Az Oktatási Minisztérium 2005. április 29-én levélben fordult a négy orvosi képzést folytató felsőoktatási intézmény vezetőjéhez, hogy tekintsék át képzési, eljárási, és szabályozási rendjüket a kirobbant illegális boncolási ügy kapcsán. A tárca a felülvizsgálat eredményéről megkapta az intézmények vezetőinek írásos tájékoztatását.
A Debreceni Tudományegyetem norvég orvostanhallgatóinak az anatómiai preparátumokkal való visszaélésével összefüggésben tájékoztatást kértünk az orvosképzést folytató egyetemekről az anatómiai gyakorlatok rendjéről, és a boncolási gyakorlatok szabályozottságáról.
A Debreceni Egyetemen történt vizsgálat eredménye azt mutatta, hogy a hallgatók, a boncmester segítségével, több alkalommal éltek az Anatómiai Intézet által biztosított oktatási időn túli bonctermi tanulási lehetőséggel. A vizsgálatot végző bizottság nem talált bizonyítékot a televízió által bemutatott szervek eredetéről, ugyanakkor az egyetem felé javaslatot tett az oktatói felügyelettel történő bonctermi gyakorlatok számának növelésére.
A négy orvosi képzést folytató egyetemről beérkezett beszámolók alapján általánosan elmondható, hogy az anatómia oktatásához szükséges bonctermi gyakorlatokat és a gyakorlatok szabályozását az intézmények megfelelőnek ítélik.
Általánosnak mondható az is, hogy az intézmények eltérő módon a hallgatók, hallgatói közösségek kérésére biztosítják a többlet bonctermi gyakorlatot és konzultációt, illetve a hallgatók felkészülését segítő információs videofelvétel, vagy egyéb oktatási anyag elérhetőségét. Az orvostanhallgatókat hallgatói esküjük is köti a tetemekkel kapcsolatos viselkedési normákban, és mind pszichológiai, mind szakmai-etikai felkészítést kapnak a hallgatók, orvosjelöltek az elvárt viselkedés kultúra alakításához.
Mindemellett az eset tanulságaiból kiindulva az Oktatási Minisztérium álláspontja az, hogy az orvos- és egészségtudományi képzést folytató intézmények, illetve karok vezetőit is összefogó Oktatási Minisztérium-Egészségügyi Minisztérium közös bizottság ülésén szükséges lesz az intézmények szabályozásait egymáshoz közelítő, egységes gyakorlatot segítő konzultáció napirendre tűzése és a szabályozások átfogó értékelése.
A vizsgálat gyors lefolytatása, a négy egyetem helyzetértékelése és a további folyamatos ellenőrzés hozzájárul ahhoz, hogy a külföldön is népszerű magyar orvosképzés európai színvonalon fogadja és képezze a jelentkező hallgatókat.
Budapest, 2005. május 26.
OM Sajtóiroda