Hiller István reményét fejezte ki, hogy a Pénziránytű iskolahálózat hosszú távon a kultúra, a viselkedéskultúra, az állampolgári ismeretek tudatosodásának eszköze lehet. "A mai nap nemcsak egy állomás, hanem kiindulópont" - fogalmazott a tárca vezetője.
Felidézte, hogy az Oktatási és Kulturális Minisztérium miniszteri rendeletekkel, kiadványokkal, a Nemzeti Alaptanterv módosításával lehetőséget biztosított a pénzügyi ismeretek széleskörű oktatására. A cél, hogy még több közoktatási intézmény vegyen részt a Pénziránytű iskolahálózat programban.
 |
Fotó: Gordon Eszter |
Hiller István szerint az érdem a pedagógusoké, akik a pénzügyi ismereteket adoptálták a tantervbe, hogy ezt később a diákok "aprópénzre válthassák" a szó szoros értelmében véve is.
A szakminiszter köszönetet mondott a pedagógusoknak, a Tudatos Pénzügyekért Alapítványnak és a Magyar Nemzeti Banknak az együttműködésért.
Simor András jegybankelnök beszédében kiemelte, hogy a pénzügyi kultúra fejlesztése olyan hosszú távú feladat, amely egyrészt szükségessé teszi az állami intézmények mellett az üzleti és civil szereplők közreműködését is, másrészt nem valósítható meg sikeresen a pénzügyi és oktatási szféra szoros együttműködése nélkül.
A Magyar Nemzeti Bank kezdeményezésére létrejött Tudatos Pénzügyekért Alapítvány és az Oktatási és Kulturális Minisztérium ez év szeptemberében hirdette meg a "Pénziránytű iskola" hálózat és cím létrehozását. A "Pénziránytű iskola" címek ünnepélyes keretek közötti hivatalos átadására november 10-én az MNB székházában került sor. A rendezvény megnyitóján részt vett Simor András, az MNB elnöke, Hiller István oktatási és kulturális miniszter, valamint Várhegyi Éva, a Tudatos Pénzügyekért alapítvány kuratóriumának elnöke is.
Az elmúlt években számos kutatás és gyakorlati példa világított rá az alacsony szintű pénzügyi kultúra pénzügyi közvetítő rendszer stabilitását veszélyeztető kockázataira. A pénzügyi ismeretek közvetítésében kiemelt szerep hárul a közoktatás által nyújtott lehetőségek kihasználására. Csak az iskolai oktatás keretein belül biztosítható ugyanis, hogy a pénzügyi alapismeretek társadalmi, vagyoni, jövedelmi, képzettségi és egyéb különbségektől függetlenül mindenkihez eljussanak, és a jövő generációja a pénzügyek terén is megfontolt, tudatos döntéseket tudjon hozni.
A Magyar Nemzeti Bank kezdeményezésére 2008-ban létrejött Tudatos Pénzügyekért Alapítvány és az Oktatási és Kulturális Minisztérium az idén először hirdette meg a "Pénziránytű iskola" hálózati tagságot és címet.A cím magas szintű elismerést jelent azon iskolák számára, amelyek iskolafejlesztési, pedagógiai munkájuk keretében kiemelkedően magas színvonalon és példamutató módon képviselik a gazdasági nevelés, valamint a pénzügyi ismeretterjesztés értékeit.
Az iskolahálózat fő célja az, hogy jól szervezett módon segítse elő a gazdasági és pénzügyi kultúra, áttételesen pedig a vállalkozási ismeretek közoktatáson belüli elterjesztését. A kezdeményezők szándéka szerint a hálózat programjai segítik a tagintézmények szakmai fejlődését, hozzájárulnak az iskolák együttműködéséhez, valamint hatékonyan segítik a pénzügyi szemléletformálást.
A címet és a hálózati tagságot a Tudatos Pénzügyekért Alapítvány pályázata útján lehetett elnyerni, melyre első lépésben a Magyar Nemzeti Bank és az alapítvány anyagi és szakmai támogatásával megvalósuló Pénzügyi oktatási programban (POP) résztvevő 40 középiskola kapott lehetőséget, 2009. októberében pedig további 21 középfokú iskola csatlakozhatott a hálózathoz. A hálózati tagság és a cím elnyerése iskolánként 100.000 Ft alapítványi támogatással is jár.
A pénzügyi és az oktatási szakemberek egyaránt azt remélik, hogy pár éven belül a "Pénziránytű iskola" cím már védjeggyé válik, most az iskolahálózat elindításával az első lépést tették meg efelé.