A Sulinet Expressz Program elsődleges célja, hogy minél több otthonban legyen számítógép. A számítástechnikai termékek elterjedése nélkülözhetetlen feltétele Magyarország 21. századi fejlődésének. A Sulinet Expressz Program világviszonylatban is egyedülálló megoldást jelent: jelentős kedvezménnyel támogatja a vásárlást és a bérlést, mindezt úgy, hogy az értékesítést a visszaélések elkerülése érdekében ellenőrzi. Így a program járulékos haszna az is, hogy az informatikai piacon is teret nyert szürkegazdaság kifehéredik, hiszen hiába árulnak bizonyos cégek a sulinetes termékeknél néhány százalékkal olcsóbban, az adókedvezmény nagyságával biztosan nem tudják lejjebb szállítani áraikat. Az informatikai piac tisztasága közérdek. Többmillárdos adóbevételtől esett el az elmúlt években az állam. A Sulinet Expressz leszorítja az árakat, erősíti a legális piacot és adóbevétel többletet jelent a költségvetésnek.
Az elmúlt héten teljesen értelmetlen vita bontakozott ki arról, hogy a sulinetes termékek a legolcsóbbak–e a piacon. Senki nem kérdőjelezheti meg, hogy a Sulinet Expressz Programban nagyon kedvező árú számítógépek szerepelnek. Ha ezekből levonjuk a 60 ezer forintos adókedvezményt, akkor kiderül, hogy néhány tízezer forintért komplett, korszerű számítógépet vihet haza a vásárló.
Hol van a piacon ennél jobb ajánlat? Ha nincs, akkor miről szól ez a vita?
Mindeközben alig esett szó arról, hogy a vásárlóknak a Sulinet Expressz Program mindenképpen jó. Ha igénybe veszi az adókedvezményt azért. Ha nem veszi igénybe, akkor meg azért, mert a program által indukált verseny általában is leszorítja a piaci árakat. A vásárlók felnőtt, racionális lények: el tudják dönteni megéri–e nekik a vásárlás vagy nem.
Ezek a támadások azt jelzik, hogy miközben a vásárlóknak a program előnyös, sok forgalmazó érdeke sérül, hiszen a Sulinet Expressz program a jogkövető magatartást gazdaságilag is kifizetődővé teszi. Úgy érezzük, hogy Európa éppen az ilyen fejleményeknek köszönhetően lesz üres szlogenből pozitív valóság: a jogkövető magatartás gazdaságilag is kifizetődőbb.
A Sulinet Expressz Program keretében már több mint 1500 értékesítési ponton lehet számítógépet, számítástechnikai eszközöket vásárolni, tartós bérleti konstrukcióval megszerezni.
A pályázaton nyertes szállítók igazolni tudják, hogy az általuk forgalmazott termékek az országba legálisan érkeztek, azaz a különböző adóterheket befizették. Tudni kell, hogy a pályázaton nyertes cégek gyártók, közvetlen importőrök vagy pedig olyan hazai kereskedők, akik az előző két csoporttal állnak közvetlen üzleti kapcsolatban, tehát első, közvetlen forrásai a termékeknek. Ezek a piaci szereplők a program sikere érdekében a kiskereskedelmi árból a legtöbb esetben további 2-6 százalék garantált engedményt adnak.
Mindez felveti a kérdést: miképpen lehet ennek ellenére a sulinetes gépeknél olcsóbban értékesíteni ugyanazon alkatrészeket és számítógépeket? Egyértelmű, hogy a szürke- és fekete csatornákon, vagy nem reális piaci áron az országba érkező számítástechnikai eszközök árelőnnyel indulhatnak a hazai piaci versenyben, hiszen a járulékos közterhek megfizetésének esetleges kikerülésével, vagy az irreálisan alacsony behozatali árak miatt versenytársaiknál olcsóbban tudják termékeiket kínálni. Az Oktatási Minisztérium a szállítókkal megkötött keretszerződésben megkövetelte a forgalmazott termékek gyártóivagy importőri igazolását, amely bizonyítja, hogy a számítástechnikai eszköz, illetve alkatrész törvényes módon került az országba. A kiépült monitoring-rendszer is garanciát biztosít arra nézve, hogy csak legálisan forgalmazott eszközök legyenek értékesíthetők a Sulinet Expressz keretén belül.
Ugyanazon szállítónál ugyanaz a számítástechnikai eszköz nem lehet olcsóbb nem sulinetes termékként, hiszen a szállítókkal kötött keretszerződés értelmében, ha a nem sulinetes termék árát csökkenti, automatikusan arra az árra csökken a sulinetes termék ára. Furcsa, ha egy üzletben ugyanaz a termék két, különböző áron kerül árusításra, főleg, ha tudjuk: a drágább ár egy törvényes úton – a gyártótól vagy a közvetlen importőrtől - az országba került, a kiskereskedelmi árnál néhány százalékkal olcsóbb terméket takar. A piaci versenyben a legális csatornákon az országba kerülő termékek esetén minimális árkülönbségek lehetnek, de ezek – éppen a versenyhelyzet miatt – általábanaz 5 százalékot sem érik el a legtöbb esetben. Ha mindehhez hozzávesszük a 60 ezer forintos adókedvezményt nem lehet vitás, hogy melyik konstrukcióban érdemes megvásárolni a számítógépet.
Az Oktatási Minisztérium e közlemény útján is felhívja a nyertes szállítók figyelmét a keretszerződés azon pontjára, amely szerint kizárhatja a programból azokat, akik nem tartják be a szerződésben foglaltakat. Tapasztalatunk szerint a szállítók korrekt partnerei a programnak, ezért is reméljük, hogy megszakítják üzleti kapcsolatukat azokkal az értékesítési pontokkal, amelyek vélhetőleg a hivatalos csatornák megkerülésével is szereznek be és árusítanak számítógépeket és különböző alkatrészeket.
2003. július 9. OM Sajtóiroda
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022