T Á J É K O Z T A T Ó az országos értékelési, ellenőrzési és minőségbiztosítási rendszer kiépítéséről C E D R O T T E R D A M - M P I M A G Y A R O R S Z Á G P R O J E K T 1 9 9 8 - 2 0 0 1 . Annási Ferenc - Görcsné Muzsai Viktória
Az oktatás az egészséges társadalom fontos fokmérője. Ezért is lényeges az oktatásba invesztálni, hogy egyre magasabb szinten teljesíthessen. Az oktatás fejlesztésének záloga a pedagógus, aki az osztályteremben tanít. Az oktatás megújításának művészete abban áll, hogy a tanár - osztályterme ajtaját jelképesen kitárva - befogadja és alkalmazza az újszerű tartalmakat, módszereket, eljárásokat. Ennek vállalása semmiképp nem egyszerű, gyors és könnyű feladat. Az oktatási rendszerünkben zajló modernizációs folyamatok sikere nem kis mértékben attól függ, miként talál egymásra a jobbítást, változást akaró intézmény és a fejlesztési törekvések támogatására hivatott pedagógiai szakmai szolgáltatás. E kihívást vállalja fel a CED Rotterdam - MPI Magyarország Projekt 1998-2001, mely holland-magyar szakmai szolgáltató intézetek együttműködésében valósul meg. A kooperáció esélyt jelent(het) a magyar közoktatás minőségének fejlesztésére az ún. Belső Gondozás Rendszere (BGR) mint az intézményi szintű minőség-fejlesztés egy lehetséges modelljének hazai implementációja révén. A BGR gondolati keretének
A BGR intézményi szintű kiépítése elsősorban szervezetfejlesztő, team-építő, illetve innováció-menedzselési folyamat. A projekt előzménye Hat magyar pedagógiai intézet (Fővárosi, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Vas megyei), valamint a CED, Rotterdam Oktatási Szolgáltató Intézet (a 65 holland szakmai szolgáltató intézet egyike) között az együttműködés 1993-ban kezdődött a nemzetközi tapasztalatok megismerésére, beépítésére, a pedagógiai szakmai szolgáltatások bővítésére és ezáltal a hazai közoktatási gyakorlat korszerűsítésére. A program koordinációs központja kezdetektől fogva a Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet. Az együttműködés alaptémája: innovációs stratégiák a hátrányos helyzetű tanulók tanulási és magatartási problémáinak kezelésére az iskola, az osztály és az egyes tanuló szintjén. Az 1993 óta működő projekt első fázisában (1993-1995) fő célként a hazai szakemberképzés jelent meg. Ennek keretében innovációs stratégiák, kompenzáló oktatási programok, szociális-érzelmi nevelés és fogyatékos tanulók nevelése témában intézeti munkatársak, szaktanácsadók hazai és hollandiai szakmai felkészítésére került sor. Az 1995-1997 közötti második fázisban a projekt megyénként választott részprogrammal működött tovább. E szakasz fő célja egyrészt az elsajátított ismeretek, készségek hazai transzferálása és alkalmazása a vállalkozó referencia-iskolákban, másrészt az alkalmazás metódusának, tapasztalatainak terjesztése a pedagógiai szolgáltatásban. A projekt folytatása Az 1998-2001 közötti fázisban a megyei pedagógiai intézetek együttműködése szervezett ke-reteket kapott azáltal, hogy a Pedagógiai Szolgáltatók Országos Szövetsége bekapcsolódott a, programba. Az Egyesület fontos céljának tekinti a CED, Rotterdam és a magyar pedagógiai intézetek együttműködésének segítését, a horizontális szakmai információcserében való tevé-keny közreműködést, a projekt-tevékenységek eredményeinek, tapasztalatainak bemutatását és elterjesztését.
A BGR építőkövei, minőséget garantáló elemei A BGR építőkövei láthatóvá teszik az iskolán mint szervezeten belül a szervezet és egyes tagjai együttműködését a minőség érdekében tervszerűen, folyamatosan végzett, koordinált nevelő-oktató munkában.
Tervszerű munka: a BGR munkamódszere, mely szemléletet és cselekvési módot jelent. Ez mind az egyes tanuló, mind az osztály, mind az iskola, mind a tanár, tanárcsoport szintjén céltudatosan végiggondolt fejlesztési tervben realizálódik. A BGR további elemei Eszköztár mely folyamatos fejlesztés révén alakul ki és bővül
Problémafeltáró megbeszélések az egyes tanuló, osztály, iskola szintjén Preventív (problémát megelőző), kuratív (problémát kezelő) fejlesztési stratégia megvalósítása egyes tanuló, osztály, iskola szintjén A BGR kialakításának és működésének végső célja: a szervezet és egyes tagjai képessé válnak a minőség fenntartása és fejlesztése érdekében folyamatosan végzett tervszerű és koordinált munkára.
A szakmai szolgáltató intézetek együttműködése kiterjed:
|
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022