2005. január 12.
Az oktatási miniszter 2005/2006. tanév rendjéről szóló rendeletének véleményezése
A rendelet-tervezet az elmúlt évek gyakorlatához képest könnyebben áttekinthető, jobban tagolt.
Beválni látszik az a gyakorlat, hogy a hetek száma helyett napokban adják meg a tanítás időtartamát. Az adott átcsoportosítási lehetőségekkel egyetértünk.
Kiemelten jónak tartjuk az intézményi értékelést, a mérési eredményekről történő fenntartói tájékoztatást.
Megfontolásra ajánljuk az általános iskolákat érintő tanulmányi versenyek megjelenését.
Egyebek
- Az ODJT 2004. októberi ülésén értékelte az azévi Diákparlament megvalósulását, és áttekintette a rendezvény záródokumentumát. A leírtak figyelembe vételével december 8-án levelet juttatott el az oktatási miniszterhez. A napirend tárgyalása során felmerült, hogy a miniszter, illetve a minisztérium álláspontjának megismerését követően lehet a 2005-re tervezett Parlament előkészítését folytatni.
- A lebonyolításra vonatkozóan további javaslatok hangzottak el, amelyek kidolgozását és megvitatását a későbbiekben napirendre tűzi. Ilyen például a tanulói jogok kérdésköre, az ODJT szerepének újragondolása (szakmapolitikai döntéselőkészítő, döntéshozó testület).
2005. május 4.
Tájékoztató az oktatási jogok miniszteri biztosának 2004. évi jelentéséről
Előadó: Dr. Aáry-Tamás Lajos
A konzultáció során elhangzott főbb kérdések: nehéz lépést tartani az "ismeretanyag-robbanással", komoly problémát vet fel az egyes területeken meglévő alul-, illetve más területeken lévő túlszabályozottság, és az ezzel együtt járó, folyamatosan változó jogi környezet. Szintén gondot jelent az intézményirányítást érintő gazdasági, pénzügyi, jogi tevékenység koordinációja, a pedagógiai-szakmai irányítás azonos színvonalon történő biztosítása. A diákközélet, a demokrácia és a politika színterének fokozott megjelenése az intézményekben. A finanszírozási rendszer folyamatos szűkülése (anyagi, személyi). Az iskolarendszerben lévő nagykorú tanulók jogainak esetenkénti ütközése az általános emberi jogokkal.
Összegezve az ODJT nagyra értékeli a diákjogok országos biztosának és munkatársainak tevékenységét. Köszönjük az eddigi, és kérjük a további együttműködés lehetőségét.
Tájékoztató konferenciáról
Az LSDA szervezte a konferenciát "EU - RU?" címmel. Az európaiságról kellett véleményt formálni három meghívott ország részvételével : Svédország, Hollandia és Magyarország. A jelenlévő öt magyar fiatalnak a londoni konferencia meghatározó élmény volt, ahol a tanulók a konferencia 600 delegáltjának tartottak rövid előadást az Uniohoz való csatlakozás utáni helyzetről, hogy mennyire érzik magukat az itthoniak uniós állampolgárnak.
Tájékoztató a Diák-Élet vetélkedőről
A demokrácia, a demokratikus intézményrendszer és a demokratikus hagyományok témakörében összeülő konferenciára hatvan feletti pályázat érkezett be. Az országos döntőre május 2-án került sor a Parlament felsőházi üléstermében az érintett minisztériumok, az Európai Unios parlamenti képviselők, bíróság, ügyészség, országos hivatalok részvételével, közreműködésével, magas színvonalon.
A sikerre való tekintettel, a tapasztalatok alapján a kezdeményezés folytatását javasoljuk.
2005. június 8.
Tájékoztató a Diákjogi Forródrót 2004. évi működéséről
Előadó: Jásper András, a Diákközéletért Alapítvány vezetője
A korábbi években megszokott, jó szakmai színvonalon folyó tevékenység további támogatását javasolja a Diákjogi Tanács. Egyben felkéri Jásper András urat, hogy a Forródrót és az ODJT között meglévő kapcsolat szorosabbá fűzéséhez járuljon hozzá. Ilyen irányú igény esetén szakmai tanácsadóként segítse a Diákjogi Tanács véleményének kialakítását, illetve együttműködve járjunk el a gyakori kérdések során felmerülő jogszabályi hiányosságok megszűntetésének kezdeményezésével. Fontos, hogy az előterjesztés részét képező ún. kérdéslistát az ODJT tagjai szeptemberig kézhez kapják.
Tájékoztató "Az iskolai egészséges táplálkozás elősegítéséről" című konferenciáról
Előadó: Simonyi István egészségnevelési referens
A Diákjogi Tanács a kezdeményezés céljaival alapvetően egyetért. A program megvalósítását elvileg támogatja. Fontosnak tartja megjegyezni, hogy a központi irányítással egyidőben jelentős erőt kell mozgósítani a szemléletformálás, a meggyőzés, a propaganda területére, mert igazán jelentős hatást ezekkel az eszközökkel lehet elérni. A szükséges lépések megtételekor nemcsak a diák, hanem a szülő, pedagógus, illetve a szűkebb társadalom helytelen napi gyakorlatának megváltoztatását is célul kell kitűzni. A jelenleg kialakult szokások átalakítása felülről irányított rendszerben nehézkesnek tűnik. A kivitelezés és a működés részleteinek kidolgozása aggályosak, a számonkérés áttételesen és nehezen megoldható.
2005. szeptember 21.
Tájékoztató egyes, az oktatást érintő törvények módosításáról szóló törvényjavaslatról
Előadó: Brassói Sándor
Dr. Klész Tibor
Az előterjesztésben szereplő módosítások szükségességével az ODJT egyetért. Az érettségivel kapcsolatos része külön értékelés keretei között, későbbi időpontban történik meg.
A közoktatásban a súlyosan, halmozottan fogyatékos tanulói csoportnak az oktatása, akik, mint sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztő felkészítésben vettek, illetve vesznek részt, indokolttá tette a jogszabály változtatását. Ezen a területen fontos a felmenő rendszerű támogatás biztosítása, valamint az együttműködés a szociális ágazattal.
A Diákjogi Tanács támogatja a beiskolázással kapcsolatos jogi szabályozással és a kistérségi társulások oktatás területén történő együttműködését azzal, hogy ezen a területen a részletesebb feltételrendszer kidolgozására szükség van.
Felvetődött az közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 97. § pontosításának lehetősége a "diákszervezet" megjelölésre és ezek regisztrálására vonatkozóan.
A szakképzés területét érintő módosításoknál a fejkvóta, illetőleg az ebből adódó finanszírozás további pontosítása fontos kérdés, és kiemelt figyelmet kell fordítani a TISZK működésének jogszabályi környezetére is.
A minisztérium további munkája során különös hangsúlyt kell, hogy fektessen a szemléletformálásra, illetve a hiányszakmák népszerűsítésére a szakképzés "becsületének" visszaállítására, a munkaerő-piaccal történő harmonikus kapcsolat kiépítésére.
2005. október 19.
Javaslat a diákparlament témáira
Az Országos Diákjogi Tanács 2005. évi Diákparlament vezető témájának "A jogok és kötelességek érvényesülése a diákéletben" témát javasolja. Ezen belül három kiemelt területet jelöl meg: az esélyegyenlőség, a szabályzatok és eljárások kidolgozásának kérdését és a diákjogok gyakorlatát.
A lebonyolításra vonatkozóan azzal a javaslattal él, hogy a felkészítés, képzés mellett biztosítsunk lehetőséget a vitákra, elsősorban a szekcióüléseken, míg a plenáris ülésen a fórum megtartása elengedhetetlen.
Az elmúlt évi tapasztalatból okulva a fórum levezetéséhez felkészült moderátor szükséges.
Javaslat az érettségi vizsga vizsgaszabályzatáról szóló többször módosított 100/1997. (VI. 13.) kormányrendelet módosítására
A módosítások alapvetően a technikai, az adminisztratív, az érettségi szervezésével kapcsolatos teendőket foglalják össze. Az érettségire való felkészülést, és az érettségi előtt álló fiatalokat ezek közvetlenül nem érintik.
Az ODJT elfogadja a három vizsgaidőszak szervezésének lehetőségét, egyetért a vizsgatételek készítéséért felelősséget vállaló megjelölésével, illetve a javasolt változtatásokkal, azzal, hogy várható további szakmai vita ebben a kérdésben, és az évenkénti tapasztalatok megvitatásával lehetőséget kell biztosítani a szükséges átvezetések megtételére.
Szakmai jelentés a 2004/2005. tanév május-június időszakában tett érettségi vizsgák eredményeiről
Az előterjesztésben megfogalmazottak az ODJT álláspontja szerint értékes és korrekt információkat tartalmaznak. Az időközben felmerült problémák kezelését általában jól oldotta meg a minisztérium. Arra vonatkozóan pedig, hogy mennyire lesz működőképes, milyen viták árán az új rendszer, az elkövetkezendő évek adják meg a választ.
A Diákjogi Tanács ezen észrevételek mellett a szakmai jelentést elfogadja.
Összefoglalás
Az ODJT által 2005. évben végzett tevékenység nem töltheti el megnyugvással a Diákjogi Tanács tagjait.
A Diákparlament elmaradása megtörte azt a lendületet, amely a korábbi években tapasztalható volt.
A hatékony együttműködés az OM munkatársaival akadozóvá vált, a személyes kapcsolat a munkánkat közvetlenül segítő kollégákra korlátozódott. El kell ismerni ugyanakkor, hogy ők a rájuk bízott feladatot lelkiismeretesen ellátták.
A beszámolóból is kitűnik, hogy üléseink száma csökkent, a napirendben szereplő témák is szűkültek. A jegyzőkönyvekbe foglalt észrevételeink, javaslataink, ajánlásaink visszajelzés nélkül maradtak, ezekkel kapcsolatosan hivatalos információt nem kaptunk.
Az együttműködésnek ezen a szintjén mindenképpen túl kell lépni, és a 2006. évi program összeállításánál a 2005. évi tapasztalatokat figyelembe kell venni. Fontos kérdés, hogy ragaszkodjunk az elfogadott munkatervhez és felhívjuk a minisztérium vezetésének a figyelmét a közvetlen szakmai kapcsolattartás biztosítására.
A Diákjogi Tanács tagjairól el kell mondani, hogy egyenként és összességében is példamutatóan működött együtt a közösség, és minden kérdésben korrekt szakmai alapon fogalmazta meg álláspontját, véleményét. Köszönet érte.
2006. február 6.
László Ferenc
elnök