Mátrai Rita1, Kosztyán Zsolt Tibor2, Sikné dr. Lányi Cecília3
1Hallgató, Képfeldolgozás és Neuroszámítógépek Tanszék, Szín és Multimédia Laboratórium, Veszprémi Egyetem
2Ph.D Hallgató, Szervezési és Vezetési Tanszék, Veszprémi Egyetem
3Egyetemi docens, Képfeldolgozás és Neuroszámítógépek Tanszék, Szín és Multimédia Laboratórium, Veszprémi Egyetem
Hazánkban minden negyedik gyerek olvasási zavarokkal küzd. [2] Ennek számos oka lehet: látás- vagy hallássérülés, beszédmotoros vagy nyelvi hiányosságok, téri tájékozódási zavarok, emlékezeti gyengeség, alaktagolási gyengeség, dekoncentráltság, motivációs zavarok, esetleg a szülők olvasáshoz való viszonya. [1]
Az általunk kifejlesztett program a – főleg diszlexiás – gyerekek betűkkel, szavakkal és egyáltalán az olvasással való megbarátkozását segíti elő. Az elkészített szoftver külső fájlok segítségével, programozás nélkül is könnyedén bővíthető. Ezek az állományok meghatározott könyvtárszervezésben tárolják a különböző – szövegeket, állóképeket, mozgóképeket és hangokat tartalmazó – feladatlapokat, valamint a gyermekek eredményeit tároló szöveges fájlokat. A pedagógusok ezeket az állományokat tetszőlegesen bővíthetik, módosíthatják, így speciális igényeknek megfelelő feladatlapokat állíthatnak össze. A bővíthetőség további előnye, hogy mindenféle programozás nélkül könnyedén átírhatjuk idegen nyelvekre a szoftvert. A programnak már elkészült egy német és egy angol nyelvű változata, jelenleg pedig készülőben van egy francia és egy olasz nyelvű változat is.
A szoftverben számos különböző részképességeket fejlesztő feladat található. Az első a Képvarázs, ahol a gyermekeknek egy képet kell rajzolniuk a képernyő alján található utasításoknak megfelelően. Az egyes utasítások leírják, merre és mennyit kell lépni. (B=balra, J=jobbra, F=Fel, L=le, stb. lp, pedig azt jelenti, hogy lépj rajzolás nélkül). E játékos feladat fejleszti a gyerek téri tájékozódását, a figyelmi funkciókat, az olvasáshoz és íráshoz elengedhetetlenül szükséges iránykövetést, illetve a monotóniatűrést. Ez utóbbi azért fontos, mert az olvasás és írás tanulása meglehetősen monoton feladat. A gyermek türelmét pedig játékos formában lehet hatékonyan fejleszteni.
A Megértetted? feladat címe is sejteti, hogy ez az értő olvasást gyakoroltatja. A tanulónak adott idő alatt kell elolvasnia egy-egy szót, illetve egy egész sort. A szavakat, illetve a sorokat a számítógép egymás után jeleníti meg, illetve tünteti el. Sikerélményt ad még a lassan olvasó gyermek számára is, mivel beállítható, hogy hány másodpercenként jelenítsen meg / tüntessen el egy-egy szót vagy sort a gép, és a gyermek örül, hogy a maga lassúságával is képes volt adott idő alatt elolvasni a szavakat. Fejleszti az összeolvasási készséget, ugyanakkor a gyermeket ösztönzi arra, hogy folyamatosan olvasson, kövesse az olvasmányt. Eközben irányítja a szemmozgást, és segít abban, hogy a gyermek ne ugyanarra a sorra ugorjon vissza, illetve ne hagyjon ki egy sort olvasás közben.
Szintén az összeolvasást, illetve a szóolvasási készséget gyakoroltatja a Szófejtörő feladat. Itt előre megadott szavakat kell megkeresnie a tanulónak a “szódzsungelban”, ahol előfordulnak a keresendő szavakhoz – optikailag, fonetikailag, illetve tartalmilag – hasonlók is. Ezeket a gyermeknek meg kell különböztetnie egymástól, így a figyelmi funkciók mellett a pontos olvasást, illetve a megfigyelőkészséget is fejleszti a feladat.
A Sorrendben a gyermeknek összekeveredett mondatokat kell sorrendbe raknia képek segítségével. A gyermeket ösztönzi arra, hogy egy-egy mondatot többször is elolvasson, mégpedig úgy, hogy meg is érti a tartalmát. Az összeolvasási készség mellett a szövegértést is fejleszti a feladat.
A legkisebbek számára készült a Párosítás, ahol az azonos képeket kell összepárosítani. A képeken több apró részletet is meg kell figyelni, ezáltal a gyermek megfigyelőkészsége fejlődik. A pontosság igen fontos szerepet játszik a betűk olvasásának, írásának elsajátításában is. A képek Kovács Györgyné feladatlapjaiból valók. A képek eredetileg fekete-fehérek voltak; magunk szkenneltük be és színeztük ki őket.
Kicsit nehezebb feladat az Ellentétek összepárosítása. A feladat végén az ellentétpárok szöveges formában is megjelennek. Ezeket a gyerekeknek el kell olvasniuk.
Az értő olvasáshoz szükséges a gazdag szókincs. A szókincs fejlesztésére íródott Szólások/foglalkozások játék, ahol a képekhez szöveget kell párosítani. A feladatlapokon a gyermek szólásokkal, foglalkozásokkal valamint régi mesterségekkel ismerkedhet meg.
A programba beépített értelmező szótár nagy segítséget nyújthat a szólások-foglalkozások feladatlapjainak megoldásához. Megtalálhatóak benne a szólások magyarázatai és a kevésbé ismert foglalkozások rövid leírásai, valamint egy kép, ami segíti az adott szó, kifejezés megértését. A szótár a DysLearning elindítása nélkül, önmagában is használható. Természetesen lehet benne keresni szavakat, illetve kifejezéseket.
A térképes feladat a téri tájékozódás fejlesztésére használható. Ebben a menüpontban négy feladat található. Az elsőben egy megadott helyre kell elnavigálnunk a bábuval, vagy a hajóval. A második feladatban egy kis képrészlet jelenik meg a képernyő jobb alsó sarkában. Ezt kell a térképen megkeresni, és az egérrel a képrészletet a megfelelő helyre ráhúzni. A harmadik feladatban a feltett kérdések alapján ki kell választanunk a térképen a megfelelő helyiséget. A negyedik feladatban az összekevert képrészleteket kell megfelelő sorrendbe rakni.
Diszlexiás gyermekek problémáinak kezelésére már korábban is készültek programok. Olyanra azonban, ami bővíthető, még nem nagyon volt példa. Sok lelkes pedagógusnak szüksége van arra, hogy speciális igényeknek megfelelő gyakorlóanyagot állíthasson össze. A külső adatbázis segítségével mindez könnyen megvalósítható.
A program tesztelése során használhatósági és hatékonysági vizsgálatot végeztünk, ezeket az eredményeket statisztikai szempontból is kiértékeltük. A programot több fejlesztő pedagógussal is véleményeztettük, akik 6-14 éves különböző fokú olvasászavarban szenvedő gyerekekkel foglalkoznak. Az elkészült multimédiás alkalmazást több iskolában is külön-, illetve fejlesztő órák keretében nagy örömmel használják.
Tervezzük egy francia és egy olasz nyelvű változat mellett egy olyan tanári modul elkészítését, amellyel az új feladatlapok összeállítása és az adatbázis bővítése, módosítása még egyszerűbbé válik.
Irodalom
[1] Meixner Ildikó: Útmutató az olvasó- és feladatlapok használatához, Tankönyvkiadó, Budapest, 1978
[2] FigyelőNet: Írás- és olvasászavar – karrier kizárva?
http://fn.netrix.hu/cikk.php?id=24&cid=61915
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022