2025. szeptember 10.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Összefoglaló a magyar-kínai multikulturális két tanítási nyelvű iskola létrehozásáról

2004. március 18.

TARTALMI ÖSSZEFOGLALÓ A MAGYAR-KÍNAI MULTIKULTURÁLIS
KÉT TANÍTÁSI NYELVŰ ISKOLA LÉTREHOZÁSÁRÓL

Dr. Medgyessy Péter miniszterelnök 2003. augusztus 27-29-én Kínában tett hivatalos látogatása során tájékoztatta a kínai felet arról, hogy Magyarország és Kína kölcsönös érdekeit szem előtt tartva, a kínai féllel együttműködve, magyar-kínai iskolát kívánunk létrehozni, amelynek elhelyezéséről a magyar állam gondoskodna. Az iskola létesítése mérföldkőnek számít a Kínai Népköztársasághoz fűződő kapcsolataink alakítása terén, létrejötte nyomán számos hosszútávú gazdasági, társadalmi előnnyel számolhatunk.

Az iskola alapításának indoklása

Kína szempontjából: A Magyarországon élő kínai közösség igénye egy olyan iskola létesítésére, amely amellett, hogy magyar nyelvű oktatást nyújt, tanulói számára lehetővé teszi a kínai nyelv, írás és kultúra elsajátítását, a Kínai Nagykövetség által tolmácsolt módon már évekkel ezelőtt megfogalmazódott. A Diákigazolvány Adatbázis adatai szerint Budapesten mintegy 450 kínai tanul általános iskolában. Túlnyomó többségük magyar tannyelvű általános iskolába jár, ahol nem biztosított a lehetőség anyanyelvük ápolására, a kínai írás elsajátítására. A kínai tanulók fogadásából adódó különleges helyzetek kezelésére ráadásul a legtöbb hazai iskola nincs felkészülve. Megfelelő kiegészítő foglalkozások, a magyar mint idegen nyelv tanítása terén tapasztalattal rendelkező pedagógus hiányában a magyar nyelv elsajátítása a Kínából Magyarországra csöppent gyermekek esetében leginkább spontán tanulási folyamatként megy végbe, néha kudarcélményt, beilleszkedési gondokat eredményezve. Felismerve a kínai szülőknek azt az igényét, hogy miközben gyermekük magyar kötődésre tesz szert, ne veszítse el kínai identitását sem, a kínai nyelv és kultúra oktatására két vasárnapi iskola is szerveződött. Bár Európa más országaiban is van ez utóbbira példa, a megoldás távolról sem tekinthető ideálisnak, hiszen miután az iskolák hétvégén és a nyári vakációban működnek, a gyermekeknek egyáltalán nem jut idejük kikapcsolódásra, ráadásul a hétvégi iskolák által biztosított óraszám kevés a kínai írás tökéletes elsajátítására.
A vázolt helyzetre költségszempontból a legoptimálisabb megoldást egy olyan multikulturális nevelési elvek alapján létesítendő iskola jelenti, ahol magyar, kínai és más nemzetiségű diákok sajátos igényeik szerint tanulhatnak együtt. A nemrégiben a kínai diaszpóra körében végzett kérdőíves felmérés is ez utóbbira enged következtetni. A kérdőívre 98 család válaszolt, mely így összességében 114 gyermeket jelentett. A válaszadók túlnyomó többsége (73,3%) azt jelezte, hogy akkor vinné gyermekét át az új iskolába, ha kínai, magyar és más országbeliek együtt járnának oda. Ez a követelmény legegyszerűbben olyan rugalmas és a magyar diákok számára is vonzó pedagógiai programmal teljesíthető, amely miközben erősen épít az angol nyelvre is, képes arra, hogy az igények és adottságok függvényében a kínai nyelven kívül más nyelveket (akár EU-s nyelveket) is integráljon (és ezzel hozzájáruljon a migráns munkavállalók gyermekeinek oktatásáról szóló 77/486/EGK irányelvben megfogalmazott európai uniós elvárások teljesítéséhez is).

Magyarország szempontjából: Az iskola létrehozásának további fontos indoka, hogy tekintettel Kína adottságaira és gyors gazdasági növekedésére Magyarországnak növekvő számban lesz szüksége kínai nyelvet beszélő, a kínai kultúrát és gondolkodást jól ismerő magyar állampolgárokra. Ezt a szükségletet próbálja meg az iskola kielégíteni, amikor tandíjmentes formában lehetővé teszi magyar tanulók részére a kínai nyelv elsajátítását, a kultúrával történő megismerkedést.
Egy ilyen iskola alapítása természetesen túlmutat a szűkebb értelemben vett magyar és kínai szempontból egyaránt jelentkező pedagógiai szükségszerűségen. Létrehozása szimbolikus értéket is hordoz, és ennek megfelelően a világ legnépesebb országához fűződő egyéb irányú kapcsolatainkra is kedvező hatással lehet.

A megvalósítás módja

A miniszterelnöki látogatást követően megkezdődött egy olyan épület felkutatása, amely otthont tudna adni az új iskolának. Az adott lehetőségek keretei között a legalkalmasabb épületnek a XV. ker. Kavicsos köz 2-4. alatt található volt Nyomdaipari Szakmunkásképző Iskola épülete mutatkozott. Az épület a Fővárosi Önkormányzat tulajdonát képezi, ugyanakkor a Főváros a kezdetektől fogva partner volt egy olyan konstrukció kimunkálásában, amely lehetővé teszi az iskola 2004 szeptemberi megnyitását. A tárgyalások eredményeképpen megállapodás született arról, hogy a Főváros az épületet 50 évre ingyenesen használatba adja az iskola fenntartója számára.

Az iskola jellemzői

Az iskola 1-8. évfolyamos tandíjmentes általános iskolaként kezdené meg működését. A benépesülés a jelentkezők számától függ. Tekintettel arra, hogy az épület adottságai lehetővé teszik, - amennyiben erre a későbbiek folyamán igény fogalmazódik meg - az általános iskola középiskolával is bővülhet. Az iskola fenntartója az OMSZI Intézményfenntartó Kht lesz. Az iskola javasolt pedagógiai alapelvei a következők :

  • Az iskola multikulturális szemléletű legyen.
  • A kínai (és később a más nemzetiségű) tanulók oktatása a magyar tanulókkal integráltan folyjon.
  • A kínai nyelv a kötelező tanórai foglalkozásokon elsősorban anyanyelvként, és ne tanítási nyelvként jelenjen meg (alsóbb évfolyamokon természetesen magyar és kínai anyanyelvű tanárok egy osztályteremben egyszerre is taníthatnak).
  • A kínai nyelv a tanórán kívüli foglalkozásokon is jelenjen meg. Ezek keretében történhet meg a tanórai foglalkozásokon tanult anyagok kínai nyelvű feldolgozása ill. ismétlése.
  • A kínai nyelv a magyar tanulók számára opcionális lehetőségként tanulható legyen.
  • A program rugalmasan bővíthető felépítésű legyen, hogy később lehetővé tegye más nyelvek befogadását is.
  • A magyar és kínai nyelv után harmadik nyelvként az angol jelenjen meg.
  • A tantervi követelmények a magyar közoktatásban érvényes követelményektől ne térjenek el.
  • Az oktatás a migráns tanulókra vonatkozó EU-s irányelvnek feleljen meg.

GYAKORI KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK
A MAGYAR-KÍNAI ISKOLÁVAL KAPCSOLATBAN

Hol létesül az iskola?

Az iskolának a Budapest XV. ker. Kavicsos köz 2-4. alatt található Ybl-díjas épület fog otthont adni.

   


Mik az épület főbb jellemzői?

A három szintes új épületet 1976-ban adták át a Ságvári Endre Nyomdaipari Szakmunkásképző Iskolának szakközépiskolai és szakmunkásképzés céljából. Az iskola udvara nagy, jelenleg bitumenes kosárlabda és kézilabda, valamint füves röplabda pálya található rajta. A maga idejében korszerűnek mondott épületet kívülről alumínium és üveg elemek határolják, a belső tantermi tagolásra gipszkartont használtak fel. Az iskola szimmetrikus elosztású, alkalmas akár két intézmény egyidejű működtetésére is egymás tevékenységének zavarása nélkül. A földszinten és az első emeleten 8-8, a második emeleten 12 tanteremben nyílik lehetőség az oktatásra. Ezeken kívül rendelkezik még az intézmény egy 15m x 30m-es tornateremmel, kisebb kiterjedésű pincével, ebédlővel (melegítő konyhával, mosogató helyiséggel), két tanári teremmel, iskolaorvosi-könyvtári-gazdasági-raktározási tevékenységek ellátására használható szobákkal. A kilencvenes évek közepén az energiaracionalizálás kapcsán az intézmény levált a központi hőszolgáltatás rendszeréről, így jelenleg saját gázkazánok biztosítják a melegvíz ellátást, valamint a fűtést. Mivel az épület lapos tetős megoldású és a szigetelés már elöregedett, ezért ennek teljes felújítására a közelmúltban került sor.

Hogyan érhető el az iskola tömegközlekedéssel?

Többek között piros 73-as busszal. (http://www.bkv.hu/busz/73gyorsvissza.html)

Miért van szükség erre az új iskolára?

Az iskola létrehozását több tényező is motiválta:

  • A magyar és kínai állam szempontjából : Az iskola létrejötte mérföldkőnek számít az Európai Uniónál háromszor népesebb, és annál háromszor nagyobb országhoz fűződő kapcsolataink alakítása terén. Kifejezésre juttatja azt a tényt, hogy Kínát hosszútávú partnerünknek tekintjük, egyben olyan szimbolikus jelzés a nemzetközi gazdasági szereplők számára, melynek üzenete, hogy Magyarország üdvözli a külföldi befektetőket és számukra a lehető legkedvezőbb körülményeket igyekszik teremteni.
  • A magyar gyerekek szempontjából : Egy idegen nyelv elsajátítása annál könnyebb minél fiatalabb korban kezdünk neki. Míg a német, francia, japán stb. nyelvek esetében léteznek olyan iskolák, ahol a magyar tanulóknak lehetőségük van ezen nyelvek tandíjmentes iskolai oktatás keretében történő elsajátítására, addig a kínai nyelv esetében eddig egyetlen ilyen lehetőség sem létezett. Ez az iskola erre elsőként vállalkozik.
  • A kínai gyermekek szempontjából : A Magyarországon élő kínai gyermekek integrációja és a kettős identitás kialakítása csak akkor képzelhető el, ha a gyermekek magyarul és kínaiul egyaránt kiválóan tudnak. A nyelvtanulás feltételei azonban eddig csak részben voltak adottak, ugyanis egyfelől a magyarnak mint idegen nyelvnek az oktatására a legtöbb általános iskola nincs berendezkedve, másfelől pedig ami a kínai nyelvet illeti, annak tanítására ugyan szerveződött két vasárnapi iskola, azonban sajnálatos módon az ottani óraszámok ahhoz kevesek, hogy a kínai nyelvet és főként írást tökéletesen el lehessen sajátítani, ahhoz viszont elégségesek, hogy elrabolják a gyermekek hétvégéjét és vakációját. Az új iskola egyik célja tehát, hogy rendes oktatás keretében teremtsen lehetőséget mindkét nyelv alapos elsajátítására. A kínai gyermekek részére az anyanyelv-oktatás megteremtésének szükségességét a kínai nagykövetség egyébként már évekkel ezelőtt jelezte.
  • Pedagógiai szempontból : Az iskola létesítésének egyik fontos célja a kultúrák közötti párbeszéd előmozdítása, a kulturális másság megértésére és elfogadására való nevelés.

Hány évfolyamos lesz az iskola?

Az iskola 1-8. évfolyamos általános iskola lesz. Az iskola igény esetén később 1-12 vagy 1-13 évfolyamossá bővülhet.

Mely évfolyamok fognak indulni?

Ez természetesen a jelentkező tanulók számától függ. Kellő számú jelentkező esetén mind a 8 évfolyam beindul.

Kik fognak tanítani az iskolában?

Az iskolában magyar és kínai anyanyelvű pedagógusok fognak tanítani. A kínai anyanyelvű pedagógusok egy része a tervek szerint a Kínai Népköztársaságból fog érkezni, másik részük a már Magyarországon élő kínai pedagógusok közül fog kikerülni. A Kínai Népköztársaság már jelezte, hogy kész tanárokat küldeni Magyarországra.

Lesz-e tandíj az iskolában?

A kötelező tanórai foglalkozások ingyenesek lesznek.

Miért kell fizetni majd az iskolában?

Elsősorban az iskolabuszért, a tankönyvekért (a hatályos jog szerint), az étkezésért valamint a tanórán kívüli (délutáni, hétvégi) foglalkozásokért.

Mit tanulhatnak a magyar anyanyelvű tanulók az iskolában?

A magyar anyanyelvű tanulók számára az iskola éppen olyan mint minden más magyar általános iskola azzal a különbséggel, hogy a gyerekeknek többletként lehetőségük nyílik az angol és a kínai nyelv elsajátítására, a kínai kultúra megismerésére.

Hogyan és mit tanulhatnak a kínai anyanyelvű tanulók az iskolában?

A kínai anyanyelvű tanulók az 1-8 évfolyamon a többi tantárgy mellett kínai nyelv és irodalmat, valamint a felsős évfolyamokon kínai történelmet tanulnak. Az alsós évfolyamokon ezen kívül az órák egy részében egy magyar és egy kínai anyanyelvű tanító egyszerre lesz jelen. A kínai anyanyelvű tanító a kínai anyanyelvű gyerekeknek segít a gyakorlatok megértésében. Mindezeken kívül kínai és nem kínai tanulóknak délután egyaránt lehetőségük nyílik majd a kínai nyelv és írás alaposabb elsajátítására. A délutáni fakultatív órák célja egyrészt a játékos tanulás (színjátszókör, énekkar, stb.), másrészt a délelőtt magyarul tanult ismeretek kínai nyelvű átismétlése, gyakorlása, rögzítése.

Az angol nyelvet hogyan fogják elsajátítani a tanulók?

Az angol nyelv az alsós évfolyamokon (1-4) a magyar nyelv mellett már bizonyos órákon (ének-zene, rajz, technika és életvitel, testnevelés) megjelenik. Így például ének órán a gyerekek magyar és angol dalokat egyaránt énekelnek. A felsős évfolyamokon (5-8) az angol mint idegen nyelv magas óraszámban tantárgyként jelenik meg. Ezen kívül délutánonként, tanórán kívüli foglalkozások keretében, az igények függvényében lehetőség lesz az angol nyelvvel való további ismerkedésre alsósok és felsősök számára egyaránt.

Milyen tankönyvekből fognak tanulni a diákok az iskolában?

A magyar tannyelvű órákon a magyar tankönyvpiacról választott könyvekből, a kínai tannyelven folyó órákon Kínából érkező könyvekből és munkafüzetekből fognak tanulni a gyerekek.

Mit lehet tudni az iskolabuszról?

Iskolabusz kellő számú jelentkező esetén fog indulni és a város több pontján megállva fogja szállítani a tanulókat az iskolába. A megállóhelyek a szülők lakcímének ismeretében, a lehető legoptimálisabban lesznek meghatározva.

Meg fog-e felelni az iskola a magyar tantervi követelményeknek?

Igen, az iskola teljes mértékben meg fog felelni a tantervet érintő magyar jogszabályi előírásoknak.

Milyen státuszú külföldi gyerekek teljesíthetik tankötelezettségüket az iskolában?

A közoktatási törvény szerint: "A nem magyar állampolgár akkor tanköteles Magyarországon, ha a magyar jogszabályok szerint menedékjogot kérő, menekült, menedékes, bevándorolt, letelepedett, humanitárius tartózkodási engedéllyel rendelkező kísérő nélküli kiskorú, illetve szülőjével együtt tartózkodási engedéllyel vagy humanitárius tartózkodási engedéllyel rendelkező kiskorú". Bármelyik feltétel fennállása esetén tehát a külföldi gyermek beiratkozhat az iskolába.

Milyen állampolgárságú tanulókat vár az iskola?

Az iskola magyar és nem magyar állampolgárságú gyerekeket egyaránt vár.

Hány éves kortól járhat ebbe az iskolába a gyermek?

A közoktatási törvény szerint: "A gyermek, ha az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget elérte, abban a naptári évben, amelyben a hatodik életévét május 31. napjáig betölti, megkezdi a tankötelezettség teljesítését. A szülő kérelmére a gyermek megkezdheti a tankötelezettség teljesítését akkor is, ha a hatodik életévét december 31. napjáig tölti be."

Lesz-e kínai étel kapható az iskolában?

A tervek szerint magyar és kínai ételek egyaránt kaphatóak lesznek az iskolában.

Mik az iskola pedagógiai alapelvei

  • Az iskola multikulturális szemléletű legyen.
  • A kínai (és később a más nemzetiségű) tanulók oktatása a magyar tanulókkal integráltan folyjon.
  • A kínai nyelv a kötelező tanórai foglalkozásokon elsősorban anyanyelvként, és ne tanítási nyelvként jelenjen meg (alsóbb évfolyamokon természetesen magyar és kínai anyanyelvű tanárok egy osztályteremben egyszerre is taníthatnak).
  • A kínai nyelv a tanórán kívüli foglalkozásokon is jelenjen meg. Ezek keretében történhet meg a tanórai foglalkozásokon tanult anyagok kínai nyelvű feldolgozása ill. ismétlése.
  • A kínai nyelv a magyar tanulók számára opcionális lehetőségként tanulható legyen.
  • A program rugalmasan bővíthető felépítésű legyen, hogy később lehetővé tegye más nyelvek befogadását is.
  • A magyar és kínai nyelv után harmadik nyelvként az angol jelenjen meg.
  • A tantervi követelmények a magyar közoktatásban érvényes követelményektől ne térjenek el.
  • Az oktatás a migráns tanulókra vonatkozó EU-s irányelvnek feleljen meg.

Mi lesz az iskola neve?

Az iskola nevéről jelenleg egyeztetések folynak. Az egyik névjavaslat :
"Petőfi - Lu Shün Általános Iskola", kínaiul : ???-????. Lu Shün a XX. sz-i kínai irodalom egyik legnagyobb alakja volt (1881-1936).

Hány tanuló jelentkezett eddig?

Eddig közel 100 magyar és kínai tanuló jelentkezett. Még várjuk a jelentkezéseket. A jelentkezések befogadása érkezési sorrendben történik.

 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok