2025. október 10.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Gyakran ismételt kérdések és válaszok a szakmai és informatikai fejlesztési feladatok igénylésével, felhasználásával kapcsolatban

2008. szeptember 8.
Gyakran ismételt kérdések és válaszok a szakmai és informatikai fejlesztési feladatok igénylésével, felhasználásával kapcsolatban

1. Kérdés: Egy fenntartó több jogcímre is benyújthat-e pályázatot?
Válasz: Igen, amennyiben megfelel a szakmai és informatikai fejlesztési feladatok támogatása igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályairól szóló 23/2008. (VIII. 6.) OKM rendeletben (a továbbiakban: Rendelet) meghatározott feltételeknek. Az egyes jogcímekre a Rendeletben egymástól függetlenül lehet pályázni. Például a Rendelet 3. § és 5. § szerinti támogatásnak is meg tud felelni az az intézmény, amely az óvodai feladatellátást 3000 lakosságszám alatti településen látja el.

2. Kérdés: A gyermek, tanulólétszám esetében milyen létszám alapján történik az igénylés?
Válasz: A Rendelet 3. §-a szerinti támogatásra minden esetben azonos a feltétel, azaz 2008. szeptember 1-jei állapot - az óvodás gyermek esetében a felvételi napló, a tanuló esetében a beírási napló - alapján történik a létszám meghatározása. Ha a gyermek szeptember 1-jéig nem tölti be a 3 évet, akkor ő nem szerepelhet a felvételi naplóban, és így nem is igényelhető utána támogatás.

3. Kérdés: A pedagógiai szakszolgálat feladatait ellátó intézményekre vonatkozó pályázat során milyen létszámot kell megadni?
Válasz: 2008. szeptember 1-jei állapot szerint a Rendelet 4. §-ának (2) bekezdése alapján a fenntartó legfeljebb 70 000 Ft/pedagógus támogatást igényelhet pedagógus-munkakörben, közalkalmazotti jogviszonyban, munkaviszonyban foglalkoztatottak teljes munkaidőre átszámított létszáma alapján, ha a pedagógiai szakszolgálat a következő feladatok valamelyikét látja el: tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevékenység, országos szakértői és rehabilitációs tevékenység, nevelési tanácsadás, logopédiai ellátás, továbbá az ellátott feladat szakmailag és szervezetileg önálló intézmény vagy intézményegység keretében történjen.

4. Kérdés: Ha az egységes pedagógiai szakszolgálat ellátja a logopédiai ellátást, pályázhat-e a Rendelet 4. §-ának (2) bekezdése szerinti támogatásra?
Válasz: Igen. A Rendelet 4. §-ának (2) bekezdése szerint a fenntartó legfeljebb 70 000 Ft/pedagógus támogatást igényelhet a 3. kérdés válaszában leírtak alapján.

5. Kérdés: Községi fenntartásban működő általános iskola alapfeladatként ellátja a logopédiai szakszolgálati feladatot, igényelheti-e a két logopédus után a 70000 Ft/fő támogatást?
Válasz: Nem. A Rendelet 4. §-ának (1) bekezdés b) pontja alapján a logopédiai szakszolgálati feladatot ellátás feltétele az, hogy vagy önálló intézményben, vagy többcélú intézményben intézményegység formájában kerüljön sor a feladat ellátására.

6. Kérdés: Milyen létszámot írjon be az alapfokú művészetoktatási intézmény, ha szeptember 15-én kezdődik a tanév, illetve október 1-jén történik meg a beíratkozás?
Válasz: Az alapfokú művészetoktatás feladatait ellátó intézmény a közoktatási törvény szerint iskola. Az iskolába az egyes évfolyamokra a tanulót nem kell külön beíratni. Az, aki 2008. szeptember 1-jén nem szerepel a beírási naplóban, az után nem igényelhető támogatás a Rendelet 3. §-a alapján. Ez minden iskola-típusban, nevelési intézményben így van.

7. Kérdés: A költségvetési törvényben előírt rendelkezéseket a kollégiumban és az alapfokú művészetoktatás feladatait ellátó intézményben az igényléskor figyelembe kell venni?
Válasz: Igen, de nemcsak a kollégisták és az alapfokú művészetoktatásban részt vevőkre vonatkozóan, hanem minden más esetben is. Az után a tanuló után igényelhető támogatás, aki nappali rendszerű oktatásban vesz részt. Alapfokú művészetoktatási feladatot ellátó intézményben tanuló esetében a szülői nyilatkozatnak is meg kell lenni. Szülői kérésre magántanuló után szintén nem igényelhető támogatás.

8. kérdés: Szeptember 1-jén átvett az általános iskolánk egy tanulót, de a másik iskola még nem jelentette ki, akkor az új tanuló után is igényelhető a támogatás?
Válasz: Ha az előző iskola hivatalosan értesítette az átvevő iskolát arról, hogy megszűnt a tanulónak a tanulói jogviszonya és a hivatalos átvétel napja azonos a beíratkozás napjával és mindez szeptember 1-jére vagy ezt megelőző napokra esik, úgy a támogatásra pályázat nyújtható be. A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 16. §-ának (6) bekezdése szerint az iskolába felvett tanulót - beleértve a magántanulót is - az iskola tartja nyilván. Ha a tanköteles iskolát változtat, további nyilvántartása az átadó iskola értesítése alapján, a felvevő iskola feladata. Amennyiben az elbocsátó iskolának a szülő nem jelentette be, hogy a gyermeke az új tanévtől másik általános iskolában folytatja a tanulmányait, úgy az új jogviszony még nem jöhet létre, függetlenül attól, hogy a tanuló szeptember 1-jén ténylegesen a leendő átvevő iskolában kezdte meg a tanévet.

9. Kérdés: Elegendő-e az igénylést elektronikusan benyújtani? Az adatok rögzítésekor jelentkező technikai nehézségeimmel hova fordulhatok?
Válasz: Nem elegendő, ugyanis - elektronikus aláírással ellátott - elektronikus igénylés nincs. Az igénylésre szolgáló adatlapokat az Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő (a továbbiakban: OKMT) honlapján kell előállítani. Azaz az adatokat interneten keresztül kell megadni, de az igénylésre szolgáló adatlapot akkor kapja meg a fenntartó, ha az adatlapot kitöltés után lezárja a fenntartó, majd kinyomtatja azt. A kinyomtatott adatlapot, valamennyi melléklettel együtt 2008. szeptember 10-ig kell postára adni. Az OKMT honlapja: www.okmt.hu. Az elektronikus igénylés http://www.okmt.hu/elektronikus_igenyles című honlapon történik. Azok a fenntartók, akik nem rendelkeznek még felhasználói névvel és jelszóval, az elektronikus_igenyles@okmt.hu e-mailcímen igényelhetik. A kitöltéssel, rendszerrel kapcsolatos kérdéseket az OKMT munkatársai fogadják.

10. Kérdés: Ha a fenntartó csak szeptember 10-e után dönt arról, hogy felülvizsgálja az intézkedési tervét, akkor még nyújthat be pályázatot? Elegendő-e az esélyegyenlőségi helyzetelemzés vagy kell önálló terv a pályázat benyújtásához?
Válasz: Attól függ, hogy a fenntartó rendelkezik-e intézkedési tervvel és e terv megfelel-e a törvényi előírásoknak. A helyi önkormányzat az intézkedési terv, illetve a fővárosi, megyei fejlesztési terv részeként vagy az abban foglaltakra tekintettel önálló intézkedési tervként meghatározza a gyermekek, tanulók esélyegyenlőségét szolgáló intézkedéseket (a továbbiakban: közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési terv). A közoktatási törvény 105. §-ának (2) bekezdésben leírtak alapján az a fenntartó, amely nem rendelkezik a közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési tervvel, nem vehet részt a hazai pályázaton. Új rendelkezése a módosított közoktatási törvénynek, hogy 2008. július 3-ától a megyének, fővárosnak is rendelkeznie kell esélyegyenlőségi intézkedési tervvel. A Rendelet 2008. augusztus 9-én lépett hatályba. Ha a fenntartó az intézményét átszervezte, illetve megszüntette, akkor e tárgykörben a döntéshozatal határideje 2008. szeptember 30-a, minden más esetben augusztus 31. A közoktatási törvény 2007. évi módosítása előírta, hogy a fenntartó a gyermekek, tanulók esélyegyenlőségét szolgáló intézkedéseit - így különösen az óvodai nevelés három éves kortól történő biztosításának feltételeit, az ingyenes étkeztetéshez, az ingyenes tankönyvellátáshoz szükséges feltételek meglétét, a beiskolázási körzethatárok kialakításánál a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók többi tanulóhoz viszonyított arányát is - tartalmaznia kell a közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési tervnek, melynek megfelelően az intézkedési terveket 2007. december 31-éig felül kellett vizsgálni. A 2008. nyári törvénymódosítás lehetővé tette azt, hogy az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések a helyi intézkedési terv mellett egy önálló dokumentumban kerüljenek kidolgozásra. Az OKM által kiadott "Gyakorlati útmutató" alapján az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések körének vizsgálatánál, illetve az intézkedési tervbe történő megjelenítésénél a korábbiakhoz hasonlóan készíteni kell egy esélyegyenlőségi helyzetelemzést és egy ehhez kapcsolódó intézkedési, fejlesztési tervet. A 2008. évi költségvetési törvény 8. számú melléklet IV. rész Kiegészítő szabályok 1.4. pontja értelmében a többcélú kistérségi társulásokon keresztül lehívható közoktatási támogatásoknak a feltétele a kistérségi intézkedési terv 2008. augusztus 31-ig történő elfogadása. A nyilatkozni arról kell, hogy a meglévő tervek alapján a fenntartó felülvizsgálja az ÖMIP-et, az IMIP-et, a pedagógia programot, a nevelési programot, és ha szükséges módosítja az előbbiekben felsorolt dokumentumokat azzal, hogy 2008. december 31-ig a módosított pedagógiai programot a fenntartó jóvá is hagyja.

11. Kérdés: A fenntartói és intézményvezetői nyilatkozatok elkészítéséhez hol található minta?
Válasz: A Rendelet nem tartalmaz mintát. A fenntartó valamennyi intézményére vonatkozóan egy lapon megteheti a Rendeletben előírt összes nyilatkozatot. Az intézményvezető valamennyi munkajogi jogszabályban előírtakra vonatkozóan teszi meg a nyilatkozatát. Pl. a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 38. § (1) bekezdés szerint rendelkezik az intézmény a működéséhez állandó saját létszámmal, az alkalmazottakra vonatkozó egyéb pl. foglalkoztatással kapcsolatos jogszabályokat is betartva működik. Az alkalmazott rendelkezik a tizenegyjegyű azonosító számmal.

12. Kérdés: Igényelhető-e a 2 millió forint arra az intézményre, amelynek a székhelye 5 ezer feletti lakosságszámú, de van 3000 lakosságszám alatti településen óvodai feladatot ellátó telephelye?
Válasz: Igen. Ha már egy feladatellátási hely megfelel a Rendelet 5. §-ában leírtaknak, azaz ellát óvodai, illetve általános iskolai feladatot és az adott székhely vagy telephely 3000 alatti lakosságszámú, akkor a fenntartó jogosult pályázatot benyújtani. Egy intézmény összesen 2 millió összegű eszközre nyújthat be támogatást. Ha a Rendeletben meghatározott feltételeknek legalább kettő feladatellátási hely megfelel, az intézmény és a fenntartó együttesen dönti el, hogyan nyújtja be a pályázatot. Például: ha két feladatellátási hely felel meg a feltételeknek, akkor lehet kétszer 1 millió forintban meghatározni az összeget, de akár egy feladatellátási helyre is benyújtható a támogatás.

13. Kérdés: A Rendelet 6. számú mellékletében szereplő eszköz megnevezésén mit kell érteni?
Válasz: A megvásárolni kívánt eszköz típusa, például asztal, pad, polc, laptop, interaktív tábla, beszélő szoftver. Az egyes eszközre vonatkozó márkanevet nem kell megadni. A gyűjtőmegnevezések helyett a konkrét megnevezést kell megadni, pl. nem elegendő a fejlesztő eszköz kifejezés, hanem a konkrét típus kell.

14. Kérdés: A hardvereszközöket lehet-e tovább bérelni? Ha nem, akkor a megvásárlásukra felhasználható-e a támogatás?
Válasz: Nem, nem lehet tovább bérelni az eszközöket. Már a tavalyi, 16/2007. OKM rendelet is tiltotta az újabb bérleti szerződés létesítését. A Rendelet 3. §-ának (7) bekezdése alapján a 2008-as támogatást sem lehet további bérletre fordítani. Igen, a Rendelet 3. §-a alapján igényelt támogatást, amennyiben a fenntartó azt megkapja, úgy az fordítható a korábban bérelt eszközök megvásárlására.

15. Kérdés: A Rendelet 6. számú melléklet C) pontja alapján benyújtható-e önállóan igénylés? Mit kell érteni szakmai eszköz kifejezés alatt? Egy intézményen belül változtathatom-e az adatlapokat?
Válasz: Nem, a C) pontra önállóan nem lehet pályázni. A Rendelet 7. § (3) bekezdése határozza meg a benyújtási feltételt. E támogatási igényt a 6. számú melléklet szerint a következők szerint kell benyújtani:
"a) a közoktatási információs rendszerben meghatározott feladatellátási helyre nyújtható be igénylés;
b) az egyes feladatellátási helyekre a 6. számú melléklet A) vagy a B) pontja szerint lehet benyújtani igénylést; mind az A), mind a B) pont szerinti igényléssel egyidejűleg lehetőség van a 6. számú melléklet C) pontja alapján kiegészítő támogatást igényelni; a C) pont alapján önállóan igénylés benyújtására nincs lehetőség;
c) az ellátott feladat alapján a 6. számú melléklet D) és E) pontja szerint adatokat kell közölni."
Az a) pontban felsorolt feladatellátási hely alatt a közoktatásról szóló törvény 121. §-ának (1) bekezdésében meghatározott székhely és telephely fogalmakat együttesen kell érteni. A közoktatási információs rendszer honlapján (www.kir.hu) az Intézménytörzs/Intézményi adatok megtekintése elérési útvonal mentén azonosítható be, illetve ellenőrizhető a feladatellátási kódszám. A kód háromjegyű. Az A)-B) adatlapokon kell valamennyi igényelt szakmai eszközt feltüntetni. A szakmai eszköz alatt értjük a nevelési, pedagógiai program végrehajtásához szükséges nevelő-oktató munkát segítő eszközök és felszerelések jegyzékében szereplő eszközöket, taneszközöket, a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 7. számú mellékletben meghatározott eszközöket, berendezéseket és felszereléseket, továbbá a nevelőtestület által jóváhagyott, a nevelési program végrehajtásához szükséges, a nevelő munkát segítő eszközök és felszerelések jegyzékét, valamint a pedagógiai program végrehajtásához szükséges nevelő-oktató munkát segítő eszközök és felszerelések jegyzékét. E jegyzékből kivéve a taneszközöket, fejlesztő- és az informatikai eszközöket. A taneszközöket, a fejlesztő- és az informatikai eszközöket a C) adatlapon kell rögzíteni. A D) és az E) pontok szerinti adatlapok a www.okm.gov.hu honlapról Word formátumban letölthetők. A D)-E) adatlapokat a benyújtott feladatellátási helyekre kell kitölteni. Azokról a feladatellátási helyekről, amelyekre nem nyújt be a fenntartó támogatást, nem kell adatot közölni a D)-E) adatlapokon. Ha egy feladatellátási helyen óvodai és általános iskolai feladatot is ellátnak, úgy a D) és az E) adatlapot is ki kell tölteni.

16. Kérdés: Ha "B" községi fenntartásban működik egy óvoda, illetve "B" község társulási tagként a társulási megállapodásban meghatározottak szerint igényli a normatív hozzájárulást és támogatást, akkor két fenntartónak számít, vagy egy igénylést nyújthat be?
Válasz: Igen, két fenntartóról beszélünk. Egy községi fenntartásban működő intézmény fenntartójáról, illetve egy társulásról. Még a nevük is eltérő. Az igénylést is két fenntartóként kell beadni és nem egy adatlapon. Külön kell még jelszót és felhasználói nevet is kérni.

Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy az általunk leírt szakmai vélemény nem kötelező erejű, csupán a fenntartói, intézményvezetői, munkáltatói döntéshozatalt segíti, segítheti. Az Alkotmánybíróság a 60/1992. (XI. 17.) AB határozatában kifejtette, hogy a minisztériumi és egyéb központi állami szervektől származó jogi iránymutatást tartalmazó leiratok, körlevelek, útmutatók, iránymutatások, állásfoglalások és egyéb informális jogértelmezések kiadása alkotmányellenes.
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok