Az oktatási azonosító
Annak a tanulónak, akivel az intézmény újonnan létesített tanulói jogviszonyt és még nem rendelkezik a tizenegyjegyű azonosító számmal, a jogviszony létesítését követően 15 napon belül köteles az intézményvezető a közoktatási törvényben előírt adattartalommal feltölteni a
www.kir.hu honlapon keresztül a központi adatbázist. A tanulói nyilvántartás tartalmazza a tanuló nevét, születési helyét és idejét, azonosító számát, anyja nevét, lakóhelyét, tartózkodási helyét, állampolgárságát, diákigazolványának számát, valamint az érintett nevelési-oktatási intézmény adatait.
Az intézményvezető gondoskodik arról, hogy valamennyi érintett személy megismerje a részére kiadott azonosító számot. Az azonosító szám az igénylést követően egy-két napon belül a
www.kir.hu on-line rendszerén keresztül az intézményvezető vagy az általa megbízott személy részére megtekinthető, és ezen időponttól kezdve alkalmazható. Ha az érintett személy vagy kiskorú tanuló esetén a szülő kéri az azonosítóról szóló igazolás kiadását, a közoktatási feladatot ellátó intézmény köteles térítésmentesen az igazolást nyolc napon belül kiállítani. A 70/2006. (III. 28.) Korm. rendelet eltörölte az igazoló kártyákat, így a korábbi két megismerési mód közül csak egy maradt érvényben: az igazoláson szereplő adatokat és az igazolás formátumát a Közoktatási Információs Iroda teszi közzé a KIR honlapján, amely a webes rendszer segítségével érhető el.
Az azonosító számmal rendelkező tanuló esetében is van adatszolgáltatási kötelezettsége az intézményvezetőnek a következők szerint:
- tanulói jogviszony megszűnésekor,
- adatmódosításkor (beleértve a hibás tartalommal felvitt adatok javítását is),
- csatlakozáskor (pl. kollégiumi jogviszony létesítés esetén, alapfokú művészetoktatási feladatot ellátó intézménnyel létesített újabb jogviszony során).
Az azonosító számok alkalmazása
A közoktatási feladatot ellátó intézmény a hivatalos iratain - jogszabályban meghatározott esetben - köteles feltüntetni az alkalmazotti és a tanulói azonosító számot.
A hatályos joganyag szerint az azonosító számot fel kell tüntetni:
- a tanulói tankönyvtámogatás igénylési lapján.
- a normatív állami támogatás és hozzájárulásokat igénylő adatlapon,
- az ECDL bizonyítvány intézményi adatlapján,a törzslapon és az év végi bizonyítványokon,
- az állandó diákigazolványon,
- az érettségiről készült kimutatásban, amit a Közoktatási Információs Irodának kell megküldeni.
2006/2007-es tanév végével kiadott év végi bizonyítványokon (és törzslapokon) már szerepeltetni kellett a tanulói azonosítót Jogszabály előírta az intézményvezetőknek, hogy kötelesek gondoskodni arról, hogy az összes kiadott és egyúttal használatban levő bizonyítványokra utólag - a személyi adatokat tartalmazó oldalon - jól látható módon bejegyzésre kerüljön a tanuló tizenegyjegyű azonosító száma.
Pedagógus igazolvány
2006. szeptember 1-jétől a pedagógus igazolvány nyomtatványt a munkáltató már a Közoktatási Információs Irodától igényelheti meg. A közoktatási feladatot ellátó intézmény birtokában levő, még fel nem használt pedagógus igazolvány nyomtatvány 2008. szeptember 1-jéig terjedő érvényességgel adható ki, a pedagógusnak átadott, további érvényesítésre alkalmas igazolvány 2008. szeptember 1-jéig érvényesíthető a hatályos jogszabály alapján, azaz az intézményvezető aláírásával és pecséttel szeptember 15-ig ellátja. A 2006. szeptember 1-jét megelőzően nyugállományba vonult pedagógus igazolványának érvényességét az új változás nem érinti.
A pedagógus igazolványt a munkáltató állítja ki a közalkalmazotti jogviszony, munkaviszony létesítését követő tizenöt napon belül. A pedagógus igazolványt a munkáltató a kiállítás évét követően, minden év szeptember 15-ig a dátum feltüntetésével, aláírásával és bélyegzőjének lenyomatával érvényesíti.
Az OM azonosítóval kapcsolatos legfontosabb tudnivalók
A KIR részére történő - az OM azonosító számmal kapcsolatos - adatszolgáltatásokat a Közoktatási Információs Iroda részére kell megküldeni. A levelezési cím: 9001 Győr, Pf. 681.
Az adatszolgáltatás irányulhat
- új OM azonosító megkérésére,
- megváltozott okiratok és adatok jelentésére és
- megszűnésre.
Az adatszolgáltatás mind a három esetben formakötött.
Mind a három esetben szükség van adatlapra, vagy más néven nyilatkozatra, amely a közoktatásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 20/1997. (II. 13.) Korm. rendelet 3. számú mellékletéből, vagy a Magyar Közlöny 2004. évi 168. és a 2006. évi 34. számaiból kifénymásolható, vagy letölthető a
www.kir.hu honlapról.
Új kérelem esetén az adatszolgáltatás áll:
- a nyilatkozatból,
- a közoktatási feladatot ellátó intézmény alapító okiratából, költségvetési szerv esetén a törzskönyvi nyilvántartásba vételről szóló okiratból,
- a nem helyi önkormányzat által fenntartott közoktatási feladatot ellátó intézmény esetén - ha a fenntartó tevékenységét nem jogszabály felhatalmazása alapján látja el - a közoktatási szolgáltató tevékenység folytatására jogosító okiratokból,
- a nem helyi önkormányzat által fenntartott nevelési-oktatási intézménynek a közoktatási feladatellátással összefüggő, a működés megkezdéséhez szükséges - jogerősítő záradékkal ellátott - határozatból,
- a nem helyi önkormányzat által fenntartott közoktatási feladatot ellátó intézmény esetén a nyilvántartásba vételről szóló - jogerősítő záradékkal ellátott - határozatból.
Módosítás esetén az adatszolgáltatás állhat:
Alapvető adatok, mind például az igazgató-nevének, telefon, fax számok és e-mail címek változása esetén, egyszerűsített jelentésből, azaz elegendő az adatlap (0020-as vagy annak internetes változata) beküldése.
Azonban minden olyan esetben, amikor a KIR-ben korábban is nyilvántartott okiratok módosulnak, akkor az adatszolgáltatás áll
- a nyilatkozatból,
- a közoktatási feladatot ellátó intézmény alapító okiratából,
- a nem helyi önkormányzat által fenntartott közoktatási feladatot ellátó intézmény esetén - ha a fenntartó tevékenységét nem jogszabály felhatalmazása alapján látja el - a közoktatási szolgáltató tevékenység folytatására jogosító módosított okiratokból,
- a nem helyi önkormányzat által fenntartott nevelési-oktatási intézménynek a közoktatási feladatellátással összefüggő, a működés folytatásához szükséges - jogerősítő záradékkal ellátott - határozatból,
- a nem helyi önkormányzat által fenntartott közoktatási feladatot ellátó intézmény esetén a nyilvántartásba vételről szóló - jogerősítő záradékkal ellátott - módosított határozatból.
Megszűnés esetén az adatszolgáltatás a következőkből áll:
- költségvetési szerv esetén a megszüntető okiratból, valamint a törzskönyvi nyilvántartásból való törlésről szóló igazolásból,
- a nem helyi önkormányzat által fenntartott intézmény esetén a jogerős záradékkal ellátott megszüntető határozatból, és
- mindkettő esetben a 0020-as adatlapból.
OM azonosító szám változása, megszűnése, visszavonása
- Ha a fenntartó jogutóddal vagy anélkül megszüntette a közoktatási feladatot ellátó intézményt, az OM azonosítót be kell vonni, a bevont OM azonosító a továbbiakban nem adható ki. A megszűnt intézmény adatait, okiratait, OM azonosítóját a nyilvános közoktatási intézménytörzsből törölni kell, de a KIR adatbázisában a törölt adatnak megállapíthatónak kell maradnia.
- Ha az intézmény megszűnt, mint költségvetési szerv, de a feladatellátás új fenntartó irányítása alatt tovább folytatódik, az új intézményre vonatkozó szabályok figyelembevétele mellett, a kiadott OM azonosítót be kell vonni és újat kell kiadni.
- Ha a helyi önkormányzat a közoktatási feladatot ellátó intézményét átadja az országos kisebbségi önkormányzatnak, a kiadott OM azonosítót be kell vonni és újat kell kiadni.
- Szétválás esetén a székhely szerinti intézménynek visszaadható a korábban kiadott OM azonosító, az önállóvá vált intézmény részére pedig - az új belépőkre vonatkozó szabályok figyelembevétele mellett - új azonosítót kell kiadni.
- Két vagy több intézmény összevonása esetén a székhely szerinti intézmény OM azonosítója visszaadható, a többit be kell vonni.
A 70/2006. (III. 28.) Korm. rendelettel került bevezetésre az OM azonosító szám visszavonásának lehetősége. A közoktatási Információs Iroda az OM azonosítót a közoktatási intézménytörzsből - legfeljebb egy nevelési évig, tanévig - visszavonja, ha
- olyan fenntartó-váltással, átszervezéssel kapcsolatos jelentési kötelezettség elmulasztásáról értesül, amely e rendelet szerint új OM azonosító igénylésével jár,
- az OM azonosítóval rendelkező intézmény jogutóddal vagy anélkül megszűnt, de ennek bizonyítása, illetőleg az adatszolgáltatás az (5)-(6) bekezdésben előírtak szerint nem történt meg,
- a fenntartó az intézményét egy nevelési évig, tanévig szünetelteti.
Tájékoztató rendszer
A közoktatási feladatot ellátó intézmény köteles minden év október 31-éig közérdekű információkat szolgáltatni. A közoktatási intézmények információs tájékoztató rendszerének alapjául szolgáló adatok begyűjtéséhez szükséges kérdőívet és annak elektronikus kitöltéséhez, kinyomtatásához, valamint az elektronikus formában történő beküldéshez szükséges szoftver eszközöket az Iroda bocsátja - térítésmentesen - az érintettek rendelkezésére. Internet hozzáférés esetén a
www.kir.hu honlapon keresztül is teljesíthető az adatszolgáltatás.
A KIR részére történő adatszolgáltatás és hitelesítés módjai:
- kizárólag papír alapon, a fenntartó cégszerű aláírásával hitelesítve;
- elektronikus és papír alapon, a fenntartó vagy a fenntartó megbízásából az intézményvezető cégszerű aláírásával hitelesítve az elektronikus változattal megegyező adattartalmú, kinyomtatott adatlapot;
- elektronikus alapon, a fenntartó vagy a fenntartó megbízásából az intézményvezető fokozott biztonságú elektronikus aláírásával hitelesítve. Az intézményvezető az elektronikus úton szolgáltatott adatok megküldésével egyidejűleg értesíti a fenntartót. A fenntartó öt munkanapon belül az adatokkal kapcsolatban kifogással élhet az intézménynél, illetve az Irodánál.
Amennyiben a közoktatási intézmény bekapcsolódott az internetes szolgáltatásba (a továbbiakban: internetes hozzáférés), az adatszolgáltatás és hitelesítés elektronikus módját kell alkalmaznia. Ha a közoktatási intézmény nem rendelkezik internetes hozzáféréssel, azonban informatikai eszköz beszerzéshez a központi költségvetésből az adatszolgáltatást megelőző öt évben támogatásban részesült, abban az esetben is a c) pont szerinti adatszolgáltatást, és hitelesítési módot kell alkalmaznia. A fokozott biztonságú elektronikus aláírással nem rendelkező intézmények esetében a b) pont szerinti papír alapú hitelesítés alkalmazható.
2006/2007-es tanévtől a HEFOP keretében lehetőség nyílik arra, hogy az iskolák a papír alapú adatszolgáltatásról "chip-kártyás" rendszer segítségével áttérjenek az elektronikus adatszolgáltatásra.