Miért van szükség nemzetközi pedagógus vizsgálatra?
Számos OECD országban válságban van a közoktatás munkaerő ellátása: az ún. "tudásiparágak" agyelszívó hatása érvényesül a pedagógus munkaerőpiacon is. Miközben a gazdaságilag fejlett országokban a társadalom a súlyosbodó szociális és népesedési problémák következményeinek elhárítását az iskolától és a pedagógusoktól várja, a tanárok kiválasztására, felkészültségük karbantartására, munkafeltételeik, iskolarendszeren belüli karrierépítési lehetőségeik fejlesztésére: röviden a jól képzett tanárok megtartására kevés figyelem fordítódik. Ezen kíván változtatni az OECD TALIS vizsgálat, amelynek távlati célja a hatékony és méltányos pedagógus munkaerő politika megalapozása nemzetközileg is összehasonlítható mutatók segítségével.
Miről, kikről szól a vizsgálat?
A TALIS vizsgálat háromévente ismétlődő, pedagógusoknak és pedagógusokról szóló kérdőíves kikérdezés segítségével adatok gyűjt A tanári munka szakmai elismerése
- a tanári hatékonyságról és a tanítás minőségéről
- az iskola munkahelyi környezetéről
- A pedagógusok szakmai fejlődéséről, képzéséről, továbbképzéséről
- Az iskolák közötti egyenlőtlenségekről.
A 2008-ban megvalósuló első felmérési ciklusban az 5-8. évfolyamon tanító tanárokat kérdezik meg . 2012-ben előreláthatólag a tanítók, majd a harmadik ciklusban a középfokon tanító tanárok megkérdezésére kerül sor.
Kik vesznek részt a vizsgálatban?
A TALIS vizsgálat véletlen mintavételen alapuló kérdőíves kikérdezés. A vizsgálat nemzetközi szervezője országonként 200 olyan iskolát választott ki a teljes iskolalisták alapján, amelyekben az alapfokú iskolázás felső szakaszában (nálunk 5-8. évfolyamon) diákok tanulnak. A vizsgálat megkérdezettjei az iskolák igazgatói, illetve a kiválasztott korosztályt tanító tanárok.
A mintában arányos képviseletet biztosítottak a városi és falusi iskoláknak, a nagy és kis iskoláknak, a különböző típusú iskoláknak (nálunk az általános iskoláknak és 6-8. évfolyamos gimnáziumoknak). A kiválasztott iskolákban véletlenszerűen kiválasztott 20 pedagógust kérnek fel egy 45 perces kérdőív megválaszolására. Ugyanakkor az iskola igazgatóját is felkérik egy neki szóló, kb. 40 perces kérdőív kitöltésére. A vizsgálattal kapcsolatos adminisztrációt kérdezőbiztosok végzik, akik a kiválasztott iskolákat megkeresik.
A vizsgálat adatgyűjtésére 2008. február, március és április hónapban kerül sor. Az első nemzetközi és hazai eredmények közlése 2009 szeptemberében várható. Magyarországon a vizsgálat szervezője az OKM megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, a lebonyolítást a TÁRKI Társadalomkutató Intézet végzi.
Mi a vizsgálat haszna?
A PISA eredmények számos ország politikusait és közvéleményét sokkolták. Magyarország ezek közé tartozott. Az elemzések azonban a tanárok nézőpontját nem tükrözik, nem is tükrözhetik, hiszen a PISA vizsgálat megkérdezettjei az iskolaigazgatók és a diákok voltak. Az OECD TALIS vizsgálata az első olyan nemzetközi vizsgálat-sorozat, amelynek elsődleges megkérdezettjei a tanárok. A vizsgálat eredményeként olyan új nemzetközi és sajátosan hazai tényfeltáró elemzések várhatók, amelyek a pedagógus munka szakmai megbecsülésének jó gyakorlatait tárhatják fel, illetve a pedagógiai munka sajátos szempontjaival szembesítik az oktatáspolitikai döntéshozókat.
Vannak-e személyes következményei a részvételnek?
A vizsgálat tervezőinek meggyőződése, hogy az emberi erőforrás - a tanári kar - az iskola legnagyobb értéke. Ahhoz, hogy erről hiteles információkat kaphasson az oktatásirányítás, maguknak a testület tagjainak a konstruktív, kölcsönös bizalmon alapuló együttműködése szükséges.
A vizsgálat során a felkeresett tanároktól, illetve iskolaigazgatóktól egy-egy 45, illetve 40 perces kérdőív kitöltését kérik. A felmérés tervezői gondosan ügyeltek arra, hogy a kérdőív hosszúsága elviselhető legyen. Azt viszont kérik, hogy a kitöltő szánja rá azt az időt, ami a figyelmes olvasáshoz, a válaszok mérlegeléséhez szükséges.
A vizsgálat vezetői a kérdőív kitöltésével rendelkezésre bocsátott személyes információk bizalmas kezelését garantálják. Az OKM által megadott teljes iskolajegyzék alapján az OECD által megbízott intézmény választotta ki a vizsgálatban résztvevő iskolákat, s ezen belül a tanárokat, akiknek nevét sem a kérdezőbiztos, sem a vizsgálat anyagának feldolgozói nem ismerik meg. A vizsgálat eredményeiről összesített adatok kerülnek közlésre, egyedi iskolai adatokat az elemzők nem adhatnak ki sem iskoláknak, sem önkormányzatoknak sem más hatóságoknak.
Milyen hazai testületek támogatják a TALIS vizsgálatot?
A vizsgálatot támogatja a Pedagógus Szakszervezet, A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, a Tanárképzők Egyesülete, a Gimnáziumok Országos Szövetsége. Képviselőik tagjai a vizsgálat Felügyelő Bizottságának. E szervezetek képviselői egyetértenek abban, hogy az OECD tanárfelmérés alkalmat ad a pedagógusok szakmai és munkavállalói szempontjainak megfelelő, a pedagógiai munka minőségét és feltételeit feltáró helyzetelemzésre, hosszú távon az iskolai tanítás feltételeinek javítására.