A legfrissebb francia közvélemény-kutatási adatok (az IFOP felmérése) szerint luxusnak számít külföldön tanulni, miközben a megkérdezett fiatalok 69 százaléka utazna szívesen valamely tagállamba akár dolgozni is. A felmérés érdekessége, hogy világosan kiderült: a francia lányok inkább kalandvágyóak, miközben a francia fiúk a külföldi munka iránt érdeklődnek jobban. Míg a lányok 71%-a, addig a fiúk 68%-a próbálná ki magát más nyelvű oktatási rendszerben, eközben a külföldi pénzkereset a fiúk 71%-át, a lányoknak csak a 66%-át vonzza. A felmérés nem véletlenül most látott napvilágot. A Párizsban évente megrendezett, eddig kifejezetten nemzeti oktatási vásár idén először európai dimenziót kapott. Az Európai Oktatási Vásár a felsőoktatásra, az abban rejlő lehetőségekre és az intézmények bemutatására specializálódott szalon.

"Magyarország vonzó célpont lehet például azoknak a diákoknak, akik gazdasági tanulmányokat folytatnak. Számukra érdekes lehet egy újonnan csatlakozott ország gazdaságát tanulmányozni, hiszen a magyar piac egy új típusú piac, még akkor is, ha már lassan 20 éve nyitottnak számít" - magyarázza Jeney Zoltán, a PMI tudományos titkára. "Többen érdeklődnek a magyarországi tanulmányi lehetőségek felől a PMI-ben is, ma is megkeresett minket egy kameruni diák, aki Magyarországon szeretne közgazdaságtant tanulni. A jó hírnévnek örvendő magyarországi műszaki egyetemek is sokakat vonzanak"- mondja.
Az oktatási vásárral szinte egy időben új irányt vett a Párizsi Magyar Intézet - mint Collegium Hungaricum - oktatási irányvonala: célja az intézetben folyó magyar nyelvoktatás fellendítése. Ma mintegy 60 tanuló 4 szinten tanulhat itt. A PMI több diákot kíván elérni, ezért együttműködésben az újonnan megalakult franciaországi Magyar-Francia Kereskedelmi és Ipari Központtal, kiszélesíti a már működő nyelvi képzést olyan speciális szakirányú tanfolyamok indításával, mint a gazdasági szaknyelv és a magyar vállalati kultúra oktatása. Különösen hasznos lehet ez azoknak a francia közép- és felsővezetőknek a számára, akiket magyarországi vállalathoz helyeznek át.
"Több európai országban léteznek úgynevezett "Mobilitási Központok", amelyek a diákok orientációjával, oktatásszervezéssel foglalkoznak, információt nyújtanak a más európai országokban folyó képzésekről" - mondja Jeney Zoltán. "Szeretnénk, a PMI-ben is - legalább magyar-francia relációban - kialakítani egy ilyen központot: információs szolgálatot a magyarországi képzésekről, képzési formákról".
Párizsi Magyar Intézet