A miniszter az "anyagiakról" azt mondta: az Országos Érdekegyeztető Tanácsban 2007 első negyedéve után lesz olyan javaslat, amely lehetővé teszi, hogy "érdemi megállapodás"
születhessen - tette hozzá.
Hangsúlyozta: a minőségi munkát külön el kell ismerni, "jobban meg kell tisztelni" anyagi értelemben is.
Kitért arra is, hogy az 1980-as évekhez képest több mint 350 ezerrel csökkent az általános iskolások száma, s 2010-ig várhatóan 750-760 ezerig csökken számuk. Ez nemcsak az oktatásügy, hanem az egész magyar társadalom egyik legkomolyabb problémája, de ezzel szembenéznie először az oktatásügynek kell - mondta.
Közölte azt is, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Tervben 17 milliárd forintot különítenek el pedagógusok átképzésére és továbbképzésére.
Hiller István szerint 2007-ben a nemzet egyik legfontosabb kérdése a közoktatás kell, hogy legyen. A tárcavezető ezért vitafórumot, párbeszédet kezdeményezett a közoktatás jelenéről és jövőjéről, azt kérve a PSZ-től, hogy vegyen részt ebben és foglaljon állást a felmerülő kérdésekről.
A miniszter több témajavaslattal élt, így párbeszédet folytatna arról, hogy a XXI. század Magyarországán mit jelent a minőségi oktatás és az esélyteremtés összekapcsolása, mitől függ a pedagógusok munkájának sikere. A tárca első embere együttműködést javasolt a gyermekekért a vitában, amelynek mottója a "minden gyermek egyaránt fontos" szlogen lenne.
Hiller István igazat adott a pedagógusok adminisztrációs túlterhelésére vonatkozó kifogásoknak. Mint mondta: a tanárok bürokratikus terhelése túlzott, s a minőségi munkát hátráltatja; a tárca első ütemben a tanórán kívüli munka adminisztrációját feleslegesnek és szükségtelennek ítélte. Azt kérte ugyanakkor, hogy együtt tekintsék át az adminisztrációs terhelés egészét.
Megerősítette, hogy továbbra is kitartanak amellett: ahol lehetséges maradjon meg a kisiskolák alsótagozata. Szükséges ugyanakkor a kistérségi társulások fejlesztése is. Úgy látta, hogy a kistérségi társulás előrelépés, megfelelő anyagi biztosítás mellett színvonalasabb oktatást, a diákok döntő többségének előnyt jelent.
Az oktatási tárca vezetője szólt arról is, hogy 2007 őszétől iskolafelújítási program indul, s a regionális operatív programban 135-150 milliárd forint áll rendelkezésre e célra. "A források lehívásának üteme tőlünk függ" - mondta a miniszter. Rongyos iskolákkal léptünk be az Európai Unióba, Magyarországon 35 éve nem volt iskolafelújítási program - tette hozzá.
A miniszter beszéde után zártkörű vita zajlott a pedagógusokat foglalkoztató kérdésekről.
MTI