A takarékosság jegyében kialakított költségvetési javaslat - a költségvetés szinte valamennyi területéhez hasonlóan - több helyen csökkentette a közoktatásra fordítható jövő évi forrásokat. Ugyanakkor az oktatási intézmények alapműködését biztosító alapnormatíva összege csak annyival csökkent, amennyi a fenntartók megtakarítása a társadalombiztosítási járulékok csökkenése miatt.
A költségvetési tárgyalások során az Oktatási és Kulturális Minisztérium és a kormány javaslatai alapján az oktatási rendszer működésének biztonsága, a gyermekek kiszámítható és nyugodt oktatási körülményeinek megtartása érdekében számos területen sikerült nagyobb forrást biztosítani a közoktatásban:
- A jövő évi költségvetés biztosítja a forrásokat a korai fejlesztésre, gondozásra. A korai fejlesztés, gondozásra fordítható hozzájárulás összege a módosításoknak köszönhetően gyermekenként 10 ezer forinttal emelkedik.
- A két tanítási nyelvű oktatási intézmények támogatása 2010 szeptemberétől továbbra is rendelkezésre áll. Összege megegyezik a nemzetiségi két tanítási nyelvű, illetve a nyelvi előkészítő oktatáséval.
- A kedvezményes étkeztetésre fordítható források mintegy háromszorosára emelkednek. Az óvodában, iskolában, kollégiumban szervezett kedvezményes étkeztetésre gyermekenként 43.500 forinttal jut több. Emelkedett a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő 5-7. évfolyamos általános iskolai tanulók ingyenes étkeztetéséhez járuló kiegészítő hozzájárulás összege is, 20.000 forint/fő/év lesz.
- Biztonságban az alapfokú művészetoktatás. A minősített alapfokú művészeti oktatás zeneművészeti hozzájárulása gyermekenként 9.600 forinttal, a minősített alapfokú művészeti oktatás a képző- és iparművészeti, a táncművészeti, a szín- és bábművészeti ágon, valamint a zeneművészeti ágon csoportos főtanszakos zeneoktatásban pedig fejenként 3.800 forinttal nő.
A költségvetési törvény módosításának lehetősége továbbra is nyitott, a források átcsoportosítására a költségvetés keretein belül lehetőség van. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium folytatja a párbeszédet a közoktatás szereplőivel és a szakmai szervezetekkel az oktatást érintő kérdésekben.