Fotó: Gordon Eszter
Új szervezetek, új programok
A kormány a közelmúltban több, a tehetségek segítését szolgáló szervezet létrehozásáról és program elindításáról döntött.
A tehetséges fiatalokat támogatja a hazai és határon túli magyar civil szerveződések által létrehozott Nemzeti Tehetségsegítő Tanács, továbbá az e program részeként létrehozandó Nemzeti Kiválóságok Kollégiumát működtető, és a szakkollégiumokat támogató Nemzeti Kiválóságokért Közalapítvány.
Az elmúlt évben országgyűlési határozat született a Nemzeti Tehetség Programról, annak tartalmáról, a finanszírozását megalapozó Nemzeti Tehetség Alapról, valamint a Program végrehajtására létrehozandó Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórumról.
A kormány elfogadta a Program megvalósításának első kétéves, 2009-2010. évekre szóló cselekvési tervét, valamint a Program forrásainak összehangolását és felhasználását szolgáló szabályokat.
A Program célja a tehetségek nyomon követése és segítése. Összefogja az eddigi állami, önkormányzati, intézményi és civil programokat, összehangolja az állami és az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) forrásainak felhasználását, s ennek nyomán elősegíti a gazdaságélénkítést, az oktatásfejlesztést, az országimázs alakítását, illetve a tőkebehozatal növelését.
A Magyar Géniusz Program
Az ÚMFT keretében indult el a Magyar Géniusz Program. A program egy olyan, a köz- és felsőoktatás fejlesztésének törekvéseihez illeszkedő cselekvési-, fejlesztési- stratégiai terv, amely az innovációt és a kreativitást ösztönzi, és végrehajtásának eszközei elsősorban az ÚMFT és egyéb, az OKM gondozásában álló fejlesztési programok. A Program elemeinek megvalósítási költsége 55.7 milliárd forint, finanszírozása hazai, illetve az ÚMFT-n belül biztosított forrásokból történik.
Célja a tehetségsegítés olyan komplex formáinak támogatása, amelyek a köz- és felsőoktatás fejlesztésének törekvéseihez illeszkedve az innováció és a kreativitás ösztönzését és elterjedését helyezi középpontba, elősegítve ezzel az egyéni életpályák sikerességét, a gazdasági növekedést és a versenyképesség fejlődését.
Elemei
- Tudásbefektetés - Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programja; Útravaló Ösztöndíjprogram Út a tudományhoz alprogramja; Eötvös Loránd Tudásbefektetési Program.
- Infrastruktúra-fejlesztés - Nemzeti Kiválóságok Kollégiuma (diákotthon) létrehozása.
- Segítő programok, képzések - Szakkollégiumok támogatása; Nemzeti Kiválóságok Kollégiuma szakmai programjainak támogatása; Egyetemi Tehetséggondozó Program; Integrált Tehetségsegítő Program.
- A nők tudományos életpályájának támogatása - Az esélyegyenlőség javítása a kutatás-fejlesztés támogatásának rendszerében.
- Nemzetközi Kutatóközpont - Külföldi kutatók interdiszciplináris projektjeinek és hazai kutatási hálózatokkal való kapcsolatainak támogatása, külföldön dolgozó magyar kutatók támogatása és hazai intézményekbe történő reintegrációja.
Tartalmi fejlesztés
A Nemzeti Alaptanterv
A tehetségsegítés, a kreativitás a Nemzeti Alaptanterv valamennyi területén különös hangsúlyt kap, mindenütt megjelenik a kulcskompetenciák fejlesztésétől a kiemelt fejlesztési feladatokon keresztül az egyes műveltségi területekig.
A tanulás tanítása során a pedagógusnak "törekednie kell a gondolkodási képességek, elsősorban a rendszerezés, a valós vagy szimulált kísérleteken alapuló tapasztalás és kombináció, a következtetés és a problémamegoldás fejlesztésére. Olyan tudást kell kialakítania, amelyet új helyzetekben is alkalmazni lehet.
A Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programja kerettantervének és kollégiumi programjának kidolgozása
A kerettantervet, illetve a kollégiumi programot tartalmazó miniszteri rendelet megjelenése 2009 őszén várható.
Tehetséggondozó és tanulmányi versenyek, programok, ösztöndíjak
Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny
Évente több mint 20 tárgyból zajlik, s mintegy 700 intézmény több mint 30.000 diákja vesz részt.
Az OKM által támogatott tanulmányi versenyek
A tárca minden évben pályázatot hirdet a tanulmányi, tehetséggondozó versenyek szervezői számára, a versenyeket a tárca anyagilag is támogatja. A 7-10. évfolyamos korosztály versenyeinek szervezésére évente kb. 150 pályázat érkezik, s több mint 90 versenyt rendeznek. A támogatott versenyeken több mint 300.000 tanuló vesz részt évente.
Nemzetközi diákolimpiák
A magyar diákok állandó résztvevői a több évtizedes hagyománnyal rendelkező nemzetközi versenyeknek. A versenyekre való felkészülést a minisztérium támogatja, és biztosítja az utazás költségeit.
Hátrányos helyzetű tanulók Arany János Tehetséggondozó Programja (AJTP)
A Programot 2000-ben indította el a Kormány 13 középiskola és 352 tanuló részvételével. A részvétel a 2008/2009. tanévre mintegy 3000 tanulóra, 23 középiskolára és 17 önálló igazgatású kollégiumra nőtt.
Az AJTP előkészítésére és folyamatos fejlesztésére az OKM fejezeti forrásaiból egy-egy évben 30-40 millió Ft-ot fordít a tárca.
Útravaló ösztöndíjprogram Út a tudományhoz alprogram
Célja a természettudományok, a műszaki tudományok és a matematika területe iránt kiemelt érdeklődést mutató diákok tehetséggondozása. Évente kb. 250 diák támogatására van lehetőség.
Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny
A Magyar Innovációs Szövetség 1991-ben írta ki a Versenyt az EU-versenyek mintájára. Nevezni lehet bármilyen probléma tudományos szintű megoldására irányuló ötlettel, ill. javaslattal a természettudományok, a környezetvédelem, az informatika, a távközlés, a számítástechnika és a műszaki tudományok, valamint a matematika területéről. A verseny megszervezését az OKM minden évben támogatja. Évente kb. 80 pályázat érkezik, amelyből 40-45 megvalósítására nyílik lehetőség.
Ifjúsági Bolyai Pályázat
A 2000-ben létrehozott Ifjúsági Bolyai Pályázat hozzájárul a hazai tudományos élet, valamint a világhírű magyar kutatás-fejlesztés kiszélesítéséhez.
A Pályázat középfokú kategóriájának nyertese pénzjutalomban részesül, továbbá egy Bolyai-díjas tudós szakmai irányításával folytathatja kutatómunkáját. A felsőoktatási kategória nyertese szintén jutalomban részesül, és az általa megnevezett egyetem téma szerinti doktori iskolájában - annak egyetértése esetén - államilag finanszírozott doktori képzésben vehet részt.