T Á J É K O Z T A T Ó az országos értékelési, ellenőrzési és minőségbiztosítási rendszer kiépítéséről A G A L L U P Q P S A M O D E L L J E Fischer György Ez a rövid összefoglaló a Gallup minőség-fejlesztési megközelítését ismerteti. Arról szól, hogy milyen eszközökkel lehet a minőséget a közoktatás területén fejleszteni és az elért minőséget mérni. A kilencvenes években a világ sok pontján - főleg az angolszász világban - megjelentek a minőség-auditálás és a rendszeres minőségmérés rendszerei az oktatás területén is. A közoktatási minőség és hatékonyság megújulását sok helyen befolyásolták az iskolai, óvodai szektoron kívüli, az üzleti, piaci szférában meghonosodott elvek és módszerek. Az általános menedzsment-elvű megközelítések közül leggyakrabban a (TQM) elnevezésű szemléletmódnak az oktatás területén való alkalmazását kísérelték meg. Mindazonáltal a nem piaci elvek alapján működő közszolgáltatások területén is az elmúlt két évtizedben kialakultak az értékelés és a minőség-fejlesztés speciális megközelítései. Az oktatási szférán belül is kikristályosodtak olyan általános elvek, megközelítési módok, amelyek szektoroktól függetlenül érvényesnek bizonyultak a minőségbiztosításban. A Gallup az Egyesült Államokban a Közszolgáltatás-minőség Auditálás (Quality of Public Service Audit=QPSA) módszerét dolgozta ki, amely a társadalmi közszolgáltatások - mint amilyen a közoktatás is - minőség-fejlesztésére szolgáló eszközrendszer. A Gallup Organization több mint 20 éve rendszeresen végez fejlesztő és értékelési munkát különböző oktatási rendszerekben. A szervezet-fejlesztési tanácsadás mellett több olyan lehetőséget is kínál, amelyek a pedagógusok (és ezen keresztül a tanulók) fejlődését segítő rendszerek alkalmazásán alapulnak. A Gallup QPSA integrálja az oktatással kapcsolatos, csak az erre a speciális szektorra vonatkozó értékelési és fejlesztési tapasztalatokat, valamint a Gallup által végzett kiterjedt kutatások eredményeit. A Gallup QPSA a minőséget nem állapotként fogja fel, hanem a minőség "megteremtődésének" folyamatára helyezi a hangsúlyt. Ebből következik, hogy a QPSA szemléletében nem feltétlenül az az iskola vagy óvoda "jó", amelyiknek aktuális állapota valamilyen kritérium szerint "jó", hanem az, amelyik képes folyamatosan fejlődni, előre lépni, önmagához képest évről-évre egy kicsit haladni. A QPSA arra koncentrál, hogy segítsen felismerni az iskolai, óvodai szervezeteknek saját erősségeit, és a minőség fejlesztéséhez mindenek előtt ezeknek az erősségeknek a további gondozásával járul hozzá. A QPSA alapvető hangsúlyt helyez arra, hogy figyelembe vegye az iskolák és óvodák eltérő társadalmi közegét, eltérő anyagi és egyéb lehetőségeit, eltérő merítési bázisát és a környezet eltérő elvárásait. Értékelési rendszerében ezért a "pedagógiai hozzáadott érték" mérése meghatározó szerepet játszik. A Gallup QPSA megközelítésének a lényege "a társadalmi fogyasztó által vezérelt minőség" kategóriája. A "társadalmi fogyasztókat" a magyar pedagógiai köznyelvben meghonosodott kifejezéssel élve "iskolahasználóknak" is nevezhetjük. Ezek konkrét, helyi szinten definiálható célcsoportokat jelentenek, akik közvetlen véleménnyel rendelkeznek az iskoláról, óvodáról. A QPSA-ban az iskola, óvoda számára kialakítandó minőség-célok alapvetően a "társadalmi fogyasztók" megfogalmazott elvárásain alapulnak. Ebben az értelemben fogyasztók:
A QPSA megközelítés a minőséget az iskola, óvoda, mint szervezet, illetve rendszer egészének menedzselése, fejlesztése révén látja elérhetőnek. Ennek a megközelítésnek a fő ismérvei:
A közoktatásügy területén a QPSA megközelítésnek a következő jellegzetességei vannak:
Az elérendő minőség-célokat az iskola, óvoda és a külső szakértők közösen, egy megegyezéses folyamat eredményeképpen állítják fel. A megállapodásokat és célokat először alaposan meg kell vitatni, konszenzuális jelleggel el kell fogadtatni, és írásba kell foglalni. A minőség-kritériumok és célok szükségképpen helyiek és intézmény-specifikusak - csak néhány alap-előírás feltétlen betartásával. A minőség-elvárásokat és célokat a minőség-tanácsadó (auditor) segítségével írásos formába is kell önteni. Az auditor nem egyszerűen csak elvárásokat támaszt, de minden segítséget és támogatást megad az iskola, óvoda vezetésének ahhoz, hogy a szervezetét, munkastílusát, légkörét, testületi kultúráját úgy alakíthassa át, amely elősegíti a minőség-célok elérését. A minőség-célok kialakításának folyamatába az iskola, óvoda vezetésén és a külső minőség-tanácsadón (auditoron) kívül, a méréseken keresztül be kell vonni a "fogyasztók" képviselőit is. Ez a "bevonás" nem feltétlenül jelent személyes részvételt a folyamatban, de igényeik, elvárásaik, attitűdjeik ismerete nélkülözhetetlen. A pedagógusok - mint "belső fogyasztók" - elvárásai és igényei éppen úgy kell hogy szerepeljenek a minőség-célok kialakítása során, mint a "külső fogyasztók" elvárásai. A minőség nem egy szűk szakértői kör által definiált absztrakt fogalom, hanem azt - mármint a minőséget - a szolgáltatást igénybe vevők és a tanárok, mint "belső fogyasztók" is adekvát, érvényes módon meg tudják ítélni. Ebből következően a "minőség" nem egy szakértői team által definiált merev standard, hanem a minőség ebben az értelemben azonossá válik a "fogyasztó által észlelt és elvárt minőséggel". Az iskolának abban kell elsősorban "jónak" lennie, ami a "társadalmi fogyasztók" számára fontos, és nem elsősorban abban, amit egy külső szakértő elvont elvek alapján fontosnak tart. A "társadalmi fogyasztók reputációján alapuló minőség" azt jelenti, hogy a minőség-célok meghatározásának, valamint a minőség-fejlesztés értékelésének át kell mennie a leginkább érintettek (azaz a pedagógusok, a gyerekek szülei, a helyi közösségek) sajátos látásmódjának szűrőjén. Ezért elengedhetetlen az elvárásokra és az észlelt minőségre vonatkozó visszajelzéseik rendszeres mérése. Az iskola nem egyszerűen tudás-gyár. Ezért a "minőséget" nem lehet csak tesztekkel vagy tantárgy-értékelésekkel mérni, hanem olyan összetett minőség-indikátor rendszert kell kialakítani, amelyben a tantárgyi tudás csak az egyik összetevő. A "minőség" alakulását folyamatos mérésekkel kell nyomon követni, ugyanis csak ezek révén van lehetőség a folyamat kontrolljára és az esetleges beavatkozások időben történő megtételére. A Gallup QPSA megközelítése elsődleges hangsúlyt helyez a folyamatos mérésre és értékelésre. Ennek az az oka, hogy:
A nyolc legfontosabb indikátorcsoport, amelyet a Gallup felfogása szerint az iskolák szintjén zajló oktatásügyi minőség-menedzseléshez folyamatosan kell értékelni, illetve fejleszteni, menedzselni:
A fentiek természetesen mindig konkrét iskolák mélységéig, az iskolák vezetésével közösen, kerülnek kidolgozásra. A Gallup, mint minőség-tanácsadó pedig folyamatosan megad minden elvárható segítséget az iskoláknak, hogy a kitűzött célokkal megbirkózzanak, a minőség-követelményeket teljesítsék. Ez azt is jelenti, hogy a minőség-fejlesztés és értékelés során az elsődleges szempont az iskola által megtett "út", tehát az, hogy az iskola önmagához képest mennyit lépett előre a minőség terén. Az iskolák közötti rangsorok felállítása nem cél. A Gallup QPSA első lépcsője - a legteljesebb "A" típusú program - a következő tevékenységek elvégzését foglalja magába:
A célunk az, hogy a belső értékelési módszerekre vonatkozó tanácsadással, azok bevezetésével segítsük az iskolát abban, hogy a minőség folyamatos mérése és fejlesztése a szervezet kultúrájának részévé váljon. Ezt szolgálja a minőség-fejlesztéssel kapcsolatos pedagógus-képzési programunk is, amely azokat az ismereteket adja át, amelyek segítségével önálló munkát is lehet végezni ezen a területen. A hazai viszonyokra igazított, a magyar körülményeket messzemenően figyelembe vevő minőség-fejlesztési rendszer állandó továbbfejlesztésében, az értékelési eszközök kidolgozásában a QPSA Tanácsadói Testülete segít. A magyar iskolákban nagy gyakorlati tapasztalatokkal és a magyar pedagógiában kiterjedt elméleti háttérrel rendelkező tanácsadóink a partner-iskolák számára biztosítékot is jelenthetnek arra, hogy a Gallup nemzetközi tapasztalatainak alkalmazása a mai magyar iskolák világa számára is releváns legyen.
|
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022