
Fotó: Gordon Eszter
A programsorozatot az OKM is támogatja, hasonlóan a SzínHázTömb című szlovák-magyar színházi fesztiválhoz, amelyet a tárca kezdeményezésére és közreműködésével rendeztek meg tavaly decemberben az Új Színházban. A Kortárs Szlovák Film és Irodalom című rendezvénysorozat első eseményeként Esterházy Péter és Pavel Vilikovsky író felolvasóestjét hirdették meg. A felolvasó-est elején bemutatkozott Milan Kurucz, a Szlovák Intézet új igazgatója. Az eseményre meghívták a Budapesten lévő külföldi kulturális intézetek igazgatóit.Az irodalmi program keretében január 19-én a Lettre szlovák számának szerzőivel találkozhatnak az érdeklődők az Örökmozgó Filmmúzeumban.
Az Örökmozgó lesz a szombaton kezdődő Kortárs Szlovák Filmhét helyszíne is. A fesztiválon az utóbbi évek díjnyertes szlovák filmalkotásait vetítik, 2000-2006 között forgatott szlovák és koprodukciós filmeket mutatnak be. A programban 11 alkotás szerepel, köztük Martin Sulik két munkája: a Tájkép és a Napos ország.
A két ország viszonyában rendkívül fontos szerepe van a kulturális kapcsolatok elmélyítésének, a rendezvény ehhez kíván hozzájárulni a hazai és a szlovák kulturális együttműködés megerősítésével.

A Kortárs Szlovák Filmhetet
2007. január 13-20. között rendezik meg a budapesti Örökmozgó Filmmúzeumban.
A fesztiválon az utóbbi évek legkiválóbb, díjnyertes szlovák filmalkotásait tekinthetik meg az érdeklődők. A rendezvény fő célja, hogy a magyar közönséggel megismertesse ezeket a kiváló alkotásokat - hiszen sem a hazai mozikba, sem a televízió képernyőjére nem jutnak el szlovák filmgyártás külföldi filmfesztiválokon is elismert filmjei.
A két ország viszonyának jelenlegi helyzetében rendkívül fontos szerepe van a kulturális kapcsolatok elmélyítésének, a rendezvény ehhez kíván hozzájárulni a hazai és a szlovák kulturális együttműködés megerősítésével.
A Kortárs Szlovák Filmhét és a Lettre Internationale tematikus száma egyaránt hiánypótló a szlovák kultúra hazai megismertetésében, hiszen évek óta nem volt hasonló tematikájú filmes rendezvény Magyarországon, és a szlovák irodalom megjelenése is esetleges.
Szlovák filmhét - háttér
A berlini fal leomlása és a gyors politikai változások nemcsak gazdasági-politikai átrendeződést, hanem kedvezőtlen kulturális változásokat vontak maguk után Szlovákiában. Megszűntek az ideológiai korlátok, helyükbe más, gazdasági természetű akadályok léptek. Többek között ennek tudható be, hogy a hazai tehetségek fokazatosan külföldre távoztak, legtöbben a nyelvileg és kulturálisan rokon Csehországba, ahol a hasonló problémák ellenére sem omlott össze a nemzeti filmgyártás. A cseh filmiparnak gazdag piaci tapasztalatai révén nem kellett mindent a nulláról kezdenie, mint a szlováknak. A kedvezőtlen folyamatok ellenére néhány korábban sikeres rendező, Martin ulík és Miloslav Luther meg tudták őrizni a szlovák film folytonosságát. Új jelenség, hogy a filmek egyharmadát női rendezők készítik. Feljövőben van egy új, elsősorban dokumentumfilmes alkotógeneráció is, akiknek művei a hazai népszerűség mellett nemzetközi sikereket érnek el (többek között Peter Kerekes, Jaroslav Vojtek, Marko kop). Az utóbbi időben nőtt a mozilátogatók száma, a Csend című filmet például félmillió szlovákiai néző látta a televízióban.
A filmhéten Karlovy Varyban, San Sebastianban, Moszkvában és más fesztiválokon díjat nyert, 2000-2006 között forgatott szlovák és koprodukciós filmeket mutatunk be. A kilencvenes évek meghatározó filmművészének, Martin uliknak két alkotása is a közönség elé kerül. A szerény költségvetésű, költői, iróniával és humorral átitatott Tájkép és a Napos ország nagy nemzetközi sikereket ért el mind a külföldi kritika, mind a közönség körében. Zuzana Liová Csend című televíziós kamarafilmje az egyik első film, amit a hosszú szünet után a szlovák közszolgálati televízió gyártott - egy nehéz körülmények között élő család viszontagságait és fennmaradásért folytatott küdelmét mutatja be. Tina Diosi forgatókönyvét - Hűtlen játékok - egy cseh rendezőnő, Michaela Pavlátová dolgozta át. A film érzékenyen meséli el egy fiatal zongoraművésznő történetét, aki a férje miatt feladja saját karrierjét, ám fokozatosan elveszíti annak az embernek a csodálatát és érdeklődését, akiért mindezt tette. Alice Nellis a Kirándulás című, tragikomikus hangvételű mozijában az elhunyt családtag hamvainak Prágából Szlovákiába történő hazaszállítása körüli bonyodalmak lehetőséget nyújatanak egy pontos korrajz bemutatásához.
A kortárs szlovák filmgyártásban külön fejezetet foglalnak el a dokumentum és animációs filmek. Leginkább a fiatal filmiskolai hallgatók, vagy a közelmúltban végzett tehetségek képviselik Szlovákiát a különböző nemzetközi fórumokon. Marko kop Más világok című filmje, amely az idei Karlovy Vary-i filmfesztiválon a zsűri és a közönség elismerését egyaránt elnyerte, szerkezetével Peter Kereke 66 évad című művével rokonítható. A kortárs szlovák dokumentumfilm másik érdekes alakja Jaroslav Vojtek. Filmje, az Itt vagyunk a kazahi szlovákok helyzetét térképezi fel. A programban szereplő játék- és dokumentumfilmek színvonala és a fiatal generáció térnyerése hozzájárul ahhoz, hogy a szlovák filmművészet kialakítsa saját arculatát és megtalálja helyét a világ filmművészetében.
A program:
01.13., 20.30 - Napos ország (Slečný stát), 2005, r: Martin Sulík
01.14., 18.30 - Családi titkok (Výlet), 2002, r: Alice Nellis
01.14., 20.30 - Hűtlen játékok (Neverné hry), 2003, r: Michaela Pavlátová
01.15., 18.30 - Itt vagyunk (My zdes), 2005, dokumentumfilm, r: Jaroslav Vojtek
01.15., 20.30 - Csend (Ticho), 2005, r: Zuzana Liová
01.16., 20.00 - Szökés Budára (Útek do Budína), 2002, r: Miloslav Luther
01.17., 20.30 - A megmentő – Nicholas Winton (Sila ľudskosti – Nicholas Winton), 2002, dokumentumfilm, r: Matej Mináč
01.18., 18.30 - Más világok (Iné svety), 2006, dokumentumfilm, r: Marko Skop
01.19., 18.30 - A Lettre International szlovák irodalomról szóló számának bemutatása
01.19., 20.30 - Tájkép (Krajinka), 2000, r: Martin Sulík
01.20., 18.30 - 66 évad (66 sezón), 2003, dokumentumfilm, r: Peter Kerekes
01.20., 20.30 - Két szótaggal lemaradva (O dve slabiky pozadu), 2004, r: Katarína Sulajová
OKM - MTI