Miskolci Egyetem Comenius Tanítóképző Főiskolai Kar Árvay József Gyakorló Általános Iskolája, Sárospatak
Johann Amos Comenius, a híres pedagógus, aki 1650-1654 élt Sárospatakon, már a XII. században, így vélekedett az idegen nyelvek tanításáról "A látható világ" (Orbis pictus) c. munkájában: "Az idegen nyelvet motiváltan és játékosan kell a diákoknak okítani."
Ezen nézetéről egy másik, szintén Sárospatakon írt művében, az "Iskola, mint játékszín" (Schola ludus) c. munkájában éppúgy tanúbizonyságot adott. Akkoriban ugyan még a latin nyelv jelentette a legfőbb idegen nyelvet, de Comenius idegennyelv-oktatásról alkotott alapelvei sok tekintetben máig is érvényesek.
Munkámban szeretnék rámutatni a kulturális elemek fontosságára és az általuk indukált motivációs hatásra az iskolai idegennyelv-tanításban.
Az előadásom az alábbi témakörökre tagolódik:
- A nyelvoktatás célja
- A játék és a motiváció szerepe a nyelvtanulásban
- Mondókák, versek, mesék
- Dalok
- Szerep- és színjáték
- Nemzetközi konyha
- Média a nyelvoktatásban (számítógép, videó, DVD)
- Népek táncai
- Interkulturális teadélután
- Képregény készítése
- Levelezőpartner, kapcsolattartás
- Külföldi utazás
-
A nyelvoktatás célja
A nyelvtanítás-tanulás legfontosabb célja: a sikeres kommunikáció az idegen nyelven.
Ezt a célt pedig akkor lehet igazán hatékonyan elérni, ha a nyelvet megszerettetjük a gyerekekkel.
-
A játék és a motiváció szerepe a nyelvtanulásban
Az általános iskolás gyerekek életkori sajátosságainak megfelelően kell tanítani az idegen nyelvet, mint minden más tantárgyat is. Ennek pedig legfőbb alappillére a játék, melyet tanulási célokra kell felhasználnunk. Azaz a sikeres oktatás alapja a tanuló megfelelő motiváltsága a tantárgy iránt. Az érdeklődés és a kíváncsiság felkeltésével, egy jókedvű órán, sokkal gyorsabban és hatékonyabban sajátítják el az új anyagot a diákok.
-
Mondókák, versek, mesék
Számos idegen nyelvű irodalmi alkotás létezik, melyek megismertetésével egyszerre több pedagógiai feladatot is megvalósíthatunk. Ezek amellett, hogy kulturális értékeket hordoznak, új grammatikai, lexikai ismereteket is megtanítanak a diákoknak. Segítségükkel élményt nyújtó tartalommal tölthetjük meg az olykor száraznak tűnő nyelvtani ismereteket. Pár példa után írassunk a gyerekekkel saját mondókát, egyszerűbb versikét, találjanak ki csoportosan, mondatláncszerűen vicces történetet avagy mesét! A rímek keresése jókedvre deríti az osztályt.
- Dalok
A dalszövegek a dallam segítségével könnyen megtanulhatók a gyerekek számára. Új szavak tanításánál, nyelvtani szabályok gyakorlásánál, kiejtés tökéletesítésénél, de még számos más területen is kiválóan alkalmasak a különféle nép- vagy popdalok. Az aktuális ünnepi dalok (karácsony, születésnap, stb.) kimondottan kedveltek a gyerekek körében.
-
Szerep- és színjáték
A megismert meséket, de a hétköznapi helyzeteket is szívesen adják elő a gyerekek a szituációs játékokban, mert természetesen minden gyerek szeret szerepelni!
-
Nemzetközi konyha
Ha az ételek, gyümölcsök, fűszerek tanításánál csak fordítási feladatként alkalmazunk egy receptet, akkor a tanulók minden érdeklődésüket elveszthetik a témával kapcsolatban. Hirdessünk szakácsversenyt és a gyakorlatban "kotyvasztva" számunkra is érdekesebb lesz az alapanyagok nevét megtanítanunk!
-
Média a nyelvoktatásban
Nézzünk ifjúsági tárgyú idegen nyelvű filmet a gyerekekkel!
A számítógép, Internet, videó és DVD számtalan variációs lehetőséget nyújt a nyelvoktatásra.
-
Népek táncai
Testrészek, mozdulatok, irányok megtanítására kiváltképp alkalmas folyamat.
A gyerekek észrevétlenül, játszva sajátítják el az elöljárószavakat, mellékneveket, stb. a tánc tanítása és gyakorlása közben.
-
Interkulturális teadélután
Meghívó- és plakátkészítés, zene, tánc…egy újabb alkalom a gyakorlásra.
A kötöttebb, délelőtti órakeret után jól jön egy kis délutáni lazítás. Természetesen e programban is elrejtjük a nyelvtanítás-tanulás elemeit.
-
Képregény készítése
A gyerekek különféle élményekhez (mese, történet, stb.) rajzokat készítenek. Játékos feladat alkalmával a rajzokhoz egyszerű, vicces, idegen nyelvű szöveget írnak. Az elkészült munkákból akár kiállítást is szervezhetünk.
-
Levelezőpartner, kapcsolattartás
A nyelvtanulásnak egy érdekes, változatos formája a levelezés. Az idegen kultúrát és nyelvet leginkább anyanyelvi partnerekkel történő kapcsolattartás során ismerhetjük meg igazán.
-
Külföldi utazás
Minden gyerek nagy álma külföldre utazni. Keressünk támogatókat, figyeljük a pályázati lehetőségeket.
Manapság szerencsére egyre többen felismerik a motiváció fontosságát a nyelvoktatásban. Próbáljunk egy kis színt vinni az idegen nyelvi órák felépítésébe és a várva várt siker nem marad el. Előadásommal néhány ötletet és irányvonalat szeretnék mutatni kollégáimnak, amely csupán csak része a nyelvtanításban rejlő számtalan motivációs lehetőségnek.