A 2004/2005-ös tanévben 407, a 2005/2006. tanévben 431, míg a 2006/2007-es tanévben 437 középiskola indított nyelvi előkészítő évfolyamot a kilencedik évfolyamon, így több mint 15.000 diák tanul jelenleg ezekben az osztályokban, hetente legalább 11 órában idegen nyelvet, 4 órában pedig informatikát.
Ez a program az Oktatási és Kulturális Minisztérium egyik legsikeresebb programja, folyamatosan nő az abban részt vevő diákok száma. Alkalmas a tanulók eltérő szociális, társadalmi helyzetéből eredő hátrányok csökkentésére. A minisztérium célja, hogy minden lehetséges eszközzel támogassa a tanulókat az idegen nyelvtudás megszerzésében. Törekszünk arra, hogy a nyelvi kompetenciák fejlesztésével egyre több lehetőség álljon a tanulók rendelkezésére.
A nyelvi előkészítő évfolyamok elsődleges célja, hogy intenzív nyelvtanulási keretek között használható tudáshoz jussanak a tanulók, és tanulmányaik végén emelt szintű nyelvi érettségi vizsgát tegyenek.
Az alapfokú művészetoktatás intézményrendszerét nem kívánjuk megszüntetni, ugyanakkor a mérésen alapuló értékelési rendszer létrehozását írja elő a szabályozás, melyet a szakmai szervezetek fognak elvégezni. A finanszírozás várhatóan a szakmai szervezetek által biztosított akkreditáció alapján, differenciáltan történik majd. Ugyanakkor ösztönözni kívánjuk az önkormányzatokat, hogy iskoláikban a délutáni foglalkozási körben szervezett művészeti tevékenységekkel biztosítsák a tanulók művészeti nevelésének sokszínűségét.