A Múzeumok Őszi Fesztiválján a látogatók széles rétegei kereshetik fel a múzeumok kiállításait, és vehetnek részt különleges élményt nyújtó, változatos, szórakoztatva oktató programokon, többnapos rendezvények, családi hétvégék és rendhagyó tanórák keretében. A fesztivál a szakemberek számára is érdekes programokat kínál a különböző szakmai napok és műhelymunkák során.
A Múzeumok Őszi Fesztiváljának központi nyitó nagyrendezvénye idén is a Múzeumpedagógiai Évnyitó volt, amelyet immár hetedik alkalommal rendeztek meg - ezúttal a Magyar Nemzeti Galériában, "Múlt, jelen és jövő találkozásában" címmel. Az eseményen igyekeznek ráirányítani a figyelmet a múzeumokra - mint az oktatás fontos helyszíneire -, másrészt bemutatni, hogy a múzeumok a tanévhez igazodva milyen új programokkal várják a pedagógusokat és a diákcsoportokat.
Az évnyitóhoz kapcsolódó konferencián lehetőség nyílt arra is, hogy az Oktatási és Kulturális Minisztérium és a muzeális intézmények beszámoljanak a közművelődés és a múzeumpedagógia terén végzett kutatásaik eredményeiről, valamint ismertessék legsikeresebb fejlesztéseiket. Külön blokkban kaptak prezentációs lehetőséget azok az egyesületek, alapítványok, amelyek a civil szféra képviselőiként a múzeumügy, a múzeumi közművelődés terén, e szakmai kör érdeklődésére számot tartó eredményeket értek el az adott időszakban.
Akiállítóterekben zajló műhelyfoglalkozások mellett arésztvevő múzeumok és szakmai kiadók lehetőséget kaptak, hogy a Múzeumpedagógiai expón bemutassák múzeumpedagógiai programjaikat, a témához kapcsolódó ötleteiket, a velük együttműködő vállalkozásokat, kiadványaikat és termékeiket.
Az eseményen átadták a Múzeumpedagógiai Nívódíjat is a korszerű, újszerű múzeumpedagógiai kezdeményezések elismeréseként.
A 2009. évi Múzeumpedagógiai Nívódíjasok:
Kiadvány kategóriában:
1. "Mesterfüzetek" - Oktatócsomag Gárdonyiról és az Egri Csillagokról -
Heves Megyei Múzeumi Szervezet - Dobó István Vármúzeumának Gárdonyi Géza Emlékháza
Indoklás: Komplex, több elemből álló kiadványcsomag, amely lehetőséget ad a Gárdonyi életmű, az Egri csillagok és a Gárdonyi-féle titkosírás megismerésére és feldolgozására. Az életmű és egy kiemelkedő alkotás jó és sokoldalú, kreatív feldolgozása, egy olyan elemre építve - titkosírás -, ami teljesen megmozgatja a gyerekek fantáziáját. Igényes vizuális megoldásokat alkalmaz: pl. ismeretterjesztő füzetek, titkosírás-gyakorló stb.
2. Határtalan történet - Győr-Moson-Sopron Megyei Múzeumok Igazgatósága
Soproni Múzeuma
Soproni Múzeum - Határtalan történet Sopronból - Foglalkoztató füzet és kiállítás-vezető gyerekeknek. (A Sopron és környéke a koraújkortól napjainkig című állandó kiállításhoz készült.)
Indoklás: Magas színvonalú módszertani megoldásokat alkalmazó, rendkívül igényes nyomdai megjelenésű darab. Célcsoportja az általános iskolások 9-13 éves korosztálya. Egyéni feladatmegoldást tesz lehetővé, amelyhez azonban szükséges a kiállítás, a gyűjtemény ismerete, emiatt visszatérőn múzeumlátogatásra ösztönöz. Megjelenése számtalan elem miatt - például a jól átgondolt, kedves ikonok a feladatok megoldási módjának jelzésére, a kellemes betűméret, a harmonikus színvilág - kiemelkedő. Pontos, átgondolt instrukciókat tartalmaz. Helytörténeti füzetként is használható, amely feldogozza Sopron történelmét napjainkig.
Kezdeményezés kategóriában:
1. Petőfi irodalmi Múzeum - "Nyelvet öltünk" - Múzeumbusz a Magyar Nyelv Évében
Indoklás: Az Országjáró múzeumpedagógiai-busz a Magyar Nyelv Évében a rekord látogatószámot hozó Nyugat-busz után igazi dinamikus, a múzeumot az országba kivivő ismeretterjesztő kezdeményezés, amely bárhová eljut, mindenkinek élményt jelent. Több foglalkozásmodul is tartozik hozzá. A jövőben tervezik a "járat" határon túli magyar nyelvű vidékeken történő bemutatását és turnéját.
2. "Múzeumi hét" - Játékos kalandozás a régmúlt korokban - Múzeumi játékok: kezdeményezés és kapcsolódó kiadványok - Nógrád Megyei Múzeumi Szervezet Pásztói Múzeuma
Indoklás: Komplex foglalkozássorozat, amelynek keretében a hét minden napján tematikus napokat bonyolított le a múzeum. Délelőtt az óvodás, délután a kisiskolás csoportokat várták foglalkozásokkal. Jól felépített program, mely kitekintéssel volt az állandó kiállítás és a gyűjtemény fő hangsúlyaira. Ehhez három korosztály számára foglalkoztató füzetsorozatot adtak ki. Az állandó kiállítás egységeinek három korosztályra történő adaptációja példaértékű. Egészséges arányban ötvözi a múzeumi környezetben és az azon kívül is megoldható feladatokat.
Adatok 2009. évi pályázatokról
|
2007
|
2008
|
2009
|
Pályázó intézmények száma
|
11
|
22
|
30
|
Ebből vidéki
|
4
|
11
|
21
|
Ebből budapesti
|
7
|
11
|
9
|
Beérkezett pályázatok száma
|
22
|
34
|
46
|