1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
|
1-2. évfolyam
|
3-4. évfolyam
|
|
Alaki képzés (egy és többes oszlop, egy- és többsoros vonal kialakítása, haladás az alaki szabályoknak megfelelően egy- és többsoros alakzatban, különböző téralakzatok kialakítása, fordulatok helyben és mozgásban együttes osztályfoglalkoztatások tartásához). | ||
Egyszerű 1-4 ütemű alapgimnasztika. | Egyszerű alapformájú 1-8 ütemű gimnasztika, esetleg rövidebb gyakorlatsorrá kapcsolva, statikus egyensúlyviszonyok gyakoroltatása talajon és szereken is. | Hosszabb alapgimnasztika-sorok egyszerűbb alapformákból. |
Játékos testtartást javító feladatok és játékok, talpboltozatot erősítő testgyakorlatok. | Általános testtartást javító, gerinc-csípőizületi mozgékonyságot, talpboltozatot fejlesztő gyakorlatok, törzserősítés változatos módon, a törzserősítés minden formája. | |
Rövid távú gyors futások, futás saját tempóban külső kényszer nélkül. | Rövid távú vágtafutások, gyors futások irányváltoztatással. | Rövid távú vágtafutások, gyors futások irányváltoztatással. |
Futások irányváltoztatással. | Hosszú távú futások saját tempóban. | Aerob jellegű kitartó futás. |
Egyszerű szabályokon alapuló fogójátékok. | Fogó játékok, különböző sor- és váltóversenyek, fokozatosan nehezedő szabályokkal. | Rajtolási versenyek különböző jelekre, szituációkra. |
Rövid idejű, kis erőkifejtésű szökdelések és ugrások. | Rövid idejű, fokozatosan növekvő erőszükséglet jellegű szökdelések, ugrások saját erőbeosztással. | Szökdelések, ugrások (magas, távol, folyamatos munkavégzésben). |
Kúszások, mászások, statikus jellegű egyensúlygyakorlatok, egyéb természetes mozgások. | Kúszások, mászások, statikus és dinamikus egyensúlygyakorlatok, egyéb természetes gyakorlatok. | |
A rúd-, kötélmászás technikája. | Rúd-, kötélmászás fokozódó gyorsasággal; mászóversenyek. | Mászási-függeszkedési kísérletek rúdra-kötélre, mászóversenyek, mászó váltóversenyek. |
Egy- és kétkezes dobások, hajítások kis súllyal (marok-, teniszlabda, könnyű gumilabdák). | Egy- és kétkezes dobások, hajítások, vetések kis súllyal (gyorserő fejlesztése). | Dobások, lökések, hajítások kis súllyal távolba, kornak megfelelő méretű és súlyú szerrel, a technika fejlesztését, a végrehajtás gyorsaságát célozva. |
A tanultak beillesztése egyszerű testnevelési játékokba, sor- és váltóversenyekbe. | Célzás álló és mozgó tárgy(ak)ra, vízszintes és függőleges célirányokat képezve, a céltárgy mozgásának bonyolítása, a mozgás sebességviszonyainak variálása, a kiszámíthatatlansági tényezők növelése. | Mozgásban lévő társakkal mozgásból történő labdakezelés. |
A labdakezelés alapjai (gurítás, elkapás, dobás, labdavezetés kézzel, lábbal, célzás álló és mozgó tárgyra). | Nehezedő labdakezelési gyakorlatok kézzel és lábbal, sor-, váltóversenyek részeként is gyakoroltatva; labdakezelés elmélyítése. A cselezés, a másik társ mozgással való becsapásának tanítása. | Előző években tanultak módszeres képességfejlesztést célzó alkalmazása, cselezés, cselsorok, sportági technikai elemek kapcsolásának variálása, nehezítése. |
Tanulási, testgyakorlási-edzési anyag ágyazása játékokba, testnevelési játékokba, gyermektáncokba, sportágakat előkészítő, egyszerűsített szabályú játékokba. | A tanult sportági technikai-taktikai elemek játék-, versenyszerű helyzetbe állítása. | |
Egyszerűbb sportági technikai elemek tanítása (szertorna, RG, atlétikai jellegű technikai elemek). | Szertorna, összefüggő gyakorlatok. | |
Eszközhasználatú sportági technikák tanulása (labda, karika, szalag, kislabda stb.) a gyermek méreteihez és erejéhez igazodó szersúly kiválasztásával; sportágat előkészítő játékok tanulása. | Minden sportág technikai repertoárja, pontosságra, minőségre törekedve (a helyi viszonyok és a tantestület választása szerint, a tanulók érdeklődésének figyelembevételével). | |
Sportági alaptaktikák (egyszerű mechanikus szinten). | ||
Esések gurulások, vetődések minden formája sportág-előkészítő egészségmegőrző jelleggel. | ||
Küzdősportok alapjai (elsősorban fiúk, kisebb küzdő jellegű versengések), esztétikai sportok alapjai (lányok). | ||
Korcsolyázás, sízés, görkorcsolyázás, gördeszkázás alapjai, technikája. | ||
Egyszerű koreografált játékok, gyermek-, népi játékok, táncok, gyermekmondókákra, gyermekdalokra koreografált mozgássorok. | Rövidebb, egyszerű mozgásrendszerű koreográfiák betanulása. | Nép-, modern tánc technikai elemek, rövidebb koreográfiák, etűdök. |
Vízhez szoktatás, az úszás technikai alapjai. | Az úszás technikája, egy biztonságot nyújtó úszásnem megtanulása. | Tanult úszástechnikák fejlesztése, folyamatos úszás távolságnövelő céllal, kisebb versenyek már jónak nevezhető technikai tudásszint elérése esetén. |
Az 1-2. évfolyam tananyagának bővített és nehezített formában történő továbbvitele. | ||
Higiéniai ismeretek, feltárása, növelése. | Higiéniai ismeretek növelése, szoktatás az alkalmazásukra | Testkultúra-történeti ismeretek alapozása, higiéniai ismeretek növelése, alkalmazásuk ellenőrzötten. |
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
|
9-10. évfolyam
|
11-12. (13.) évfolyam
|
|
Az 1-6. évfolyamokon alaki képzésként tanultak tanórai alkalmazása. | Az általános iskolában tanult alaki formák gyakorlása, lehetőség szerinti továbbfejlesztése. | A korábban tanult alaki formák célszerű alkalmazása. |
Gimnasztika kéziszerek felhasználásával, zenére bemutatott összefüggő gimnasztikai sorok kialakítása. | Gimnasztika szabadgyakorlati alapformákkal, kéziszerekkel, nehezített variációkban, nagyobb ütemszámban. | A gimnasztika minden formája, kéziszerekkel, társsal, összefüggő gyakorlatok formájában is. |
Általános testtartás javítási (gerinc-csípő mozgékonyságot növelő, talpboltozatot erősítő), valamint légző gyakorlatok, törzserősítés változatos módon, törzserősítések minden formája. | Has-, hátizomerő-fejlesztés szabadon és kiegészítő sporteszközökkel, általános testtartást javító gyakorlatok, törzserősítés változatos formában. | Törzserőfejlesztés, egyoldalú terhelést kompenzáló testtartásjavítás változatos formában. |
Húzóerő, gyorserő, erő-állóképesség fejlesztése kisebb súlyokkal. | Abszolút és relatív erő fejlesztésének kezdete (biológiai érettségtől függően) a gerincoszlop-fejlettség és törzserőszint függvényében. Mindenféle izomcsoport terhelése erő-, állóképesség-fejlesztő jelleggel. | Minden izomcsoport módszeres erősítése, halmozott súlyokkal, növekvő terheléssel "testépítő" jelleggel (fő terhelési intenzitás zóna az egyéni szubmaximális). |
Mászás, függeszkedési kísérletek (lányok), függeszkedés (fiúk). | Függeszkedés nehezített feltételekkel (fiúk), függeszkedési kísérletek, mászások (lányok). | Függeszkedés nehezített feltételekkel (fiúk), függeszkedési kísérletek, mászás (lányok). |
Dobások, hajítások, vetések, lökések, szökdelések sportágnak és életkornak megfelelő eszközzel, kis súllyal, nehezékkel. | Hajítások, dobások, vetések távolságra törekedve, technikát javítva, vertikális és horizontális ugrások (főleg fiúk). | Hajítások, dobások, vetések, ugrások (főleg fiúk), különböző súlyú és fajtájú szerekkel. |
Aerob jellegű futások a sebesség növelésével. | Aerob jellegű tartós futások, távolság- és sebességnövelő célzattal. | Aerob futás, úszás folyamatosan, iramot célozva. |
Aerob jellegű különböző távú úszások a jó technikai szint szilárdítása céljával, rövidebb távú versenyek, versengések. | Úszás, aerob-anaerob sprint jelleggel, edzettségtől függő ismétlésszámban, versenyzések. | Vegyes jellegű (aerob-anaerob) állóképességi terhelések futással, úszással, versenyszerű formában is, edzettségtől függő ismétlésszám meghatározásával. |
Rövid távú vágtafutások, gyorsfutások versenyszerűen is. | Vágtafutások (fiúk-lányok) versenyszerű körülmények között is. | Vágtafutások, sprintúszások teljes versenytávokon (sportági szabályok szerint). |
Anaerob munkavégzés összefüggő terhelésként. | ||
Vegyes jellegű, de főleg aerob futások (fiúk-lányok). | ||
Futással együtt járó sportjátékok tartós iramra törekvő űzése. | ||
Küzdősportok (fiúk), esztétikai sportok (lányok) gyakorlása, technikai fejlesztése. | Az előző évben tanult küzdősportok tudásszintjének elmélyítése. | Küzdőgyakorlatok, küzdősportok, esztétikai sportok a hozzájuk tartozó filozófiai tartalommal. |
Minden sportág (a helyi lehetőségektől függően) a hozzátartozó technikai és taktikai repertoárral, versenyszabályoknak megfelelő keretek kialakításával történő gyakorlása. | Mindenfajta testkulturális mozgás, sportág technikájának, taktikájának csiszolása, fejlesztése, versenyszituációba ágyazott gyakorlása a versenyszabályok alkalmazásával. | Minden sportjáték technikai és taktikai repertoárja versenyszintű körülmények között. |
Koreografált torna-, tánc-, etűdrepertoár, nemnek megfelelő stílus erősítésével. | Mindenfajta koreográfia, egyre nagyobb ütemszámú és bonyolultsági szintű, esztétikai igényű megjelenítése. | Minden testgyakorlati ág (benne tánc, művészeti előadás, alternatív mozgásformák) tudásszintnek, tanári-tanulói érdeklődésnek megfelelően. |
Minden társadalmilag elfogadott sportág teljes képzési rendszere, életkornak megfelelő terheléssel, versenyszabályok szerint. | ||
A mozgásműveltséget fejlesztő képzés elméleti hátterének folyamatos átadása, történetiséget és globális felhasználhatóságot érzékeltető módon. | A mozgásműveltséget, edzettséget fejlesztő képzés elméleti hátterének az oktatási folyamatot kísérő átadása, történetiséget és globális összefüggéseket, felhasználhatóságot feltáró módon. | A testkulturális tanulmányok során átadott elméleti ismeretek bővítése, a gyakorlattal szinkronba hozott és rendezett viszonyrendszerben az érettségi vizsgához szükséges tematizálás. |
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022