T Á J É K O Z T A T Ó az országos értékelési, ellenőrzési és minőségbiztosítási rendszer kiépítéséről
Az oktatás tartalmi korszerűsítésének folyamata, az iskolaszerkezetben végbemenő változások nyugvópontra juttatása, az oktatás és nevelés összhangjának erősítése, az alkalmazható tudás megszerzésének igénye olyan szakmai célokat jelentenek, amelyek eléréséhez időről időre képet kell kapnunk az elvégzett munka eredményeiről, az oktatási rendszer általános állapotáról, a végbemenő folyamatoknak az intézményrendszeren belüli és szélesebb társadalmi hatásairól. A minőségfejlesztésnek a kormányzati oktatáspolitika alapvető célkitűzései közé emelése a magyar oktatásügy fejlődése szempontjából kiemelkedő jelentőségű lépés. A minőségfejlesztés az elkövetkező években az oktatáspolitika egészét átfogó, a politika több más elemét is meghatározó elvvé válhat. A különböző szakmai felfogások számára egyaránt elfogadható minőségértelmezést akkor kaphatunk, ha kellően tág és differenciált cél és eszközrendszerhez kapcsoljuk. A minőségfejlesztés bevezetésének további feltétele az, hogy a minőség fogalmáról és a minőség biztosításának vagy fejlesztésének lehetséges eszközeiről széles körű nyilvános párbeszéd alakuljon ki. E kommunikáció az, amelyben a minőségnek a legtöbb szakmai csoport számára elfogadható értelmezése megfogalmazódhat. Alapvető jelentőségű, hogy a minőségfejlesztés intézmény és eszközrendszerének kidolgozása és fejlesztése olyan részletesen kimunkált koncepció alapján történjen, amellyel a közoktatás meghatározó szereplői azonosulni tudnak. Ez az anyag az első lépés egy ilyen koncepció kidolgozása felé. Az értékelés, ellenőrzés és minőségbiztosítás rendszerének kiépítése elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy láthatóvá és összehasonlíthatóvá tegyük a közoktatás intézményeiben zajló munkát, illetve biztosítani tudjuk a fenntartói feladatok ellátásához szükséges kompetenciát. Csak ily módon lehetséges a közoktatás területét érintő fejlesztések többletforrás igényének biztosítása. Az értékelés, minőségbiztosítás rendszerének kialakítása és nyilvános működtetése ugyanakkor már rövid távon is jelentős mértékben hozzájárul majd a pedagógus pálya presztízsének javításához. A minőségfejlesztési politika alapelvei
Jelen dokumentumban röviden összefoglaljuk az értékelés, ellenőrzés jelenlegi helyzetét, s bemutatjuk a továbblépés lehetőségeit. Bemutatjuk azokat a lépéseket, amelyeket az Oktatási Minisztérium tett, illetve a tervez a magyarországi értékelési, ellenőrzési és minőségbiztosítási rendszer létrehozása érdekében, s egyúttal ismertetjük a rendszer tervezett működését. Az Oktatási Minisztérium az egész oktatási ágazat minőségfejlesztésének politikájáról dolgoz ki stratégiát, ez a dokumentum a teljes intézményrendszer egy maghatározó elemét, a közoktatást érinti. E tájékoztató tehát elsősorban a közoktatási rendszer minőségfejlesztésének lehetőségeiről szól, s csak az alapelvekben érinti az iskolarendszeren kívüli szakképzés intézményrendszerét. A piaci verseny hatására, az iskolarendszeren kívüli szakképzést folytató intézmények körében is megindult a minőségbiztosítási rendszerek kiépítése, ezek támogatásának alapelvei megegyeznek a közoktatás területén alkalmazni kívántakkal.
A mögöttünk álló évtized a változások koraként vonul be a magyar oktatás, nevelés történetébe. A 80-as évektől meginduló fejlődési folyamat egészen új tartalmat nyert az 1990-től kiépülő demokráciában. Az óvodák és iskolák túlnyomó hányada fenntartói a szabadon választott önkormányzatok, megteremtődtek az intézmény-felhasználói érdekérvényesítés törvényi feltételei, kialakultak a tartalmi szabályozás keretei (Óvodai nevelés országos alapprogramja, Nemzeti alaptanterv, különböző irányelvek), állami támogatással pedagógus-továbbképzési rendszer jött létre. A fenti változások, folyamatok iránya és hatékonysága vitatható, sok területen az eddigi tapasztalatok már ki is jelölték a változtatások irányát. Ezen túlmenően az elmúlt tíz év számos szakmai kérdést rendezetlenül hagyott. Ezek közé tartozik a közoktatási intézményekben zajló szakmai munka mérése, értékelése, ellenőrzése, illetve a minőség folyamatos biztosításának kérdése. E terület problémáit az alábbi kérdések köré rendezhetjük:
A fenti kérdésekre adott válaszok alapján érhetők el azok a kívánatos célok, melyeket a kormányprogram is megfogalmaz, s amelyek az alábbiakban foglalhatók össze:
A 80-as évektől megszűnt az óvodák, iskolák külső ellenőrzését, értékelését végző hagyományos intézményrendszer, a tanfelügyelet. Ezzel párhuzamosan a közoktatás igen sok intézményében leépült a belső ellenőrzés is. Néhány országos értékelést (IEA, Monitor) leszámítva megszűnt a szakmai munka rendszeres külső és óvodán, illetve iskolán belüli értékelése is. Ma közoktatásunk intézményeinek jelentős része az ellenőrzés és értékelés teljes hiánya mellett működik. Ez az állapot joggal válthatja ki a szülők, diákok, fenntartók, társintézmények elégedetlenségét. Ugyancsak elégedetlenek a pedagógusok, akik szeretnének munkájuk eredményességéről és minőségéről szakmailag megalapozott visszajelzéshez jutni. A közoktatás közszolgáltatás, így joggal fogalmazódnak meg vele szemben hatékonysági elvárások. Az állam - képviselve polgárait - jogosan várja el, hogy az adófizetők befizetéseiből biztosított közpénzek felhasználása hatékonyan történjék. Az oktatás a közkiadások egyik legjelentősebb tétele, éppen ezért hosszú távon a közoktatásra fordított erőforrások csak akkor növelhetők, ha egyben biztosítható e források hatékony, magas minőséget biztosító felhasználása. Ehhez elengedhetetlen egy a teljesítményváltozásokat rendszeresen jelezni képes rendszer kiépítése. Az ezredfordulóhoz közelítve le kell számolni azzal a nosztalgiával, amely a központi tanfelügyelet visszaállításától reméli a szakmai munka hatékony ellenőrzését, értékelését és folyamatos javítását. Új rendszerre van szükség, amely pozitív, megerősítő, fejlesztő jellegű. Az értékelésnek, ellenőrzésnek és minőségbiztosításnak ugyanakkor a közoktatási intézmények mellett ki kell terjednie a fenntartók működésére is.
Az ellenőrzés az intézmény működésének a hatályos jogszabályoknak illetve pedagógiai dokumentumoknak - a fenntartó által elfogadott nevelési, illetve pedagógiai program - való megfelelését vizsgálja. Az ellenőrzés - igazodva a hatályos jogszabályokhoz - kiterjed az intézmények fenntartóira is. Az elmúlt időszakban rendkívüli problémát jelentett, hogy a hatályos közoktatási törvény nem határozta meg pontosan az ellenőrzési, illetve értékelési feladatokat. A közoktatásról szóló törvény módosításával sor kerül ezen probléma feloldására; a törvényszöveg pontosan definiálja az értékelés, az ellenőrzés és a minőségbiztosítás fogalmát. Az ellenőrzés szerepe ma nem tisztázott. Előfordulása mind az óvodákban, illetve iskolákban, mind a fenntartókat illetően esetleges, szórványos. A közoktatási intézmények fenntartók által megrendelt ellenőrzését rendszeressé és kötelezővé kell tenni. Mivel ez jelenleg a fenntartó döntésének függvénye, ezért jogi úton kell előírni az ellenőrzési kötelezettséget, ugyanakkor az ellenőrzést időben el kell választani az önkormányzati választásoktól, illetve az intézményvezetői megbízások időpontjától. Tekintettel arra, hogy az ellenőrzés intézményekre irányuló, földrajzilag szétszórt feladat, ugyanakkor mind a fenntartók, mind a központi oktatásirányítás számára meghatározó információforrást jelent, szükséges e feladatok koordinálására intézményhálózatot kialakítani. A közoktatásról szóló törvény módosítása ezért létrehozza az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpontot, melynek feladata, hogy a szakmai szolgáltató intézményektől elkülönítetten - de velük, valamint a közoktatási szakértőkkel és a piaci szolgáltatást végző cégekkel együttműködve - szervezze és koordinálja ezt a tevékenységet. Az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont tevékenysége kiterjed az intézményfenntartók közoktatás-irányítói tevékenységének ellenőrzésére is. A közoktatásról szóló törvény módosítása ennek érdekében megerősíti a miniszter felelősségét a közoktatási feladatukat nem megfelelő színvonalon ellátó óvoda-, illetve iskolafenntartókkal szemben. Javítani kell a szakértői munka feltételeit, színvonalát is. Ma a szakértőképzés szakmai anyagai is keverik az ellenőrzést, az értékelést és a minőségbiztosítást, túl ezen pedig a képzések színvonala, tartalma is meglehetősen eltérő. Ezért az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont egyik első feladata lesz azoknak a standardok-nak a meghatározása, amelyek mentén egy egységes minőségfejlesztési politika megvalósítható. Olyan szakmai útmutatókat kell összeállítani, amelyek a mindenképpen megvizsgálandó területeket, ellenőrzési kérdéseket és módszereket tartalmazzák, figyelemmel az óvodák, iskolák és szakképző intézmények sajátos tevékenységére, eltérő életrendjére. A közoktatási szakértők által végzett munka színvonalának emelése érdekében ki kell dolgozni az országos szakértői névjegyzékbe történő bekerülés új feltételeit, pontos szabályait. Emellett szükséges a szakértőképzésnek az Országos Képzési Jegyzéknek megfelelő szakképzésként való kidolgozása. A jól szervezett, magas színvonalú képzések biztosítása mellett, ezzel egyidejűleg központilag kell kidolgozni a szakértői munkavégzés standard-jait is. A minőség ellenőrzésének meghatározó eleme a megbízhatóan működő közoktatási statisztikai és információs rendszer. E rendszer kiépítése befejezés előtt áll. A rendszer hatékony működtetésének eredményeként nem csupán mennyiségi, de alapvető minőségi mutatók alakulásáról is széles körű információk nyerhetők, melyek segítenek kijelölni a szükséges beavatkozások és változtatások fő irányait és mértékét. A továbblépés lehetőségei:
Az értékelés az intézmény, a fenntartó és a központi oktatásirányítás jóváhagyott dokumentumaiban megfogalmazott szakmai célkitűzéséket veti össze tényleges működés eredményeivel. Az értékelés szempontrendszere az érintettek bevonásával válik szakmailag legitimmé. Az értékelés hazai rendszere már ma is többszintű, és ez a jövőben is megőrzendő érték. A közoktatási intézmények működésének értékelésekor négy szintet indokolt elhatárolni. Az állami szintű értékelés már ma is a stratégiai kérdéseket és az ország egészére vonatkozó eredményességi mutatókat vizsgálja (pl. egy-egy tanulói korcsoport természettudományos vagy más irányú felkészültsége egy hosszabb időszak összehasonlításban). E körben elsősorban az IEA és Monitor-típusú, a tanulói teljesítmények tudás és kompetencia-alapú mérését, vizsgálatát, illetve az érettségihez és alapműveltségi vizsgához szükséges tájékozódó, szintmeghatározó értékelések folyamatosságát és nyilvánosságát kell fejleszteni. Haladéktalanul el kell kezdenünk a már rendelkezésre álló adattömeg szakszerű értelmezési alternatíváinak (pl. romló tanulói teljesítmények árnyalt magyarázatai) nyilvános megjelenítését és országos megvitatását. Biztosítani kell az intézmények rendelkezésére bocsátott tantervi programok, programcsomagok, a tankönyvek és taneszközök, a közoktatást szolgáló fejlesztések, valamint a pedagógusképzés és pedagógus-továbbképzés akkreditálását, illetve a későbbiekben a beválási és hatékonysági vizsgálatok lefolytatását. A regionális szintű értékelés fontossága vitathatatlan. Megfelelő szakmai háttér és támogatás biztosításával a megyénél nagyobb régiók értékelési "felfuttatása" jelentheti a kitörési pontot a megye és a megyei jogú város közötti együttműködés érdekében. A szakképzés területén a regionális szakképzési kínálat értékelése és tervezése során már elindult ez a gondolkodás. Az önkormányzati/fenntartói szintű értékelés terén - amely a nevelési, oktatási intézmények mellett kiterjed a fenntartókra is - a helyi szereplők kezdeményezésére már elindultak kedvező folyamatok. Itt a problémát elsősorban a központilag kidolgozott standard-ok, valamint az értékelést végzők szakmai akkreditációjának hiánya jelenti. Az e munkába már bekapcsolódott szakmai szolgáltatók méretgazdaságossági és jogi problémákat is tapasztaltak tevékenységük során. A magánemberként vagy alkalmi társulatként dolgozó közoktatási szakértők ugyanis sok esetben nem képesek nagyobb települések oktatási rendszerének komplex értékelésére, ugyanakkor a szakmai szolgáltató intézmények (pl. Megyei Pedagógiai Intézetek, kutatóintézetek, stb.) és piaci cégek megjelenése ezen a területen csak korlátozottan lehetséges. Oly módon kell őket bevonnunk, hogy munkájuk koordinálása és színvonalának ellenőrzése - a központilag megfogalmazott elvek alapján - az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont hatáskörébe tartozzék. Az intézményi szintű értékelés területén elsősorban a közoktatási szakértők munkájára kell építenünk, ehhez azonban szükséges tevékenységük professzionalizálása. Az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont feladata az ehhez szükséges feltételek biztosítása. Az intézményi szinten zajló értékelő tevékenység kiterjed a pedagógiai munka folyamatának és eredményességének értékelésére, a tanulói teljesítmények, illetve a pedagógusok munkájának vizsgálatára, az óvodai, iskolai munka, illetve a szakképzés feltételrendszerének alakulására, valamint annak értékelésére, hogy milyen az óvoda, iskola képe a helyi társadalom szemében, mennyire képes megfelelni a helyi szükségleteknek és elvárásoknak. Ez biztosítja azt a visszacsatolást, amely lehetőséget ad a korrekcióra, a minőség javítására. A továbblépés lehetőségei:
A minőségbiztosítás olyan tudatos intézményi tevékenység, amely az intézmény szakmai céljainak és tényleges működésének állandó közelítését szolgálja a gyerekek, szülők, pedagógusok, fenntartók, valamint a munkaerőpiac igényeinek mind teljesebb kielégítése céljából. A közoktatáson belül általános egyetértés van kialakulóban abban a tekintetben, hogy az értékelés mellett a minőségbiztosítás tekinthető olyan területnek, ahol komolyabb "áttörés" lehetséges és szükséges. Olyan alapozó kutatások elindítása szükséges, amelyek feltárják a ma Magyarországon létező fontosabb minőségfelfogásokat, kormányzati, területi, helyi, intézményi és egyéni elvárásokat. Ugyancsak halaszthatatlan a már működő minőségbiztosítási modellek vagy kezdeményezések (pl. EFQM, TQM, QPSA, az ISO-szabványcsalád, a magyar-holland képzésben képviselt modell stb.) összefoglalása és az EU-államokban létező gyakorlat feltárása. Ez utóbbi jelentősége abban áll, hogy az elinduló innovációnak EU-konformnak kell lennie. Az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont feladata, hogy a már megkezdett óvodai és iskolai kísérletek, programok megismerése, valamint a megfelelő standardok kidolgozása és nyilvánossá tétele után - pályázati úton - meghatározza azon minőségbiztosítási rendszerek körét, melyek adaptálásához, akkreditálásához és működtetéséhez finanszírozási és szakmai támogatást nyújt. A minőségbiztosítás jogi vagy központi finanszírozási eszközökkel csak korlátozottan terjeszthető. Ezért első körben olyan országos kísérleti programokat indítunk, melyek az akkreditált modellek köré szerveződnek. A programokhoz mind a fenntartók, mind az óvodák és iskolák pályázati úton kapcsolódhatnak. Emellett ki kell dolgoznunk azokat a jogi, gazdasági, szakmai kereteket, melyek között a szakmai szolgáltatók és az önkéntesen résztvevő fenntartók, valamint az óvodák és iskolák a minőségbiztosítási tevékenységet végezhetik. A minőségbiztosítási rendszer kiépítésébe kezdő intézmények számára létre kell hoznunk egy a Nemzeti Minőségi Díjhoz hasonló fórumot. Ennek megteremtése és rendeleti úton történő szabályozása az Oktatási Minisztérium feladata. A képzés és továbbképzés szerepe kulcsfontosságú az új minőségi kultúra elterjesztése szempontjából. Ezért a minőségbiztosítással, értékeléssel, ellenőrzéssel kapcsolatos ismereteket be kell építeni a pedagógus alapképzésbe, továbbképzésbe, valamint szakértőképzésbe. A továbblépés lehetőségei:
A Kormányprogramban kiemelt célként fogalmazódik meg a minőségbiztosítás hazai feltételrendszerének kialakítása. Ennek érdekében az Oktatási Minisztérium - az önkéntesség elve alapján - támogatja azon intézmények, illetve önkormányzatok törekvéseit, amelyek minőségbiztosítási rendszert kívánnak bevezetni saját működésük javítása érdekében. A Kormány ezért - élve a közoktatásról szóló törvény felhatalmazásával - az ellenőrzési, értékelési és minőségbiztosítási tevékenység szervezésére és koordinálására létrehozza az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpontot. A Központ létrehozása lehetővé teszi, hogy egy intézményrendszeren belül nyíljék lehetőség a minőségbiztosítás, valamint az értékelés és ellenőrzés feladatainak megoldására. A Központ létrehozásával lehetőség lesz a szolgáltató, illetve hatósági feladatok szétválasztására is. Az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont feladatai:
Az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont régiónként - az új közigazgatási elképzelésekkel összhangban helyi irodákat működtet majd. Mind az országos központban, mind a regionális irodákban dolgozó munkatársakat pályázati úton választjuk ki, majd ezt követően szakmai képzéseken kell részt venniük.
|
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022