2025. szeptember 10.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

A JÓ GYAKORLAT ÁLTALÁNOS ISKOLAI IDEGEN NYELVI KONFERENCIA ELŐADÁSAINAK RÖVID ÖSSZEFOGLALÓJA

2004. április 28.
2004. MÁJUS 15.
Budapest, Városmajori Gimnázium


Balogh Istvánné
Eötvös József Ált. Iskola
Vásárosnamény

Kátay Ákos
ITE Kft.
Budapest

A Multicenter angol nyelvű oktató programjának tanórai felhasználása
A Vásárosnaményben lévő Multicenter oktató programját 2000 januárjától órarend szerint használjuk az általános iskolában. Az előadásban bemutatom magát a programot, elmondom az eddig szerzett tapasztalatokat és vázolnám a benn rejlő egyéb lehetőségeket.

***********************************************************

Bedő Andrea
Kertvárosi Ált. Iskola
Zalaegerszeg

Az Internet használata az angol nyelvoktatásban
A zalaegerszegi Eötvös József Általános Iskola egyike az Európai Innovatív Iskolahálózatba került általános iskolának. Az idei évben két nemzetközi projektben is részt vettünk, a tapasztalatainkat és az angoloktatás azon módszereit szeretném bemutatni, amit az Internet biztosít a nyelvet oktatók számára. Szeretném hangsúlyozni a könnyű használatot, és konkrét ötleteket adok az angoltanároknak, amit a konferencia után ki tud próbálni iskolájában.

***********************************************************

Boldizsár Boglárka
Nyugat-Magyarországi Egyetem
Apáczai Cs. J. Tanítóképző Főiskola
Győr

The influence of mother tongue speech perception on foreign language learning
The presentation discusses the underlying reasons why language learning can be difficult for some pupils of Hungarian who have certain disorders in speech perception (and comprehension). It also examines the connection between the functioning of these processes in the mother tongue and in the foreign language. Finally, it aims to give some advice to language teachers on how to develop speech perceptive processes effectively (directly and indirectly).

***********************************************************

Boócz-Barna Katalin dr.
ELTE Germanisztikai Intézet Német Szakdidaktika
Budapest

A tanári nyelv és a tanulói nyelvhasználat kölcsönhatása
Előadásom témája a tanórai nyelvhasználat két alapvető kérdése: Hogyan lehet a tanuló meglévő kommunikatív kompetenciáját felhasználni arra, hogy ösztönözzük az idegen nyelv használatára, kedvet ébresszünk benne az idegen nyelvi kommunikációhoz? Hogyan illeszkedjen a tanári nyelv és a nyelvi magatartás a tanulói nyelvhasználathoz? Az előadás gyakorlati alapját saját kutatásaim képezik, melyeket a tanórai nyelvváltás vizsgálata terén végeztem. Magállapításaimat, javaslataimat konkrét órarészletekkel támasztom alá. A jelen előadásban arra koncentrálok, hogyan lehet a tanulót megerősíteni abban, hogy a tanórai interakcióban részt vegyen, illetve bekapcsolódjon.

***********************************************************

Carol Read
teacher, teacher trainer, educational consultant and writer
Madrid

Content, Culture and Multiple Intelligences
This session explores how the integration of content, culture and multiple intelligences provides wonderful opportunities for developing young childrens language skills. Through the inclusion of real content combined with elements from traditional childrens culture, such as storytelling, songs, action rhymes and games, children use language in ways which are purposeful and creative and which develop their confidence and self-esteem.

***********************************************************

Catherine Chamfrault
Alternatív Közgazdasági Gimnázium
Budapest

Mise en pratique Coccinelle: dune lecon
Latelier a pour objectif la découverte de Coccinelle, méthode de français pour les enfants de 8 a 11 ans. La mise en pratique dune lecon - la fiche 1 de lunité 3 construite autour de la fable de la Fontaine Le boeuf et la grenouille - me permettra de mettre laccent sur des aspects essentiels de lenseignement des langues:
  • La gestion du quoditien de la classe : organisation de lespace, consignes et langues de lécole, variété des activités au cours dune séance etc.
  • Les démarches et pratiques de classe : découverte et apprentissage ludique, sensibilisation a une autre culture etc.
Je demanderai pour cette séance une participation active du public!

***********************************************************

David Cronin
Nyugat-Magyarországi Egyetem
Apáczai Cs. J. Tanítóképző Főiskola
Győr

Dictation: New ways = New results
Dictation is considered rather old fashioned these days - far too teacher centred - and is rare in the English classroom nowadays. However, dictation is a useful and flexible tool to engage students in utilising skills both macro (e.g. listening) and micro (e.g. spelling). This is a practical guide to activities used in a wide variety of situations for a whole class to be active simultaneously.

***********************************************************

Csenger Lajosné
Nyugat-Magyarországi Egyetem
Gyakorló Általános Iskola
Győr

Gyermekközpontú szöveges értékelés az alsó tagozatos nyelvoktatásban
A közoktatási törvény módosítása értelmében az alsó tagozatos tanulók érdemjegyek és osztályzatok helyett szöveges értékelést kaphatnak. Az értékelésnek e módja sokkal teljesebb képet nyújt a tanulók egyéni fejlődési üteméről pedagógusnak, gyereknek, szülőnek egyaránt. A műhelyfoglalkozás résztvevői egy olyan gyakorlati példát ismerhetnek meg, mely az alsós mérési-értékelési rendszer kialakítását segítheti.

***********************************************************

Csernoch Mária
Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnázium
Debrecen

Lets Play English és Manager bemutatása
Két programot szeretnék bemutatni, amelyek közül az egyik, a Lets Play English, egy nyelvi játékok gyűjteménye, míg a Manager a Lets Play English szöveg- és hangfájljainak kezelője.
A Lets Play English-t olyan kisiskolásoknak ajánljuk, akik kezdő angol tanulók, míg a Manager a tanároknak és a szülőknek szóló program, amely alkalmas arra, hogy a Lets Play English szöveg- és hanganyagát hozzáigazítsa a gyerekek érdeklődési köréhez, esetleg problémás, több gyakorlást igénylő területekhez. A Lets Play English különböző nehézségű játékok segítségével gyakoroltatja a betűzést, a mondatszerkesztést, olyan kifejezéseket használva, amelyekkel egy alsós gyerek naponta találkozik iskolai munkája során, illetve szabadidejében. A program tartalmaz még demonstrációs, illetve játékszabály leíró részeket is, mindazoknak, akik iskolai keretek között nem tanulnak angolt, biztosítva ezzel, hogy a játékokban felhasznált szavak, kifejezések jelentésével is megismerkedjenek a gyerekek.

***********************************************************

Faragó Lívia
Áldás Utcai Ált. Iskola
Budapest

Starting English from the 1st Grade: a holistic approach
This presentation aims to consider what makes language learning whole for children and introduces one possible way of putting theory to practice.
The sessions is to highlight in what ways early language learning can contribute to the learners cognitive, language and social development, as well as their visual and verbal communication skills and creativity by introducing an integrated art and language teaching programme.
The presentation will be supported by slides and video recordings.

***********************************************************

Fekőné Kardos Judit
Kazinczy F. Ált. és Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola
Miskolc

A célnyelvi kultúra tanítása a két tanítási nyelvű iskolák 5. osztályában
A két tanítási nyelvű osztályokban három tantárgyat kell idegen nyelven tanítani. Ezek közül egy lehet a célnyelvi kultúra tanítása. Hogyan vezettük be a kultúra tanítását az 5. osztályban? Milyen témákat terveztünk és valósítottunk meg? Mik az előnyei a tantárgy oktatásának? A tanulók hogyan viszonyulnak a tantárgyhoz? Milyen módszerekkel motiváljuk tanítványainkat autentikus anyagok használatára? Az előadás a fenti kérdésekre ad választ, s hívja meg a résztvevőket a téma megbeszélésére.

***********************************************************

Fiedler Judit
Tarjáni Magyar-Német Kéttannyelvű Ált. Iskola és Művészeti Alapiskola
Szeged

Wie gehe ich mit Kunstgeschichte um? Die Renaissance
Spielerische Aufgaben mit Bildern, wodurch die Schüler/innen nicht nur ihren Wortschatz erweitern, und die Sprache üben können, sondern sie werden unbemerkt neue Informationen über einer menschenzentrischen Kunstepoche (Renaissance) erlernen.
Die bearbeitenden Aufgaben geben den Teilnehmer/innen mehr Mut dazu, auch in den DaF-Unterrichten mit Kunstwerken (vom Gebiet Malerei, Bildhauerei, Architektur) zu arbeiten, die die Kinder auf die Werte des kulturellen Lebens anderer Länder aufmerksam machen können.
Die hier empfohlenen Themenbereiche -paralell mit den Materialien anderer Unterrichte- bearbeitend kann man die Integration zwischen Schulfächern besser verwirklichen.

***********************************************************

Fischer Júlia
Váci Utcai Ének-Zenei Ált. Isk.
Budapest

Gorszkiné Síró Enikő
Csányi László Ált. Isk.
Keszthely

Hooray, its a holi-day!
The summer holiday begins in a months time. Lets make the most of it. This workshop aims to provide practical ideas for the last lessons of the year. We offer activities which focus on all four skills and which are useful for practicing and revising what has been learnt throughout the school year.

***********************************************************

Liksay Mária
Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Budapest

Garics Erika
ELTE Német Tanszék
Budapest

Gedichte im Deutschunterricht
Fragen die in der Werkstatt gestellt und gemeinsam beantwortet werden: Warum eignet sich diese Textsorte zum Einsatz im modernen kommunikations- und handlungsorientierten Unterricht? Mit was für welchen Gedichten kann man am erfolgreichsten arbeiten? In Form von Unterrichtssimulierungen werden einige Gedichte für 8-16 jährige Schüler gemeinsam mit den Teilnehmern aufgearbeitet. Die simulierten Unterrichtseinheiten werden auch ausgewertet.

***********************************************************

H. Szabó Sára
Kaposvári Egyetem Csokonai Pedagógiai Kar
Kaposvár

Kalózné Pápa Ágnes Dr.
Kaposvári Egyetem Gyakorló Általános Iskola
Kaposvár

A francia nyelv iránti érdeklődés és motiváció felkeltése az óvódás és kisiskolás korban A kisiskoláskori korosztályt megfigyelő pedagógiai gyakorlat előtt városunk nagycsoportos óvodásainak francia játszóházat tartanak hallgatóink a francia nyelv iránti érdeklődés fokozására, azzal a távlati céllal, hogy kedvet csináljanak városunkban a francia nyelv tanulásához. A játszóházi foglalkozások megkezdése előtt felkészítjük hallgatóinkat az óvodai nagycsoportos korosztály életkori sajátosságai által sugalmazott sajátos pedagógiai módszerek megismerésére és alkalmazására. Ennek értelmében a motiváció felkeltésének eszközeit sajátos, de a kisiskoláskort megelőző korosztály közegében szükséges alkalmazniuk. Természetesen, az óvodáskori didaktikai és életkori sajátosságok ismerete alapján kerül sor a francia játékházi foglalkozások megkezdésére, mivel a foglalkozások sikere a megfelelő gyermekközönség tetszésének elnyerésétől függ. Ez a gyermeki tetszés és a francia nyelven való játék öröme a kezdeti motivációt jelenti, de a foglalkozások didaktikai célja egy távlati motiváció kialakítása, amely a francia nyelv iskolai tanulását eredményezi.
Ez a motiváció nemcsak az iskolát hamarosan megkezdő jövőbeli kisiskolásnak, hanem a szüleinek is kell, hogy szóljon, mivel a gyermeket az első osztályba a szülő íratja be. Tehát a szülő dönt gyermeke első idegen nyelv választásáról.
Ez a francia nyelvi játszóházi élmény segíti a jövendő I. osztályosokat illetve szüleiket az idegen nyelvtanulás irányának megválasztásában. Általában, a játszóházban francia nyelven daloló, játszó gyerekek a francia nyelvet szokták választani jövőbeli megtanulandó idegen nyelvként az általános iskolában, ahol további örömet találnak a francia nyelv tanulásában.

***********************************************************

Helen Sherwin
Nyugat-Magyarországi Egyetem
Apáczai Cs. J. Tanítóképző Főiskola
Idegen Nyelvi és Irodalmi Tanszék
Győr

How to write your own grammar rhymes, chants and raps
This session aims to help teachers write their own grammar rhymes, chants or raps by answering these questions
What is a rhyme, a chant, a rap?
How can I exploit a rhyme? A chant?
Why are they effective tools in the classroom?
How can I write a rap?

***********************************************************

Inczéné Lazarevics Katalin
Eszterházy Károly Főiskola
Nyelvészti Tanszék
Eger

Teaching Culture through Songs and Rhymes
In my workshop, I would like to show a slice of British (English, Scottish and Irish) culutre as represented in folk songs, childrens rhymes, toungue twisters and proverbs. Besides popular ones I would like to share and teach some less known but beautiful or humorous pieces that can be used in the classroom for any level or age group.

***********************************************************

Jordanidisz Ágnes
Bormenissza Péter Gimnázium és Alapfokú Művészeti és Ált. Iskola
Budapest

The role of speech perception in language learning
Speech perception is a crucial factor in mother tongue acquisition and in foreign language learning; in verbal comprehension as well as in literacy. The lectures aim is to present the role of speech perception in young learners first and second language reading/writing achievement as well as indicate a possible direction of the implementation of research results in language classes.

***********************************************************

Juhász Gábor
Szabolcs Vezér Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Pusztaszabolcs

Van-e szükség Európai Uniós nyelvstratégiára? A nyelvoktatási módszerek fejlődése
Előadásomban áttekintem, hogy milyen irányelveket fogalmaznak meg az Európai Unió oktatáshoz kapcsolódó dokumentumai a nyelvoktatással, illetve a nyelvoktatási módszerekkel kapcsolatban. Összefoglalom a kommunikatív nyelvoktatási módszer ismérveit: nyelvfelfogását, céljait, tevékenységi formáit és koncepcióját. Bemutatom a projekt módszert és ezen belül egy konkrét projektmunkát a "Picasso projektet".

***********************************************************

Kis Gabriella
Janikovszky Éva Művészeti Ált. Iskola
Budapest

Kis Katalin
Janikovszky Éva Művészeti Ált. Iskola
Budapest

Art in English: how to motivate children using work of art
After a brief introduction participants will have an opportunity to take part in a small Art in English lesson. This way they may experience how to use work of art (paintings, statues, music etc.) in the English lesson as a way of motivation. Finally, we discuss the lesson, answer questions and share useful ideas on the topic.

***********************************************************

Kiss Csilla
Tessedik Sámuel Főiskola
Békéscsaba

Developing a foreign language aptitude for young language learners
The talk aims to describe the process and the outcome of the development of a foreign language aptitude test for 12-year-old learners of foreign languages. The test is partly in Hungarian, partly in nonsense language, therefore it is suitable for learners of any foreign language. It is able to assist schools to tailor teaching methods to the learners learning styles.

***********************************************************

Kuti Zsuzsa
Oktatási Minisztérium
Budapest

Miből tanítsak?
A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában
Milyen legyen az a taneszköz, mely legjobban megfelel a 6-10 éves korosztály nyelvtanításának? Milyen feltételeknek feleljen meg a kiválasztott taneszköz? Hogyan használjuk fel hatékonyan a mindennapos gyakorlatban? Hogyan adaptáljuk tanulócsoportunkhoz a meglévő taneszközt? Milyen taneszközök állnak rendelkezésre a nyelvkönyvön kívül a kisiskolások nyelvtanításához? Előadásomban ezekre a kérdésekre és a taneszköz-választás dilemmáira keresek választ.

***********************************************************

Lőrincz Ildikó
Nyugat-Magyarországi Egyetem
Apáczai Cs. J. Tanítóképző Főiskola
Győr

A nyelvi fogékonyság és a tudatos nyelvszemlélet fejlesztése
A nyelvi tudatosság az egyén érzékenysége a nyelv és a nyelvek természetére. A bemutatandó eljárás célja a nyelvi jelenségek tudatosítása, megfigyelő, elemző hipotézis-alkotó stratégiák kialakítása, valamint a nyelvekkel és a nyelvvel kapcsolatos tanulói attitűdök fejlesztése A gyermekek különböző, a nyelv rendszer- és társadalmi jellegével kapcsolatos jelenségeket elemeznek induktív eljárás keretében, majd megfigyeléseiket megfogalmazzák. Az előadás konkrét példákkal szemlélteti a módszertani, pszicholongvisztikai elveket.

***********************************************************

Márkusné Hardi Gabriella
Fekete István Ált. Iskola
Mosonmagyaróvár

Komplex német országismereti program megvalósítása a felső tagozaton
Német tagozatos iskola révén kiemelt helyet foglalnak el intézményünkben az idegen nyelvi rendezvények. Iskolai vetélkedők, idegen nyelvi fesztiválok, szakmai bemutatók, ausztriai nyelvgyakorlat, CERNET partnerkapcsolat, iskolaújság nyelvi rovata, megyeszerte egyedülálló német országismereti csapatverseny meghirdetése és sikeres lebonyolítása, szakcikkek publikálása, térségi továbbképzések szervezése, szakmai műhely szerepének felvállalása, pályázatok írása és kiadványok létrehozása szerepelnek az innovatív szellemű idegen nyelvi munkaközösség programjai között. Az évek óta sikeresen zajló programok nem csak innovatív kezdeményezések és az integrált képességfejlesztés eszközei, hanem a célnyelv mielőbb eszközként való használatának ösztönző módszerei. Előadásomban erről tartok tájékoztatást.

***********************************************************
Pappné Kuster Klára
Petz Lajos Egészségügyi Középiskola
Győr

From reciting rhymes to successful problem solving in English classes
I would like to present how knowledge of English of primary school children can be developed step by step with the help of different froms of intelligence and also with practising the linguistic skills. I will give examples for successful language learning through communication, creative activities and problem solving based on logical thinking. I will present plans of English lessons with cross-curricular aspects, taking the Euroepan dimension in education into consideration.

***********************************************************

Poór Zoltán
Veszprémi Egyetem Tanárképző Kar
Angol Nyelv és Irodalom Tanszék
Veszprém

Poór Zsuzsánna
Rózsa Úti Ált. Iskola
Veszprém

Stars on the web

This workshop intends to introduce the content and methodology of a project run in the framework of the activities of the European Centre of Morden Languiages. The coordinators and participating teachers from nearly 30 member states of the Council of Europe invited 8-10-year-old children to contribute to a story on the Internet. The project offered a chance for cross-cultural communication for children living in various countires. The methods teachers used when working with children, integrated activities typical for Communicative, Natural and Humanistic Approaches and aimed at preparing for using the Internet; while working on the web-page and to follow-up web-based activities.
Presenters will share their expereince gained in the cpapcity of co-ordinator and classroom teacher.

***********************************************************

Poór Zsuzsánna
Rózsa Úti Ált. Iskola
Veszprém

Round the world in 45 minutes

Providing infomration about the target language countires enables students to travel around and find out about similarities and differences between cultures. It also gives us the chance for exploring new fields as well as building on students knowledge and past experience. Participants of the workshop will ve invited to try out some cross-cultural activities plannes for primary school learners.

***********************************************************

Sárvári Tünde
SzTE JGYTFK Gyakorló és Alapfokú Művészeti Iskola
Szeged

Die Lerntechniken zum erfolgreichen Deutschlernen

Um wirklich dem erfolgreichen Lernprozess zu dienen, sollten Lernstrategien sowohl für die Lehrenden als auch für die Lernenden bekannt sein. Das Ziel dieses Workshops ist, den Tellnehmenden eine Einführung in dieses Thema anzubieten. Als "Kostprobe" werden ausgewählte Mnemotechniken handlungsorientiert getestet, mit denen an zwei oft problematischen Bereichen des Fremdsprachenlernens erfolgreicher gearbeitet werden kann: an dem Wortschatz und an der Grammatik.

***********************************************************

Scherzinger Mária
Szent Imre Katolikus Ált. Iskola
Gödöllő

Az önálló nyelvtanulóvá nevelés eszközei

Az előadásomban áttekintem a "rossz beidegződések" témakörét (szavak magolása, drillezés, gátlásosság kialakulásának okai), a Birkenbihl-módszer lényegét (autodidakta tanulás) összekötve az iskolai tapasztalatommal. 15 éves szakmai tapasztalatomra építve bemutatom gyakorlati ötleteimet a tananyagon kívüli ismeretek szerzésében: újságolvasás, könyvek, Internet, videokazetták stb. (havonta 1 újságolvasási órát tartok, melyre a tanulók önként vállalt fordításokkal, egy-egy újságcikk összefoglalásával vagy hangos olvasással készülnek); műfordító- és tolmácsverseny rendezésében és a Passwort: Deutschklub önképzőkört vezetésében, melynek célja a középiskolai felvételi vizsga sikeres teljesítése.

***********************************************************

Síkné dr. Lányi Cecília
Veszprémi Egyetem
Képfeldolgozás és Neuroszámítógépek Tanszék
Veszprém

Többnyelvű, bővíthető multimédiás készségfejlesztő program olvasászavarban, diszlexiában szenvedő gyermekek részére

A Veszprémi Egyetemen készített szoftver mutatom be előadásomban, mely sokféle készséget fejleszt játékos formában. Nagy előnye, hogy a feladatlapok bővíthetők, átírhatók - akár más nyelvekre is -, mindenféle programozás nélkül. A programnak elkészült a magyar, német és angol verziója. Jól használható ellentétpárok, szólások, foglalkozások, helyszínek, irányok elsajátításában, illetve a szövegértés fejlesztésében. A beépített egynyelvű szótár segíti a feladatok megoldását.

***********************************************************

Sinka Hilda
SzTE JGYTFK Gyakorló és Alapfokú Művészeti Iskola
Szeged

Terepmunka a nyelvtanításban?
A rendszerváltás óta egyre több nyelvtanuló jut el külföldre. Itt lehetősége nyílik a célnyelv eszközként való használatára, de nem mindegy, hogy erre mennyire felkészült. Kellőképpen előkészített és megszervezett terepmunka elősegíti, hogy tanulmányútjukat minél jobban kiaknázhassuk mind a nyelvtanulás, mind az interkulturális szemléletmód kialakítása érdekében. Asz előadás gyakorlati példákkal, ötletekkel illusztrálja a terepmunka lehetőségeit és azok integrálhatóságát a nyelvtanítás menetében.

***********************************************************

Szabóné Lőrinczy Tünde
Szabó Pál Téri Ált. Iskola
Békéscsaba

Egy vidám Valentin napi óra

A műhelyfoglalkozáson szeretném bevonni a résztvevőket egy Valentin napi óra feladataiba. Számos, a mindennapi tanításban hatékonyan használható, gyakorlati ötletet kínálok a téma feldolgozásához: játékos szótanítás, daltanulás, leírás változatos gyakorlása, nyelvtani gyakorló feladatok, üdvözlőkártya elkészítése és videó megtekintése.

***********************************************************

Szilágyiné dr. Hodossy Zsuzsanna
SZIE Jászberényi Főiskolai Kar
Idegen Nyelvi Irodalmi Tanszék és Lektorátus
Jászberény

Korai idegennyelv-tanítás és tanulás az európai dokumentumokban

A kisgyermekkori idegennyelv-oktatás, mint kutatási téma, és mint a nyelvtanítás-tanulás jó gyakorlata az 1950-es évektől van jelen az európai és Európán kívüli idegen nyelvek oktatásának történetében. Magyarországon a kisiskoláskorban kezdődő idegen nyelvi programok a 60-as évektől, az általános iskola extra szolgáltatásaként, az eredményes nyelvtanulás lehetőségét biztosították az egységes általános iskolai oktatáson belül.
A rendszerváltozással párhuzamosan és az európai uniós tagságunk megvalósulásával a nyelvi és kulturális sokszínűség kontextusában kell közvetíteni értékeinket és befogadni más népek értékeit, különböző nyelvek és kultúrák különböző szintű ismeretére lesz szükségünk.
Az európai dokumentumok nemcsak ajánlásokat fogalmaznak meg a nyelvtanulás korai kezdésére, hanem gyakorlati segítséget is nyújtanak a tervezésben, a kivitelezésben.

***********************************************************

Szirányiné Pálffy Gabriella
ELTE Romanisztikai Intézet Főiskolai Francia Tanszéke
Budapest

Alternatív pedagógiai módszerek nyomában - Észrevételek a Coccinelle c. tankönyvhöz

Egy formabontó tananyag, a Coccinelle című francia nyelv 8-11 éveseknek nyelvkönyv (Chamfrault Catherine, Gál Edit, Tamussin Catherine: Institut Francais, Budapest, 2002 )
módszertani tanulságait szeretném megosztani idegen nyelveket tanító nyelvtanárokkal és nyelvkönyvírókkal. A szerzők a magyar nyelv logikájához kapcsolódva vezetik a diákot a francia nyelv világába. Kísérletek, és többéves tanári munka tapasztalata összegződik munkájukban. A drámajáték, az affektivitás jellemző a tevékenységekre, melyek a személyiség elfogadtatásával, viselkedéskultúrát is közvetítenek. A nyelv zeneisége igen erős motiváció. Versidézetek (!) egy grammatikai jelenség indirekt bemutatására első találkozásként is esztétikai élményt nyújtanak. A játékos feladatok célja a gyors, kommunikatív haladás.

***********************************************************

Szirmai Erika
Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola
Debrecen

Attempts at learner involvement
The lecture aims at pointing out possibilities for raising learner involvement in different stages of the learning process. It shows in which areas learners can take more responsibility over their learning, how they can be trained to be more conscious of making decisions and taking choices about their own learning.

***********************************************************

Szladek Emese
Veszprémi Egyetem Tanárképző Kar
Francia Nyelv és Irodalom Tanszék
Veszprém

A csillagos projekt

Bemutatom az Idegen Nyelvek Európai Központja (European Centre for Modern Languages / Centre Européen pour les Langues Vivantes) által szervezett nemzetközi projekt tapasztalatait. Az Európai Tanács közel 30 tagországából érkező vállalkozó nyelvpedagógusok a projekt segítségével a kommunikációs és információs technológia adta lehetőségeket illeszthették a gyermekkori nyelvtanítás tevékenységeibe.
Résztvettem a projekt kipróbálási szakaszában. Tapasztalataim alapján végiggondoltam a hasonló projektek megvalósításának lehetőségeit a magyar általános iskolákban, és a nyelvpedagógus-képzés jelenlegi tartalmának szükséges változtatásait a hasonló jellegű projektek minél hatékonyabb megvalósításához.

***********************************************************

Téglás Zsolt Gábor
Miskolci Egyetem Comenius Tanítóképző Főiskolai Kar Árvay József Gyakorló Ált. Iskola
Sárospatak

Kulturelemente im Sprachunterricht
Die Vorlesung soll dem Zuhörer die Möglichkeit bieten, sich ein Bild über die Bedeutung der Kulturelemente (Kinderlieder, Märchen - in Buch-, Video und DVD-Form, Gedichte, Comicstrips, usw.) und ihre Motivationswirkung zu machen.
Johann Amos Comenius, der grosse Pädagoge, der im 17. Jahrhundert 4 Jahre in Sárospatak verbracht hat, hat in seiner Zeit schon festgestellt: Die Fremdsprache soll den Kindern motiviert und spielerisch gelehrt werden. Seine Grundsätze über den Sprachunterricht sind heute immer noch gültig.
In meinem Vortag betone ich die Wichtigkeit der Kulturelemente und ihre Motivierungsrolle in dem schulischen Sprachunterricht.
Die Teilnehmer bekommen Liedertexte, Notenblatter, Gedichte und viele Ideen zum Sprachunterricht.

***********************************************************

Tolnai Katalin
Habakukk Alapítványi Óvoda
Budapest

Amit egy óvoda a kisiskolások idegennyelv-oktatásához felajánlhat?
A kisiskolások idegennyelv-oktatása átmenetet képezhet az iskolai és az óvodai gyakorlat között. Nemcsak az életkori sajátosságaiknak is kedvezne ez, hanem az első osztály fokozott terhei is ezt tennék kívánatossá. Nem szabad, hogy az idegen nyelvvel való ismerkedés újabb terheket rójon rájuk Az átmeneti idő jobb kihasználását segítheti a beszédközpontú "szelíd" nyelvi nevelés, melynek célja az idegen nyelv megszerettetésén túl, a nyelv kommunikációs eszközként való használata, a hallás utáni értés és a beszédkészség fejlesztése. Az óvoda gyakorlatában jól bevált lehetőségeket szeretnénk bemutatni, amelyek a kisiskolás nyelvórák játékosabbá tételében nyújthatnak segítséget és gyakorlati ötleteket.

***********************************************************

Turnerné Gadó Ágnes
Karinthy Frigyes ÁMK Általános Iskola
Budapest

Egy jó gyakorlat: két tannyelvű oktatás az általános iskolában
Iskolánkban 5 éve működik a két tanítási nyelvű program, mely a hagyományos nyelvoktatáshoz képest hatékonyabbnak tűnik. Elért eredményeinket és tapasztalatainkat szeretnénk megosztani a nyelvtanárokkal, akik hasonló iskolákban tanítanak, vagy érdeklődnek egy sikeres program iránt. Előadásomban kitérek a szemlélet és módszertani váltás, valamint a megváltozott pedagógus szerep hatására, az anyanyelvi és idegen nyelvi fejlesztés lehetséges közös pontjaira, a célnyelv eszközként való használatára, az eredményesség vizsgálatára és vázolom iskolánk nemzetközi kapcsolatait is.

***********************************************************

Vicsek Annamária
Napvirág Alapítvány
Budapest

Örömteli játék - játékos tanulás. Nyelvi kommunikációs játékok a nyelvtanításban
Hogyan fejlesszünk anélkül, hogy a gyerek érezné, hogy "fejlesztve van"?
A kérdés megválaszolásához olyan játékok, feladatok, módszerek, eszközök kerülnek bemutatásra és kipróbálásra, amelyek nemcsak a nyelvtanulás iránti motivációt növelik, hanem a nyelvtanuláshoz szükséges részképességeket (pl. beszédpercepció, szókincs, stb.) is fejlesztik. A játékok nyelvtől függetlenül alkalmazhatók, variálhatók. Minden esetben megtárgyaljuk, hogy mit fejlesztünk az adott feladattípussal, ami egyéni ötletek megszületését serkentheti.
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok