2021. június 19.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Mit tettünk 2007-ben az esélyegyenlőség területén?

2008. január 2.
A közoktatási törvény korábbi módosításainak eredményeként megjelent az iskolai szegregáció tilalma, meghatározásra került a hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzet kategóriája.
2007. január 1-től az iskolai körzeteket úgy kell kialakítani, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya 25 százaléknál nagyobb mértékben ne térjen el a szomszédos körzetekben. Emellett az iskolák szabad férőhelyeinek elosztása előnyben részesítéssel zajlik a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók javára. Ahol nem elég a férőhely, vagy nincs óvoda, ott az önkormányzatnak 2008. szeptember 1-éig meg kell oldania a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek 3 éves kortól történő óvodai nevelését.
 
2003 szeptembere óta 340 önkormányzat több mint 650 iskolával kapcsolódott be az integrációs programba, melynek célja, hogy a településen az iskolák között, illetve az iskolán belül felszámolja a halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat érintő bármiféle elkülönítésre, szegregációra alkalmas oktatási formákat. További 140 fenntartó 160 iskolájával arra vállalkozott, hogy mérhető módon javít a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók iskolai eredményességén. Tehát jelenleg közel 800 iskola alkalmazza ezt a programot (Integrációs Pedagógiai Rendszer). Ezekben az iskolákban csökken a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók körében a lemorzsolódás, nő az érettségi adó középiskolában továbbtanuló halmozottan hátrányos helyzetű tanulók száma, javul a kompetenciaméréseken az iskola, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók eredménye. Az Országos Oktatási Integrációs Hálózat támogatja a pedagógusok munkáját, az inkluzív nevelést, nyomon követi a képesség-kibontakoztató és az integrációs felkészítést.
 
Vannak olyan települések, például Hódmezővásárhely, Pesterzsébet, Kisújszállás, Szeged, amelyek olyan helyi oktatáspolitikát alakítottak ki, amely a halmozottan hátrányos helyzetű és roma gyermekek szegregált oktatásának felszámolását eredményezik.
2003. óta biztosítjuk az eltérő hátterű gyermekek hatékony együttnevelését támogató forrásokat. A 2007/2008-as tanévben 24036 integrációs felkészítésben résztvevő tanuló után részesültek a fenntartók 1.4 milliárd Ft támogatásban. 9524-en vettek részt képesség-kibontakoztató felkészítésben. Az utánuk kapott támogatási összeg: 195 millió forint volt. Az óvodai fejlesztő programban 9519  fő után kaptak a fenntartók 652 millió forint támogatást.
Ötven, hátrányosnak minősített településeken működő általános iskola pályázott sikeresen kulturális, szabadidős programon való részvételre 35 millió forint értékben.
Sikeresen folytatódtak a minisztérium esélyegyenlőségi programjai: Az Arany János Program és az Útravaló Ösztöndíjprogram illetve a Katapult Mentorprogram.
 
Az Arany János Tehetséggondozó Program és az Arany János Kollégiumi Program alapvető célja, hogy a hátrányos helyzetű tanulók középiskolai tanulmányainak kiemelt támogatásával a fiatalok munkaerőpiaci pozícióinak javításán keresztül esélyt teremtsen a leszakadó térségek felzárkóztatására. Ezen térségek felemelkedésének egyik legfontosabb feltétele a jól képzett, kreatív, lakóhelyéért tenni akaró vidéki értelmiség megerősítése.
 
Az Útravaló Ösztöndíjprogram 2005-ös indítása óta összesen közel 27 ezer hátrányos helyzetű diák vett részt a programban. A 2007/2008-as tanévben új belépőként közel 11000 tanuló-mentor pár részesül ösztöndíjban. Az értékelő bizottság a rendelkezésre álló költségvetési források elosztása alapján az Út a középiskola alprogram keretében 5.500 tanuló-mentor pár, az Út az érettségihez alprogram keretében 3.500 tanuló-mentor pár pályázatát támogatta. Az Út a szakmához alprogram keretében 2.396 tanuló-mentor pár pályázata nyert támogatást.
 
A tárca tovább folytatta a "Szociálisan hátrányos helyzetű fiatalok felsőfokú tanulmányait elősegítő" programot. 2007-től a felvételi eljárás során a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók mellett előnyben lehet részesíteni a hátrányos helyzetű, a fogyatékossággal élő, valamint a gyeden és gyesen lévő felvételizőket is. Az előnyben részesített felvételizők 2007-ben a felvételi eljárás során 4, ill. 8 plusz pontban részesülhettek. Az új pontszámítási rendszerben a hátrányos helyzetűek 25, a halmozottan hátrányos helyzetűek pedig 50 többletpontot kapnak.
 
Katapult Mentorprogram a felsőoktatásban segíti a halmozottan hátrányos helyzetűeket. A mentorált mentori támogatásban, a mentor pedig ösztöndíjban részesül. Egy mentor ösztöndíja havi 10000 Ft. A program idei költségvetése eredetileg 36 millió Ft volt, amelyet a tárca további 45 millió Ft-tal egészített ki, mivel a 2007-es jogszabály-változtatásnak és a program ismertségének köszönhetően megduplázódott a programba bekerült mentoráltak száma. Míg tavaly 330, idén közel 700 halmozottan hátrányos helyzetű hallgató került be a programba.
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok