelvet, mint minden más tantárgyat is. Ennek pedig legfőbb alappillére a játék, melyet tanulási célokra kell felhasználnunk. Azaz a sikeres oktatás alapja a tanuló megfelelő motiváltsága a tantárgy iránt. Az érdeklődés és a kíváncsiság felkeltésével, egy jókedvű órán, sokkal gyorsabban és hatékonyabban sajátítják el az új anyagot a diákok.
  3. Mondókák, versek, mesék
    Számos idegen nyelvű irodalmi alkotás létezik, melyek megismertetésével egyszerre több pedagógiai feladatot is megvalósíthatunk. Ezek amellett, hogy kulturális értékeket hordoznak, új grammatikai, lexikai ismereteket is megtanítanak a diákoknak. Segítségükkel élményt nyújtó tartalommal tölthetjük meg az olykor száraznak tűnő nyelvtani ismereteket. Pár példa után írassunk a gyerekekkel saját mondókát, egyszerűbb versikét, találjanak ki csoportosan, mondatláncszerűen vicces történetet avagy mesét! A rímek keresése jókedvre deríti az osztályt.
  4. Dalok
    A dalszövegek a dallam segítségével könnyen megtanulhatók a gyerekek számára. Új szavak tanításánál, nyelvtani szabályok gyakorlásánál, kiejtés tökéletesítésénél, de még számos más területen is kiválóan alkalmasak a különféle nép- vagy popdalok. Az aktuális ünnepi dalok (karácsony, születésnap, stb.) kimondottan kedveltek a gyerekek körében.
  5. Szerep- és színjáték
    A megismert meséket, de a hétköznapi helyzeteket is szívesen adják elő a gyerekek a szituációs játékokban, mert természetesen minden gyerek szeret szerepelni!
  6. Nemzetközi konyha
    Ha az ételek, gyümölcsök, fűszerek tanításánál csak fordítási feladatként alkalmazunk egy receptet, akkor a tanulók minden érdeklődésüket elveszthetik a témával kapcsolatban. Hirdessünk szakácsversenyt és a gyakorlatban "kotyvasztva" számunkra is érdekesebb lesz az alapanyagok nevét megtanítanunk!
  7. Média a nyelvoktatásban
    Nézzünk ifjúsági tárgyú idegen nyelvű filmet a gyerekekkel!
    A számítógép, Internet, videó és DVD számtalan variációs lehetőséget nyújt a nyelvoktatásra.
  8. Népek táncai
    Testrészek, mozdulatok, irányok megtanítására kiváltképp alkalmas folyamat.
    A gyerekek észrevétlenül, játszva sajátítják el az elöljárószavakat, mellékneveket, stb. a tánc tanítása és gyakorlása közben.
  9. Interkulturális teadélután
    Meghívó- és plakátkészítés, zene, tánc…egy újabb alkalom a gyakorlásra.
    A kötöttebb, délelőtti órakeret után jól jön egy kis délutáni lazítás. Természetesen e programban is elrejtjük a nyelvtanítás-tanulás elemeit.
  10. Képregény készítése
    A gyerekek különféle élményekhez (mese, történet, stb.) rajzokat készítenek. Játékos feladat alkalmával a rajzokhoz egyszerű, vicces, idegen nyelvű szöveget írnak. Az elkészült munkákból akár kiállítást is szervezhetünk.
  11. Levelezőpartner, kapcsolattartás
    A nyelvtanulásnak egy érdekes, változatos formája a levelezés. Az idegen kultúrát és nyelvet leginkább anyanyelvi partnerekkel történő kapcsolattartás során ismerhetjük meg igazán.
  12. Külföldi utazás
    Minden gyerek nagy álma külföldre utazni. Keressünk támogatókat, figyeljük a pályázati lehetőségeket.

Manapság szerencsére egyre többen felismerik a motiváció fontosságát a nyelvoktatásban. Próbáljunk egy kis színt vinni az idegen nyelvi órák felépítésébe és a várva várt siker nem marad el. Előadásommal néhány ötletet és irányvonalat szeretnék mutatni kollégáimnak, amely csupán csak része a nyelvtanításban rejlő számtalan motivációs lehetőségnek.

 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok