A TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study - Nemzetközi Matematika és Természettudomány Vizsgálat) négyévente végzett felmérés, amely a negyedik és nyolcadik évfolyamos tanulók matematikai és természettudományi képességét vizsgálja. 2007-ben összesen 59 ország és 8 kiemelt oktatási rendszer tanulóinak teljesítményét hasonlították össze, mintegy 425 ezer diák részvételével. A magyar diákok a felmérés mind a négy területén az átlag felett teljesítettek, három területen pedig a legjobbak között szerepeltek - számolt be a vizsgálat eredményeiről Csillag Márta.
A természettudományok területén a tízéves diákok a kilencedik helyen, a tizennégy évesek pedig az előkelő hatodik helyen végeztek. "A negyedik évfolyamosok eredményére két okból is büszkék lehetünk" - hangsúlyozta Csillag Márta. Egyrészt Magyarország egyike annak a nyolc országnak, ahol a negyedik évfolyamos diákok eredménye folyamatosan javult az első felméréshez képest. Másrészt a legjobb eredményt az ismeretek alkalmazását igénylő feladatoknál érték el a diákok - folytatta a főosztályvezető.
A nyolcadik évfolyamos diákok kimagasló eredményét a TIMSS-felmérés hivatalos bostoni sajtótájékoztatóján is kiemelték. Kizárólag a távol-keleti országok diákjai előzték meg a magyar fiatalokat, az európai országok közül ők bizonyultak a legjobbaknak.
Matematikából a magyar tanulók negyedik és nyolcadik évfolyamon is jobban teljesítettek a nemzetközi átlagnál. Tízéves diákjaink sajnos nem jutottak az első tíz közé, a tizenötödik helyen végeztek, de így is átlag feletti eredményt értek el. Hasonló pontszámot szereztek, mint Svédország és Anglia. A tizennégy éves tanulók matematikából is a világ legjobbjai közé tartoznak, csupán öt ország előzte meg őket. Hozzánk hasonló eredményt három ország - Anglia, Oroszország és az Egyesült Államok - ért el, negyven ország pedig gyengébben szerepelt.
A felmérésről:
A TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) szakmai alapon szerveződő méréssorozat, amely négyéves ciklusokban a 4. és 8. évfolyam végén vizsgálja a diákok matematikai és természettudományi tudását a világ számos országában. A TIMSS az IEA (International Association for the Evalution of International Achievment) vizsgálata. A nemzeti kutatóintézetek és kormányhivatalok együttműködésén alapuló független nemzetközi szervezet 1959 óta végez nemzetközi összehasonlító vizsgálatokat. A TIMSS méréssorozat négy cikluson van túl (1995, 1999, 2003, 2007), és már készítik elő az ötödik, 2011-es vizsgálatot.
A TIMSS 2007 mérésben a világ minden részéről összesen 59 ország mintegy 425 ezer diákja vett részt. A 4. évfolyam eredményeit 37 ország és 7 kiemelt oktatási rendszer adatai alapján elemezték, közülük 13 ország először vett részt a TIMSS-vizsgálatban. Összesen 183 150 diák írta meg a 4. évfolyam tesztjét. A 8. évfolyam vizsgálatához 50 ország és 7 kiemelt oktatási rendszer adatai állnak rendelkezésre. Tíz ország először vett részt a felmérésben, melyet összesen 241 613 tanuló írt meg.
Budapest, 2008. december 11.