Új elemek a 2004/2005-ös tanévben
1. Új Nemzeti Alaptanterv
A kiszámíthatóság és a fokozatosság jegyében az új Nemzeti alaptanterv bevezetése az első évfolyamon kezdődik, és felmenő rendszerben folytatódik, vagyis 12 éven át tartó, folyamatos fejlesztési feladatot jelent. A lexikális ismeretek és a készségfejlesztő oktatás új egyensúlyát teremti meg a Nat.
Az oktatás tartalmi reformjának legfontosabb célja, hogy a gyerekek biztos alapokat szerezzenek az egész életen át tartó tanuláshoz: megtanuljanak rendesen írni, olvasni, számolni.
2. Szöveges értékelés
Nemcsak több időt kell fordítani az alapkészségek megszerzésére, hanem az értékelési technikáknak is összhangban kell lenniük a 6-7 éves gyerekek nagyon különböző fejlődési ritmusával.
Az árnyalt értékelésre, a gyermek és a szülő pontos tájékoztatására a hagyományos osztályzásnál sokkal alkalmasabb a szöveges értékelés, mert a gyermek személyisége felől közelíti meg a tanulást és a tudást.
3. Évfolyamismétlés csak a szülő beleegyezésével
Meghosszabbítjuk az alapozó szakaszt az általános iskolában. Több idő lesz a szükséges alapkészségek elsajátítására. Ez a gyerekeknek is megkönnyíti, hogy saját ritmusuknak megfelelően fejlődjenek.
Az iskolai fejlesztés eredményeit csak a negyedik évfolyam végén mérhetjük reálisan. A buktatás nehezítése azt a célt szolgálja, hogy a gyermekek különböző ütemben fejlődő képességeit az első néhány évben egyaránt fejleszteni lehessen. (Személyre szabott felzárkóztató oktatás, korrepetálás.)
4. Idegen nyelvi előkészítő évfolyam
Világ - Nyelv Program
Szeptembertől 11834 diák részvételével, 407 középiskola indít nyelvi előkészítő évfolyamot, ahol az órakeret 40 százalékában idegen nyelvet tanulnak a diákok. A nyelvi előkészítő évfolyamra járó tanulók után az intézmények emelt szintű támogatást kapnak (76.500 forint/tanuló/év).
A magyarok tudnak a legkevésbé idegen nyelveket az Európai Unióban. Ezért helyezzük előtérbe a nyelvtanulást.
5. Megszűnik a felvételi
A kétszintű érettségi megszünteti a középiskolákra nehezedő nyomást, amelyet a felsőoktatás diktálta követelményrendszer okozott. A régóta meghirdetett változás visszaadja az érettségi vizsga rangját, és megkíméli a diákokat a korábbi kettős vizsga terheitől.
A pedagógusok felkészítését szolgálja az a középiskolai tanáronkénti
10.000 Ft, amit továbbképzésekre biztosít a költségvetés.
Segítség a szülőknek
1. Dupla családi pótlék
Ebben az évben ismét a minden gyermekhez eljutó családi pótlék összegének kétszeresével segíti a Kormány a tanévkezdést.
|
Család (Ft/gyerek/hó)
|
Egyedülálló (Ft/gyerek/hó)
|
2002
|
2004
|
2002
|
2004
|
Egy gyermekes család
|
3.800
|
4.900
|
4.500
|
5.700
|
Két gyermekes család
|
4.700
|
5.900
|
5.400
|
6.900
|
Három v. több gyermekes család
|
5.900
|
7.500
|
6.300
|
8.000
|
Tartósan beteg vagy sajátos nevelési igényű
|
10.500
|
13.300
|
10.500
|
15.000
|
2. Növekvő munkáltatói támogatási lehetőség
50 százalékkal nő gyermekenként az iskolakezdéshez adómentesen nyújtható munkáltatói támogatás.
2003-ban 10.000 Ft
2004-ben 15.000 Ft
3. Ingyen tankönyv - rászorultsági alapon
Több mint a duplájára emelkedett az ingyenes tankönyvellátás állami támogatása. Míg 2002-ben 3.5 milliárd forinttal támogatta az állam a tankönyvvásárlást (és nem volt kötelezően ingyenes ellátás) addig 2004-ben mintegy 700.000 rászoruló tanuló közel 8,0 milliárd forintösszegű állami támogatással ingyenesen jut tankönyveihez.
Ki igényelhet ingyen tankönyvet?
A tartósan beteg vagy sajátos nevelési igényű,
a három vagy többgyermekes családban élő, továbbá az egyedülálló szülő által nevelt tanulók,
és a rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülő 1-8. osztályos diákok.
Hogyan lehet igényelni az ingyen tankönyvet?
Az iskolában elegendő bemutatni a családi pótlék összegét tartalmazó bérjegyzéket, számlakivonatot vagy postai utalványt.
Az ingyenesség biztosítása többféleképpen történhet:
A tankönyvvásárláshoz nyújtott támogatással, iskolai könyvtárból történő kölcsönzéssel; a tankönyvek napköziben, tanulószobában történő elhelyezésével;
4. Ingyenes étkeztetés - rászorultsági alapon
2003 szeptembere óta mintegy 100 ezer rászoruló óvodás ingyenes étkeztetésben részesül.
Az étkeztetési támogatás a rászorulók körében családonként 2.500 - 5.000 forint/hó megtakarítást jelent.
A jogosultak köre:
tartósan beteg vagy sajátos nevelési igényű,
három vagy több gyermekes családban élő,
rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülő gyermek.
A 2004/2005-ös tanév rendje
A szorgalmi idő első tanítási napja: 2004. szeptember 1. (szerda)
Utolsó tanítási napja: 2005. június 15. (szerda)
Az iskola utolsó, befejező évfolyamán az utolsó tanítási nap:
Középiskolákban és a szakiskolákban: 2005. május 6.
Kisebbségi nyelven oktató és a két tanítási nyelvű középiskolákban: 2005. május 5.
Szakiskolákban, szakközépiskolákban másfél éves képzésben tanulóknak: 2005. január 18.
A szorgalmi idő első féléve 2005. január 21-ig tart.
Őszi szünet időpontja: 2004. november 2-5. A szünet előtti utolsó tanítási nap 2004. október 29. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap 2004. november 8. (hétfő)
Téli szünet időpontja: 2004. december 20-31. A szünet előtti utolsó tanítási nap 2004. december 18. (szombat), a szünet utáni első tanítási nap 2005. január 3. (hétfő)
Tavaszi szünet időpontja: 2005. március 24-29. A szünet előtti utolsó tanítási nap 2005. március 23. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap 2005. március 30. (szerda)